ラジオ生活:ベストオブクラシック モーツァルト「クラリネット協奏曲 イ長調 K.622」
聞き逃しサービス 2024/07/23 放送
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ベストオブクラシック
ブルックナー生誕200年に寄せて(2)
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「クラリネット協奏曲 イ長調 K.622」
( Clarinet Concerto in A major, K. 622 )
[ Konzert in A-Dur KV 622 für Klarinette und Orchester ]
作曲: モーツァルト ( Wolfgang Amadeus Mozart )
マルティン・フレスト(クラリネット)
スイス・ロマンド管弦楽団(管弦楽)
ジョナサン・ノット(指揮)
[復元されたバセット・クラリネットで演奏]
[2024/03/13 ジュネーブ、ヴィクトリア・ホール]
(26分43秒)
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開始より05分56秒頃 (終了より1時間34分03秒前頃)
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配信終了 2024/07/30 21:10
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Mozart+Clarinet_Concerto_K_622
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Wolfgang_Amadeus_Mozart+Konzert_KV_622_für_Klarinette_und_Orchester
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☆★☆ モーツァルト「クラリネット協奏曲 イ長調 K.622」について【目次】☆★☆
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1. モーツァルト「クラリネット協奏曲 イ長調 K.622」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. 作曲者:モーツァルト について
2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 モーツァルトの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
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1. モーツァルト「クラリネット協奏曲 イ長調 K.622」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
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モーツァルト「クラリネット協奏曲 K.622」
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/クラリネット協奏曲_(モーツァルト)
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クラリネット協奏曲 イ長調 K. 622 は、ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトが1791年に作曲したクラリネットと管弦楽のための協奏曲である。
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【構成】全3楽章構成。演奏時間は約26分。
[第1楽章] アレグロ
イ長調、4分の4拍子、ソナタ形式。
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[第2楽章] アダージョ
ニ長調、4分の3拍子、三部形式。
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[第3楽章] ロンド:アレグロ
イ長調、8分の6拍子、ロンド形式。
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〜[上記wikipediaより抜粋]
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1. モーツァルト「クラリネット協奏曲 イ長調 K.622」について
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Clarinet Concerto (Mozart)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Clarinet_Concerto_(Mozart)
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Wolfgang Amadeus Mozart's Clarinet Concerto in A major, K. 622, was completed in October 1791 for the clarinettist Anton Stadler. It consists of three movements, in a fast–slow–fast succession.
I. Allegro (in A major and in sonata form)
II. Adagio (in D major and in ternary form)
III. Rondo: Allegro (in A major and in rondo form)
The work was completed a few weeks before the composer's death. It was to be his last completed work, and has been described as his swan-song. The date of its first performance is not certain, but may have been 16 October 1791 in Prague.
The concerto was written to be played on the basset clarinet, which can play lower notes than an ordinary clarinet, but after the death of Mozart it was published with changes to the solo part to allow performance on conventional instruments. The manuscript score is lost, but from the latter part of the 20th century onwards many performances of the work have been given on basset clarinets in conjectural reconstructions of Mozart's original.
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【History】
Anton Stadler, a close friend of Mozart, was a virtuoso clarinettist and co-inventor of the basset clarinet, an instrument with an extended range of lower notes. It went down to low (written) C, instead of stopping at (written) E as standard clarinets do. Stadler was also an expert player of the basset horn. Mozart first composed music for that instrument as early as 1783, and for the basset clarinet in 1787. The latter features in the instrumentation of Così fan tutte (1789). In early October 1791 Mozart wrote to his wife from Prague that he had completed "Stadler's rondo" – the third movement of the Clarinet Concerto. The concerto was the final major work Mozart completed; Wolfgang Hildesheimer has described it as the composer's "last instrumental work, and his last great completed work of any kind", and the critic Henri Ghéon called it Mozart's "swan-song".
There is no surviving autograph for the concerto, and the printed score was published posthumously. The only relic of the work written in Mozart's hand is an excerpt of an earlier rendition written for basset horn in G (K. 584b/621b). This excerpt, dating from late 1789, is nearly identical to the corresponding section in the published version for A clarinet, although only the melody lines are completely filled out.[9] After rethinking the work as a basset clarinet concerto, Mozart gave the completed manuscript to Stadler in October 1791. The date of the first performance is not known for certain, but was probably on 16 October 1791 in Prague. Stadler gave a concert there on that day, but no programme survives.
