見出し画像

うーん、全然思い浮かばない…

「どうしよう…。俳句のネタが無い。流石に今日は投稿できないか…」


毎日毎日締め切りに追われる流行作家の如く、私は俳句のネタ探しに追われています。


2022年3月22日…


それまでインスタグラムが何をするものかさえ私は知りませんでした。


そんな私が、娘の指導を仰ぎ【Photo俳句】なる作品の第一作を投稿したのにがこの日でした。


まさかそれから一日も欠かさす投稿し続けることができるとは思いもよりませんでした。


「あなたにはそれまでに書き溜めた作品があったでしょう?」


と思われる方がいるかもしれません。


しかし、私は還暦を迎えるまで俳句を詠んだことが無かったのです。


「小林一茶という人は、面白い俳句作ったんだよ…」


小学生だった私に父は俳句の"講義"をしてくれました。


ある夕飯を囲んでいた時のでした。


「『やれ打つな蝿が手をすり足をする』という俳句があるんだよ😁」


食事時に、「蝿」という単語をわざと言って、父は面白がっていたのかもしれません。


父は、そんな"講義"をしたなんて覚えていないでしょう。


しかし、私は小林一茶の俳句の世界に惹かれたのでした。


今、こうやって毎日俳句に親しむことができるのも、父のおかけだと思っているのです。


何が人に影響を与えるのかは、想像もつきませんね。


『春(はる)の蝿(はへ)ひとり眺(なが)むる牡丹(ぼたん)かな』ぜん 於小山栃木 20230427■


『春(はる)の蝿(はへ)ひとり眺(なが)むる牡丹(ぼたん)かな』ぜん 於小山栃木 20230427■インスタグラムでもっと見る→

[Photo Haiku] Hmm, I can't think of anything at all...


"What should I do... I don't have any haiku material. I may not be able to post today..."


Like a trendy writer who has a deadline day after day, I am busy looking for ideas for haiku.


March 22, 2022…


I didn't even know what Instagram did until then.


It was on this day that I posted the first piece of work called [Photo Haiku] with the guidance of my daughter.


It never occurred to me that I would be able to continue posting for an entire day after that.


“Didn’t you have some work you had written up until then?”


There may be people who think so.


However, I had never composed a haiku until my 60th birthday.


"A man named Issa Kobayashi wrote an interesting haiku..."


When I was in elementary school, my father gave me a "lecture" on haiku.


It happened when he was around dinner.


"There's a haiku that says, 'Hey, don't hit. A fly rubs its hand and its foot.'


My father may have been amused by deliberately mentioning the word "fly" at dinner.


I don't think my father remembers giving such a "lecture".


However, I was drawn to the world of Issa Kobayashi's haiku.


I think that it is thanks to my father that I am able to become familiar with haiku every day.


No one knows what will have a positive impact on people.


"Spring Flies. He is looking at the peonies alone" Zen at Oyama Tochigi 20230427■


#猫日記#写真俳句 #絵手紙#俳句好きな人と繋がりたい

#NaturalPhoto

#nftworlds

#opensea

#lovecatsdaily

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?