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『裸の共産主義者』〜 5つの重要な質問 - 3 自由企業資本主義とは何か?

3 自由企業資本主義とは何か?

マルクスは、共産主義社会の青写真を描く際に、存在しない生き物のために設計するという、最も有害な過ちを犯した。 彼は人間の本質を見誤った。 それ以来、共産主義者は人間の本能的な欲望を変えようと膨大な戦略とエネルギーを費やしてきたが、それは不可能であることが証明された。

マルクスは同様に、自由企業資本主義を分析しようとして誤算を犯した。 資本主義の崩壊は避けられないという彼の予言は実現しなかった。 実際には、まったく逆のことが起こった。 社会主義や共産主義に翻弄された国々がゆっくりと進歩したり、立ち止まったり、後退したりしたのに対し、資本主義は着実に前進した。

特に2つのことが、現代の資本主義をますます成功させている。 第一に、人間が本来持っている欲求や欲望を満たす能力、第二に、ほとんど指導や監督を受けずに効率的に機能する能力である。 資本主義は人間の要求に自動的に適応する傾向があるため、経済学の自然システムと呼ばれることもある。 とはいえ、資本主義は自然の産物であるため、人間が利己的で個人的な生存のために資本主義を利用してきた野生の未開拓の状態で観察すると、ジャングルの精神を含んでいる。 しかし、家畜化され、人に対する善意という成分で和らげられた資本主義は、物質的な富を発展させ、社会全般を進歩させるための、言い換えれば共同体の存続のための、人間の最も効率的な装置であることが証明された。

人類にとって有益であることが証明された資本主義の自然な特質を理解するためには、まず「人間の本質とは何か? 人間の欲求とは何か?

人間の本質

注意深く観察すると、人間は肉体的・精神的な存在であることがわかる。 人間の本性のいずれかの側面を無視することは、マルクスにとってそうであったように、我々にとっても致命的である。

肉体的な側面から見ると、人間は精巧で複雑な有機体であり、耐え難い苦痛から恍惚とした快楽に至るまで、さまざまな感覚を記憶し反応する能力を備えている。 ブラッドフォード・B・スミスはこれを人間の苦痛と快楽の尺度と呼んでいる。 苦痛や不快を避け、肉体的な満足と快楽を得たいという人間の願望から、人間の欲求は数多く生まれてくる。 その一部を紹介しよう:

空腹を満たす
渇きを癒す
嗜好の満足
寒いときには暖かく、暖かいときには涼しくしたい 病気を避けたい
痛みを和らげる
快適で魅力的な服を着ること 快適な家や環境を持つこと 香水や心地よい匂いを楽しむこと 心地よい音を聞くこと
リラックスやレクリエーションを楽しむ 夫婦の営みに参加する
移動の感覚を楽しむこと 色とりどりの物や景色を見ること

ここで、人間の本性のもう半分、精神的な側面について考えてみよう。 これは人間の恐怖と希望の尺度と呼ばれることもある。 人間は、知的で、自己を知り、自己決定する存在として、崇高な希望から深い恐怖や絶望に至るまで、さまざまな強い感情を抱くことができる。 これらは肉体的な欲求や不満と密接に関係している場合もあれば、純粋に知的な欲求の場合もある。 しかし、その起源にかかわらず、それらは非常に現実的なものであり、知的欲求や精神的欲求の幅広いパターンをもたらすものである:

個人として重要な存在であること。

利害関係者であること、つまりシステムと同一視されること。 "物 "を所有することを楽しむこと。

何かユニークで重要な貢献によって評価されたい。

満足のいく経済的安定を得ること。

何かを犠牲にしたり、危険を冒したりして進歩を達成することに満足感を感じること。 (これは誤って "ギャンブル "本能と呼ばれることもある。)

創造性を発揮する機会を得る。

家族の連帯感を感じること

プライバシーの権利を享受する。

意見表明の自由があること。

宗教や良心の確信が守られること。 政治的に重要な事柄を決定することに意義を感じること。

人間の行動の原動力

人間の本質を研究すると、彼の「行動の原動力」は、肉体的・精神的欲求の両方を満たそうとする原動力であることがすぐに明らかになる。 人間が発明した多くの経済システムは、これらの欲求を窒息させたり無視したりする傾向がある。 それと同じ程度に、これらの制度は、人間の最も大きな原動力の源である、これらの深くどろどろとした人間の欲求を満たしたいという不安を窒息させるに違いない。 ソビエト連邦における40年間の共産主義は、このことを雄弁に物語っている。 共産主義の指導者たちは、国民の自然な欲求を抑圧し、恐怖によって行動を起こさせようとしてきた。 しかし、恐怖は刺激剤ではなく、主に抑圧剤であるため、これは機能しない。 長い目で見れば、それは鈍く、脳と筋肉の両方に影響を及ぼす麻痺させる薬となり、燃えやすい敵意の灰を残すことになる。 「恐怖による仕事」は、資本主義が提供する、人間の自然な欲求を絶えず満たすという、うずまくような機会にうまく対抗することはできない。 こうした欲求を満たすことが、資本主義の生産的な勢いのほとんどすべての動力源なのだ。

もちろん、もし人間がこれらの欲望を最大限に満たそうと息も絶え絶えに駆けずり回ろうとしたら、おそらく若いうちに死んでしまうだろう。 そのため、摂理は人間一人ひとりに、スピードに対する内蔵反応器を授けた。 それは "惰性 "と呼ばれている。 各人が何らかの身体的欲求を満たしたいという内なる欲求を感じると同時に、怠惰や惰性という強い引力を感じる。 それによって、経済学の重要な原則がぶら下がっている。"人間は常に、可能な限り最小の労力で自分の欲求を満たそうとする傾向がある"。

資本主義はこの原則を存分に発揮させ、人間や動物の筋肉を使う代わりに、より安価な動力源を絶えず探し求め、より効率的な機械を開発して世の中の仕事をこなそうとする。 1900年末の時点でさえ、アメリカの電力の50%以上は動物と人間によって供給されていた。 あとは機械による。 他の政治・経済体制は機械化を支持していると主張するが、資本主義ほど急速に技術開発を促進できる体制は他にない。なぜなら、競争的生存が非常に重要になるため、機械が時代遅れになればすぐに捨て、時代遅れの動力源も捨てる価値があるからである。 アメリカの農場における機械化は経済的な必要性によってもたらされたが、社会化された農場における機械化は、望ましいものではあるが特に必要なものではないと考えられている。