Several notes throughout the piece go beyond the conventional range of the A clarinet, but the basset clarinet was a rare, custom-made instrument, and when the piece was published after Mozart's death, a new version was made by unknown arrangers, with the low notes transposed to regular range. Objections were raised to this: a reviewer in the Allgemeine musikalische Zeitung commented that although the transpositions made the work playable on standard clarinets, it would have been better to publish Mozart's original version, with the alterations printed in smaller notes as optional alternatives.
The clarinettist Alan Hacker commented in 1969 that if the original manuscript had been published, "manufacturers would have made and sold basset clarinets by the thousand", but the manuscript was lost. Mozart's widow told a publisher that Stadler had either lost it, pawned it or had it stolen from him. In 1801 three different publishing houses – André, Sieber, and Breitkopf & Härtel – published editions of the work, all with the solo part adapted for the standard clarinet. These became the standard performing editions.
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The basset clarinet fell out of use after Stadler's death and no original instruments from his time have survived. The instrument was revived in the latter part of the 20th century: attempts were made to replicate the original version, and new basset clarinets have been built for the specific purpose of performing Mozart's concerto and clarinet quintet. Some have been based on 1790s engravings showing Stadler's instrument. On 28 June 1951, in Prague, the Czech clariettist Josef Janouš played the first modern performance of a version of the concerto reconstructed by the Czech composer Jiří Kratochvil (1924–2014), using a Selmer A clarinet with a basset lower joint, in which the four basset keys were operated with the right thumb as on the historical instruments. In 1968, the Swiss clarinettist Hans Rudolf Stalder used an instrument built by F. Arthur Uebel to perform a version of the concerto reconstructed in collaboration with Ernst Hess in Augsburg, Germany; with the Cologne Chamber Orchestra, in September 1968, he made the first recording of the concerto using a basset clarinet. Since 1984, Sabine Meyer has used a basset clarinet in A made by Herbert Wurlitzer to play the concerto (and also Mozart's clarinet quintet).
The first reconstruction of the concerto for basset clarinet was made in 1951 by Kratochvil. This was followed by reconstructions by others, including Hess (1968), Hans Deinzer (1970) and Alan Hacker (1974). The most frequently performed are the two versions published by Bärenreiter (Kratochvil/Hess) and Schott (Wehle/Meyer) In 2023, the clarinettist Richard Haynes undertook to rewrite the score in G major using the fragment K. 621b. Since April 2024, Haynes has been performing the concerto in this version on a basset horn in G made for him by Jochen Seggelke.
Of all the clarinet concertos, the Mozart concerto is by far the most frequently performed.
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【Music】
The modern scoring of the work is for solo clarinet in A, two flutes, two bassoons, two horns and strings. The typical performance time is 29 minutes.
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《》I. Allegro
The concerto opens with a sonata-form movement in A major. The form of the movement is as follows:
・Orchestral ritornello: bars 1–56
・Solo exposition: bars 57–154
・Ritornello: bars 154–171
・Development: bars 172–227
・Ritornello: bars 227–250
・Recapitulation: bars 251–343
・Ritornello: bars 343–359
The first theme begins an orchestral ritornello that is joyful and light:
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
It soon transforms into a flurry of sixteenth notes in descending sequence, played by the violins and flutes while the lower instruments drive the piece forward. After the medial caesura, the strings begin a series of canons before the first closing theme, featuring first and second violins, enters. The second closing theme is much more subtle until the fanfare of its final two bars. As the soloist enters in bar 57, the clarinet repeats the opening theme with the expected added ornamentation. As the orchestra restates the main theme, the clarinet traverses the whole range of the instrument with several flourishes.
The secondary theme begins in the parallel minor, and eventually tonicizes C major before arriving in the dominant key, E major. At the end of the E-major section, there is a short pause, where the soloist conventionally improvises a short eingang (cadenza), although no context is offered for a true cadenza. The canonic material of the opening ritornello returns, this time involving the clarinet and leads to the novel feature of the soloist accompanying the orchestra with an Alberti bass over the first closing theme. The orchestral ritornello returns, ending with the second closing theme.
The development section explores a few new key areas including F♯ minor and D major, and even has some hints of the Baroque. Before the formal orchestral ritornello leading into the recapitulation, Mozart writes a series of descending sequences with the cellos and bassoons holding suspensions over staccato strings.
As is conventional in Classical concerto form, in the recapitulation the soloist and orchestra are united, and the secondary theme is altered to stay in the tonic. As the secondary theme comes to a close, the clarinet has another chance to improvise briefly, and this time leads the canonic material that follows. The Alberti bass and arpeggios over diminished chords for the soloist recur before the movement ends in a cheerful final orchestral ritornello.
