ラジオ生活:クラシックの庭 シューベルト「弦楽五重奏曲 ハ長調 D.956」
聞き逃しサービス 2024/10/02 放送
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クラシックの庭
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「弦楽五重奏曲 ハ長調 D.956」
( String Quintet in C major, D. 956, Op. posth. 163 )
[ Streichquintett C-Dur op. post. 163, D 956 ]
作曲: シューベルト ( Franz Schubert )
アマデウス弦楽四重奏団(弦楽四重奏)
ロバート・コーエン(チェロ)
(55分35秒)
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開始より52分23秒頃 (終了より57分37秒前頃)
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配信終了 2024/10/09 15:50
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Franz_Schubert+String_Quintet_D956
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Franz_Schubert+Streichquintett_D956
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☆★☆ シューベルト「弦楽五重奏曲 ハ長調 D.956」について【目次】☆★☆
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1. シューベルト「弦楽五重奏曲 ハ長調 D.956」について
1.1 Wikipedia JA(日本版) の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. 作曲者:シューベルト について
2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 シューベルトの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
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1. シューベルト「弦楽五重奏曲 ハ長調 D.956」について
1.1 Wikipedia JA(日本版) の抜粋
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弦楽五重奏曲_(シューベルト)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/弦楽五重奏曲_(シューベルト)
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弦楽五重奏曲 ハ長調 D956は、フランツ・シューベルト最晩年の室内楽曲。1828年の夏に作曲された。作曲者の死を2ヵ月後に控えて完成された遺作である。1850年になってようやく初演され、1853年に初版が出版された。作品番号は163とされた。
本作は、シューベルトの多岐にわたる楽曲の中でも、唯一の本格的な弦楽五重奏曲として目立った存在となっている。また、独特な楽器編成でも抜きん出ており、ヴァイオリン2、ヴィオラ1、チェロ2という楽器編成となっている。たいていの弦楽五重奏曲は、モーツァルトの先例に従って、弦楽四重奏に第2ヴィオラを加えた編成を標準としている。シューベルトのこの作品では、低音域の充実とバランスが図られているのである。
以下の4楽章で構成されるが、各楽章は規模が大きく、全曲を通して演奏するのにほぼ1時間を要する。
1. アレグロ・マ・ノン・トロッポ Allegro ma non troppo
2. アダージョ Adagio
3. 「スケルツォ」(プレスト)-「トリオ」(アンダンテ・ソステヌート) Scherzo: Presto – Trio: Andante sostenuto
4. アレグレット Allegretto
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〜[上記wikipediaより抜粋]
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1. シューベルト「弦楽五重奏曲 ハ長調 D.956」について
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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String Quintet (Schubert)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/String_Quintet_(Schubert)
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Franz Schubert's final chamber work, the String Quintet in C major (D. 956, Op. posth. 163) is sometimes called the "Cello Quintet" because it is scored for a standard string quartet plus an extra cello instead of the extra viola which is more usual in conventional string quintets. It was composed in 1828 and completed just two months before the composer's death. The first public performance of the piece did not occur until 1850, and publication occurred three years later in 1853. Schubert's only full-fledged string quintet, it has been praised as "sublime" or "extraordinary" and as possessing "bottomless pathos," and is generally regarded as Schubert's finest chamber work as well as one of the greatest compositions in all chamber music.
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【Composition and publication history】
The string quintet was composed in the summer or early autumn of 1828,: 183 at the same time as Schubert composed his last three piano sonatas and several of the Schwanengesang songs. Schubert completed it in late September or early October, just two months before his death. Schubert submitted it to one of his publishers, Heinrich Albert Probst, for consideration, saying that "finally I have written a quintet for 2 violins, 1 viola, and 2 violoncelli ... the quintet rehearsal will only begin in the next few days. Should any of these compositions by any chance commend themselves to you, please let me know." Probst replied, asking only to see some of Schubert's vocal works and requesting more popular piano music. Even at this very late stage in Schubert's career, he was regarded as a composer who mainly focused on songs and piano pieces, and was definitely not taken seriously as a chamber music composer. The work remained unpublished at the time of Schubert's death in November 1828; the manuscript was sold to the Viennese publisher Diabelli by Schubert's brother Ferdinand shortly thereafter, but was neglected and indeed waited twenty-five years for its first publication in 1853. The manuscript and all sketches are now lost. The first known public performance occurred only three years earlier, on 17 November 1850 at the Musikverein in Vienna.
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【Instrumentation and genre】
The work is the only full-fledged string quintet in Schubert's oeuvre. When he began composing his string quintet, Schubert had already composed an impressive body of chamber music for strings, including at least fifteen string quartets, most of which were composed for domestic performance by his family's string quartet.
