見出し画像

Quarantine Diary 5/21/20

64日目。今日は起きた瞬間に「あ、走れる」と思った。抜けたかな?
ゴミ出しの日は朝から人出がある。避けながら走りました。ゴミ収集してくれてほんとうにありがたい。

昨日から日本のお友達と電話する機会が続く。顔見られると安心しますね。おしゃべり楽しい。

仕事のミーティングからのはずが、上司が寝坊。みんな疲れてるよね〜。ゆるく行こう。仕事も大して多くない。

夫がつくってくれた、豚ひき肉のハンバーガーがめちゃくちゃ美味しかった。え、ハンバーグって牛肉じゃなくてもいいのか…。これってよくあるものなの?
あっさりしていて、甘みがあって最高でした。イングリッシュマフィンの上に、黄色のトマトと、チェダーチーズと、ケチャップかけてぜひ。

夕方に屋上へ。長いハグをしながら夫の心臓の音をずっと聴いていた。低気圧の嵐がすぎたら、裏庭のメンバーが変わったみたい。
安かったからと買ってくれたイチゴ2パックはやはり傷みかけていて、即席のジャムにする。すぐ食べるから砂糖はすくなめ。

#文科省は外国人留学生全員に現金給付しろ
一番悲しいのは”貢献”って言葉を学生相手に使うところ。
アメリカの就労ビザを取るのは年々厳しくなっていて、そこには堂々と”contribution 貢献”の文字がある。つまり学歴や能力でアメリカにとって利益が見込める人を優先して受け入れている。働くためのビザだから、一応理屈は理解できる。でも人を生産性で選ぶのはとても悲しいことだし、わたしのどこかにその痛みがまだ残っている。(だから今回こんなに反応してしまう)
ただ、その代わりというか他にもいろんなビザが用意されていて、特に学生ビザは能力で分けたりしない。みんな学生からスタートしてなんとか他のビザに進めたりする。
でも学生の時にそんな風に足切られてその後もその国に残って働こうと思う?わたしだったらそれどころか三代くらい呪うし周りにも言いふらすと思う。差別された痛みは簡単には消えない。特に国からの差別は。わたしにできることはなにか考えている。

Day 64! When I woke up, I felt that I could run today. It's a trash day. There were many people out. Thank you so much for the essential worker.

I had two video phone call with my Japanese friends. I love to see their faces. I love chatting with them.

I started today with job meeting but my boss missed it. Well, we all tired. 

My husband made me a pork hamburger! It was so good! Is it something everyone make? I loved it so much!

Went up to the rooftop. We hugged long time and I was listening to his heartbeat. It was beautiful.
He bought me two packs of strawberry but it was little old. So I made it to jam.

I am so sorry and sad for those foreign students in Japan. And it is not totally disconnected to my own scare. When I got my working visa in USA, they prioritized people who will "contribute" to USA. It was sad to be judged that way, but also understanding. They don't want to accept people who is not worth. But they do have other way to get in this country, and also they don't apply this to the students. 
Do you want to make contribution to the country who treats you that way when you are student? No. If I were one of them, I will curse them for over three generations and let everyone knows what happened to me. The feeling being discriminated by a country doesn't vanish so easily. 

LOVE, Yuko
♡♡♡


zineの制作やその他いろいろな表現、発信のために使わせていただきます。 自由な気持ちでこの世界を楽しんでいます。 ゆうこの庭に遊びにきていただければ嬉しいです!