見出し画像

ラジオ生活:クラシックカフェ モーツァルト『クラリネット五重奏曲 K.581』

聞き逃しサービス 2024/02/15 放送
クラシックカフェ


『クラリネット五重奏曲 イ長調 K.581』
作曲: Wolfgang Amadeus Mozart
アレッサンドロ・カルボナーレ(クラリネット)
リュク・エリー(バイオリン)
フローランス・バンデル(バイオリン)
ニコラ・ボヌ(ビオラ)
ミュルエル・プーザン(チェロ)
(32分45秒)

開始より43分39秒頃 (終了より1時間06分21秒前頃)


配信終了 2024/02/22 15:50

 (すでに配信終了してます)



番組情報







Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Mozart+Clarinet_Quintet



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Wolfgang_Amadeus_Mozart+Quintett_für_Klarinette_und_Streichquartett+KV581














モーツァルト『クラリネット五重奏曲 K.581』
Wikipedia JA (日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/クラリネット五重奏曲_(モーツァルト)


 クラリネット五重奏曲 イ長調 K. 581 は、ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトが1789年9月29日に作曲したクラリネットと弦楽四重奏のための室内楽曲。クラリネット奏者であった友人アントン・シュタードラーのために作曲されたため『シュタードラー五重奏曲』の愛称で呼ばれることもある。

【概要】
 同年12月22日にブルク劇場でシュタードラーのクラリネットにより初演された。『クラリネット協奏曲 イ長調 K. 622』と同様に、本来はシュタードラーが用いていた "Bass-klarinet"(現在のバセットクラリネット)のために作曲されたものである。現在一般に用いられる版は1802年に通常のクラリネット用に編曲されたもので、自筆譜は協奏曲同様に現在紛失している。

【曲の構成】
 全4楽章、演奏時間は30分程度。
《第1楽章》アレグロ
 イ長調、4分の4拍子、ソナタ形式。
ドイツの音楽史家ヘルマン・アーベルトが「雲のない春の朝」と評した清明な弦楽の旋律にクラリネットのアルペッジョが応えて始まる。第2主題は第1ヴァイオリンに提示され、クラリネットに引き継がれる。展開部では主に第1主題を扱い、形通りの再現部が続く。全体的な色調は明るいが響きは頻繁に短調に傾き、それが作品に深い陰影を与えている。
《第2楽章》ラルゲット
 ニ長調、4分の3拍子、三部形式。
 協奏曲のそれと似た性格を持つ、きわめて美しい緩徐楽章。クラリネットと弦楽が豊かに絡み合う。
《第3楽章》メヌエット
 イ長調 - イ短調(トリオⅠ、クラリネットは休止) - イ長調(トリオⅡ)、4分の3拍子。
 対比的な性格の2つのトリオを持つメヌエット。
《第4楽章》アレグレット・コン・ヴァリアツィオーニ
 イ長調、4分の4拍子、変奏曲形式。
 軽快な主題に4つの変奏と表情豊かなアダージョ(第5変奏)、アレグロ(第6変奏またはコーダ)が続く。


〜[上記Wikipediaより抜粋。]





モーツァルト『クラリネット五重奏曲 K.581』
Clarinet Quintet (Mozart)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Clarinet_Quintet_(Mozart)


 Wolfgang Amadeus Mozart's Clarinet Quintet, K. 581, was written in 1789 for the clarinetist Anton Stadler. A clarinet quintet is a work for one clarinet and a string quartet. Although originally written for basset clarinet, in contemporary performances it is usually played on a clarinet in A. It was Mozart's only completed clarinet quintet, and is one of the earliest and best-known works written especially for the instrument. It remains to this day one of the most admired of the composer's works. The quintet is sometimes referred to as the Stadler Quintet; Mozart so described it in a letter of April 1790. Mozart also wrote a trio for clarinet, viola and piano for Stadler, the so-called Kegelstatt Trio, in 1786.

