見出し画像

妊婦さんと太極拳 / Tai Chi for expectant mothers

*Please scroll down for the English version.

ご縁があって30年くらい前に、産婦人科医院で妊婦さん向けに太極拳教室を頼まれたことがあります。妊婦さんに太極拳なんてと怒ってた同門もいましたが、太極拳の健康法的部分をとりあげながら助産師さんと話し合って内容を作っていきました。(ちなみに競技の太極拳では、妊婦さんはお休みして下さいと言われます。)不安もあったり、心と体が変化しバランスをとりにくい時期を過ごす妊婦さんにとって、静かに呼吸し体も動かして、リラックスする時間を持つことはとてもいいことですよね。

その後しばらくして、リーブ法という妊婦さん向けの呼吸法ができたという事で、講習会に参加しました。これは日本で作られた運動療法です。気功(中国の健康法)をベースにしたリラックスとイメージトレーニング、運動から構成されています。これを参考にして医院の太極拳教室は、最終的にはリーブ法を中心に太極拳運動をプラスした内容に落ち着きました。当時の妊婦さん達にとっては画期的な教室だったと思います。ただ、とても喜んでいただいた意義のある仕事ではありましたが、大好きな太極拳を動いて伝えたいだけだった私には、本当のところは多少のストレスがありました。その後この教室とは別に、産後のケア、また高齢の方のための教室もやりました。こちらは100%の太極拳教室で、正直こっちの方が私はとてもハッピーでした。

さて、リーブ法は妊婦さんの呼吸法、運動療法として広まり、今ではレッスンの内容もずいぶん充実しているようで良かったです。そして、妊婦としての私は実際どうだったかというと、出産直前まで太極拳を続け、出産後はバスケットに乳飲み子を寝かせて連れて行き、教室を再開しました。

妊婦さんにはリーブ法という頼りになる運動療法が出来ましたが、思うにこれからの時代、太極拳の運動特性(かなり可能性大の優良な特性だと思います)を理解し柔軟に応用しながら、体に不自由のある方や、高齢者の方などを対象にした太極拳教室もまた増えていったらいいなぁと思います。

I had taught taichi class for expectant mothers about 30 years ago. Some fellow pupils were against me teaching expectant mothers, but I tried to pick up the part of health management method of Tai Chi, and tried to organize the contents by having discussion with midwives. (For taichi as competition, expectant mothers need to take a break from practice.) I believe it is really good for expectant mothers to have time to relax by breathing calmly and exercising as they are spending hard time trying to keep balance of the change of their mind and body, and being anxious. 

At that time I had a chance to attend a class of a new breathing method for expectant mothers called "RIEB method" (Qigong breathing method). It was a exercise therapy newly created in Japan, and was composed of relaxing and image training based on Qigong, and exercising. As a result, the content of my Tai Chi class for expectant mothers was fixed in a contents that works on mainly RIEB method but adding some exercises of taichi. I think this taichi class was an epoch-making for expectant mothers at that time. This job was meaningful as participants enjoyed my class very much,  however, I was a bit stressed because what I really wanted to do was only to concentrate on taichi and share it with people.  I also taught Tai Chi classes for mothers after childbirth, and for elder people afterward. The contents of those classes were 100% Tai Chi, and to be honest, I was happier in those classes. 

The RIEB method is now a famous breathing and exercise method for expectant mothers, and the contents of lessons are more enriched. Which is really nice. As a expectant mother myself, I kept doing taichi until right before giving birth of my child, and brought a sleeping baby in a basket after childbirth and restarted my class.

Expectant mothers today have got the reliable exercise therapy, the RIEB method. In the coming age, I hope Tai Chi classes for disabled people and elder people and so on that applys motion characteristics of Tai Chi(which I think that it has great potencial) would increase as well.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?