見出し画像

"Living with Music vol.11"〜Imam Wisaya Surataruna (Indonesia) JP・EN

Imam Wisaya Surataruna / イマム・ウィサヤ・スラタルナ(インドネシア)

lightcraft ボーカリスト・ギタリスト・ソングライター・共同マネージャー

画像1

インドネシア・ジャカルタ、2020年5月

 Imamは、ジャカルタを拠点に活動するオルタナティブ・ロックバンドlightcraft(ライトクラフト)のボーカリストでギタリスト。彼らは、インディペンデントながら、非常に意欲的に活動を行っていて、海外でのライブやフェスティバル出演の機会も多い。
 Imamと最初に会ったのは、そんな中の一つ、2017年、ロシアのウラジオストクのフェスティバル、”V-ROX”だった。ジャカルタのバンドが演奏するというので覗いたアイリッシュパブの小さなステージでエネルギッシュにパフォーマンスを披露していた。メロディーもよくて洗練された作品はとても印象に残って、そこから少しずつやりとりが始まったのだ。そのあと、ソウル、バンコク、シンガポール、バタム島、沖縄、東京、実に様々な街で彼らのライブを聴いた。
 2018年2月、ジャカルタを訪ねた時は、現地の多くの音楽関係者を紹介してもらった。クアラルンプールの友人の多くもImamが紹介してくれた。沖縄での「Sakurazaka ASYLUM」にも出演してもらい、最新アルバムの日本国内の流通の手伝いもさせてもらっている。
 どんなに意欲的に動いたとしても、インディペンデントでのバンド活動には様々な苦労が伴う。昨年、シンガポールで会った時、彼はそんなことを吐き出していた。それは、今年で活動が15年になるというバンドが、新たなステップに向かうための通過儀礼のようなものなのかもしれないと感じた。
 ロックダウンされたジャカルタの片隅で、Imamは、新たな高みを目指すため、自らの音楽と向き合う時間を過ごしている。


コロナの時代。
テクノロジーの急速な進歩に押されて、
これまで以上に革新性が求められていて、
ミュージシャンはさらに追い込まれている。

Q: 現在の周囲の状況はいかがですか?

 「私は現在、インドネシアのジャカルタ南部にある自宅のアパートにいます。今の時点(2020年5月10日)でこれまでに報告された件数は合計13,645件に上っていますが、ここまできちんとしたロックダウンが行われているわけではありません。その代わりに、政府は大規模な社会的制限を実施しています 公共の場所の閉鎖、公共交通機関の制限、 制限地域間の移動の制限などが行われています しかし、ここではコロナウイルスの危険性を過小評価しながらも、ルールや規制を無視している人がいるため、感染数の抑制にはあまり成功していません。
 外出は許されていますが、ぶらぶらすることは許されていません。だから、家に閉じこもっているわけではなく、必要な時以外は外出を制限しているという感じです。また、外ではマスクの着用が義務化されましたが、それを無視している人もいます。
 3年ほど前からフリーランスで編集者、ライター、コピーエディターとして仕事をしている私にとって、在宅ワークは楽なものです。まあ、会議は別として、私はビデオ会議の大ファンではありません。音楽的には、ライブもリハーサルもメンバーの集りもないことは、良いとはいえません」

