見出し画像

「漂流者 / Drifters」使用言語<詩> / The poem used in "Drifters"

Asia meets Asia2019<漂流者/Drifters>舞台使用言語翻訳


Poem by BHUCHUNG D SONAM, Tibetan refugee in India 在印チベット難民

When was I Born?

Mother, when was I born?
In the year the river dried
When was that?
That was the year when crops failed And we went hungry for many days We feared that you would never survive
Was that the year we moved to a new house?
That was the year when they confiscated our house And divided it among the patriotic Party members We were banished to the cowshed where you were born
What year was that?
That was the year when they destroyed the monastery Melted all the bronze images to make bullets You were born when dust filled the sky
Was that the year grandpa went away?
That was the year when they sent your grandfather to prison Where he cleaned
shit and butchered insects in the fields You were born when there were no men in our house
Was I born in the year the walls were pulled down?
That was the year when they ripped apart the prayer hall Wooden beams were hammered to splinters and frescoes soiled You were born when a crazy wind blew from the east
What year was that?
That was the year they burnt scriptures in the village square And sang revolutionary songs in praise of the Party
You were born when blades of grass refused to grow
Was it the year you stopped singing?
It was the year they took our neighbour to the hard labour camp When she sang a traditional song while digging a canal You were born when people disappeared one after another
When was that?
That was the year they wrote the big red slogan on the walls 'Heads that stick out will be hammered down' You were born when the sun shied away from our sky
When was that?
That was the year when your father... your father

私はいつ生まれたの?

「お母さん、私はいつ生まれたの?」
「川が干上がった年 」
「それはいつのこと?」
「それは凶作の年、そして私たちが何日も飢えに苦し
み、あなたは生き残れないではと危惧した 」
「それは私たちが新しい家に引越しをした年ですか?」
「それは彼らが私たちの家を没収した年、そしてその家
は愛国 的な 党員に分け与えられた
私たちは牛小屋に追い出され、そこであなたが生まれ
た 」
「それは何年のことですか?」
「それは彼らが僧院を破壊した年、弾丸がんを作るため
にブロンズ像を全て溶かした
あなたは塵が空を埋め尽くした年に生まれた」
「それはおじいさん が亡くなった年でしたか?」
「それは彼らが おじいさん を牢屋に入れた年でした、そ
こでは おじいさん が糞を片付け、野原(戦場)の虫たち
を皆殺しにした、あなたは家に男が一人もいない時に
生まれた 」
「私は壁が壊された年に生まれたのですか?」
「それは彼らが祈祷所をバラバラにして、木の梁を木っ
端みじんに叩き潰して土に返した年、あなたは東から狂
気の風が吹いた年に生まれた 」
「それは何年のことでしたか?」
「それは彼らが村の広場 で経典 を焼き払い、党の賛美
のため革命歌を歌った年でした、あなたは草の葉が伸
びることを拒んだ年に生まれた 」
「それはあなたが歌うことをやめた年でしたか?」
「それは彼らが隣人を強制労働収容所に送った年でし
た、彼女 が 運河を掘りながら伝統的な歌を歌った時で
す、あなたは人々が次から次に消えていった年に生ま
れた 」
「それはいつのことでしたか?」
「それは彼らが「出る杭は打たれる」と壁に赤いスローガ
ンを書いた年です、あなたは太陽が空に出ることを尻
込みしていた時に生まれた 」
「それはいつのことでしたか?」
「それはあなたの父が、、、あなたの父が 、、、 」

サポートよろしくおねがいします!今後の活動継続のために使わせていただきます。Please, do supoort us! We will use it to continue our activty.