At around 12 minutes, the Allegro is the longest movement in the concerto.
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《》II. Adagio
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In the Adagio, Mozart reused the Larghetto from the Clarinet Quintet composed two years earlier, with minor modifications.[citation needed] Many soloists play the cadenza that Mozart wrote for the Larghetto in the Adagio.[citation needed]
The second movement, which is in rounded binary form (i.e. ABA'), is in the subdominant D major. The two-part, cantabile 16-bar main theme is first performed by the solo clarinet and repeated by the orchestra:
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
The B section, in which the solo part is always prominent, exploits the chalumeau (lowest) register, including (in the reconstructed version) the basset tones down to (written) C3 (sounding A2), the lowest tone which the basset clarinet in A can play, and also uses the clarion register (the middle register). This section is followed in bar 59 by the aforementioned cadenza, which in turn is followed by the first theme, played piano (sometimes pianissimo) by the clarinet, which concludes the movement with a coda.
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《》III. Rondo: Allegro
The concerto ends with a movement in A major. This movement is a blend of sonata and rondo forms that Mozart developed in his piano concertos, most notably the A major Piano Concerto, K. 488. It is in A–B–A–C–A–B–A form, with the middle A's being shorter restatements of the theme, unlike regular rondo form which is ABACA.
The movement opens with a cheerful theme:
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
This refrain is interspersed with episodes either echoing this mood or recalling the darker colours of the first movement:
・The first A (bars 1–56) features the soloist in dialogue with the orchestra, often one phrase eliding seamlessly into the next. In some ways the orchestra and soloist are competing with one another – the more definitive the statement made by the orchestra, the more virtuosic the response by the clarinet.
・The first B (bars 57–113) begins with a lyrical theme, and eventually features chromaticism and some very dramatic lines which feature the extended range of the basset clarinet.
・The second A (114–137) is heard again briefly, before the orchestra moves right into the closing theme of the original A section, this time employing a descending sequence and hemiola, modulating to the relative minor.
・The C section (bars 137–177), according to the musicologist Colin Lawson, contains "one of the most dramatic showcases for the basset clarinet in the entire concerto, featuring spectacular leaps, together with dialogue between soprano and baritone registers."[31] Starting in F♯ minor, this section eventually modulates back to A major.
・Bars 178–187 serve as the third A. By no means a full statement of the refrain, in this section Mozart sets the motif from the A section as a sequence of descending thirds leading to a stop on the dominant chord.