Q: どの国も音楽業界は大きな打撃を受けています。あなたの現在の仕事や音楽活動について教えてもらえますか。

 「パンデミックが治まってワクチンができたと仮定した場合、ライブが復活するのは、来年のいつかになるだろうと予測している。
 その間、余った滞留時間を使って、私はlightcraftの次のリリースに向けて新しい曲を書いています。実は、私たちはすでに1曲を完成させていて、それは私たちの良き友人であるDavid Siow(シンガポール)によってプロデュースされたものです。その曲は次の数ヶ月以内にリリースされる予定です。
 今のところ全部で10曲ありますが、さらに5曲を書き下ろしています。年内には新しいEPを出せたらと思っています。
 このEPはバンドとしての15周年を記念したもので、パンデミックが起きるまでは、大きな動きをするはずでした。計画の多くを見直さなければならなくなりましたが、この記念すべき年に、何か思い出に残るものを作ることができればいいなと思っています。
 私たちは今、ライブがないこと補うために、国内外の多くの友人たちにインタビューを行う“Questions & Answers”や、ギタリストのFariのサポートで、私が一人で演奏するライブセッション“Saturday Night Singalong(サタデーナイト・シンガロング)”など、毎週Instagramでのライブストリーミングを行っています。
 また、最もコアなファンとのZoomミーティングも開催してきましたが、これはとても楽しかったです。ジャカルタのインターネット接続の悪さは、現在のオンラインでの活動を少し苦痛にしてる部分もありますが」

画像2

"Pavilion 28", South Jakarta ,Feb.2018

Q: 音楽やエンタメ産業に対して、どのようなサポートがありますか? 

 「インドネシア政府が、クリエイティブ業界で働く人たちのための救済基金を準備しているというニュースを見ました。特にパンデミックの影響でアーティストとしてのキャリアが落ち込んでいる人を対象にしたものです。どのくらいの額が支給されるのかはわかりませんが、政府ができるのは最低限のことだと思います。
 それに加えて、彼らは他に何もしていないと思います。そのことは特に私のように、パートタイマーや、ミュージシャンとしての性格上、一定の収入がない者にとっては残念なことです。
 しかし、私よりも悪い状況の人が多くいることを理解しています。だからそうした人に対して心を痛めています。私の状況は、彼らの窮状とは比べると何でもありません」

Q: ロックダウンの間、何をしていますか?

 「正直、かなり忙しいです。実際、”やることがない”、”家に閉じこもっていて飽きた!”と愚痴をこぼしている人たちからは嫉妬されるようになりました。幸いなことに、フリーランスのライター・編集者としての仕事で、まだいくつかのプロジェクトが進行中で、かなり時間がかかっています。
 それと先にも言った通り、lightcraftの次のEPのためにたくさんの新曲を書いています。今まで作ったことのないような音楽を、なんとか作りながら、その過程でたくさんのことを学んでいます。これは私にとっても目から鱗であり、楽しい経験となりました。これからのことをとても楽しみにしています。
 仕事と音楽以外にも、毎週のように愛犬Mumfordを散歩に連れて出かけたり、お風呂に入れたりと、家事やその他のことでも手が一杯です。妻の負担を軽くするために、できることは何でもやっています。特に妻が仕事をしているときはそうですね。
 そんなわけで、これまでは忙しいロックダウンでしたが、暇ができるとPS4で遊んでいます」

画像3

Q: 社会に対してミュージシャンとしてできることは何だと思いますか?

 「私たちの音楽を披露し、社会を楽しませるためのプラットフォームが限られている中で、私たちの”商品”を”消費者”にどうやって届けるかという点で、より創造的にならざるを得ません。テクノロジーの急速な進歩に押されて、ミュージシャンや音楽関係者はより革新性が求められる時代になってきた今、私たちはこれまで以上に追い込まれています。
 今は誰にとっても試練の時だからこそ、みんなが集まって団結する絶好の機会だと思っています。たとえ音楽業界の中だけのことであっても、私たちはお互いに共感と連帯感を示さなければならないし、困っている人のために手を貸さなければならなりません。私たちは音楽を良い目的のために使うことができます。
 しかし、結局のところ、私たちが生きているのはとても厳しい世界であることに変わりはないので、このような運動を実現するために提案するのは大変なことかもしれません。またミュージシャンが粘り強く徒党を組んで活動しても、何の役にも立ちません。でも、僕はすぐには諦めるつもりはありません」

Q: 現状において、音楽やエンターテインメントの役割は何だと思いますか?

