ラジオ生活:音楽の泉 モーツァルト「ピアノ・ソナタ ハ長調 K.545から 第1楽章, 第3楽章」
聞き逃しサービス 2024/01/27 放送
音楽の泉
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「ピアノ・ソナタ ハ長調 K.545から 第1楽章, 第3楽章」
作曲: モーツァルト (Wolfgang Amadeus Mozart)
藤田真央(ピアノ)
(4分23秒)
[2021年録音版]
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開始より44分40秒頃 (終了より05分20秒前頃)
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配信終了 2024/02/03 05:50
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Mozart+Piano_Sonata+K_545
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Wolfgang_Amadeus_Mozart+Klaviersonate_Nr_16+KV545
モーツァルト「ピアノソナタ K.545」
wikipedia 日本版> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/ピアノソナタK.545
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ピアノソナタ ハ長調 K. 545 は、ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトが作曲したピアノソナタ。旧モーツァルト全集では第15番、新モーツァルト全集では第16番とされる。
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【概要】
このピアノソナタは、モーツァルトが自作の作品目録に1788年6月26日の日付とともに「初心者のための小さなソナタ」と記しており、ソナタアルバムやソナチネアルバムにも収められていることから、ピアノ学習者にはおなじみの曲となっている。
また、ノルウェーの作曲家エドヴァルド・グリーグによる2台のピアノのための編曲もある。
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〜[上記wikipediaより抜粋]
モーツァルト「ピアノソナタ K.545」
Piano Sonata No. 16 (Mozart)
wikipedia EN(英語版)> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Piano_Sonata_No._16_(Mozart)
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The Piano Sonata No. 16 in C major, K. 545, by Wolfgang Amadeus Mozart was described by Mozart in his own thematic catalogue as "for beginners", and it is sometimes known by the nickname Sonata facile or Sonata semplice. Despite this, the sonata is actually not an easy work to perform and can hardly be described as "for beginners."
Mozart added the work to his catalogue on June 26, 1788, the same date as his Symphony No. 39. The exact circumstances of the work's composition are not known. Although the piece is well known today, it was not published in Mozart's lifetime and first appeared in print in 1805. A typical performance takes about 11 minutes.
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【The music】
The work has three movements:
I. Allegro, common time
II. Andante, 3/4
III. Rondo: Allegretto, 2/4
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《I. Allegro》
The first movement is written in sonata form and is in the key of C major. The familiar opening theme is accompanied by an Alberti bass, played in the left hand.
A bridge passage composed of scales follows, arriving at a cadence in G major, the key in which the second theme is then played. A codetta follows to conclude the exposition, then the exposition is repeated. The development starts in G minor and modulates through several keys. The recapitulation begins, unusually, in the subdominant key of F major. The Alberti bass that began as a C major triad at this point becomes an F major triad, followed by a left hand F major scale pattern which emulates the rhythm of the previous right hand A minor scale.
According to Charles Rosen, the practice of beginning a recapitulation in the subdominant was "rare at the time [the sonata] was written", though the practice was later taken up by Franz Schubert.
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《II. Andante》
The second movement is in the key of G major, the dominant key of C major. The music modulates to the dominant key of D major, and then back to G major in which the exposition is heard again. For the development, the music modulates to G minor, then B♭ major, then C minor, then G minor and finally back to G major, at which point the recapitulation occurs followed by a short coda.
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《III. Rondo: Allegretto》
The third movement is in Rondo form and is in the tonic key, C major. The first theme is lively and sets the mood of the piece. The second theme is in G major and contains an Alberti bass in the left hand. The first theme appears again and is followed by a third theme. The third theme is in a minor key and modulates through many different keys before modulating into C major. The first theme appears again followed by a coda and finally ends in C major.
The finale was transposed to F major and combined with a solo piano arrangement of the second movement of the violin sonata in F major to form the posthumously compiled and thus spurious Piano Sonata in F major, K. 547a.