Schubert selected the key of C major in a possible gesture to two composers he greatly admired, Mozart and Beethoven, both of whom wrote string quintets in that key, Mozart's String Quintet No. 3 in C major, K. 515 and Beethoven's String Quintet, Op. 29 in C major. According to Charles Rosen, the opening theme of Schubert's work emulates many characteristics of the Mozart quintet's opening theme, such as decorative turns, irregular phrase lengths, and rising staccato arpeggios (the latter appear only in Schubert's recapitulation).
But whereas the string quintets of Mozart and Beethoven are composed for a string quartet augmented by a second viola, Schubert adopts a somewhat unconventional instrumentation, employing two cellos instead of two violas, creating richness in the lower register. Before Schubert, Luigi Boccherini had replaced the second viola with a second cello; however, Schubert's use of the second cello is very different from Boccherini's, who uses the additional cello to create an additional viola line. Alfred Einstein has proposed that Schubert's use of a second cello to enhance the lower strings may have been suggested by George Onslow, who used a double bass in some of his quintets.
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【Analysis】
The string quintet consists of four movements in the usual quick-slow-scherzo-quick pattern:
1. Allegro ma non troppo
2. Adagio
3. Scherzo. Presto – Trio. Andante sostenuto
4. Allegretto
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《》First movement: Allegro ma non troppo
In common with other late Schubert works (notably, the symphony in C major, D. 944, the piano sonata in B-flat major, D. 960, and the string quartet in G major, D. 887), the quintet opens with an extremely expansive movement: an Allegro ma non troppo that accounts for more than one third of the total length of the piece (typically, 50 minutes). The movement is notable for its unexpected harmonic turns. The exposition, lasting 154 bars, begins with an expansive C major chord: as in the G major quartet, D. 887, Schubert here "presents his harmonies—rather than a memorable, well-contoured melody—without a regular rhythmic pulse." This is followed by music of gradually increasing motion and tension, leading to the contrasting second subject, in the unexpected key of E-flat, introduced as a duet between the two celli. The exposition concludes with a dominant (G major) chord that leads naturally back to the opening tonic chord on the repeat. However, after the repeat of the exposition, Schubert begins the development section with a daring modulation from the dominant to the submediant that "lift[s] the music magically" from G major to A major.
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《》Second movement: Adagio
The "sublime" second movement, one of Schubert's rare adagios, is in three-part ABA (ternary) form. The outer sections, in E major, are of an otherworldly tranquility, while the central section is intensely turbulent: it breaks suddenly into the tranquility in the distant key of F minor. When the opening music returns, there is a running 32nd-note passage in the second cello which seems to have been motivated by the turbulence that came before it. In the last three measures of the movement, Schubert ties the entire movement together harmonically with a modulation to the F minor of the middle section and an immediate return to E major.
The use of ternary structure to contrast tranquil outer sections with a turbulent central section resembles the second movement of Schubert's Piano Sonata in A major, D. 959, composed at the same time as the quintet.
The juxtaposition of E major and F minor, exceedingly distantly related keys, establishes the importance of the "tonal relationship of lowered second degree" (or flat supertonic) "to the tonic" which will be exploited in the third and fourth movements.:
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《》Third movement: Scherzo
The Scherzo, beginning in C major, is symphonic and large-scaled, with the open strings of the lower instruments exploited in an innovative manner that creates a volume of sound seemingly beyond the capabilities of five stringed instruments. The first section moves to A♭ major and then back to C major. The middle section of this movement moves to E♭ major, then B major, which is ♭VI of ♭III. The C major theme returns at the end. The Trio is in D-flat major, creating another important flat-supertonic relationship.
