見出し画像

Arrested Development - Mr. Wendal

Here, have a dollar
ほら、1ドル持ってなよ
In fact, no brotherman - here, have two
実際、ここには心を許せる仲間はいないし-。はい、2ドルどうぞ
Two dollars means a snack for me
2ドルって、僕にとってはお菓子をもらうくらいの話だけど
But it means a big deal to you
君にとってはデカい取引だろ
Be strong, serve God only
“強くあれ、神のみに仕えよ
Know that if you do, beautiful heaven awaits
さすれば、美しき天国が汝を待っていることを悟りたまえ”って
That's the poem I wrote for the first time
これは僕が初めて書いた詩
I saw a man with no clothes, no money, no plate
僕は、服も、お金も、皿も持っていない男を見たんだ
Mr. Wendal, that's his name
彼の名はMr.Wendalといった
No one ever knew his name cause he's a no-one
誰も彼の名前を全く知らなかったよ、だって彼は何者でもなかったから
Never thought twice about spending on a ol' bum
僕もその浮浪者について考える時間を割こうだなんて思いもしなかった
Until I had the chance to really get to know one
彼を知るチャンスを得るまではね
Now that I know him, to give him money isn't charity
もう僕は彼を知ってるから、彼に金を渡すのは慈善じゃない
He gives me some knowledge, I buy him some shoes
彼は僕にいくつかの知恵をくれて、僕は彼に靴を買った
And to think blacks spend all that money on big colleges
そして黒人たちが有名大学に大金を費やすことについて考えたんだ
Still most of y'all come out confused
そのうちのほとんどの黒人たちは混乱して大学を出ていくのになって

Mr. Wendal has freedom
Mr. Wendalは自由を手にしてる
A free that you and I think is dumb
君や僕が考える自由は馬鹿みたいなものでさ
Free to be without the worries of a quick to diss society
すぐ社会を批判したくなるような心配事の数々から解放されて自由になるとかそんな話だけど
For Mr. Wendal's a bum
そんなこと、Mr. Wendalの自由に比べたらくだらないよ
His only worries are sickness
彼が心配しているのは病気のことだけで
And an occasional harassment by the police and their chase
あとは、警察とか、警察から追われた時に時々される嫌がらせくらい
Uncivilized we call him
僕たちは彼のことを野蛮だとか言うけどさ
But I just saw him eat off the food we waste
でも僕は、僕たちが無駄にしてる食べ物を、彼がきれいに食べるとこを見たよ
Civilization, are we really civilized, yes or no
文明化とか言うけど、僕たちって本当に文明化されているのかな。どっち?
Who are we to judge
誰がジャッジできるんだろうね、そんなこと
When thousands of innocent men could be brutally enslaved
罪なきたくさんの人間たちが、無残にも奴隷にされてさ
And killed over a racist grudge
人種差別的な恨みのせいで殺されたかも知れない、って
Mr. Wendal has tried to warn us about our ways
Mr. Wendalは、僕らのやり方に警告を与えようとしてくれてたのに
But we don't hear him talk
僕らは、彼の話に耳を傾けなかった
Is it his fault when we've gone too far
僕たちが行き過ぎてしまったのは、彼のせいなのか
And we got too far, cause on him we walk
彼に原因をなすりつけて、僕たちは遠くまで歩いてきてしまった
Mr. Wendal, a man, a human in flesh
Mr. Wendalは生身で生きてる、イカした男だよ
But not by law
でもそれは法律によって定められているわけはない
I feed you dignity to stand with pride
僕は君に、誇りを持って自分の足で立てるように、尊厳を与えたいんだ
Realize that all in all you stand tall
そして君自身が気高く堂々とあることの中にこそ、尊厳の全てがあるってことに気付いて欲しい

Mr. Wendal
Lord, Mr. Wendal
ああ、Mr. Wendal

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?