変動の法則

資本主義の天才は、単に人類一般の欲望とニーズを満たすというだけでなく、個人間のばらつきという要因に対応するところにある。 機械は、各人が生き残ることができる限り、望むことを何でもできるようにしてくれる。 そのため、各人は絶えず経済的な機会の場を調査し、徐々に自分を最も満足させる仕事の段階に押し込もうとする。

これは自由企業資本主義の最大の恩恵のひとつである。 資本主義は、驚くべきことに、人間がやりたいことを何でもできるようにする。 労働者は徴用されることもなく、ストライキができないと言われることもない。また、社会主義国や共産主義国にありがちな、特定の職業にとどまるよう命じられることもない。

資本主義の下では誰もが利益を得ることができる

人間の本性を研究すると、「価値」は現実的なものというよりもむしろ心理的なものであることがわかる。 あるものが「価値がある」かどうかは、それに付随する精神的価値によって決まる。 資本主義はダイナミックな経済であることが証明されており、取引に参加する誰もが自分の持っているものの価値を高めることができる。 これは買い手にも売り手にも当てはまる。 例えば、中古車を買いたい人を考えてみよう。 ある金額のお金や債権を持っている。 ディーラーにこのお金を差し出すということは、その金額よりも車が欲しいということである。 ディーラーが同意するということは、ディーラーにとっては車よりも金が欲しいということだ。 実際、彼にとっては車の価値よりも得られる価格の方が大きくない限り、彼は車を売ろうとはしない。 その車が走り去ると、両者とも利益を得たことになる。 二人とも、この取引の結果、自分の立場が向上したと感じている。

これは資本主義的自由企業の成功の強力な要因である。 これにより、利益を上げるか、誠実な取引の結果として自分の立場を向上させるかのどちらかによって、誰もが勝利することができるのである。

自由経済の意味

資本主義は自由経済の中で最も繁栄するが、自由は多くの誤解を生んでいる。 例えば、完全で無制限の自由など存在しない。 自由とは、単に選択する機会を意味する。 したがって自由は、話す自由、話さない自由、信じる自由、信じない自由、買う自由、買わない自由など、具体的な選択にしか関係しない。 さらに、自由は一度に一方向にしか動かない。 ある人が10ドルを持っていて、それを一晩の祝宴に使うことを選択した場合、同じ10ドルを新しい服に使う自由を失ったことになる。 一度選択したら、その選択の結果を避ける自由はない。 だからこそ私たちは、制限のない自由や一般的な自由など存在しないと言うのだ。 自由は常にある特定の選択に制限され、自由は常に一度に一つの方向を選択することに制限される。

自由経済が、健全な道徳原理を維持し、それを維持するための強固な社会構造を備えたダイナミックな経済を構築するような形で「選択の自由」を行使するよう、国民に継続的な教育を必要とするのはこのためである。 このような選択をする際、人々は個人と共同体の双方にとって何が最善かを感じ取らなければならない。 人は十分な情報を得なければならない。 彼らはそれぞれの問題について十分な知識を持ち、選択したときにどのような結果になるかを予想できるようにしなければならない。

人々が選択をする権利や自由を行使する権利にさりげなく関心を持つだけで、何が起こるかを示す顕著な例は、近代史にも古代史にも数多くある。 自由な国民には、注意深く積極的なリーダーシップと、社会的・政治的に意識の高い国民が必要である。 これを維持するのは容易ではないが、自由の代償である。 時に人々は、生まれつきの怠け癖から、委員会、独裁者、王がすべての決定を下し、人々に自分たちにとって良いことをするよう強制することを望む。 しかし、これは自由経済にとって破滅への道である。 それこそが自由のすべてなのだから。

さて、真に自由な経済において常に存在しなければならない、4つの偉大な自由の話をしよう。

1. 挑戦する自由

健全な経済に最も必要な要素のひとつは、挑戦する自由である。 これこそが真の達成の自由であり、「1人または数人の天才が、総体として全国民の天才と比較し始めることはできない」という原則に基づいている。

従って、自由な国では、人は新しい速記術、異なる種類のドライバー、新しい品種の家畜、改良型のねずみ取りを開発することができる。 新商品や新サービスを買いたいと思う人はいないかもしれないが、少なくともそれを発明し、売れるものなら売ろうとする自由はある。 これは資本主義に欠かすことのできない特徴であり、挑戦する自由である。

原子エネルギーが平時の開発のために国民と共有された理由のひとつは、アメリカ人が、原子力を膨大な数の国内サービスのために利用する最良の方法だと信じるように教育されてきたからである。 数千人の科学者が原子力を利用する方法と手段を研究しているのだから、数百人の科学者を利用するよりも、それに応じて大きな成果が得られるはずである。 特に、科学者一人一人が発明の天才の命じるままに、何でも自由に試すことができる国ではそうである。

ラジオ、テレビ、ポリオの予防、現代の自動車の驚異、プロペラのないジェット機の遮音壁を破るスピードなどは、まさにこのようにして開発されたのである。 対照的に、適切な道路システムの整備は州政府と連邦政府に委ねられていたことは興味深い。 この独占的なプログラムは、歴史上いつでも国民のニーズに応えたことは一度もないことに注目してほしい。 もし高速道路がオープンマーケットに委ねられていたらどうなっていただろうかと考えてみるのも面白い。 実際、近年、州議会の許可を得て民間資本が有料道路を建設した場所がいくつかある。

2. 販売の自由

もし人々が自分の技術や発明の才能を試す自由を残されるのであれば、その製品を販売して利益を得る自由も保護されなければならない。 もちろん、ある新製品によって産業全体が廃れ、何千人もの人々が一時的に失業し、経済的、社会的、政治的に多くの再調整が必要になるかもしれない。 しかし、これは自由企業経済における成功の鍵のひとつである。 販売する自由は、麻薬、ポルノ文学、偽薬、偽銘柄など、不道徳な面や犯罪的な面を含む製品や手続きの場合を除き、抑制されてはならない。

