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【ES:No.20】Content structure is king: An empirical study on gratifications, game genres and content type on Twitch(2017)

今日も淡々とe-sports論文のアブストラクトを紹介。データセットや調査項目、著者を見るに、前回のnoteの続きの論文でしょうか。ゲーム実況におけるゲームのジャンル、コンテンツのタイプ、視聴者満足の関係について。

・今日のe-sports論文
Content structure is king: An empirical study on gratifications, game genres and content type on Twitch
Computers in Human Behavior, Volume 73, August 2017, Pages 161-171.
Max Sjöblom, Maria Törhönen, Juho Hamari, Joseph Macey

・論文のアブストラクト
ビデオゲームは、プレイの観点から広く研究されてきたが、新しく生まれたオンラインメディアの現象は、毎日何百万人もの人々を魅了しているビデオゲームのプレイである。本研究では、ライブゲームの文脈におけるビデオゲームのジャンル、コンテンツのタイプ、視聴者満足の関係について調査を行う。この現象について研究するために、オンラインでの質問票調査(N=1097)を行い、6つのカテゴリーの満足について調査をした。それは、感情的、情報探索、プレイの学習、個人的統合、社会的統合、そして緊張緩和の動機であり、それらとゲームジャンルやストリームタイプの関係性についても調査した。本研究の結果は、「メディアはメッセージである」ということを実証し、コンテンツトピック(例えばストリームされたゲームのジャンルなど)に対する典型的な構造(例えばストリームされたコンテンツのタイプなど)の重要性を強調し、ユーザーが生成するコンテンツやメディアの民主化をよりよく理解するための助けとなる。


(以下本文引用)
While video games have been widely investigated from the perspective of play, an emerging online media phenomenon is the spectating of video game play, captivating millions of users daily. This study investigates the relationship of video game genres, content type and viewer gratification in the context of live gaming. To study this phenomenon, we employ an online questionnaire study (N = 1097) to investigate six categories of gratifications: affective, information seeking, learning to play, personal integrative, social integrative & tension release motivations and their relationship with game genres and stream types. The results of this study demonstrate that “the medium is the message”, highlight the importance of archetypal structure (i.e. the type of streamed content) over content topic (i.e. the genre of games being streamed), and help to build a better understanding of user generated content and the democratization of media.

・文献リンク:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563217301930?via%3Dihub

以上です。淡々と。


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