見出し画像

ラジオ生活:名曲スケッチ「パリのアメリカ人」

聞き逃しサービス 2024/02/23 放送
名曲スケッチ


「パリのアメリカ人」
作曲: ガーシュウィン
編曲: 南安雄
(管弦楽)東京フィルハーモニー交響楽団
(指揮)十束尚宏

開始より00分頃


配信終了 2024/03/01 01:00
  
 (すでに配信終了してます)
 

番組情報[radiko版]




Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=ガーシュウィン+パリのアメリカ人



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=George_Gershwin+An_American_in_Paris



Youtube検索(再生回数順かつ再生時間の長いもの)・キーワード「George+Gershwin」URL>
https://www.youtube.com/results?q=George+Gershwin&sp=CAMSAhgC












ガーシュウィン「パリのアメリカ人」
“An American in Paris”
Wikipedia EN(英語版) URL>  https://en.m.wikipedia.org/wiki/An_American_in_Paris


 An American in Paris is a jazz-influenced symphonic poem (or tone poem) for orchestra by American composer George Gershwin first performed in 1928. It was inspired by the time that Gershwin had spent in Paris and evokes the sights and energy of the French capital during the Années folles.

 Gershwin scored the piece for the standard instruments of the symphony orchestra plus celesta, saxophones, and automobile horns. He brought back four Parisian taxi horns for the New York premiere of the composition, which took place on December 13, 1928, in Carnegie Hall, with Walter Damrosch conducting the New York Philharmonic. It was Damrosch who had commissioned Gershwin to write his Concerto in F following the earlier success of Rhapsody in Blue (1924). He completed the orchestration on November 18, less than four weeks before the work's premiere. He collaborated on the original program notes with critic and composer Deems Taylor.

【Composition】
 Gershwin based An American in Paris on a melodic fragment called "Very Parisienne", written in 1926 on his first visit to Paris as a gift to his hosts, Robert and Mabel Schirmer. Gershwin called it "a rhapsodic ballet"; it is written freely and in a much more modern idiom than his prior works.

 Gershwin explained in Musical America, "My purpose here is to portray the impressions of an American visitor in Paris as he strolls about the city, listens to the various street noises, and absorbs the French atmosphere."

 The piece is structured into five sections, which culminate in a loose A–B–A format. Gershwin's first A episode introduces the two main "walking" themes in the "Allegretto grazioso" and develops a third theme in the "Subito con brio". The style of this A section is written in the typical French style of composers Claude Debussy and Les Six. This A section featured duple meter, singsong rhythms, and diatonic melodies with the sounds of oboe, English horn, and taxi horns. The B section's "Andante ma con ritmo deciso" introduces the American Blues and spasms of homesickness. The "Allegro" that follows continues to express homesickness in a faster twelve-bar blues. In the B section, Gershwin uses common time, syncopated rhythms, and bluesy melodies with the sounds of trumpet, saxophone, and snare drum. "Moderato con grazia" is the last A section that returns to the themes set in A. After recapitulating the "walking" themes, Gershwin overlays the slow blues theme from section B in the final "Grandioso".


〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 パリのアメリカ人』は、アメリカの作曲家ジョージ・ガーシュウィンが1928年に初演した、ジャズの影響を受けた管弦楽のための交響詩(トーンポエム)である。ガーシュウィンがパリで過ごした時間から着想を得ており、アネ・フォルの時代のフランスの首都の光景とエネルギーを思い起こさせる。

 ガーシュウィンは、交響楽団の標準的な楽器に加え、チェレスタ、サクソフォン、自動車用ホルンのためにこの曲を作曲した。1928年12月13日、ウォルター・ダムロッシュ指揮、ニューヨーク・フィルハーモニー管弦楽団によるカーネギー・ホールでの初演のために、彼は4本のパリのタクシー・ホーンを持ち帰った。ラプソディ・イン・ブルー』(1924年)の成功を受けてガーシュウィンに協奏曲Fの作曲を依頼したのはダムロッシュだった。彼は、初演の4週間も前の11月18日にオーケストレーションを完成させた。彼は、批評家であり作曲家でもあるディームス・テイラーと共同でオリジナルのプログラム・ノートを書いた。

