FIAT DUCATO エンジンオーバーホール
“最大の分岐点は、やればできると思うかどうが”私が持つ人生最高の座右の銘である。
FIATDUCATOを購入して今年で8年となる。そのうち故障等が特になく、平穏に過ごしてきたのは半分の4年。もう半分は毎年大規模な故障に対応して修理をしてきた。幸いなことに故障によりイベントがつぶれたことはなく、イベントとイベントの間に修理をして何とか間に合わせるといった感じだ。最初のトラブルはアクセルに対してエンジンが吹けないというものだった。それが確か4年前。次が燃料フィルターからの燃料漏れ。次にウォーターポンプの物理的破壊によるクーラント漏れ。そしてDPF 詰まりによるエンジンパワーロスと、7万キロを過ぎたあたりからあらゆる種類の故障が発生し続けている。そして今回は、DFP からのターボチャージャ一及びセンサー類の複合的不具合。
フォルクスワーゲンとフィアットという2台の欧州車を運用して、1つ確実に言えることは、5〜7万キロまではほとんど故障せず、もし万が一大きな故障があっても保証が効くことが多いため、ノートラブルノーストレスで運用することができる。ところがそこを過ぎると一気に魔の地帯に入るということだ。恐らく多くの欧州車がそうなのではないだろうか。それでいて修理を受け入れてくれる工場は国産車の5分の1程度である。さらにディーラーによる修理には目玉が飛び出るほど莫大な部品代と工賃がかか
る。
特にこのフィアットデュカトという車は、2022年以前のモデルは並行輸入車であり、そもそも日本ではキャンピングカー(以下RV(Recreational Vehicle))としてしか流通していないので、購入したショップ以外で修理を任せられる工場など皆無に等しい。たとえできたとしても、巨大なキャンピングカーをレッカーするのも一筋縄ではいかない。すなわち私のように購入したショップが消滅してしまい、なおかつ別メーカーだが同じ型のベース車を扱っている最寄りのショップからも約400kmも離れた場所に住んでいる者が、一般的な手法で故障に対応するのは不可能なのだ。
以前は車の修理など、専門の店でしかできないし、安全のためにそうするべきだと思って過ごしてきた。しかしそれは楽をするための言い訳だったのだ。やればできる。特に日本では、自分で修理するインセンティブが皆無なだけだ。家族にとってここまで有用な乗り物をなんとか運用し続けるためには、自分で修理するしか方法はない。そんなインセンティブにより、これまで全ての修理を自分1人で行ってきた。そしてちゃんと結果を出してきた。しかしながら2023年に発生した故障には流石に疲弊した。DPFの詰まりによる不具合をやっとの思いで解決した矢先の出来事であったこともあり、もうほんとに、毎回故障することに嫌気がさしていたのである。
別に直接被害を被っていないはずの長女ですら、“この車、毎回壊れてるよね”と言い出す始末であった。これには、”そうだね、本当にそのとおりだ。”と答えるしかなかった。
そんなタイミングで、今より 1m長いサイズで、ガレージ付きベッド横置きタイプという前から欲しかったレイアウトで、なおかつ31の大排気量エンジンと6MT を積んだ同じ年式、ほぼ同じ走行距離の車体が格安で売りに出されているのを発見してしまった。こんなチャンスは恐らく2度とない。この車の長所短所、そしてあらゆる不具合等を熟知している私にとっては、いくら安く売っていてそれが初期不良を抱えていようと怖くない。さっそく乗り換えを検討した。それが運の尽きだ。浮気する旦那へのあてつけが如く、検討を開始した瞬間に不動となったのである。これで査定も大幅に減少し、動くうちに1000km離れた知人の工場に、フルオーバーホールのために入庫するという道も閉ざされた。というか、まだ浮気してないし。
ただインターネットで同じ年齢層の少しグラマラスな風俗女子の写真を見てウキウキしていただけじゃないか。それなのになんという仕打ちだ。
もう全ての退路は遮断された。楽な道を選択しても何も得るものはないと車が教えてくれたのかもしれない。1台にとことん向き合う。それが自動車乗りとしての究極の楽しみ方なのではないだろうか。もうそうなるとスイッチが切り替わるのは早い。わかったよ、こうなったら3児の父親が賃貸住宅の青空駐車場でできる修理の限界を超えてやろうではないか。
かくして私は、仕事と子育てと家事の合間を縫って、2008年式 FIATDUCATO Multijet 160のエンジンを下し、ガレージもない庭先で徹底的にオーバーホールすることに決めたのである。
"The biggest turning point is whether you think you can do it if you do it" is the best motto of my life.