販売の自由とは、たとえ製品の価格が競合他社の利益を帳消しにするような水準に設定されていたとしても、利益を上げる自由をも意味する。 一見すると、これは冷淡で非情な経済システムに見えるかもしれないが、アメリカ人が共産主義や社会主義の国々を海外旅行すると、「販売の自由」とは、実際には生き残るための機会であることを理解し始める。 つまり、競合他社はより効率的に生産する能力を発揮し、価格を下げるか、製品の品質を向上させなければならない。 いずれにせよ、2つ以上の企業が生き残りをかけて活発に競争しているだけで、公共の利益と、新たに改良された物質的富の形が生み出されるのである。

3. 買う自由

もちろん、新製品の発明者が販売の自由を享受するならば、大衆は購入の自由を享受しなければならない。 ダイナミックな資本主義経済にとって最も致命的な制約のひとつは、配給制や政府による商業統制であり、国民は何を、どれだけの量、どこで、いくらで買うことができるかを知らされる。 このような人為的な仕掛けは資本主義を完全に妨害するため、価格の位相が狂い、闇市場が発達し、多くの人間のニーズがないがしろにされる。 第二次世界大戦後、米国が価格統制と配給制の撤廃に素早く動いたのはこのためである。 どちらも健全な資本主義経済には不都合である。 フランスとイギリスはそれに従わなかったが、西ドイツはそれに従った。 その結果、西ドイツの復興は戦後のセンセーショナルな出来事のひとつとなったが、フランスとイギリスの復興は極めて遅く、痛みを伴うものだった。

4. 失敗する自由

最後に、成功した資本主義経済の黄金の秘密をその懐に秘めた自由についてである。 これが失敗する自由である。 自由企業資本主義のもとで、生き残ろうとするすべての事業家は、長期的な研究を重ねるだけでなく、現在の事業についても継続的に研究しなければならない。 サービスは絶えず改善されなければならず、無駄は排除されなければならず、業務の効率性は絶えず追求されなければならない。 そしてこれらすべては、単に個人や企業が失敗しないようにするためのものである。 時折、首がくびきになったばかりのビジネスマンが、より警戒心が強く、より積極的で、より奉仕を望み、より融和的な他の人たちとの競争に打ち勝つために、自らを拡大することを拒否しているのを見かけることがある。 この新参者には学ぶべきことがある。 おそらく、自分でも気づかないうちに、失敗する自由を行使しているのだろう。

あるバンザイ経済では、老舗のビジネスは経済にとって「必要不可欠」であるとされ、失敗が許されない。 したがって、もしその会社の製品が利益を出して売れなければ、その差額を補うために税金から補助金が支払われる。 そうすることで、会社はその非効率さに対してボーナスを受け取ることになる。 教訓は得られない。 失敗するという表明された選択が失敗に終わることは許されない。 他の仲間もすぐに後を追う。 ほとんど即座に惰性がエネルギーに取って代わる。 進歩はカタツムリのペースに減速し、人間のニーズはもはや十分に満たされない。

ダイナミックな資本主義経済においては、個人や企業が失敗することが許されるという事実こそが、その個人や企業を成功へと駆り立てる。 もちろん、失敗した者は、飢えることもなく、再挑戦の機会を失うこともないように、転ぶ際にクッションが与えられる。 とはいえ、クッションは、その人がリラックスして寝ていたいと思うほど快適な俸給でも、俸給でもない。 資本主義のクッションは薄い。

資本主義はいかにして物を豊富に安くするか

あらゆるものを圧倒的に豊富に生産し、商品を自由に流通させることで、誰も買う必要がなくなり、したがって誰も売ることができなくなる、というのがマルクスの夢だった。 マルクスにとって不運だったのは、彼の経済的夢は最初から破滅的だったことだ。 社会主義や共産主義は生産を阻害し、発明を窒息させる。 それゆえ、人類を完全に豊かな物質的生活という経済的千年紀に向けて押し進めることが、自由企業である資本主義の課題であることに変わりはない。

ハーディング・カレッジのジョージ・S・ベンソン博士の個人的な観察から、これがどのように達成されつつあるのかを示す優れた例を紹介しよう。 中国で、私はクーリーの肩に乗せて百マイルも運ばれた灯油を燃やした。 彼は移動手段を所有し、竹竿とその両端にロープの切れ端をつけ、5ガロンの灯油缶を竹竿の両端にくくりつけ、トボトボと歩いて内地に戻った。 彼は、谷間の田んぼと田んぼの間を縫うように、そして丘陵地帯を越えて、誰にも追いつかれることのない小さな一本道を旅した。 彼はその重荷を背負って1日に10マイルほど走ることができた。

「彼の給料はいくらだったのだろう? 彼の日給が5ドルだったとしよう。 10日間で、彼は50ドルを稼いだだろう。 しかし、彼は何を成し遂げただろう? 彼は10ガロンの灯油を100マイル運んだことになり、灯油の価格が1ガロン当たり5ドル上がったことになる。 もちろん、中国では誰もそんな値段は払えないから、彼は交通の便に見合った給料をもらっていた。1日10セントの給料をもらい、100マイル運ぶと灯油の値段に1ガロン10セント上乗せして、灯油の値段を2倍にした。

「惨めな賃金だろう? しかし、それ以上のことはできなかった。

「アメリカでの灯油の輸送方法を考えてみよう。路盤、鋼鉄のレール、立派な機関車、タンク車、ターミナル、積み込み施設、そしてすぐに、雇用が生まれるたびに25,000ドルの現金が投資される。 私たちは灯油を100マイルあたり1ガロン1セント以下で輸送しており、中国でのコストの10分の1以下だ。 私たちは労働者にいくら払っているのか? 中国人のクーリーの70倍の賃金で、購入者にはクーリーの10分の1以下の運賃しか与えられない。 何が違うのか? 単に投資と管理、それ以外は何もない。

ここでベンソン博士は、資本主義が成功したもう一つの大きな秘密を突き止めた:高価な道具と大量の動力を労働者の自由に使えるようにすることだ。 しかし、労働者が自分でこれらの道具を揃える余裕がない以上、誰が揃えるのか? 答えは簡単で、質素な仲間たちである。

このような倹約家の仲間は資本家と呼ばれる。 彼らは多くの場合、消費したり使ったりする代わりに、倹約したり貯蓄したり、商品やお金を蓄えたりすることを厭わない普通の人々である。 したがって、貯蓄、株式、債券、投資、保険、財産を持っている人は誰でも資本家である。 アメリカでは、このような人々の割合が非常に高い。 マルクスが予想したように資本家階級が発展する代わりに、アメリカが資本家の国になりつつあることを知ったら、マルクスはさぞかし驚くことだろう。