 「これまでもそうだったように、音楽や他の形態のエンターテイメントは、社会の中で重要な役割を果たしています。人々は、逃避や感情的な快適さ、エンターテイメントへの道として、音楽、映画、本などをうかがっています。世界の大多数の人たちが、様々な意味で苦しむ現状において、私たちの役割はさらに重要になっています。その中で私たちは少しでも役に立てればと思っています」

画像4

ジャカルタ、"ブロックM"のCDショップ。今でもカセットテープは重要なソフト。2018年2月

Q: 先を見通すのは困難ですが、ポスト・コロナで何か考えていることはありますか?

 「たくさんあります。ライブをしたり、スタジオにリハーサルに行ったり、海外に音楽や休暇で旅行に行ったり、友達と会ったり、サッカーをしたり、サッカーの試合を観戦したり。そうしたことができずに寂しいです。
 しかし、その間、COVID-19の流行が一日も早く終わり、最小限の犠牲者で終わることを願うばかりです。
 私たちはパンデミックによって、良い教訓を得たので、過ちから学び、将来的にはより良い人間になることを願っています」

Q: 音楽を通して海外に暮らす友人と何かシェアできるアイデアはありますか?

 「私も家族も経済的に音楽に頼ることができていないので、アドバイスができる立場ではないと思います。ただ、おそらく言えることは、みんなが諦めずに粘り強く頑張らないといけないということです。そして、機会があれば、みんなで協力して助け合わなければなりません。コラボレーションをするというような小さなことでも、何か大きなことにつながるかもしれません」

画像5

lightcraft @ Basement Bar,Tokyo,February 2019.


Q: この夏から秋にかけてのプランを教えてください。

 「世界的にライブ・ミュージックを取り巻く状況が不透明な中で、ツアーやライブの計画は当分の間、後回しにされています。しかし、機会があれば喜んで引き受けたいと思っています。
 具体的な計画としては、年内にリリースしたいと思っているEPの曲を完成させて、その前の数ヶ月間にシングルを数曲リリースすることにしています。
 今年は15周年ということもあり、他にもいくつかのプロジェクトを予定しています。ぜひ注目していてください!」

Q: ライブ・ストリーミングについてはどう考えていますか?

 「ライブ・ストリーミングは、ライブの不足を補うための唯一のプラットフォームなのですが、インターネットの接続は国によって違います。インドネシアはひどいんです。
 経済的には、正直言って、ちゃんとしたライブ・ギグに比べると、それほどやりがいのあるものにはなりません。ましてやミュージシャンとしては、自分たちの能力を最大限に発揮することができません。
 観客の方も”最高のパフォーマンスを見せてもらえていない”と感じているのではないかと思います。でも、今の状況を見ていると、当分の間は仕方がないですね。繰り返しになりますが、もっと工夫して自分たちを表現していかないといけませんね。
 ライブ・ストリーミングのフェスティバルがあちこちで始まっていますが、それは素晴らしいことだと思います」

Q: メッセージをお願いします。

 「この大変な時期に、みんながまだ持ちこたえて、希望を持ち続けて、常にお互いを見守っていることを願っています。忘れてはいけないのは、みんな一緒だということです。体調に気をつけて、健康に気をつけて、みんなの幸運を祈っています。またすぐにお会いしましょう!」

BIO.
Imam Wisaya Surataruna / イマム・ウィサヤ・スラタルナ(インドネシア)lightcraft ボーカリスト・ギタリスト・ソングライター・共同マネージャー

 1983年12月31日、インドネシア・ジャカルタ生まれ。
 2005年、lightcraft(ライトクラフト)結成。自分の人生や他人の人生、世界中で起こっていることすべてからインスピレーションを得て、独自に培ってきた独自のソングライティングスタイルで創作活動を行う。これまでに7枚の作品を発表。最新作は2019年にリリースされた3rdアルバム『Us Is All』。
 その独特のサウンドとエネルギッシュなパフォーマンスで15カ国ライブを行っている。SXSW(アメリカ)、Liverpool Sound City(イギリス)、V-Rox(ロシア)、Taihu Midi Festival(中国)、MUSEXPO(アメリカ)、Big Mountain Music Festival(タイ)、Monsoon Music Festival(ベトナム)、Canadian Music Week(カナダ)、Music Matters Live(シンガポール)、Zandari Festa(韓国)、Baybeats Music Festival(シンガポール)、Playtime Festival(モンゴル)、Sakurazaka ASYLUM(沖縄)など、国際的なフェスティバルに出演してきた。
 Imamは、lightcraftの国際的なマネージャーでもある。バンドを世界規模でマーケティングしてきた経験から、Ideafest 2017、Archipelago Festival 2017、Gara-Gara Musik、Soundfren、Trans Asia Music Meeting(沖縄)など、国内外の数多くのカンファレンスに登壇している。
 2020年は、バンドにとって結成15周年。現在、Imamはlightcraftの新作ために制作を行っており、年内には新作EPのリリースを予定している。