・The second B (bars 188–246) begins like the first but is extended and explores some different key areas. This allows the soloist frequent opportunities to display chromatic figurations, and the composer to demonstrate his creativity in the reworking of the material.
・The refrain (bars 247–301) is heard for the final time, finally in its entirety, before proceeding to the coda (bars 301–353). Here the rondo theme is developed dramatically, using the full range of the clarinet. The coda builds until a brief pause allows the solo clarinet to lead the orchestra into one more extended statement of the A theme, followed by the orchestra's now familiar closing theme of A.
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〜[Excerpt from above Wikipedia.]
〜[上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトのクラリネット協奏曲イ長調K.622は、クラリネット奏者アントン・シュタドラーのために1791年10月に完成された。 3つの楽章からなり、速く-遅く-速くが連続する。
I. アレグロ(イ長調、ソナタ形式)
II. アダージョ(ニ長調、三部形式)
III. ロンド:アレグロ(イ長調、ロンド形式)
この作品は、作曲者が亡くなる数週間前に完成した。 彼の最後の作品となり、白鳥の歌とも評されている。 初演日は定かではないが、1791年10月16日にプラハで演奏された可能性がある。
この協奏曲は、通常のクラリネットよりも低い音が出せるバセット・クラリネットで演奏するために書かれたが、モーツァルトの死後、通常の楽器で演奏できるようにソロ・パートを変更して出版された。 手稿譜は失われてしまったが、20世紀後半以降、モーツァルトの原曲を推測で復元し、バセット・クラリネットで演奏されることが多くなった。
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【歴史】
モーツァルトの親友であったアントン・シュタドラーは、名クラリネット奏者であり、バセット・クラリネットの共同発明者でもあった。 この楽器は、標準的なクラリネットのようにE音で止まるのではなく、C音まで下がる。 シュタートラーはバセットホルンの名手でもあった。 モーツァルトがこの楽器のために作曲したのは1783年と早く、バセット・クラリネットのための作曲は1787年である。 後者は『コジ・ファン・トゥッテ』(1789年)の楽器編成に取り入れられている。 1791年10月初旬、モーツァルトはプラハから妻に宛てて、クラリネット協奏曲の第3楽章である「シュタートラーのロンド」を完成させたと手紙を書いた。 ヴォルフガング・ヒルデスハイマーは、この協奏曲を作曲家の「最後の器楽作品であり、いかなる種類の作品であれ、完成された最後の大作」と評し、批評家のアンリ・ジェオンはモーツァルトの「白鳥の歌」と呼んだ。
この協奏曲の自筆譜は現存せず、印刷された楽譜は死後に出版された。 モーツァルトの手による唯一の遺品は、バセットホルンG調(K.584b/621b)のために書かれた初期の演奏の抜粋である。 この抜粋は1789年末に書かれたもので、出版されたAクラリネットのための版の対応する部分とほぼ同じであるが、旋律線のみが完全に記入されている[9]。バセット・クラリネット協奏曲として作品を再考した後、モーツァルトは1791年10月に完成した原稿をシュタートラーに渡した。 初演日は定かではないが、おそらく1791年10月16日にプラハで行われた。 シュタートラーはその日、プラハでコンサートを開いたが、プログラムは残っていない。
曲中のいくつかの音はAクラリネットの通常の音域を超えているが、バセット・クラリネットは珍しい特注の楽器であったため、モーツァルトの死後にこの曲が出版された際には、無名の編曲家たちによって低音を通常の音域に移調した新版が作られた。 これには異論もあり、『Allgemeine musikalische Zeitung』誌の批評家は、移調によって標準的なクラリネットで演奏できるようになったとはいえ、モーツァルトの原典版を出版し、変更箇所を小さな音符で印刷し、任意の選択肢とした方がよかったとコメントしている。
クラリネット奏者のアラン・ハッカーは1969年、もしオリジナルの原稿が出版されていたら、「メーカーはバセット・クラリネットを1000本単位で作って売っただろう」とコメントしたが、原稿は紛失してしまった。 モーツァルトの未亡人が出版社に語ったところによると、シュタートラーは原稿を紛失したか、質に入れたか、盗まれたかのいずれかだったという。 1801年、アンドレ、ジーバー、ブライトコプフ&ヘルテルという3つの出版社から、ソロパートをスタンダードクラリネット用に変更した版が出版された。 これらは標準的な演奏版となった。
シュタートラーの死後、バセット・クラリネットは使われなくなり、彼の時代のオリジナル楽器は現存していない。 この楽器は20世紀後半に復活し、オリジナル版を再現する試みがなされ、モーツァルトの協奏曲とクラリネット五重奏曲を演奏するという特別な目的のために新しいバセット・クラリネットが作られた。 シュタートラーの楽器を示す1790年代の版画を基にしたものもある。 1951年6月28日、チェコの作曲家イリ・クラトシュヴィル(1924-2014)が再構築した協奏曲を、チェコのクラリネット奏者ヨゼフ・ヤヌーシュがセルマーAクラリネットのバセット・ロア・ジョイントを使い、歴史的な楽器と同じように右手の親指で4つのバセット・キーを操作して、現代で初めて演奏した。 1968年、スイスのクラリネット奏者、ハンス・ルドルフ・シュタルダーは、F.アルトゥール・ユーベルが製作した楽器を使い、ドイツのアウグスブルクでエルンスト・ヘスとの共同作業により再構成された協奏曲を演奏し、1968年9月、ケルン室内管弦楽団とともに、バセット・クラリネットを使った協奏曲の初録音を行った。 1984年以降、サビーネ・マイヤーは、ヘルベルト・ウーリッツァー製のバセット・クラリネット(A)を使用して協奏曲(モーツァルトのクラリネット五重奏曲も)を演奏している。