資本家はそれぞれ、自分のお金でどんな事業を行うかを決める。 政府機関が1セントのリスクも冒さないような場所で、資金をリスクにさらすことも多い。 その結果、新しい石油が発見され、新しい発明が促進され、新しい産業が興り、「不可能なこと」が可能になり、素晴らしい利益が絶え間なく人類にもたらされる。

もちろん、人々が一生をかけて苦労して貯めたお金を投資するには、そのプロジェクトが成功する必要がある。 そのため経営者は、経費を削減し、製品を "大量に "売れるような価格で売り出さなければならないという大きなプレッシャーにさらされている。 そのため経営者は、より効率的な機械を常に要求し、それによって労働者が仕事に費やす時間を減らすことを可能にする。 アメリカの奇跡』と呼ばれる小著は、この自由企業システムには次のような特徴があると指摘している:

1. アメリカの労働者の実質賃金(物価に対する賃金)を1850年の3.5倍に引き上げた。

2. 1850年には週平均約70時間だった労働時間が、今日では約40時間に短縮された。

3. 国民所得に占める労働者の賃金・給与の割合を、1850年の38%から今日の約70%に引き上げた。

4. 人口増加よりも早く雇用数を増やし、アメリカは世界のどの国よりも「完全雇用」に近づいた。

これらすべてが可能になったのは、アメリカの労働者が仕事をより速く、より安くこなすために高価な機器を与えられ、その機器が労働者のビジネスパートナーの貯蓄で購入されているからである。 彼は "資本家 "と呼ばれる倹約家である。

需要と供給の法則が価格を決める

資本主義が最もうまく機能するのは、商品の「価値」が、「供給」のグラフ線と「需要」のグラフ線が交わる点に固定される自由市場である。 例えば、ジャガイモが豊富に供給されれば、人々はジャガイモを確保する不安を失い、「需要」は低水準に沈む。 しかしそれでも、需要が定着する水準というものがあり、それが価格を「固定」するのである。

数年前、予期せぬ事態がジャガイモ飢饉の危機を招いた。 政府は、もし干渉しなければジャガイモの価格が高騰し、裕福な人々がジャガイモを買えなくなるだろうという前提で干渉するという過ちを犯した。 ジャガイモの価格を低い水準に固定することは「社会的に望ましい」と考えられていた。 しかし、何が起こったのか? 供給が不足し、価格が不自然なほど安かったため、在庫がすべて枯渇し、誰もいくらでジャガイモを買うことができなくなるまで、ほんの数週間の問題だった。 社会主義や人間による経済支配が資本主義を抑圧し、資本主義が人類にもたらした「自然」法則を破壊する理由がここにある。

もし政府が市場に手を出さなければ、ジャガイモの価格は需要のあるところまで上がっていただろう。 価格が高ければ、消費を「自動的に」抑制することができ、ジャガイモの供給も長持ちする。 ジャガイモは次第に余剰となり、より安い代替品を買うようになっただろう。 そうすれば、価格要因によって、人々は不足している在庫の消費を抑える一方で、豊富にある在庫の消費を増やすことができたはずだ。

ジャガイモの価格を固定化することが「社会的に望ましい」と政府が考えたとき、このすべてがひっくり返った。 それは不自然であるだけでなく、非現実的であった。

これが、自由企業についての最後のコメントである。

アメリカの社会主義実験の失敗

アメリカの自由企業について書かれた現代史料で最も印象的なもののひとつが、エズラ・タフト・ベンソン元農務長官による『十字路の農民たち』というダイナミックな小著である。 この本は、政府が農業を管理することによる社会主義の実験から私たちの世代が学んだ教訓を、事実と数字で検証している。

政府は農作業を直接管理することで、農産物価格をコントロールしようとした。 いわゆる「基礎作物」は、小麦、綿花、トウモロコシ、米、タバコ、落花生である。 そのアイデアは、一定の最低価格を保証することによって農民を保護することだった。 そのためには、生産を管理する必要があった。 そのため、農家は作付面積を制限された。

結果は驚くべきものだった。 たとえば小麦。 供給量を減らし、小麦の適正価格を維持するために、3,000万エーカー以上の土地が小麦生産から外された。 各小麦農家は政府から小切手を受け取り、その小切手には、自分の土地の一定割合に小麦を植えないことで支払われる報酬が含まれていた。 こうなったのだ:

農家はその資金でより良い機械を購入し、肥料を増やし、人手を増やすことで、限られた面積からそれまで自分の農地全体で育てていたのと同じかそれ以上の小麦を収穫することが頻繁にあった。 つまり、作付面積を削減しても生産量は削減されなかった。

さらに、小麦の生産から外された土地は他の作物の栽培に利用され、飼料用穀物の供給過剰を招いた。 飼料用穀物の価格が非常に下がったため、農家や牧場主は牛や豚の生産を大幅に増やすことができた。 この結果、食肉価格は暴落した。

政府は、過剰生産されている各商品を大量に購入することで、この状況を救おうとした。 価格支持と相まって、より多くの人々が農業に投資するようになり、その結果、限界以下の広大な土地が生産地として開放された。 こうした投資家の多くは農家ではなく、非効率的な農場を経営して利益を上げられないと、支持率の引き上げを声高に主張した。

政府が人為的な高値を支持したことは、別の破壊的な影響も及ぼした。 顧客は代替品や外国産輸入品を探し回るようになった。 その結果、アメリカの農家は国内市場の一部を失っただけでなく、海外でも競争できなくなった。

小麦に起こったことは、綿花やその他の "基礎作物 "にも起こった。 彼らはいたるところで市場を失った。 綿花の場合、政府は作付面積を4,300万エーカーから1,740万エーカーに減らした。 それでも余剰量は増え続けた。 統制以前、アメリカの綿花農家は年間700万俵の綿花を輸出していた。 1955年中に海外で売れたのはわずか200万俵だった。 外国の綿花栽培農家はこの状況を目の当たりにし、米国の綿花ブローカーが太刀打ちできなかったため、売り上げを倍増させた。 米国農業のすべての管理分野がそうであった。

