見出し画像

嚥下障害を簡単に⑦訓練編

前回までで、嚥下障害の評価に関して一通り終わりました。今回から、訓練に関してです。具体的な訓練方法に入る前に、私が意識している①過負荷の原理、②課題特異性について述べていきます🫡

①過負荷の原理
筋トレをされている方は、詳しいと思いますが、日常生活活動よりも大きな負荷でトレーニングを行う事で効果が得られる事です。
ある書籍によれば、発声発語•嚥下関連筋に関しては、出来るだけ強いと感じる強度で5秒持続✖️5回✖️◯セットを推奨されており私も負荷量を考える上で参考にしています。

②課題特異性
特定のスキルや能力を向上させるために、その課題に直接関連する活動や練習を行うことが重要となります。つまり、食べる事ができるようになるためには、食べる必要があります。
私は、食事形態や環境を調整して、少しでも食べれるのであれば、できるだけ早期から食べていく必要があると思います。

今回は私が訓練を行う際に意識している過負荷の原理、課題特異性についてでした。他にも運動生理学的理論など、リハビリをする上で知っておいた方が良い理論がありますので調べてみてください😄

Dysphagia Made Simple ⑦training edition

Previously, we have completed the evaluation of dysphagia. From now on, I will state training. Before going into specific training methods, I will state my awareness of (1) the principle of overload and (2) task specificity 🫡.

(1) Principle of Overload
As those of you who are involved in muscle training may be familiar with, training with a greater load than that of daily life activities can be effective.
According to a book, for muscles related to speech and swallowing, it is recommended to perform 5-second sets ✖️5 times ✖️ fat sets at an intensity that feels as strong as possible, and I use this as a reference when considering the amount of load .

(2) Task Specificity
In order to improve a specific skill or ability, it is important to perform an activity or practice that is directly related to that task. In other words, to be able to eat, I need to eat.
I believe that it is necessary to start eating as early as possible, If patient can eat a little by adjusting the food form and environment.

This time it was about the principle of overload and task specificity that I am aware of when training. There are other theories, such as exercise physiology theories, that you should know about in rehabilitation, so please look them up 😄.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?