【Composition and premiere】
 The composer indicated that the work was finished on 29 September 1789. It received its premiere on 22 December of the same year, in one of the four annual Vienna performances of the Tonkünstler-Societät, an organization that existed to fund pensions for widows and orphans of musicians. The main item on the program was a cantata, Il natale d'Apollo, by Vincenzo Righini; Mozart's work was performed between the two halves of this work. The solo clarinet part was taken by Stadler, the first violin part by Joseph Zistler (1744–1794).

【Structure】
 The work consists of the following four movements and, with the intended repetitions, has a duration of between 31 and 38 minutes, usually around 35 minutes.

1. Allegro, A major, time = 4/4, 197 bars, where bars 1 to 79 and bars 80 to 197 are repeated. This movement shows the typical sonata form with exposition, development and recapitulation.
2. Larghetto, D major, time = 3/4, 85 bars
3. Menuetto with Trio I in A minor and Trio II in A major, time = 3/4, 31 + 41 + 51 bars. Here, too, the individual sections are repeated.
4. Allegretto con variazioni, A major (Variation III in A minor), time = 2/2. The presentation of the theme with 16 bars is followed by four variations with three times 16 and one time 20 bars. This is followed by two basically independent small movements: an Adagio with 21 bars and an Allegro with 36 bars. Here, too, repetition of the individual sections.

《First movement》The first movement sets the mood for the entire piece. It has beautiful moving lines in all of the parts and in the second half there is a virtuoso run that is passed throughout the strings, based on material from the second section of the exposition.

《Second movement》The second movement opens with a six-bar transition in place of a central development section, which opposes a first section consisting mostly of a clarinet melody over muted strings against a second group of themes in which – as in the first movement – several upward runs of scales are given to the first violin, alternating with brief phrases of clarinet melody. These scales are given to the clarinet in the recapitulation (bar 51). In the last few bars of the movement, more chromatic than the rest, the scales turn into triplet arpeggios traded between the strings under the closing clarinet phrases.

《Third movement》The third movement consists of a minuet and, unusually, two trios. The first trio is for the strings alone, with a theme that has a signature acciaccatura every few notes. The second trio is a clarinet solo over the strings, whereas in the minuet the roles are distributed more evenly.

《Fourth movement》The finale is in variation form, unexpectedly substituting for the more conventional rondo. There are five variations. The theme is in two repeated halves, with the clarinet joining in but only for a few of its bars. As often with Mozart, phrase structure is generally the same throughout the variations even if other qualities change – the theme consists of four four-bar phrases (Mozart is often more irregular in his phrasing than this), the first going harmonically from A to E, the second back from E to A, etc. and likewise with the variations.

 The first of its variations gives the clarinet a new theme, in counterpoint with the theme of the variations divided amongst the quartet. The second alternates phrases for quartet only with phrases for full quintet, the latter answering the former. The third, in A minor, also begins without clarinet, with a viola melody – also with signature acciaccatura – but the clarinet joins in to finish. The major mode returns for the fourth variation, as does the main theme to the accompaniment of semiquaver virtuosity – given to the clarinet only in the first repeated half, first violin and clarinet in the second. There are four bars of dramatic interruption leading to a pause; the next variation is a lyrical Adagio. A transition brings us to an Allegro coda, containing much of a variation itself.


〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトのクラリネット五重奏曲K.581は、1789年にクラリネット奏者アントン・シュタドラーのために書かれた。クラリネット五重奏曲は、1本のクラリネットと弦楽四重奏のための作品である。本来はバセット・クラリネットのために書かれたものだが、現代の演奏では通常イ調のクラリネットで演奏される。今日に至るまで、モーツァルトの作品の中で最も賞賛されている作品のひとつである。この五重奏曲はシュタートラー五重奏曲と呼ばれることもあり、モーツァルトは1790年4月の手紙の中でそう記している。モーツァルトはまた、1786年にシュタートラーのためにクラリネット、ヴィオラ、ピアノのための三重奏曲、いわゆるケーゲルシュタット三重奏曲も書いている。