これとは対照的に、厳格な価格保証に抵抗した農業分野は、よりうまくいったことがわかる。 大豆栽培を例にとろう。 このような生産者は農務省を利用し、助言はしたが管理はしなかった。 農務省は大豆の新しい用途を明らかにするために多くの実験を行い、新しい市場を開拓するために協同組合を利用するよう生産者に奨励した。 今日、大豆農家は高タンパク質飼料の半分のトン数を供給している。 大豆は農家にとって最大の農業収入源として5位に浮上した。 ベンソン長官は、最後にこんな重要なコメントを残している: 「綿花と大豆の大きな違いは、綿花が立法府で戦うことを決めたのに対し、大豆は市場で戦うことを決めたという事実である」。

これらは、過去25年間の社会化農業の実験から、アメリカが学ぶべき教訓のほんの一部に過ぎない。 大豆でそうであったように、政府が全農業の「一般福祉」を促進するためにできることはたくさんある。しかし、市場における需要と供給によってではなく、ワシントンの勅令によって価格をコントロールしようとすることは、アメリカの自由企業の繁栄という金の卵を産むハンサムなガチョウにとっては、死のキスであることが証明されている。

今こそ、自国の経済プログラムを世界に売り込み、それをより効果的に共有する時だ。 我々は、実証可能な効率で運営されている素晴らしいシステムを持っている。 以下はその概要である:

1. 資本主義は、人間の物理的な必要を満たすための最もよく知られたシステムである。

2. 資本主義は、人間が精神的な欲求を満たすことを可能にする。

3. 資本主義は、個人間のばらつきを許容する。

4. 資本主義は自然に自己拡大し、地域社会、国家、民族の間に強い経済的結びつきを生み出す傾向がある。

5. 資本主義は、誰もが利益を上げることに参加することを可能にし、それによって、他の多くのタイプの経済に内在する階級やカーストを排除する。

6. 資本主義は "挑戦する自由 "を促進する。

7. 資本主義は "売る自由 "を可能にする。

8. 資本主義は "買う自由 "を認める。

9. 資本主義は、人間の動機づけの最大の力である「失敗のリスク」を維持する。

10. 資本主義は、物価との関係で労働者の賃金を上昇させる傾向がある。

11. 資本主義は、生計を立てるのに必要な労働時間を減らす傾向がある。

12. 資本主義は、国民所得に占める労働者の割合を増加させる。

13. 資本主義は、人口の増加よりも早く仕事の数を増やす。

14. 資本主義は、急速な技術進歩を促進する。

15. 資本主義は、人類が発見した "富の分配 "のための最も効果的な手段である。


原文:
3 What is Free Enterprise Capitalism?

Marx made his most damaging mistake while drawing up the blueprints for a Communist society by designing them for a creature which never existed. He misinterpreted the nature of man. Since then, the Communists have expended vast quantities of strategy and energy trying to change the instinctive desires of man, but this has proven impossible.

Marx likewise miscalculated while attempting to analyze free enterprise capitalism. His prophecies concerning its unavoidable collapse failed to materialize. In fact, the very opposite occurred. While nations which toyed with Socialism and Communism progressed slowly, stood still or slid backwards, Capitalism rolled steadily on.

Two things in particular have made modern Capitalism increasingly successful. First, its capacity to satisfy the inherent needs and desires of man, and second, its capacity to function efficiently with very little guidance or supervision. It is sometimes called a natural system of economics because it tends to adjust automatically to human requirements. Nevertheless, being a child of nature, Capitalism contains a certain spirit of the jungle when observed in its wild, uncultivated state where men have used it for selfish, individual survival. However, under domestication and tempered with the ingredient of good will toward men, Capitalism has proven to be man’s most efficient device for the developing of material wealth and for general social advancement; in other words, for community survival.

In order to appreciate the natural qualities of Capitalism which have proven beneficial to mankind, we should first ask ourselves, “What is the nature of man ? What are his desires and needs?”

The Nature of Man

Under careful scrutiny, man turns out to be a physical-spiritual being. To ignore either facet of his nature would be as fatal for us at it was for Marx.

On the physical side, we observe that man is an elaborate and complex organism with a capacity to register and react sensations ranging from excruciating pain to ecstatic pleasure. Bradford B. Smith calls this man’s pain-pleasurescale. Avast array of human needs grow out of man’s desire to avoid pain or discomfort and achieve physical satisfaction and pleasure fromlife. Some of these would be:

Satisfying hunger
Quenching thirst
Satisfying tastes
Being warm in cold weather, cool in warm weather Avoiding illness
Being relieved of pain
Having comfortable and attractive clothes Having a comfortable home and surroundings Enjoying perfumes and pleasant odors Hearing pleasant sounds
Enjoying relaxation and recreation Participating in marital associations
Enjoying the sensation of movement and travel Seeing colorful objects or colorful scenery

Now let us take a moment to consider the other half of man’s nature—the spiritual side. This is sometimes called man’s fear-hope scale. Man, as an intelligent, self-knowing, self-determining being, is capable of having strong feelings ranging all the way from sublime hope to deep fear and despair. Sometimes these are closely related to physical needs and frustrations; sometimes they are purely intellectual. But regardless of their origin, they are very real and result in a wide pattern of intellectual or spiritual needs:

To be of individual importance so as to count for something as a person.

To be a party in interest—to be identified with the system. To enjoy owning “things.”

To be appreciated for some unique and important contribution.

To have a satisfactory degree of economic security.

To feel the satisfaction of sacrificing or risking something to achieve progress. ( This is sometimes erroneously called the “gambling” instinct.)

To have the opportunity for creativity.

To feel family solidarity.

To enjoy the right of privacy.

To have freedom of expression in matters of opinion.

To be protected in convictions of religion and conscience. To feel significant in determining matters of political importance.

Man's Mainspring of Action

In studying the nature of man it soon becomes apparent that his “mainspring of action” is the driving necessity to satisfy both physical and spiritual needs. Many economic systems which men have invented tend to smother or ignore these needs. To that same extent these systems are bound to smother man’s greatest source of motivating power—the anxiety to satisfy these deep, throbbing human desires. Forty years of Communism in the U.S.S.R. have eloquently confirmed this. The Communist leaders have suppressed the natural desires of their people and have tried to motivate them to action through fear. But this has not worked because fear is primarily a depressant instead of a stimulant. On the long pull it becomes a dull, paralyzing drug affecting both brain and muscle, and leaves a smouldering ash of combustible hostility. “Work through fear” can never compete successfully with the tantalizing opportunity provided by Capitalism to constantly satisfy natural human needs. Satisfying these needs is almost the entire source of power for Capitalism’s productive momentum.