【作曲】
 ガーシュウィンは、1926年に初めてパリを訪れた際に、ホストファミリーのロバート・シルマーとメイベル・シルマー夫妻への贈り物として書いた「とてもパリジェンヌ的な」というメロディの断片をもとに『パリのアメリカ人』を作曲した。ガーシュウィンはこの曲を「ラプソディック・バレエ」と呼び、それまでの作品よりもはるかに現代的なイディオムで自由に書かれている。

 ガーシュウィンは『ミュージカル・アメリカ』の中で、「私の目的は、パリを訪れたアメリカ人が街を散策し、さまざまな街の雑音に耳を傾け、フランスの雰囲気を吸収するときの印象を描くことだ」と説明している。

 曲は5つのセクションで構成され、ゆるやかなA-B-A形式で締めくくられる。ガーシュインの最初のAエピソードは、"Allegretto grazioso "で2つの主要な "歩く "テーマを導入し、"Subito con brio "で第3のテーマを展開する。このAセクションのスタイルは、作曲家クロード・ドビュッシーやレ・シックスの典型的なフランス風スタイルで書かれている。このAセクションは、オーボエ、イングリッシュ・ホルン、タクシー・ホルンの音色による二重拍子、歌うようなリズム、ダイアトニックな旋律が特徴である。Bセクションの "Andante ma con ritmo deciso "は、アメリカン・ブルースとホームシックの痙攣を導入する。続く「アレグロ」は、より速い12小節のブルースでホームシックを表現し続ける。Bセクションでガーシュウィンは、トランペット、サックス、スネアドラムの音色とともに、共通拍子、シンコペーションのリズム、ブルージーなメロディーを用いる。最後の "Moderato con grazia "は、Aセクションで設定されたテーマに戻る。"walking "テーマを再現した後、ガーシュウィンは最後の "Grandioso "でBセクションのスロー・ブルースのテーマを重ねる。 







ジョージ・ガーシュウィン
Wikipedia EN(英語版) URL>  https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_Gershwin


 George Gershwin (/ˈɡɜːrʃ.wɪn/; born Jacob Gershwine; September 26, 1898 – July 11, 1937) was an American composer and pianist whose compositions spanned popular, jazz and classical genres. Among his best-known works are the orchestral compositions Rhapsody in Blue (1924) and An American in Paris (1928), the songs "Swanee" (1919) and "Fascinating Rhythm" (1924), the jazz standards "Embraceable You" (1928) and "I Got Rhythm" (1930), and the opera Porgy and Bess (1935), which included the hit "Summertime".

〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 ジョージ・ガーシュウィン(/ˈ; Jacob Gershwine, 1898年9月26日 - 1937年7月11日)は、ポピュラー、ジャズ、クラシックのジャンルに作曲を広げたアメリカの作曲家、ピアニストである。代表作には、管弦楽曲「ラプソディ・イン・ブルー」(1924年)、「パリのアメリカ人」(1928年)、歌曲「スワニー」(1919年)、「魅惑のリズム」(1924年)、ジャズ・スタンダード「抱きしめたい」(1928年)、「アイ・ガット・リズム」(1930年)、そしてヒット曲「サマータイム」を含むオペラ「ポーギーとベス」(1935年)などがある。




ジョージ・ガーシュウィン
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/ジョージ・ガーシュウィン


 ジョージ・ガーシュウィン(ガーシュインとも、George Gershwin、1898年9月26日 - 1937年7月11日)は、アメリカ合衆国の作曲家。本名、ジェイコブ・ガーショウィッツ(Jacob Gershowitz)。

〜[上記wikipediaより抜粋。]
 
 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?