It's been 8 years since I bought FIATDUCATO. Among them, there were no breakdowns, and I spent half of the 4 years in peace. The other half has been repaired every year in response to large-scale breakdowns. Fortunately, the event has never collapsed due to a breakdown, and it's like repairing it between the event and the event and somehow making it in time. The first trouble was that the engine could not blow against the accelerator. That was certainly 4 years ago. Next is the fuel leak from the fuel filter. Next, the coolant leak due to the physical destruction of the water pump. And the engine power loss due to DPF clogging and all kinds of failures continue to occur after 70,000 kilometers. And this time, a combination of turbochargers and sensors from DFP.
Operating two European cars, Volkswagen and Fiat, one thing can be said for sure, is that it hardly breaks down from 50,000 to 70,000 kilometers, and even if there is a major failure, the warranty often works, so no trouble no stress It can be operated with. However, if you pass there, you will enter the devil's zone at once. Probably a lot of European cars are like that. Still, the factory that accepts repairs is about one-fifth of domestic cars. In addition, the repair by the dealer costs so much that the eyeballs pop out.
In particular, this Fiat Ducato model before 2022 is a parallel imported car, and in the first place it is only distributed as a camper (RV (Recreational Vehicle)) in Japan, so I bought it. There are no factories that can be entrusted with repairs other than the shops you entered. Even if you can, it's not easy to tow a huge camper. In other words, the shop I bought like me has disappeared, and a person who lives about 400 km away from the nearest shop that is another manufacturer dealing with the same type of base car is not able to respond to the breakdown using a general method. It's possible.
In the past, car repair can only be done at specialized stores, and I spent my time thinking that I should do so for safety. But it was an excuse to make it easier. You can do it if you do it. Especially in Japan, there is no incentive to repair it yourself. In order to continue to operate such a useful vehicle for the family, the only way is to repair it yourself. With such an incentive, I have done all the repairs by myself so far. And I got the results properly. However, the breakdown that occurred in 2023 was exhausted. It happened just when I finally solved the problem caused by the clogging of DPF, and I was really tired of breaking down every time.
Even the eldest daughter, who was not supposed to be directly damaged, said, "This car is broken every time." To this, "That's right, that's really true." I had no choice but to answer.
At such a timing, it is a 1m longer size than now, with a layout that I wanted before it was a bed side-mounted type with a garage, and the same year's car with 31 large displacement engines and 6MT, almost the same mileage is cheap. I found it for sale. There will probably never be a chance like this again. For me, who is familiar with the pros and cons of this car and all kinds of defects, I'm not afraid no matter how cheap it is and it has initial defects. I immediately considered transferring. That's the end of luck. Like an eyaching husband, it became immovable the moment he started to consider it. With this, the assessment was also greatly reduced, and as it moved, the road to entering the factory of an acquaintance who was 1000 km away was closed for a full overhaul. I mean, I haven't cheated on you yet.
You were just excited when you saw a picture of a slightly glamorous adult-entertainment girl of the same age group on the Internet. And yet, what a treatment.
All the exit routes have already been cut off. The car may have told me that there is nothing to gain even if I choose an easy road. Face one car all the way. Isn't that the ultimate way to enjoy riding a car? If that happens, it's too early for the switch to switch. Okay, if this happens, let's go beyond the limit of the repair that the father of three children can do in the blue sky parking lot of the rental house.
So I decided to put down the engine of the 2008 FIATDUCATO Multijet 160 between work, child rearing and housework, and thoroughly overhaul it in the garden without a garage.
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