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《》Fourth movement: Allegretto
The last movement is an exuberant sonata-rondo whose form resembles that of the finale of Mozart's C major quintet The main theme demonstrates clear Hungarian influences. The movement is in C major, but is built upon the interplay of the major and minor modes. It has unusual technical features, such as the final two notes: the flat supertonic (D-flat) and the tonic (C), played forte in all parts.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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フランツ・シューベルトの最後の室内楽作品である弦楽五重奏曲ハ長調(D. 956, Op. posth. 163)は、通常の弦楽五重奏曲でよく見られるヴィオラではなく、標準的な弦楽四重奏にチェロを加えた編成で書かれているため、「チェロ五重奏曲」と呼ばれることもある。 この曲は1828年に作曲され、作曲者が亡くなるわずか2ヶ月前に完成した。 初演は1850年で、出版は3年後の1853年である。 シューベルトの唯一の本格的な弦楽五重奏曲であり、「崇高」「非凡」「底なしの哀愁」と賞賛され、シューベルトの室内楽作品としては最高傑作であると同時に、あらゆる室内楽曲の中でも最も偉大な作品のひとつであると一般に評価されている。
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【作曲と出版の歴史】
弦楽五重奏曲は1828年の夏から初秋にかけて作曲され、シューベルトが最後のピアノ・ソナタ3曲とシュヴァネンゲザングの歌曲数曲を作曲したのと同時期に作曲された。 シューベルトがこの曲を完成させたのは9月下旬から10月上旬で、死のわずか2ヶ月前だった。 シューベルトはこの曲を出版社の一人、ハインリヒ・アルベルト・プロブストに提出し、「ついに私は2つのヴァイオリン、1つのヴィオラ、2つのヴィオロンチェッリのための五重奏曲を書いた。 これらの曲のどれかが、ひょっとしたらあなたに気に入られるかもしれません。 プロブストからの返事は、シューベルトの声楽作品をいくつか見せてほしいということと、もっとポピュラーなピアノ曲をリクエストするというものだった。 シューベルトのキャリアにおいて、この非常に遅い時期でさえ、彼は歌曲とピアノ曲を中心とした作曲家とみなされており、室内楽作曲家として真剣に受け止められていなかったことは間違いない。 この作品は、1828年11月にシューベルトが亡くなった時点では未発表のままだった。その後間もなく、シューベルトの弟フェルディナントがウィーンの出版社ディアベッリに原稿を売却したが、放置され、1853年に初めて出版されるまで実に25年待たされた。 原稿とスケッチはすべて失われてしまった。 初演はそのわずか3年前、1850年11月17日にウィーンの楽友協会で行われた。
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【楽器編成とジャンル】
シューベルトの作品の中で唯一の本格的な弦楽五重奏曲。 弦楽五重奏曲の作曲を始めたとき、シューベルトはすでに少なくとも15曲の弦楽四重奏曲を含む、弦楽のための印象的な室内楽曲を作曲していた。
モーツァルトは弦楽五重奏曲第3番ハ長調K.515、ベートーヴェンは弦楽五重奏曲作品29ハ長調である。 チャールズ・ローゼンによれば、シューベルトの作品の冒頭主題は、装飾的な転回、不規則なフレーズの長さ、上昇するスタッカート・アルペジオ(後者はシューベルトの再現部にのみ現れる)など、モーツァルトの五重奏曲の冒頭主題の多くの特徴を模倣している。
しかし、モーツァルトやベートーヴェンの弦楽五重奏曲が第2ヴィオラを加えた弦楽四重奏のために作曲されているのに対し、シューベルトはやや型破りな楽器編成を採用し、2本のヴィオラの代わりに2本のチェロを用いることで、低音域に豊かさを生み出している。 シューベルト以前には、ルイジ・ボッケリーニがセカンド・ヴィオラをセカンド・チェロに置き換えていたが、シューベルトのセカンド・チェロの使い方はボッケリーニとは大きく異なり、チェロを追加することでヴィオラのラインを追加している。 アルフレッド・アインシュタインは、シューベルトが低弦を強調するために2台目のチェロを使ったのは、彼の五重奏曲のいくつかでコントラバスを使ったジョージ・オンズローに示唆されたのではないかと提唱している。
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【分析】
弦楽五重奏曲は、通常のクイック-スロー-スケルツォ-クイックのパターンで4つの楽章から構成されている:
1. アレグロ・マ・ノン・トロッポ
2. アダージョ
3. スケルツォ プレスト - トリオ. アンダンテ・ソステヌート
4. アレグレット
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《》第1楽章 アレグロ・マ・ノン・トロッポ
シューベルトの他の後期作品(特に交響曲ハ長調D.944、ピアノ・ソナタ変ロ長調D.960、弦楽四重奏曲ト長調D.887)と共通するのは、この五重奏曲が、曲全体の長さ(通常50分)の3分の1以上を占める、非常に広がりのある楽章、アレグロ・マ・ノン・トロッポで始まることである。 この楽章は、予想外の和声的転回があることで注目される。 ト長調の四重奏曲(D.887)と同様、シューベルトはここでも「規則的なリズムを伴わずに、印象的で輪郭のはっきりした旋律ではなく、ハーモニーを提示する」。この後、徐々に動きと緊張を増す音楽が続き、対照的な第2主題(2つのチェロの二重奏として導入される予期せぬ変ホ調)に至る。 ドミナント(ト長調)の和音で締めくくられ、繰り返しの冒頭のトニックの和音に自然に戻る。 しかし、露呈部の繰り返しの後、シューベルトはドミナントからサブメディエントへの大胆な転調で展開部を開始する。