Of course, if human beings made an attempt to rush around in breathless haste trying to satisfy all of these desires to their utmost, they would probably die in their early youth. Therefore Providence has endowed each human being with a built-in reactor against speed which serves to prevent or discourage over-indulgence. It is called  “inertia.” As each person feels an inward desire to satisfy some physical need, he simultaneously feels the strong gravitational pull of laziness or inertia. Thereby hangs an important principle of economics:“Man ever tends to satisfy his wants with the least possible exertion.”

Perhaps we should mention in passing that capitalism gives full vent to this principle by encouraging men to continually seek cheaper sources of power and try to develop more efficient machines to do the world’s work instead of using human and animal muscle. Even as late as 1900 over 50 per cent of U.S. power was provided by animals and men, but under a half century of capitalistic development they now supply only 2 per cent of the power. The rest comes from machines. Other political and economic systems claim to be in favor of mechanization, but no other system is able to promote technological development as rapidly as capitalism because competitive survival becomes so important that it makes it worthwhile to throw away machines as soon as they become obsolete, also to discard outmoded sources of power. Mechanization on American farms came about through economic necessity while mechanization on socialized farms is looked upon as desirable but not particularly necessary.

The Law of Variation

The genius of Capitalism is not merely that it satisfies the desires and needs of mankind generally, but it responds to the factor of variation as between individuals. It allows each man to do anything he wishes so long as he can survive at it. Therefore each man continually surveys the field of economic opportunity and gradually tries to push himself into that phase of work which best satisfies him.

This is one of the greatest blessings of free enterprise Capitalism. To a remarkable extent it allows a man to do just about whatever he wants to do. Laborers are not conscripted nor told they cannot strike; nor are they ordered to remain in certain occupations as tends to be the case in socialized and communized countries.

Under Capitalism Everyone Can Gain

A study of human nature reveals that “value” is psychological rather than real. Whether a thing is “worth” a certain amount depends entirely on the mental value attached to it. Capitalism has proven to be a dynamic economy in which everyone participating in a transaction can increase the value of what he has, or, in other words, make a profit. This can be true of both the buyer and the seller. For example, take a man who wants to buy a used car. He has a certain amount of moneyorcredit. When he offers this money to the dealer it means that he would rather have the car than that amount of money—the “value” of the car is greater to him than the “value” of the money. If the dealer agrees it means that the dealer would rather have the money than the car. In fact, he won’t sell the car unless the price he gets is of greater value to him than the value of the car. As the car is driven away, both men have made a profit. Both men feel they have improved their position as a result of the transaction.

This is a strong contributing factor to the success of Capitalistic free enterprise. It allows everyone to win, either by making a profit or by improving his position as the result of an honest transaction.

The Meaning of a Free Economy

Capitalism thrives best in a free economy but freedom is a much misunderstood subject. For example, there is no such thing as total, unrestricted freedom. Freedom means simply the chance to choose. Therefore freedom can only relate itself to specific choices such as the freedom to speak or not to speak, the freedom to believe or not believe, the freedom to buy or not to buy, and so forth. Furthermore, freedom can move in only one direction at a time. If a man has ten dollars and chooses to spend it on a night of celebration he has thereby lost the freedom to spend that same ten dollars on some new clothes. Once the choice is made, a person is not free to avoid the consequences of that choice. That is why we say there is no such thing as unrestricted freedom, or freedom in general. Freedom is always restricted to some specific choice and freedom is always restricted to choosing one direction at a time.

It is for this reason that a free economy requires a continuous education of its people so that they will exercise their “freedom to choose” in such a way that it will sustain sound moral principles and build a dynamic economy with a strong social structure to preserve it. In making such choices, the people must sense what is best for both the individual and the community. They must be well informed. They must know enough about each problem so they can anticipate what the result will be when they have made their choice.

There are many notable examples in both modern and ancient history to illustrate what happens when people are only casually concerned with their right to make a choice or exercise their freedom. Free peoples require alert, aggressive leadership and a socially and politically conscious citizenry. This is not easily maintained, but it is the price of freedom. Sometimes the streak of natural laziness in people makes them wish that a commission, a dictator or a king would make all the decisions and force the people to do what is good for them. But this is the road to ruin for a free economy. The people must retain the sovereign right to choose, for that is all freedom is.

Now we come to the four great freedoms which must always exist in a truly free economy.

1. FREEDOM TO TRY

One of the most essential ingredients in a healthy economy is the freedom to try. This is really the freedom to achieve and it is based on the principle that “the genius of one or a few men cannot begin to compare in the aggregate to the genius of all the people.”

Therefore, in a free country a man can develop a new kind of shorthand, a different kind of screwdriver, a new breed of cattle, or an improved type of mousetrap. When he is through, no one may wish to buy the new product or service, but at least he is free to invent it and try to sell it if he can. This is an in indispensable characteristic of Capitalism — the freedom to try.

One of the reasons atomic energy was shared with the people for peacetime development was because Americans have been educated to believe that this is the best way to harness atomic power for a vast multitude of domestic services. With many thousands of scientists working on ways and means to exploit atomic power—instead of using just a few hundred the results should be correspondingly greater. This is particularly true where each of the scientists is free to try anything his inventive genius may dictate.

This was precisely the way we developed radio, television, the prevention of polio, the wonders of the modern automobile and the sound-barrier-breaking speed of the propellerless jets. By way of contrast, it is interesting to note that the providing of an adequate road system was reserved to the State and Federal Governments. Notice that this monopolized program has never come up to the public needs at any time in our history. It is interesting to consider what might have happened if highways had been left in the open market where businessmen could compete for the opportunity of serving the public with adequate systems of highway facilities. In fact, during recent years there have been several places where toll roads have been built by private capital with the permission of state legislatures because the people were so dissatisfied with the inefficiency of government supervised thoroughfares.

2. FREEDOM TO SELL

If men are to be left free to try their skill and inventive genius they must also be protected in their freedom to sell their product for a profit. Of course, some new product might make a whole industry obsolete, temporarily throw thousands out of work and require numerous economic, social and political readjustments. But this is one of the keys to success in a free enterprise economy. It must not be curbed except in the case of products or procedures which involve an immoral or criminal aspect, such as narcotics, pornographic literature, quack medicines, fake stocks, and so forth.