バセット・クラリネットのための協奏曲の最初の復元は、1951年にクラトヒヴィルによって行われた。 その後、ヘス(1968年)、ハンス・デインツァー(1970年)、アラン・ハッカー(1974年)など、他の作曲家たちによる再現が続いた。 2023年、クラリネット奏者のリチャード・ヘインズが、K.621bの断片を用いてト長調の楽譜に書き直した。 2024年4月以降、ヘインズはヨッヘン・ゼッゲルケが彼のために製作したト長調のバセットホルンを用いて、この版の協奏曲を演奏している。
すべてのクラリネット協奏曲の中で、モーツァルトの協奏曲は圧倒的に演奏回数が多い。
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【音楽】
現代的な楽譜は、クラリネット独奏(イ調)、フルート2本、ファゴット2本、ホルン2本、弦楽器のためのもの。 典型的な演奏時間は29分である。
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《》I. アレグロ
協奏曲は、イ長調のソナタ形式の楽章で始まる。 楽章の形式は以下の通り:
・管弦楽のリトネッロ:第1~56小節
・ソロ・エクスポジション:57~154小節
・リトネッロ:154~171小節
・展開部:172~227小節
・リトネッロ:227-250小節
・再現:251-343小節
・リトネッロ:343-359小節。
第1主題の冒頭から、楽しく軽快な管弦楽のリトネッロが始まる:
<<<楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
すぐにヴァイオリンとフルートによる16分音符の下降音列の奔流へと変化し、低音楽器が曲を前進させる。 中央のケーズラの後、弦楽器が一連のカノンを奏し始め、第1ヴァイオリンと第2ヴァイオリンをフィーチャーした第1終結主題が入る。 第2終結主題は、最後の2小節のファンファーレまではずっと繊細である。 第57小節でソリストが登場すると、クラリネットが冒頭の主題を繰り返し、予想された装飾が加えられる。 オーケストラが主旋律を再現すると、クラリネットは楽器の全音域を何度も華麗に演奏する。
副次主題は平行短調で始まり、やがてハ長調をトニック化した後、支配調であるホ長調に到達する。 ホ長調の部分の終わりには短い休止があり、そこでソリストは慣例的に短いアインガング(カデンツァ)を即興演奏するが、真のカデンツァのための文脈は提示されていない。冒頭のリトネッロのカノン的な素材が回帰し、今度はクラリネットが関与し、最初の終結主題の上にソリストがアルベルティ・バスでオーケストラを伴奏するという斬新な特徴をもたらす。 オーケストラのリトネッロは再び戻り、第2終結主題で終わる。
展開部では、ヘ短調やニ長調など、いくつかの新しい調性域を探求し、バロックのヒントさえ感じられる。 再現部へと続く正式な管弦楽のリトネッロの前に、モーツァルトは、スタッカートの弦楽器の上でチェロとファゴットがサスペンデーションを持ちながら下降する一連のシークエンスを書く。
古典派の協奏曲の常として、再現部ではソリストとオーケストラが一体となり、副次主題はトニックにとどまるように変更される。 副次主題が終わると、クラリネットは再び短い即興の機会を得て、今度はそれに続くカノニックの素材を導く。 アルベルティのバスとソリストのための減和音上のアルペジオが繰り返され、楽章は陽気な最後のオーケストラのリトネッロで終わる。
約12分のアレグロは、協奏曲の中で最も長い楽章である。
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《》II. アダージョ
アダージョでは、モーツァルトは2年前に作曲されたクラリネット五重奏曲のラルゲットを、若干の修正を加えて再利用した[要出典]。 多くのソリストは、アダージョのラルゲットのためにモーツァルトが書いたカデンツァを演奏する[要出典]。
第2楽章は丸みを帯びた二進法(ABA')で、ニ長調のサブドミナント。 カンタービレ的な16小節の主旋律は、まずクラリネット独奏によって演奏され、オーケストラによって繰り返される:
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
ソロ・パートが常に目立つBセクションは、シャルモー(最低音域)を利用し、(復元版では)バセット・トーンも、Aのバセット・クラリネットが演奏できる最低音であるC3(A2に聞こえる)まで(書かれている)。 この部分は59小節目に前述のカデンツァが続き、その後にクラリネットがピアノ(ピアニッシモの場合もある)で奏する第1主題が続き、コーダで楽章を締めくくる。
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《》III. ロンド:アレグロ
協奏曲はイ長調の楽章で終わる。 この楽章は、モーツァルトがピアノ協奏曲(特にイ長調ピアノ協奏曲K.488)で発展させたソナタ形式とロンド形式を融合させたものである。 A-B-A-C-A-B-A形式であり、ABACAである通常のロンド形式とは異なり、中間のAは主題の短い反復である。
楽章は明るい主題で始まる:
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
このリフレインは、このムードに呼応したり、第1楽章の暗い色彩を思い起こさせたりするエピソードが散りばめられている:
最初のA(1~56小節)では、ソリストがオーケストラと対話し、しばしば1つのフレーズが次のフレーズへとシームレスに移行する。 ある意味では、オーケストラとソリストは互いに競い合っている-オーケストラがより決定的な声明を出せば出すほど、クラリネットはより名人芸的な反応を示す。
最初のB(57~113小節)は叙情的なテーマで始まり、やがて半音階的な表現と、バセット・クラリネットの音域の広さを生かした非常にドラマチックなラインが登場する。
第2A部(114-137小節)は再び短く聴かれ、オーケストラは元のA部の終結主題に移るが、今度は下行音列とヘミオラを用い、相対短調に転調する。
Cセクション(137-177小節)は、音楽学者コリン・ローソンによれば、「バセット・クラリネットの劇的な見せ場は協奏曲全体の中でも最も多く、壮大な跳躍と、ソプラノとバリトンの音域間の対話が特徴」[31]である。
178-187小節は第3のAとして機能する。この部分では、リフレインの完全な声明とは言えないが、モーツァルトはAセクションのモチーフを、ドミナント・コードでの停止につながる下降3度の連続として設定している。