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〜[Excerpted from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトのピアノ・ソナタ第16番ハ長調K.545は、モーツァルトが自身の曲目目録で「初心者向け」と記したことから、ソナタ・ファチーレ(Sonata facile)あるいはソナタ・センプリーチェ(Sonata semplice)というニックネームで呼ばれることもある。にもかかわらず、このソナタは実際には演奏しやすい作品ではなく、"初心者向け "とは言い難い。
モーツァルトはこの作品を、交響曲第39番と同じ1788年6月26日に自身のカタログに加えた。この作品が作曲された正確な経緯はわかっていない。今日ではよく知られた曲だが、モーツァルトが存命中には出版されず、1805年に初めて印刷物に掲載された。典型的な演奏時間は約11分。
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【音楽】
この作品には3つの楽章がある:
I. アレグロ、通奏低音
II. アンダンテ、3/4拍子
III. ロンド:アレグレット、2/4
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《 I. アレグロ 》
第1楽章はソナタ形式でハ長調。おなじみの冒頭主題は、左手で弾かれるアルベルティのバスに伴奏される。
音階からなるブリッジのパッセージが続き、第2主題が演奏される調であるト長調のカデンツに至る。続いてコデッタが奏され、第2主題が演奏される。展開部はト短調で始まり、いくつかの調を転調する。再現部は珍しくヘ長調のサブドミナントで始まる。この時点でハ長調のトライアドとして始まったアルベルティ・バスはヘ長調のトライアドとなり、左手のヘ長調の音階パターンが続く。
チャールズ・ローゼンによれば、サブドミナントで再現を始めるという習慣は「(ソナタが)書かれた当時は珍しかった」。
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《 II.アンダンテ 》
第2楽章はハ長調の支配調であるト長調。音楽はニ長調の支配調に転調し、再びト長調に戻る。展開部では、ト短調、変ロ長調、ハ短調、ト短調と転調し、最後にト長調に戻る。
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《 III. ロンド:アレグレットロンド:アレグレット 》
第3楽章はロンド形式で、トニック調のハ長調です。第1主題は快活で、曲の雰囲気を盛り上げる。第2主題はト長調で、左手のアルベルティ・バスを含む。第1主題が再び現れ、第3主題が続く。第3主題は短調で、ハ長調に転調する前にさまざまな調を転調する。第1主題が再び現れ、コーダが続き、最後はハ長調で終わる。
フィナーレはヘ長調に移調され、ヴァイオリン・ソナタヘ長調の第2楽章のピアノ独奏編曲と組み合わされて、死後に編纂された偽ピアノ・ソナタヘ長調K.547aとなった。
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モーツァルト「ピアノソナタ K.545」
Klaviersonate Nr. 16 (Mozart)
Wikipedia DE(ドイツ版)> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Klaviersonate_Nr._16_(Mozart)
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Die Sonate Nr. 16 C-Dur (Sonata facile, KV 545) wurde 1788 von Wolfgang Amadeus Mozart in Wien komponiert. Sie wurde zunächst als „Eine kleine klavier Sonate für anfänger“ bezeichnet, in der Erstausgabe 1805 dann als Sonate facile.
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〜[Excerpted from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
ソナタ第16番ハ長調(Sonata facile, KV 545)は、ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトが1788年にウィーンで作曲した。当初は "A little piano sonata for beginners"(初心者のための小さなピアノ・ソナタ)と書かれ、1805年の初版では "Sonata facile "となっている。
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ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト
Wikipedia EN(英語版)> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart
ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト
Wikipedia DE(ドイツ版)> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart
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Wolfgang Amadeus Mozart (* 27. Jänner 1756 in Salzburg, Erzstift Salzburg; † 5. Dezember 1791 in Wien), der überwiegend mit Wolfgang Amadé Mozart unterschrieb, war ein Salzburger Musiker und Komponist der Wiener Klassik. Sein umfangreiches Werk genießt weltweite Popularität und gehört zum Bedeutendsten im Repertoire klassischer Musik.
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〜[Excerpted from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト(* 1756年1月27日ザルツブルク大司教座、† 1791年12月5日ウィーン)は、ザルツブルクの音楽家であり、ウィーン古典派の作曲家である。ザルツブルクの音楽家であり、ウィーン古典派の作曲家でもある。
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