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《》第2楽章 アダージョ
シューベルトのアダージョの中でも珍しい「崇高な」第2楽章は、ABA(3部形式)。 ホ長調の外側の部分は別世界のような静謐さを持つが、中央の部分は激しく揺れ動く。 冒頭の音楽が戻ってくると、第2チェロに32分音符のパッセージが走るが、これはその前の激動が動機となっているようだ。 楽章の最後の3小節でシューベルトは、中間部のヘ短調に転調し、すぐにホ長調に戻ることで、楽章全体を和声的に結びつけている。
三部構造を用いて、静謐な外側の部分と激動する中央の部分を対比させているのは、この五重奏曲と同時期に作曲されたシューベルトのピアノ・ソナタ イ長調 D.959の第2楽章に似ている。
ホ長調とヘ短調という、非常に遠い関係にある調の並置は、第3楽章と第4楽章で利用されることになる「トニックに対する2度下げの調性関係」(または♭上位調)の重要性を確立している:
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《》第3楽章 スケルツォ
ハ長調で始まるスケルツォは、シンフォニックでスケールが大きく、低音楽器の開放弦が斬新な方法で利用され、5弦楽器の能力を超えた音量が生み出される。 第1部は変イ長調に移り、ハ長調に戻る。 この楽章の中間部は変ホ長調に移り、次いで変ロ長調となる。 最後にハ長調の主題が戻ってくる。 トリオは変ニ長調で、これも重要な♭-supertonicの関係を作り出している。
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《》第4楽章 アレグレット
最終楽章は、モーツァルトのハ長調五重奏曲のフィナーレに似た形式の、高揚感あふれるソナタ・ロンドである。 楽章はハ長調だが、長短調の相互作用の上に成り立っている。 最後の2つの音、すなわち、全パートでフォルテで演奏されるフラット・スーパートニック(変ニ音)とトニック(ハ音)など、珍しい技巧的特徴がある。
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1. シューベルト「弦楽五重奏曲 ハ長調 D.956」について
1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Streichquintett_(Schubert)
Wikipedia DE(ドイツ版) URL> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Streichquintett_(Schubert)
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Das Streichquintett C-Dur op. post. 163, D 956, ist ein kammermusikalisches Spätwerk von Franz Schubert in vier Sätzen. Es ist besetzt mit zwei Violinen, einer Viola und zwei Violoncelli. Das Streichquintett wurde vermutlich im September 1828 komponiert, zwei Monate vor Schuberts Tod. Es wurde zu seinen Lebzeiten nicht mehr aufgeführt und erst 1853 gedruckt. Das Autograph gilt als verschollen.
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【Aufbau】
1. Allegro ma non troppo
2. Adagio
3. Scherzo. Presto – Trio. Andante sostenuto
4. Allegretto
Ähnlich wie in anderen Spätwerken Schuberts, wie beispielsweise seiner Großen C-Dur-Sinfonie und der letzten seiner Klaviersonaten D 958, D 959 und D 960 (-> Klaviersonaten Nr. 19 bis 21 (Schubert)), ist der erste Satz von außergewöhnlicher Länge. Er verwendet die Sonatensatzform und nimmt mehr als ein Drittel der Spieldauer der gesamten Komposition (~ 50 Minuten) in Anspruch.
Besondere Bekanntheit hat der zweite Satz erlangt, der in einer dreiteiligen Liedform A – B – A gehalten ist. Der Anfangs- und der Endteil in E-Dur sind von einer großen Ruhe und stehen in starkem Kontrast zum stürmisch-turbulenten Mittelteil in f-Moll. Dieser Satz, mit seinem elegischen Charakter, dient in einigen Filmen als Hintergrundmusik. Als Beispiele seien die Schubert-Biographie Mit meinen heißen Tränen, Wohin und zurück (Axel Corti), Die Wannseekonferenz, Der menschliche Makel und The Limits of Control genannt.
Das lebhafte Scherzo kehrt zunächst nach C-Dur zurück, bis ein nachdenklich-elegisches, tonartlich schwer festzulegendes Trio folgt. Der Schlusssatz ist ein feuriges Rondo mit deutlichen Einflüssen der ungarischen Tanzmusik.
