見出し画像

Ryoichi HIrano 2016(3)

https://balletassociation.co.uk/pages/reports-2016-ryoichi-hirano

インタビュー全部読みました

ベアトリスとは2012年の「パゴダの王子」でやったのが初めて。そのときベアトリスは19歳だったとか。検索して出てきた舞台評見たら2人ともめちゃくちゃ若い!平野さんは29歳か。

そして、「自分はどうなりたくて、そのために何をするのか」を考えて、それをやり続けた平野さんを尊敬します。私もそうします。

最初に演じた主役級の役はパゴダの王子の王子だった。それまでにファーストアーティスト級の役であるチェックメイトの黒の騎士を演じていた。群舞の6年間を経て、ファーストアーティストとしてソリストになる前にやるべきこと、より多くの役を習得して信頼されるパートナーになるように努力していた。そのような能力がどうすれば身につくかわからなかったが、彼は静かにパートナーの後ろに備えて、パートナーをリラックスさせ、気持ちを静めさせるようにした。マラがウェインに頼んだこともあり、多くのウェイン・マクレガーの作品にも出演した。アシュトンの作品にも出演した。スケーターズ・ワルツの白のカップル、ジェレミー・フィッシャーは多分彼の初めてのソロだろう。パゴダの役が来たとき、これまでと同じように彼はルパートが出演できなくなった時の代役だった。同じくらいの身長でタイプも似ていたから。モニカが亮一をリハーサルに呼んで、一週間でローレン・カスバートンと踊るよう指示した。その後、ローレンがリハーサル中にケガをしてしまったが、モニカは亮一に踊らせたかったので2人の相手役候補を上げ、オーディションのようにどちらと踊るか決めさせた。その結果、ベアトリス・シックス-ブルネルと踊ることになったが、彼女は亮一より若く経験も浅かった。舞台までの2,3週間ジョナサン・コープと練習を重ねた。舞台の最後のカーテンコールで亮一は終わったと思えなかった。彼は初めての主役にそれほどまでに集中し完全に我を忘れていた。亮一がパゴダの再演に果たした役割はとても大きい
His first principal role was the Prince in Prince of the Pagodas. He also did the Black Knight in Checkmate which was in the First Artist category. After six years in the corps, he was a year as a First Artist doing what he had to do before becoming a soloist when he covered a lot more roles through being a reliable partner. He doesn’t know where that ability comes from though he is quite laid back and relaxed and calms down his ballerinas! He also did a lot of Wayne McGregor’s work because Mara asked for him. He did some Ashton works – white couple in Patineurs, and Jeremy Fisher which was probably his first solo! His role in Pagodas came, as often seemed to happen, because he was covering when Rupert went off probably because they were a similar height and type. Monica called him to rehearsal and within a week he was told he was doing the show with Lauren Cuthbertson. Then Lauren was injured during rehearsals but Monica really wanted him to do the show so put him with two girls, like an audition, and he ended up partnering Beatriz Stix-Brunell who was very young and had even less experience than Ryoichi. They had two or three weeks before the show and worked a lot on it with Jonny Cope. When it came to the curtain call at the end of the show he could hardly believe that he’d done it. He concentrated and lost himself completely in the role for the first time. It was a big deal for Ryoichi to be in the revival of Pagodas.

日本のメディアも彼を取り上げ、ロイヤルバレエにおける日本人最初の王子だと報道し、彼にプレッシャーを与えた。熊川哲也は日本では演じているが、ロイヤルバレエでは王子の役をしなかった。亮一はそのときのことを一回きりのものにはしたくなかったし、その後の彼のキャリアで起こったこと、その一部にしようとしていた。彼の母親もパゴダを観に来ていた。父親はバレエファンではなく、口数が少ないが常に彼を応援していた。ダンサーとして亮一は個人的に誰かを目指そうとはしていないが、ダンサーたちの素晴らしいところから学ぼうとしている。しかし、彼は父親のようになりたいと思っている。父親はとても理解力があり、どれほど難しいことかを理解することなしに発言することはないから、いつも意味があり、価値のあることを言うのだ。母親と同じように父親も彼にとって先生だ。観客の中にはダンサーが演技をよく見せるためにどれほど努力しているか知らない人もいて、うまくできなければそれだけでだめだと判断されてしまう
The Japanese media were talking about him and saying he was their first prince in the Royal Ballet which put added pressure on him. Teddy Kumakawa hadn’t done princely roles at the time though he does now in Japan. Ryoichi didn’t want it to be a one-off and always wants something to happen down the line to further his career. His mum came for Pagodas. Although his dad isn’t a big fan of dance he is a great man and though he doesn’t say much he’s always been very supportive. As a dancer Ryoichi doesn’t look up to any one individual but takes the best from many dancers. However, he does look up to his dad who is so understanding and who’ll say something doesn’t look good without realising just how hard it can be, but his comments are always valuable. He’s almost as big a teacher as his mum. Amongst the audience not everyone knows just how hard the dancers work to make a performance look good but if it looks bad it is bad.