ENGLISH>>>

Imam Wisaya Surataruna (Indonesia) EN

Vocalist, guitarist, songwriter, and co-manager of lightcraft

画像6

 Imam is the vocalist and guitarist of the Jakarta-based alternative rock band “lightcraft”. They are independent yet highly motivated, and have had many opportunities to perform live and at festivals abroad.
 The first time I met Imam was at one of those events, the V-ROX festival in Vladivostok, Russia, in 2017. They were performing energetically on the small stage of the Irish pub where I peeked in because the band of Jakarta was said to be playing. The melody was good and the sophistication was very impressive, and we started to interact a little bit from there. After that, I heard their live shows in Seoul, Bangkok, Singapore, Batam, Okinawa, Tokyo, and many other cities.
 When I visited Jakarta in February 2018, I was introduced to a number of local music professionals. Many of my friends in Kuala Lumpur were also introduced to me by Imam. And “lightcraft” also performed at "Sakurazaka ASYLUM" in Okinawa, Japan and helped distribute their latest album in Japan.
 No matter how ambitious you are, working in an independent band comes with all sorts of hardships. Last year, when I met him in Singapore, he spewed something like that. It felt like it might be some kind of rite of passage for the band, which has been active for 15 years this year, to take a new step.
 In a locked-down corner of Jakarta, Imam spends time confronting his music in order to reach new heights.

The Age of Corona. 
Pressed by the rapid advancements in technology, 
the need for innovation is greater than ever, 
and musicians are being pushed further.

Q: Please tell us about your current surroundings situation. (home, office, town, etc.)

 “I am currently at home in my tiny apartment, which is located in the southern part of Jakarta in Indonesia. There hasn’t been a proper lockdown being enforced down here, even though we now have a total of 13,645 reported cases so far at the time of writing. Instead, the government has enforced Large-Scale Social Restrictions, which has seen the closure of public places, restriction of public transport, and the limiting of travel between restricted regions. It hasn’t been much of a success in curbing the number of infections as some people here tend to brush aside rules and regulations while underestimating the danger of the coronavirus.
 We’re still allowed to go out, but not to hang out. So we haven’t really been stuck at home as such; it’s more like we’ve restricted ourselves from going out, except when necessary. And wearing a face mask has been made compulsory for everyone outside, although some are still ignoring this directive.
 As I’ve been working as an editor, writer, and copy editor on a freelance basis for about three years now, working from home has been a breeze for me. Well, apart from meetings, as I’m not a big fan of video-call meetings. Music-wise, though, not as good; no live shows, no rehearsals, no meet-ups. It has been tough, which I imagine applies to everybody else around the world at the moment.”

Q: In this time the music industry is taking a big hit in every country. Please tell us about your current work (musical activities).