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【Zitat】
Joachim Kaiser sagt über das Werk: „Vor Franz Schuberts Streichquintett in C-Dur verneigen sich alle Menschen, denen Musik, Kammermusik gar, etwas bedeutet, glücklich bewundernd – oder sie schwärmen. Das Werk nimmt einen singulären Platz in Schuberts Schaffen, ja gar in der Musikliteratur ein. Es ist rätselhaft, und es ist vollendet … Mit Worten kann kein Mensch das tönende Mysterium dieses Werkes völlig enträtseln oder auf Begriffe bringen.“
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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弦楽五重奏曲ハ長調op. 163, D 956は、フランツ・シューベルトによる後期の室内楽作品で、4楽章からなる。 つのヴァイオリン、ヴィオラ、2つのチェロのためのスコアである。 この弦楽五重奏曲は、シューベルトが亡くなる2カ月前の1828年9月に作曲されたと思われる。 生前には演奏されず、1853年まで印刷されなかった。 自筆譜は失われたと考えられている。
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【構成】
第1曲 アレグロ・マ・ノン・トロッポ
第2曲 アダージョ
第3曲 スケルツォ Presto - Trio. アンダンテ・ソステヌート
第4曲 アレグレット
シューベルトの他の後期作品、例えば大ハ長調交響曲や最後のピアノ・ソナタD 958、D 959、D 960(→ピアノ・ソナタ第19番から第21番(シューベルト))と同様、第1楽章は非常に長い。 ソナタ形式を用い、全曲の演奏時間の3分の1以上(~50分)を占める。
第2楽章は、A-B-Aの3部形式の歌曲で、特によく知られている。 ホ長調の冒頭部と終結部は非常に穏やかで、ヘ短調の嵐のような激動の中間部とは対照的である。 この楽章は、エレジーな性格を持ち、いくつかの映画でBGMとして使われている。 例えば、シューベルトの伝記映画『Mit meinen heißen Tränen』、『Wohin und zurück』(アクセル・コルティ監督)、『Die Wannseekonferenz』、『Der menschliche Makel』、『The Limits of Control』など。
快活なスケルツォは、最初はハ長調に戻るが、思慮深くエレガントなトリオが続く。 最終楽章は、ハンガリーのダンス・ミュージックからの影響を感じさせる激しいロンドである。
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【引用】
ヨアヒム・カイザーはこの作品について、「音楽、たとえ室内楽であっても、音楽が何かを意味するすべての人々は、フランツ・シューベルトの弦楽五重奏曲ハ長調の前で嬉しそうに感嘆のお辞儀をし、あるいは絶賛する。 この作品は、シューベルトの作品の中で、いや、音楽文学の中で、ユニークな位置を占めている。 謎めいていて、完璧である......誰もこの作品の調性の謎を言葉で完全に解き明かすことはできないし、概念化することもできない。"
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2. 作曲者:シューベルト について
2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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シューベルト
Franz Schubert
Wikipedia DE(ドイツ版) URL>
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Franz_Schubert
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Franz Peter Schubert (* 31. Jänner 1797 in der Gemeinde Himmelpfortgrund, heute im 9. Bezirk Wiens; † 19. November 1828 in Wieden, jetzt 4. Bezirk) war ein österreichischer Komponist.
Obwohl Franz Schubert schon im Alter von 31 Jahren starb, hinterließ er ein reiches und vielfältiges Werk. Er komponierte über 600 Lieder, weltliche und geistliche Chormusik, sieben vollständige und fünf unvollendete Sinfonien, Ouvertüren, Bühnenwerke, Klaviermusik und Kammermusik.
Schuberts Bedeutung als Komponist wurde erst nach seinem frühen Tod allgemein anerkannt; Mendelssohn, Schumann, Liszt, Brahms und andere Komponisten der Romantik entdeckten und rühmten das Werk ihres Vorgängers. Heute ist Schuberts Rang als herausragender Vertreter der frühen Romantik unbestritten.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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フランツ・ペーター・シューベルト(Franz Peter Schubert, * 1797年1月31日、現ウィーン第9区ヒンメルプフォルトグルント生まれ、† 1828年11月19日、現ウィーン第4区ヴィーデン生まれ)はオーストリアの作曲家。
フランツ・シューベルトは31歳で亡くなったが、豊かで多彩な作品を残した。 600曲以上の歌曲、世俗・聖歌の合唱曲、7曲の交響曲全曲と5曲の未完成の交響曲、序曲、舞台作品、ピアノ曲、室内楽曲などを作曲した。
メンデルスゾーン、シューマン、リスト、ブラームス、その他のロマン派の作曲家たちがシューベルトの作品を発見し、賞賛した。 今日、初期ロマン派を代表する傑出した作曲家としてのシューベルトの地位は揺るぎない。
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2. 作曲者:シューベルト について
2.2 シューベルトの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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List of compositions by Franz Schubert
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Franz_Schubert
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