【作曲と初演】
 作曲者は、この作品が1789年9月29日に完成したことを示している。初演は同年12月22日で、音楽家の未亡人や遺児のための年金を支給するために存在した組織、トーンキュンストラー協会(Tonkünstler-Societät)の年4回のウィーン公演のうちの1回であった。プログラムのメインは、ヴィンチェンツォ・リギーニ作曲のカンタータ『アポロの誕生』で、モーツァルトの作品は、この作品の前半と後半の間に演奏された。クラリネットのソロ・パートはシュタートラー、第1ヴァイオリンのパートはヨーゼフ・ツィストラー(1744-1794)が担当した。

【構成】
 作品は以下の4楽章からなり、繰り返しを意図しているため、演奏時間は31分から38分、通常は35分前後である。
1. アレグロ、イ長調、拍子=4分の4拍子、197小節、1~79小節と80~197小節が繰り返される。この楽章は典型的なソナタ形式を示し、序奏、展開部、再現部がある。
2. ラルゲット、ニ長調、拍子=3/4、85小節
3. トリオIのイ短調とトリオIIのイ長調によるメヌエット、時間=3/4、31+41+51小節。ここでも各セクションが繰り返される。
4. アレグレット・コン・ヴァリアツィオーニ、イ長調(変奏IIIイ短調)、時間=2/2。16小節の主題の提示に続いて、3回16小節、1回20小節の4つの変奏が続く。この後、21小節のアダージョと36小節のアレグロという、基本的に独立した2つの小楽章が続く。ここでも各セクションが繰り返される。

《第1楽章》第1楽章は曲全体のムードを作る。すべてのパートに美しい動きのある線があり、後半には露呈の第2部の素材に基づいて弦楽器全体に受け継がれるヴィルトゥオーゾ的な走りがある。

《第2楽章》第2楽章は、中央の展開部の代わりに6小節の移行部で始まり、第1楽章と同様に、クラリネットの旋律の短いフレーズと交互に、音階のいくつかの上行が第1ヴァイオリンに与えられる第2主題群に対して、ほとんどがミュート弦の上のクラリネットの旋律で構成される第1セクションが対立する。これらの音階は再現部でもクラリネットに与えられている(第51小節)。楽章の最後の数小節では、他の部分よりも半音階的で、音階は、終結部のクラリネットのフレーズの下で弦楽器の間で交わされる3連符のアルペジオに変わる。

《第3楽章》第3楽章はメヌエットと、珍しいことに2つのトリオからなる。最初のトリオは弦楽器だけのためのもので、数音ごとに特徴的なアッチャカトゥーラを持つ主題がある。2つ目のトリオは弦楽器の上にクラリネットのソロが乗っているが、メヌエットでは役割が均等に配分されている。

《第4楽章》フィナーレは変奏曲の形式をとっており、意外にも従来のロンドに代わっている。変奏は5つ。主題は2つの半音ずつが繰り返され、クラリネットが加わるのはそのうちの数小節だけである。主題は4つの4小節のフレーズで構成され(モーツァルトはこれよりも不規則なフレージングをすることが多い)、第1小節は和声的にAからEへ、第2小節はEからAへ、といった具合である。

 変奏曲の第1番は、クラリネットに新しい主題を与え、変奏曲の主題と対位法的に四重奏に分けられる。第2番は、四重奏のためのフレーズと五重奏のためのフレーズが交互に現れ、後者が前者に答える。イ短調の第3番もクラリネットなしでヴィオラの旋律(これも特徴的なアッチャカトゥーラを伴う)で始まるが、クラリネットが加わって終わる。第4変奏では長調に戻り、セミクオーバーの名人芸の伴奏で主要主題が演奏される。次の変奏は叙情的なアダージョ。次の変奏は叙情的なアダージョで、変奏の多くを含むアレグロ・コーダへと移行する。



ピアノのないモーツァルトの室内楽作品リスト
Liste der kammermusikalischen Werke Mozarts ohne Klavier
Wikipedia DE(ドイツ版) URL>  https://de.m.wikipedia.org/wiki/Liste_der_kammermusikalischen_Werke_Mozarts_ohne_Klavier


 Wolfgang Amadeus Mozarts Kammermusikwerke stehen im Gegensatz zu denen Joseph Haydns nicht so sehr im Mittelpunkt seines Schaffens. Doch hat auch er besonders auf dem Gebiet der Streichquartette und der Violinsonaten Werke geschrieben, die zu den meistgespielten ihrer Gattung gehören.