最近、亮一は大地の歌を踊る機会があった。後方の4人のダンサーの一人で、新たな役に集中していた。それは長い週末で、ケヴィンが電話をかけてきたとき彼はブライトンにいた。日曜日の朝、最初に電話がかかってきたときは奇妙に感じ無視したがまたかかっていたので電話に出ると、ケヴィンがルパートが出演できなくなったので金曜日にローレンと踊ってほしいと言うのだ。この金曜日?とんでもないことだと思い、火曜日に舞台に出る予定だと考えながらも承諾し、朝食を食べてロンドンに戻り、夜遅くまでビデオを見た。翌日、ピアニストとローレンと2時間のリハーサルをした。ラッキーだったのは彼は作品に出演していたので音楽になじみがあり、ほかのダンサーが踊っているのを観ていたことだ。火曜日は舞台に立った。
More recently Ryoichi had the opportunity to dance Song of the Earth. He’d been one of four guys at the back concentrating on his part which was a new spot for him. It was a long weekend and he was away in Brighton when he saw that Kevin had phoned. It was a Sunday morning which at first he thought was weird and so ignored it but then returned the call. Kevin asked if he was having a good time, said Rupert was off and would Ryoichi think of doing the role with Lauren the following Friday! This Friday, asked Ryoichi? ‘Yes!’ Ryoichi thought it would be amazing but was unsure if he was up to it as the stage call was on Tuesday. Of course he said ‘yes’ and returned to London after breakfast spending hours watching videos until late into the night. The following day a pianist came in and the two-hour rehearsal with Lauren went well. It was lucky that he was already in the production so was familiar with the music and what others were dancing. Tuesday was the stage call.

モニカが全力で踊らないこと、ペースを把握すること、そうしないとすべてが雑になると指導した。水曜と木曜にも舞台があり、ローレンとは踊れなかった。夜中ビデオを見て、頭の中でカウントを数え、心のなかでステップを踏んだ。舞台まで4日しかなかったがいいやり方だった。最初の舞台は思っていたよりよくなかったが、二回目は最初よりよくなり、三度目はもっと良くなった。彼はニューヨークツアーでもこの役を演じ、団員は彼を称え、彼自身も成長を実感した。舞台の後に息も絶え絶えで履きそうになり、死んだようなるダンサーをたくさん見てきたが亮一はそのような状況をうまくコントロールしてやり遂げた。
Monica was coaching and said not to go full out but he thought he would have to see how to pace himself so he didn’t stop and although it was a rough sketch they did it all. Everyone was happy and they worked on it again on the Wednesday and Thursday because the show must go on and he wouldn’t let Lauren, the audience or himself down. He continued watching the video all night, counting in his head, and mentally doing the steps. It was a really good process even though they only had four days. The first show wasn’t as good as he’d hoped but the second was much better and the third better still. He also did the shows on tour in New York when everyone cheered and he felt it a real achievement. He’d seen people panting, almost vomiting and dying afterwards but Ryoichi had managed it and felt he’d arrived.

亮一はウェインの作品に多く出演している。最初の作品はロイヤルオペラとの共同制作作品のアキスとガラテアだ。最終的にケガにより演じることができず、全力を尽くしたが作品から得ることができなかったと感じている。ウェインは仕事がとても速く、まるで目に埃が入ったかと思うと何も残っていなかったりする。誰も脱落してほしくないと思っているが、亮一は代役でモニカに自分がができなくてもほかにやりたくて、できる人はいると告げた。モニカは亮一に心を広く持って、努力し続けるよう言った。ウェインは新しいタイプの振付家だから、亮一も違うやり方でやるべきだと。
Ryoichi has been in a lot of Wayne’s ballets. The first time was in the joint production with the Royal Opera of Acis and Galatea. He’d not been able to do it in the end because of injury but felt he couldn’t pick up anything and although he’d try his best he felt incapable of doing it. Wayne works so quickly and he felt he just had dust in his eyes and nothing came back to him. Although he didn’t want to let anyone down he was second cast and told Monica he couldn’t do it and there were others who wanted to and could do it better. Monica said he should be open-minded and must carry on – Wayne was a new choreographer so Ryoichi should give it another go.