第2B部(第188~246小節)は、第1部と同様に始まるが、拡張され、いくつかの異なる調性域が探求される。 これにより、ソリストは半音階的なフィギュレーションを見せる機会を頻繁に得ることができ、作曲家は素材の再加工において創造性を発揮することができる。
リフレイン(247~301小節)は、コーダ(301~353小節)へ進む前に、最終的に全曲で聴かれる。 ここでは、クラリネットの音域をフルに使って、ロンド主題が劇的に展開される。 コーダは、短い休止の後、ソロ・クラリネットがオーケストラをリードして、A主題のもう1つの拡大声明に入り、オーケストラのおなじみのA終結主題が続くまで、盛り上がっていく。
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1. モーツァルト「クラリネット協奏曲 イ長調 K.622」について
1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Clarinet Concerto in A major, K.622
Klarinettenkonzert (Mozart)
Wikipedia DE(ドイツ版) URL> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Klarinettenkonzert_(Mozart)
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Das Konzert in A-Dur KV 622 für Klarinette und Orchester von Wolfgang Amadeus Mozart ist eines seiner letzten Werke, vollendet um den 8. Oktober 1791. Widmungsträger war Anton Stadler; die Uraufführung fand am 16. Oktober 1791 in Prag statt. Die erste auf einem Programmzettel nachgewiesene Aufführung fand während der Europatournee Anton Stadlers am 5. März 1794 in Riga statt.
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【Die Sätze】
《》1. Satz: Allegro (A-Dur)
Das Allegro ist mit seinen etwa 12 Minuten der längste Satz des Konzerts. Das Stück beginnt mit der Orchesterexposition, erst in Takt 57 setzt die Klarinette als Solistin ein. Die Orchesterexposition gliedert sich in drei Hauptthemen, die sich wiederum in zwei kleine Abschnittsthemen aufteilen.
Nach der Vorstellung des achttaktigen ersten Themas, das von der Klarinette und den beiden Violinen piano gespielt wird, werden die ersten vier Takte forte wiederholt, wobei Flöte und Fagott hinzukommen.
In einem neuen Teil mit dem zweiten Abschnittsthema erinnert die Begleitung in der Viola und im Violoncello noch an das vorhergehende Thema. In den Hauptstimmen werden nun Viertel mit Sechzehntelbewegung gespielt. In den Begleitstimmen herrschen vorwiegend Viertel-, Achtel- und Sechzehntelbewegungen. Das oft wiederkehrende Motiv ist das Motiv in Takt 16/17 [Wiederholung in Takt 343/344]. Das Thema wird mit einem kräftigen Schluss, welcher bei jedem Themaende auftritt, beendet.
In Takt 25 wird das erste Abschnittsthema wieder aufgegriffen, jedoch anders weitergeführt. In allen Stimmen sind die ersten 1½ Takte mit dem Anfang fast identisch, dann folgt eine Erweiterung, der alle Stimmen folgen. Die Violine II wiederholt nochmals den vorhergehenden Takt, um mit der Klarinette und Violine I das Thema weiterzuspielen. Viola und Violoncello dienen nach dem Themenanfang als Begleitinstrumente. Dieser Einsatz erinnert an eine Art Kanon. Violine II setzt ein und wird zwei Schläge später von Viola und Violoncello und einen Takt später von Klarinette und Violine I imitiert. Dann folgt ein Wechsel der Hauptstimmen in Violine II und Bratsche, die im langsameren Teil von den anderen Instrumenten unterstützt werden. Dies ist das zweite Abschnittsthema. Viola wird von Violoncello, später von Fagott unterstützt, Violine II von Violine I, Klarinette von Flöte. Das Thema wird wieder von diesem Schluss beendet.
