見出し画像

千賀伴次さん

私のおじいちゃんのお話。


※右側が千賀伴次さん

千賀伴次さんのおじいちゃんは、
千賀長吉と言って
千賀長兵衛さんの4男として
天保7年(1836年)8月11日に
千賀家代々の家、
愛知県宝飯郡蒲郡町大字坂本字中屋敷で
生まれました。

その‘千賀長吉さん‘と
‘ついさん‘の長男が
‘千賀長平さん‘。
(伴次さんのお父さん)
その妻
(伴次さんのお母さん)
‘きくさん‘は
明治8年(1875年)9月30日生まれの
バリバリの明治っ子(笑笑)


※この方が伴次さんの母 きくさん

千賀家代々の墓の横に
伴次さんのお墓を建ててくれたのが
この‘きくさん‘です。

そして、
当の‘千賀伴次さん‘は、
‘きくさん‘と‘千賀長平さん‘の子供、
7男6女大家族の中の
4男として
大正3年(1914年)9月15日に
誕生しました。


※上段真ん中が フサさん

‘フサさん‘
(伴次さんの妻•私のおばあちゃん)
曰く、
伴次さんは、
読み書きそろばんも
凄く良くできたし、
活発で素敵な人だったそうです。

とは言え、
‘フサさん‘と‘伴次さん‘が
入籍したのが
昭和16年(1941年)12月22日。

そして、私の母
‘岸恵さん‘が生まれたのが
昭和18年(1943年)9月24日。

‘伴次さん‘が出征したのは、
‘岸恵さん‘が1歳にならない前だから、
‘フサさん‘と‘伴次さん‘
(私の祖父母)は
2年一緒にいられたか?
居られなかったか?
という状態。

それでも、
‘フサさん‘は
ずっと‘伴次さん‘の帰りを信じて
一人娘‘岸恵さん‘を
女手一つで育て上げてきました。

私の大好きなおばあちゃん
‘フサさん‘が
そこまで愛した人
‘伴次さん‘。
きっととっても
素敵な人だったのだと思います。


私は写真でしか会った事がない
‘伴次さん‘ですが、
写真の中の‘伴次さん‘は、
いつも笑顔。

アルバムも
しっかり整理されているので、
とても几帳面でもあったと思います。


※上から二段目 左から三番目が伴次さん


今は、沖縄の平和記念公園にて
永眠しておりますが、
時々、おじいちゃんに
ご挨拶をしにいく私です。

そんな‘伴次さん‘と
‘フサさん‘の
思い出の場所蒲郡にて
皆様をお待ちしております。

Maison de Poulain女将より



Hanji Senga.
My grandfather's story.

Hanji Senga's grandfather was Chokichi Senga.
He was born on August 11, 1836, the fourth son of Chobei Senga, a member of the Senga family for generations,
in Nakayashiki, Oaza-Sakamoto, Gamagori-cho, Hoi-gun, Aichi Prefecture.

The eldest son of Chokichi Senga is Chouhei Senga.
(Hanji's father)
His wife
(Mr. Hanji's mother)
Mrs. Kiku is a
(born on September 30, 1875).

Kiku-san is the one who built Hanji's grave next to the Senga family's grave.

The child of Mrs. Kiku and Chouhei Senga,
Hanji was born on September 15, 1914.
the fourth son in a large family of seven sons and six daughters.
Hanji was born on September 15, 1914.

According to Fusa-san (Hanji's wife - my grandmother)Hanji was very good at reading, writing, and playing the abacus,
and was a very active and nice person.

However,
Banji married Fusa on December 22, 1941.

And my mother
Kishie was born
September 24, 1943.

Mr. Banji went off to war,
before she turned one year old,
Fusa and Banji
(my grandparents) were
could have stayed together for 2 years or not?
I was not able to stay with them for two years.

But still,
Mrs. Fusa
Hanji's return.
and raised her only daughter, Kishie
single-handedly.

My favorite grandmother
Fusa-san
who loved her that much.
Mr. Hanji.
He must have been a very
wonderful person.

I have only met him in photographs,
always smiling.
His albums are also very neatly organized, so I think he was very methodical.

He is now laid to rest in Okinawa Peace Memorial Park.
I sometimes go to say hello to my grandfather.

Mr. Hanji and Mrs. Fusa
In Gamagori, the place of his and Fusa's memories
I am waiting for you all.  

From Maison de Poulain

#千賀伴次
#蒲郡
#メゾンドプウラン
#一日一組限定
#滞在型メゾン
#Maison de Poulain

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?