Freedom to sell also implies the freedom to make a profit even if the price of a product is set at a level which wipes out the profit of a competitor. At first glance this may seem to be a cold, heartless system of economics, but if an American travels abroad through Communist or Socialist countries he begins to appreciate that “Freedom to Sell” is really the opportunity to survive. This means that a competitor must exert his faculties to produce more efficiently and reduce his price, or improve the quality of his product, so that the public will pay the difference to get it. In either case, the public benefits, and newly improved formsof material wealth are created for the use of the public simply because two or more companies are competing briskly in order to survive.

3. FREEDOM TO BUY

Now, of course, if the inventor of some new product is to enjoy the freedom to sell, then the public must certainly enjoy the freedom to buy. One of the most fatal restrictions on a dynamic capitalistic economy is rationing or governmental control of commerce so that the people are told what they can buy, in what quantity, where and at what price. These artificial devices so completely sabotage capitalism that prices get out of phase, black markets develop and many human needs are neglected. This is why the United States moved so quickly after World War II to eliminate price controls and rationing. Both are inimical to a healthy capitalist economy. France and England failed to follow suit but Western Germany did. As a result, the recovery of Western Germany was one of the sensations of the post-war period, while the recovery of France and England was extremely slow and painful.

4. FREEDOM TO FAIL

Last of all, we come to the freedom which harbors in its bosom the golden secret of all successful capitalist economies. This is the freedom to fail. Under free enterprise Capitalism every businessman who wishes to survive must do a lot of long term research as well as make a continuous study of his current operation. Services must be continually improved, waste must be eliminated, efficiency in operations must be constantly pushed. And all of this is simply to keep the individual or company from failing. Occasionally we find a businessman, whose neck may be new to the yoke, refusing to extend himself in order to meet the competition of others who are more alert, more aggressive, more anxious to serve and more accommodating. This newcomer has a lesson to learn. Perhaps, without quite realizing it, he is exercising his freedom to fail.

In some vanned economies a well-established business is not allowed to fail because it is described as  “essential” to the economy. Therefore, if the product of that company will not sell at a profit, it is subsidized from taxes to make up the difference. The company thereby receives a bonus for its inefficiency. No lesson is learned. The expressed choice to fail is not allowed to result in failure. Other companions soon follow. Almost immediately inertia replaces energy. Progress is slowed to a snail’s pace and human needs are no longer adequately satisfied.

In a dynamic capitalist economy the fact that a person or company will be allowed to fail is the very thing which spurs the individual or company to succeed. Of course, those who do fail are cushioned in their fall so that they do not starve nor do they lose their opportunity to try again. Nevertheless, the cushion is not a dole nor a stipend which would be so comfortable that the person would want to relax and stay down. Capitalist cushions are thin— by design.

How Capitalism Makes Things Plentiful and Cheap

It was Marx’s dream to produce everything in such overwhelming abundance and distribute goods so freely that no one would need to buy and therefore no one would be able to sell. Unfortunately for Marx, his economic dream was doomed from the start because instead of producing goods in overwhelming abundance. Socialism and Communism were found to stymie production and smother invention. Therefore, it has remained the task of free enterprise Capitalism to push mankind toward the economic millennium of a fully abundant material life.

An excellent example of how this is being accomplished is taken from a personal observation of Dr. George S. Benson of Harding College. He says: “In China I burned kerosene carried a hundred miles on the shoulders of a coolie. He owned his means of transportation, he owned a bamboo pole and a scrap of rope on each end of it, and he’d tie a five gallon tin of kerosene to either end of the pole and trot along back into the interior. Hetraveledoveralittle, single-filetrailthat nobody kept up, that wound its way between the rice fields in the valleys and then over the hills. He could make about ten miles a day with that burden.

“How much was he paid? Suppose he had been paid $5.00aday. In ten days he’d have earned $50.00. But what would he have accomplished? He’d have transported ten gallons of kerosene a hundred miles, he’d have increased the price of kerosene $5.00 per gallon. Of course in China nobody could afford to pay such a price so he was paid what the traffic would bear; he was paid ten cents a day and then headded ten cents a gallon to the price of kerosene when carried a hundred miles—he doubled the price of it.

“A miserable wage, wasn’t it? But he could do no better with what he had to work with.

“Now observe how we move kerosene in America where there is an investment of $25,000 in cash for every job created —the roadbed, the steel rails, the great locomotives, the tank cars, the terminals, the loading facilities and soon. We move kerosene at less than one cent per gallon per hundred miles, less than a tenth of the cost in China. What do we pay our workmen? Seventy times what the Chinese coolie gets—and still give to the purchaser a freight rate of less than a tenth of that of a coolie. What’s the difference? Simply the investment and management—nothing else—the result of our American way of life.”

Here Dr. Benson has pinpointed another of the great secrets of Capitalism’s success : to put expensive tools and vast quantities of power at the disposal of the worker. But since the worker cannot afford to provide these tools for himself, who does? The answer is simple: frugal fellow citizens.

These frugal fellow citizens are called capitalists. They are often ordinary people who are willing to scrimp and save and store up goods and money instead of consuming or spending them. Therefore, anyone who has savings, stocks, bonds, investments, insurance or property is a capitalist. In America this includes a remarkably high percentage of all the people. No doubt it would come as a great surprise to Marx if he knew that instead of developing a capitalist class as Marx expected, America is becoming a nation of capitalists.

Each capitalist decides what venture he will sponsor with his money. He often risks his money in places where a government agency would never risk a cent. As a result, new oil is found, new inventions are promoted, new industries are started, “impossible things” are made possible and fantastic benefits constantly accrue to humanity.

Of course, investing money which people have been pains-takingly saving through a lifetime requires that the project be successful so people will continue backing it with their savings. This puts management under a great deal of pressure to cut expenses and get the product out at a price that will make it sell “in quantity.” Management therefore constantly demands more efficient machines which in turn permit the worker to spend fewer hours on the job. The little book called The Miracle of America points out that this free enterprise system has:

1. Increased the real wages of American workers (wages in relation to prices) to three and one-half times what they were in 1850.

2. Reduced hours of work from an average of about 70 hours a week in 1850 to around 40 today.

3. Increased the worker’s share of the national income paid out in wages and salaries from 38 per cent in 1850 to about 70 per cent today.