Dann folgt das dritte Thema, welches mehrfach während des ganzen Stücks in verschiedenen Stimmen auftritt. Dabei wechselt eine Trillerbewegung mit vier bzw. drei Achteln zwischen Klarinette mit Violine I und Violine II ab. Die anderen Stimmen bis auf Viola begleiten mit Achteln auf den 1, 2, 3 und 4 Schlag. Viola begleitet mit Sechzehnteln. Dann fallen die ersten vier Achtel weg und nur das Trillermotiv wird abwechselnd wiederholt, bis es eine Art Schluss bildet. Hier endet das erste Abschnittsthema des dritten Themas.
Im zweiten Abschnittsthema des dritten Themas beginnen die Hauptstimmen mit einem aufsteigenden halben A-Dur-Dreiklang in Viertel und Achtel. Dieses Schema wird eine Terz tiefer wiederholt und geht in punktierte Achtel mit Sechzehntel über (bis Takt 52). Dieses rhythmische Schema wird wiederholt (mit einer Viertel und Achtel und Achtelpause am Anfang) und mit Sechzehntelbewegungen abgeschlossen. Dann erst setzt die Soloklarinette mit dem Thema von Takt 1 ein. Die drei Themen fangen meistens im piano an, mit einem schlagartigen Übergang ins forte.
Des Weiteren erlangt die Klarinette einen trüben Charakter bei ihrem zweiten Soloeinsatz. Dies liegt daran, dass die Tonart von Dur nach Moll umschwenkt (bis Takt 98).
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《》2. Satz: Adagio (D-Dur)
Der zweite Satz ist in dreiteiliger Liedform geschrieben (ABA-Form) und steht in der Subdominante D-Dur. Das zweiteilige, sehr kantable 16-taktige Hauptthema wird zunächst von der Soloklarinette vorgetragen und vom Orchester wiederholt. Im Mittelteil übernimmt die Klarinette eine führende Rolle, worauf die Wiederholung des Themas mit einer Coda abgeschlossen wird.
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《》3. Satz: Rondo: Allegro (A-Dur)
Der dritte Satz ist in einer freien Rondoform geschrieben, die sich schematisch mit A – B – A′ – C – B′ – A – Coda umschreiben lässt. Das Hauptthema in A-Dur hat fröhlichen und tänzerischen Charakter. Nach der ersten Wiederholung des Themas erfolgt eine Modulation nach Fis-Moll, und das Stück nimmt virtuose Züge an, die in der Coda noch einmal eine abschließende Steigerung erfahren.
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【Als Filmmusik】
Der mittlere Satz gehört zu Mozarts bekanntesten Stücken. Jean-Luc Godard verwendet ihn in Außer Atem (À bout de souffle). Er wird gespielt in Jenseits von Afrika, er begleitet Vor- und Abspann von Jean Beckers Dialog mit meinem Gärtner und ist die dominierende Filmmusik in Padre Padrone von Paolo und Vittorio Taviani.
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〜[Excerpt from above Wikipedia.]
〜[上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトによるクラリネットと管弦楽のための協奏曲イ長調K.622は、1791年10月8日頃に完成したモーツァルト最後の作品のひとつで、アントン・シュタドラーに献呈された。 初演は1791年10月16日、プラハで行われた。記録に残る最初の演奏は、アントン・シュタドラーのヨーロッパ・ツアー中、1794年3月5日にリガで行われた。
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【楽章】
《》第1楽章:アレグロ(イ長調)
アレグロは約12分と、協奏曲の中で最も長い楽章である。 クラリネットがソロとして登場するのは57小節目からである。 管弦楽のエクスポジションは3つの主要主題に分けられ、さらにその主題は2つの小さな部分主題に細分される。