 “People are predicting that live music will only be making a return sometime next year, assuming that the pandemic has died down and a vaccine is already available by then.
 In the meantime, I have been using the extra downtime to write new material for lightcraft’s next releases. In fact, we’ve already finished one song that is currently being produced by our good friend David Siow from Singapore. It is set for release within the next couple of months. I have ten songs in total so far, with a further five set to be written. We’re hoping to have a new EP out by the end of the year. It will mark our fifteenth anniversary as a band, so big things were supposed in the works until the pandemic hit. We’ve had to rethink many of our plans, but hopefully we could still be able to come up with something memorable for this landmark year.
 To compensate for the lack of live shows, we’ve been conducting weekly Instagram Live streams, which include an interview segment called “Questions & Answers” where we interview our many friends from home and abroad, as well as live session “Saturday Night Singalong” that sees me performing on my own while accompanied by a watching Fari (our guitarist). And we’ve also hosted intimate Zoom gatherings with our most loyal fans, which has been a lot of fun. The awful Internet connection here makes such online activities a bit of a pain, though.”

画像7

"Pavilion 28", South Jakarta ,Feb.2018

Q: For the music and entertainment industry, what kind of support does the government give in your country? Also, are you happy with it?

 “I read that the government are preparing a relief fund for those who work in the creative industry, specifically artists whose career has been curtailed by the pandemic. 
 Besides that, I don’t think they’ve anything else in place. It is disappointing, especially for someone like me, who has no fixed income due to the part-time nature of my day job and as a musician. However, I understand that there are so many people that are worse off than me, so my heart goes out to them. My situation is nothing compared to their plight.”

Q: During lockdown what did you do?

 “I’ve been pretty busy, to be honest. In fact, I’ve grown jealous by those who are complaining that they have nothing to do and are getting bored of being cooped up at home! Fortunately, I still have a couple of projects going on for my work as a freelance writer/editor, which has taken quite a bit of my time.
 And as I’ve mentioned before, I’ve been writing a lot of new songs for lightcraft’s upcoming EP, which has been such an eye-opener for me personally and an enjoyable experience too as I’m learning a lot in the process while managing to make the kind of music that I’ve never made before. I’m very excited about what’s to come.
 Other than work and music, my hands have also been full with household chores and whatnot, including taking our dog Mumford for walks and giving him a bath every week; anything that I can do to lighten the wife’s load, really! Especially when she’s working as well. So it has been a busy lockdown so far – interspersed with some PS4 sessions whenever I have some free time.”

画像8

Q: What is the best approach that musicians and music professionals can take to your society right now?

 “With limited platforms available to showcase our music and entertain society in general, we have no choice but to be more creative in terms of how to get our “products” to the “consumers”. In an era when the rapid advancement of technology has pushed the need for musicians and music professionals to be more innovative, we are currently being pushed even harder than ever before.
 These are trying times for everyone, which is why I believe that this is the perfect moment for everybody to come together and unite. We have to show empathy and solidarity towards one another; lend a helping hand for those in need, even though it is only within the context of the music industry. We can use music for a good cause. But at the end of the day, it is still a dog-eat-dog world we’re living in, so to suggest such a movement to be realised can be a tough one. And the persistency of musicians to operate within cliques doesn’t help either. I won’t be giving up anytime soon though.”

Q: What do you think is the role of music and entertainment in the current situation?

 “As they have always been in the past, music and other forms of entertainment play an important role in society. People look to music, films, books, and so on as an avenue for escapism, emotional comfort, and entertainment. With the current situation as it is, our role has become even more significant as the majority of the world are suffering in more ways than one. We are here to help however we can.”

画像9

The CD shop of "Block M", Jakarta. Cassette tapes are still important music software, February 2018

Q: It's difficult to look ahead, but is there anything that you're thinking about now for the post corona virus?

 ”There’s just so many! I’ve sorely missed playing gigs, going for rehearsals at the studio, travelling abroad for music or holiday, meeting up with friends, playing football, and watching football matches too. But in the meantime, I just hope that the COVID-19 outbreak will end sooner rather than later, and with minimum casualties. We’ve been taught a good lesson here by the pandemic, so I hope that we will have learned from our mistakes and become better people in the future.”

Q: Do you have any ideas that you can share with your friends who lives in overseas through music?

 “Since I have yet to be able to lean on music to support my family and I financially, I don’t think I’m in a position where I can dish out any ideas. However, I can probably say that we all have to persevere and never give up. And if the opportunity arises, we must come together to help each other. Even if it is as small as hooking up for a collaboration, it could still lead to something big.”