【Kammermusik für Blasinstrument und Streicher】

Quintett für Klarinette und Streichquartett A-Dur KV 581 (1789) „Stadler-Quintett“
1. Allegro
2. Larghetto
3. Menuetto – Trio I – Trio II
4. Allegretto con variazioni

〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 ヨーゼフ・ハイドンとは対照的に、ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトの室内楽作品は、彼の創作活動の中心にはあまりない。しかし、彼は特に弦楽四重奏曲やヴァイオリン・ソナタの分野でも作品を書いており、これらはこのジャンルでは最も頻繁に演奏されている作品のひとつである。

【管楽器と弦楽器のための室内楽曲】

 クラリネットと弦楽四重奏のための五重奏曲 イ長調 KV 581 (1789) "シュタートラー五重奏曲"
第1曲 アレグロ
第2曲 ラルゲット
第3曲 メヌエット - トリオ I - トリオ II
第4曲 アレグレットと変奏











ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト
Wikipedia JA(日本版) URL>  https://ja.m.wikipedia.org/wiki/ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト


 ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト(独: Wolfgang Amadeus Mozart [ˈvɔlfɡaŋ ʔamaˈdeːʊs ˈmoːtsaʁt] ( 音声ファイル)、1756年1月27日 - 1791年12月5日)は、主に現在のオーストリアを活動拠点とした音楽家。
 洗礼名はヨハンネス・クリュソストムス・ウォルフガングス・テオフィルス・モザルト [Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart]。
 ハイドンやベートーヴェンと同じく古典派音楽・ウィーン古典派を代表する存在である。

〜[上記Wikipediaより抜粋。]

モーツァルト
Wolfgang Amadeus Mozart
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart


 Wolfgang Amadeus Mozart (27 January 1756 – 5 December 1791) was a prolific and influential composer of the Classical period. Despite his short life, his rapid pace of composition resulted in more than 800 works of virtually every Western classical genre of his time. Many of these compositions are acknowledged as pinnacles of the symphonic, concertante, chamber, operatic, and choral repertoire. Mozart is widely regarded as among the greatest composers in the history of Western music, with his music admired for its "melodic beauty, its formal elegance and its richness of harmony and texture".


〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。] 
 ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト(1756年1月27日~1791年12月5日)は、古典派時代の多作で影響力のある作曲家である。短命であったが、作曲のペースは速く、800曲を超える作品を残した。これらの作品の多くは、交響曲、協奏曲、室内楽、オペラ、合唱のレパートリーの頂点として認められている。モーツァルトは西洋音楽史上最も偉大な作曲家の一人として広く認められており、その音楽は「旋律の美しさ、形式的な優雅さ、和声とテクスチュアの豊かさ」で賞賛されている。



モーツァルト
Wolfgang Amadeus Mozart
Wikipedia DE(ドイツ版) URL> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart


 Wolfgang Amadeus Mozart (* 27. Jänner 1756 in Salzburg, Erzstift Salzburg; † 5. Dezember 1791 in Wien), der überwiegend mit Wolfgang Amadé Mozart unterschrieb, war ein Salzburger Musiker und Komponist der Wiener Klassik. Sein umfangreiches Werk genießt weltweite Popularität und gehört zum Bedeutendsten im Repertoire klassischer Musik.


〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。] 
 ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト(* 1756年1月27日ザルツブルク大司教座、† 1791年12月5日ウィーン)は、ザルツブルクの音楽家であり、ウィーン古典派の作曲家である。ザルツブルクの音楽家であり、ウィーン古典派の作曲家でもある。







この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?