クラリネットと2つのヴァイオリンがピアノで奏でる8小節の第1主題の導入部の後、フルートとファゴットが加わり、最初の4小節がフォルテで繰り返される。
第2部の主題による新しいパートでは、ヴィオラとチェロの伴奏はやはり前の主題を思わせる。 主声部はセミクオーバーの動きでクロシェットを演奏する。 伴奏はクロシェット、クァーヴァー、セミクァーヴァーで支配されている。 頻繁に繰り返されるモチーフは、第16/17小節のモチーフ[第343/344小節で繰り返される]。 この主題は、すべての主題の最後に起こる力強い終結部で終わる。
第25小節では、第1部の主題が再び取り上げられるが、別の形で続けられる。 すべてのパートにおいて、最初の1小節半は冒頭とほぼ同じで、その後にすべてのパートが従う拡張が続く。 ヴァイオリンIIは、クラリネットとヴァイオリンIとともに主題を演奏し続けるために、前の小節を再び繰り返す。 ヴィオラとヴィオロンチェロは、主題の冒頭の後、伴奏楽器として機能する。 この入りは一種のカノンを思わせる。 ヴァイオリンIIが入り、2拍後にヴィオラとヴィオロンチェロが、1小節後にクラリネットとヴァイオリンIが模倣する。 続いてヴァイオリンⅡとヴィオラの主声部が交替し、緩徐部では他の楽器がそれを支える。 これが第2部の主題である。 ヴィオラはヴィオロンチェロに、後にファゴットに、ヴァイオリンIIはヴァイオリンIに、クラリネットはフルートに支えられる。 主題はこの終結部で再び終わる。
続いて第3主題が、曲中何度も声部を変えて登場する。 クラリネットとヴァイオリンI、ヴァイオリンIIの間で、4回または3回の四分音符によるトリルの動きが交互に繰り返される。 ヴィオラ以外のパートは、1、2、3、4拍目のクァーヴァーで伴奏する。 ヴィオラはセミクォーヴァーで伴奏する。 その後、最初の4つのクァーヴァーは取り除かれ、トリルのモチーフだけが交互に繰り返され、一種の終結部を形成する。 第3主題の第1部主題はここで終わる。
第3主題の第2部主題では、主声部はクロシェットとクァーヴァーによる上行半イ長調のトライアドで始まる。 このパターンは3分の1低い位置で繰り返され、半クォーヴァーを伴う付点クォーヴァーに変化する(52小節目まで)。 このリズムパターンが繰り返され(冒頭でクロシェットとクオーバー、クオーバーの休符がある)、セミクオーバーの動きで締めくくられる。 この後、ソロ・クラリネットが1小節目の主題で登場する。 つの主題はほとんどがピアノで始まり、突然フォルテに移行する。
さらに、クラリネットは2度目のソロで陰鬱な性格を帯びる。 調が長調から短調に変わるからである(第98小節まで)。
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《》第2楽章:アダージョ(ニ長調)
第2楽章は3部歌曲形式(ABA形式)で書かれ、サブドミナントニ長調である。 2部構成の非常にカンタービレ的な16小節の主要主題は、まずクラリネット独奏によって提示され、オーケストラによって繰り返される。 中間部ではクラリネットが主役となり、主題の繰り返しはコーダで締めくくられる。
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《》第3楽章:ロンド:アレグロ(イ長調)
第3楽章は自由なロンド形式で書かれており、模式的に言い換えるとA-B-A′-C-B′-A-コーダとなる。 イ長調の主旋律は陽気で舞曲的な性格を持つ。 主題の最初の繰り返しの後、嬰ヘ短調に転調し、曲はヴィルトゥオーゾ的な特徴を帯び、コーダで最終的に強まる。
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【映画音楽として】
中間楽章はモーツァルトの最も有名な曲のひとつ。 ジャン=リュック・ゴダールが『Außer Atem(À bout de souffle)』で使用している。 ジャン・ベッカー監督の『庭師との対話』ではオープニングとエンディングに使われ、パオロ・タヴィアーニ監督とヴィットリオ・タヴィアーニ監督の『パードレ・パドローネ』では主要な映画音楽となっている。
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2. 作曲者:モーツァルトについて
2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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モーツァルト
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart
Wikipedia DE(ドイツ版) URL>
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart
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Wolfgang Amadeus Mozart (* 27. Jänner 1756 in Salzburg, Erzstift Salzburg; † 5. Dezember 1791 in Wien, Österreich), der überwiegend mit Wolfgang Amadé Mozart unterschrieb, war ein Salzburger Musiker und Komponist der Wiener Klassik. Sein umfangreiches Werk genießt weltweite Popularität und gehört zum Bedeutendsten im Repertoire klassischer Musik.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。 ]
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ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト(* 1756年1月27日ザルツブルク大司教座、† 1791年12月5日ウィーン、オーストリア)は、ザルツブルクの音楽家であり、ウィーン古典派の作曲家である。 ザルツブルクの音楽家であり、ウィーン古典派の作曲家でもある。
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2.2 モーツァルトの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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モーツァルトの作品リスト
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Wolfgang_Amadeus_Mozart
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