4. Increased the number of jobs faster than the growth of population, so that America has come closer to “full employment” than any nation in the world.

All of this is made possible because the American worker is furnished expensive equipment to do the job faster and cheaper, and this equipment is purchased with the savings of the worker’s business partner. He is the frugal fellow citizen called “the Capitalist.”

The Law of Supply and Demand Sets the Price

Capitalism works best in a free market where the “value” of goods is fixed at that point where the graph line of “supply’ intersects with the graph line of “demand.” For example, if there is an abundant supply of potatoes people lose their anxiety to secure potatoes and the “demand” sinks to a low level. Even so, however, there is a level at which demand will establish itself and that is what “fixes” the price.

Several years ago, unexpected circumstances resulted in a threatened potato famine. The government made the mistake of interfering on the assumption that if it did not interfere the price of potatoes would shoot sky high and people of modest means could not buy them. It was considered “socially desirable” to peg the price of potatoes at a low level. But what happened? With a short supply and an unnatural, low price it was only a matter of a few weeks until the entire stock was exhausted and nobody could buy potatoes at any price. Here is why Socialism or human control of the economy stifles Capitalism and destroys the “natural” laws by which it has so successfully blessed mankind.

If the Government had left the market alone the price of potatoes would have gone up to that point where demand would have carried it. The higher price would have provided an “automatic” control of consumption and would have made the supply of potatoes last much longer because people would have considered it economically necessary to use fewer potatoes. They would have gradually begun to buy substitutes which were in surplus and therefore cheaper. By this means the price factor would have helped people limit their consumption of stocks which were scarce while increasing the consumption of stocks which were plentiful.

All this was turned topsy-turvy when the Government thought it would be "socially desirable” to peg potato prices. It no only turned out to be unnatural but also impractical.

This brings us to our final comment on free enterprise.

Failure of an American Experiment with Socialism

One of the most impressive modern documents on American free enterprise in action is a dynamic little book by Ezra Taft Benson, former U.S. Secretary of Agriculture, entitled, Farmers at the Cross Roads. It verifies with facts and figures the lesson our generation has learned from an experiment with Socialism through Government control of agriculture.

The Government attempted to control farm prices by direct control of farm practices. The so-called “basic crops“ which were put under controls were wheat, cotton, corn, rice, tobacco and peanuts. The idea was to protect the farmer by guaranteeing him a certain minimum price. To do this it was necessary to control production. Farmers were therefore restricted as to the amount of acreage they could plant.

The results were amazing. Take wheat for example. More than 30 million acres were taken out of wheat production in an attempt to reduce the supply and thereby maintain a good price for wheat. Each wheat farmer received a Government check which paid him for not planting wheat on a certain percentage of his land. This is what happened:

The farmer used the money to buy better machinery, more fertilizer and additional help so that frequently he harvested as much or more wheat from his limited acreage than he had previously raised on his entire farm. In other words, curtailed acreage did not curtail production.

Furthermore, land taken out of wheat production could be used to raise other crops which resulted in an over-supply of feed grains. Feed grain prices went so low that farmers and ranchers were able to greatly increase their cattle and hog production. This pulled the rug out from under meat prices.

The government tried to save the situation by purchasing large quantities of each product which was being overproduced. This, coupled with price supports, encouraged even more people to invest in farming with the result that vast areas of sub-marginal land were opened up for production. Many of these investors were not farmers at all, and these made a loud noise in favor of higher supports when they could not make their inefficiently operated farms pay off.

The Government’s support of artificial high prices also had another destructive influence. It encouraged customers to look around for substitute products or foreign imports. As a result, American farmers not only lost some of their domestic markets, but found they were unable to compete abroad.

What happened to wheat also happened to cotton and the other “basic crops.” They lost markets everywhere. In the case of cotton the government reduced acreage from 43 million acres to 17.4 million. Still the surplus quantities continued to climb. Before controls, U.S. cotton farmers exported 7 million bales of cotton per year. During 1955 they sold only 2 million bales abroad. Foreign cotton growers saw what was happening and doubled their sales because U.S. cotton brokers could not compete. So it was with all controlled areas of U.S. agriculture.

In contrast to this, we find that those areas of agriculture which resisted rigid price guarantees did better. Take soybean farming as an example. These producers used the Department of Agriculture to advise and counsel them but not to control. The Department of Agriculture conducted numerous experiments to reveal new uses for soybeans and encouraged producers to use cooperative associations for the exploring of new markets. Today, soybean farmers supply half the tonnage for high protein feeds—twice as much as that which comes from cottonseed meal. Soybeans have risen to fifth place as the farmer’s greatest source of farm income. Secretary Benson closes with this significant comment: “A major difference between cotton and soybeans is the fact that cotton decided to fight its battles in the legislative halls, while soy-beans decided to fight in the market place.”

These are merely a few highlights from the lessons which America should have learned during the past twenty-five years of experimentation with socialized agriculture. There are many things which the Government can do to encourage the “general welfare” of all agriculture as it did with soybeans, but to try to control prices by Washington edicts rather than by supply and demand in the market place proves to be the kiss of death for the handsome goose that lays the golden eggs of American free enterprise prosperity.

It is time to sell ourselves on our own economic program so we can more effectively share it with the rest of the world. We have a great system which is operating with demonstrable efficiency. Here is a summary of what it is doing:

1. Capitalism is by far the best known system to provide for the physical needs of man.

2. Capitalism permits man to satisfy his spiritual needs.

3. Capitalism allows for variation as between individuals.

4. Capitalism is naturally self-expanding which tends to create strong economic ties between communities, states and nations.

5. Capitalism can permit everyone to participate in mak- ing a profit, thereby eliminating classes or castes which are inherent in so many other types of economies.

6. Capitalism promotes the “freedom to try.”

7. Capitalism allows the “freedom to sell.”

8. Capitalism allows the “freedom to buy.”

9. Capitalism preserves the greatest single force of human motivation—the risk of failing.

10. Capitalism tends to increase the wages of workers in relation to prices.

11. Capitalism tends to reduce the hours of work necessary to make a living.

12. Capitalism increases the workers’ share of the national income.

13. Capitalism increases the number of jobs faster than the growth of population.

14. Capitalism promotes rapid technological advances.

15. Capitalism is proving to be the most effective means mankind has yet discovered for “sharing the wealth.”

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