画像10

lightcraft @ Basement Bar,Tokyo,February 2019.

Q: What are you planning now for this summer or autumn? (tour,recording.etc…)

 “With the uncertainty surrounding live music across the globe, touring plans and live shows have taken a backseat for the time being, I’m afraid. But if the opportunity presents itself, we would be more than happy to take it on. The concrete plans that we do have, however, include finishing the handful of songs that will make up our EP, which, as I’ve previously mentioned, we hope to release by the end of the year, with a few singles to be released during the months before that. And seeing as it is our fifteenth anniversary this year, we do have a few other projects in place. Watch this space!”

Q: What do you think about live-streaming for music?

 “Although Internet connections differ from one country to the other – it’s terrible down here! – live-stream music is the only platform that we have in our disposal right now to compensate for the lack of live shows. Economically speaking, it may not be as rewarding compared to a proper live gig, to be honest. And as musicians, we are not able to perform to the best of our abilities. I am also of the view that the audience too would feel that they are not being presented with the finest of performances. But looking at the conditions right now, I suppose it will have to do for the time being. Again, we just need to be more creative in presenting ourselves. Live-streamed music festivals have begun to pop up here and there, which I think is great. “

Q: Please leave your message.

 “During these tough times, I hope that everybody is still holding on, keeping their hopes up, and always looking out for one another. Remember: we’re all in this together. Take care, stay healthy, and I wish you all the best of luck. We shall see each other soon!”

BIO.
Imam Wisaya Surataruna (Jakarta,Indonesia)
Vocalist, guitarist, songwriter, and co-manager of lightcraft

 Born in December 31, 1983 in Jakarta, Indonesia, Imam made his entrance into the world of music rather late by normal standards. He first learned how to play the guitar at the age of 13, and his first taste of singing came when his junior high school friends asked him to join up with a band that they were forming for a battle-of-the-bands competition.
 During his early university days, he decided to treat music more seriously by trying his hand in songwriting and establishing a proper band. This was during his early university days in Petaling Jaya, Malaysia. The band went on to become lightcraft.
 lightcraft was formed in 2005 and has since put out seven releases so far, with the latest being their third album “Us Is All” in 2019. Their distinctive sound and energetic live performances have taken the band across fifteen countries where they have performed at major international festivals and on renowned stages, including SXSW, Liverpool Sound City, V-Rox, Taihu Midi Festival, MUSEXPO, Big Mountain Music Festival, Monsoon Music Festival, Canadian Music Week, Music Matters Live, Zandari Festa, Baybeats Music Festival, Playtime Festival, Sakurazaka Asylum and many others.
 Possessing a unique songwriting style that he cultivated on his own, Imam takes inspiration from his observations on his life, the lives of others, and everything that is happening around the world. Initially influenced by bands such as Coldplay, Travis, Starsailor, Doves, and the likes, his songwriting has developed expansively together with his music palette, resulting in an ever-evolving soundscape that takes in influences from far and wide.
 Imam also is the designated “international manager” of lightcraft, having almost single-handedly took the band to where they are now. Due to his wealth of experience with marketing the band on a global scale, he has been invited to speak at a number of conferences both local and abroad, including Ideafest 2017, Archipelago Festival 2017, Gara-Gara Musik, Soundfren, Trans Asia Music Meeting 2019 (Japan), and more.
 At the moment, Imam is writing and recording new material for lightcraft. They are set to release a new EP by the end of the year. The year 2020 is also a monumental year for the band – despite the coronavirus pandemic – as they celebrate their fifteenth anniversary, and a host of surprises are set to be unleashed by them throughout the year.
 Outside of music, Imam left his full-time job as a managing editor in 2016 and has since become a freelance editor, copywriter, writer, proofreader and translator, specialising in English and Bahasa Indonesia. He has been married to his wife Pamela Teh for more than three years, with whom they share a small apartment in South Jakarta and a cross-bred dachshund called Mumford, named after the band Mumford & Sons.
















この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?