それはとても難しく、通常ではない動きで自然には感じられないが、とんでもなくおかしい感じがウェインが感じる美しさと芸術性なのだ。ステップを踊りの中から抽出してやり直すのも難しく、頭で考えなくてはいけなかった。身体が意識から離れているような感じでやるしかなかった。その後、亮一はマラとInfraを振り付けた。初めは亮一はセルゲイの代役で、二度目のリハーサルでは同じく代役のパートナーと後方で踊り、三度目のリハーサルでは前で踊るように言われ、彼が舞台に出ることになった。この作品は不思議な音楽で構成されていて、マラ、オリビア、ナタリア・オシポアと踊り、彼を象徴する作品となった。その後ウェインの新作、黒曜石の涙に出演した。ウェインの作品は動きが早く脳に拷問を与えるようで肉体的にも精神的にも苦しいと感じている。次にウェインの作品を観るときはこのことを覚えておいてほしい

It was really, really hard work and something very unusual with movements that didn’t feel natural but extreme awkwardness is what Wayne sees as the beauty and art-form. Also it was difficult to pick up and recall the steps and you really have to think. He didn’t get to do a show as he pushed his body which fell apart. After that they did Infra which was created on Mara and himself. Initially he’d been cover for Sergei who was first cast but at the second rehearsal he was working at the back with his cover partner and at the third rehearsal he was asked to step up and somehow he became first cast. It was an amazing piece of music and he’s done it with Mara, Olivia Cowley and Natalia Osipova on tour and it became one of his signature roles. He will also be in Wayne’s new piece, Obsidian Tear. He always finds it hard both physically and mentally as it’s quick and almost like brain torture! You just have to try to remember it for the next time.

 今シーズン、亮一は多くの役を踊った。アルブレヒトを初演したが十分なリハーサルの時間が取れなかった。クリスマスの時期はノルウェーでくるみ割り人形とジゼルにゲスト出演した。シンシア・ハーウェイのジゼルは通常のものと少し違っているのが助けになった。3回舞台に立ち、ジゼルが踊れるのがわかった。ケビンが観に来ていて、ケヴィンもノルウェーバレエ団もその結果がうれしく、彼も自信がついた。ダンサーは自信が必要だ。亮一はサラ・ラムと何度か踊っているが、サラは踊りがうまく、彼を信頼している。この信頼がパートナーには一番大切で、人を信用することが必要なのだ。バレリーナが身を投げ出して来たらそれを楽しむ。彼はやるべきことがわかっていて、2幕物のバレエでできる、ということもわかっているが、1幕目では農夫たちの踊りのように多くのダンサーが踊るなかですべてに適応するのが難しかった。何度か立ち止まって、今何をすればいいのかわかるようになった

This season Ryoichi is working a lot. He performs his first Albrecht in two weeks but there’s not too much rehearsal at the moment. Over Christmas he was guesting in Norway for Nutcracker and Giselle and Cynthia Harvey’s production of Giselle is only slightly different which is helpful. He did three shows and he knows he’s capable of doing it. Kevin came to watch and was very happy and Norwegian Ballet was very happy too and it was a boost to his confidence. Dancers need a confidence boost. He’s danced several times with Sarah Lamb who is very good and trusts him which is the best thing in a partner – they need to be able to trust the man. If a ballerina throws herself into him he enjoys it. He knows what he has to do and is capable to doing a two act ballet but the first act is very difficult fitting everything in with the peasant dance as there so many people on stage. Several times he had to stop but knows now what to do.

次に控えるのは冬物語のポリクシニーズとフランケンシュタインだ。毎日が大変な練習で、冬物語はそれほどでもなく、ほとんどがフランケンシュタインだ。スティーブン・マックレーがファーストキャストだが、亮一も彼自身のモンスターを作りあげ、単なるコピーではない。自分自身の役を作りあげるのが好きなのだ。同じ演目では同じステップを踏むが、役としては違う方向へ、役を演じることを楽しんでいる。大劇場では上演されないヘンデルとグレーテルの魔女の役が彼は大好きで、役を作りあげるためにたくさんの小さな特徴を詰め込んだ。フランケンシュタインの役はとてもやりがいがある。映画では単なる怪物ではなく、人間ぽく、子どものような面があるため、人目を惹くために悪事を働いてしまう。このような解釈を役に取り入れるのは難しいが彼は役を理解する方法を見つけて観客に見てもらうようにする。リアムはスティーブンと亮一を変な人だと思っているに違いない
Also coming up are Winter’s Tale in which he’ll be Polyxenes, and then Frankenstein in which he’s the monster. Every day is hard work, not so much with Winter’s Tale but all day, every day for Frankenstein. Steven McRae is first cast but Ryoichi has to find his own monster and not simply copy. He always likes to find his own character. You do the same steps in the same ballet but with a character you can play around and he enjoys the acting roles. He loved the witch in Hansel and Gretel which they’d never do on the big stage but there are so many tiny details which make up the character. In Frankenstein the character is a challenge because he’s not just a monster as in the film but more human and almost child-like in that he does something bad to get attention. It’s hard to put this across but you have to find a way of reading the character and showing that to the audience. He thinks Liam must see Steven and himself as weirdos!

亮一のキャリアがさらに伸びようとしているときにインタビューができたのは楽しかった(この後、亮一はプリンシパルに昇進した)
In conclusion, David said it was a pleasure to interview Ryoichi at a time when his career is really taking off* and thanked him very much for an entertaining evening.

Report written by Liz Bouttell, edited by Ryoichi Hirano and David Bain ©The Ballet Association 2016

*Ryoichi was promoted to Principal Dancer later in 2016