見出し画像

卒業生の言葉 / Message from almuni ④

2023年5月コースの参加学生に「記憶が新鮮な内にプログラムを通じて感じたことを教えてほしい」とお願いしました。受け取った感想の一部を紹介します。東京大学で建築を学ぶケンタロウのメッセージです。
We asked students participating in the May 2023 course to tell us what they felt throughout the program while their memories are fresh. Here are some of the feedback we received, from Kentaro, an architecture student at the University of Tokyo.

RED DOT SCHOOL 20235月コースのプログラムが終わった。
テーマが「空き家の解体」と聞いて、普段作っている自分にとっては対照的で面白そうだと思って参加した。建築やプロセスのデザイン・リサーチにテーマを置いたコースでありながらも、スクールが目指しているのはもっとその先の島全体の再生、世界に通用する教育システムの構築であった。建築を志した自分にとって、教育という言葉はいつも頭の片隅にあった。島の教育を扱うBチームになったときはようやくその問いに戻ってきた気がした。実際に設計をしプロジェクトを発表してみて、それが自分のやりたくて得意で好きなことだと感じた。空間という武器を持ちながら同時に仕組みをデザインするのが楽しかった。

全班の発表を聞いて、どのチームも形にする力が強いと思った。デザインしながら形にしていく行為は苦しいが楽しい。色を記憶に繋げたDチーム、解体の手引きをデザインしきったCチーム、オレンジかごを150以上集めて20人以上の居場所を設計施工したAチーム、どのチームも作業が5日ほどだと考えると衝撃のアウトプット量だったと思う。

最後に船の上で、校長先生に、また手紙でも、メールでも、zoomでも何かしらの形でやり取りさせてくださいと言われた。自分は無理して子供たちのために遊んだのではなく、自分がやりたいことをやっただけのつもりであるが、そのように言ってもらえたのは嬉しかった。9月のワークショップで島に再訪することを含めて、互いに楽しませあう関係でありたい。

相手のことをよく知るためにたくさん関わって話して関係性をつくることが大事だと思っていた。しかし、小学生の一人が話しかけられずにただ同じことをやるのが心地よいと感じたように、自分も、英語で少し頑張って話すよりも、ただ一緒にパソコンに向かったり、砂浜を歩いたりすることが心地いいと感じる時もあった。

久しぶりに、知らない場所に知らない人たちと10日間一緒にいた。そういう環境こそが自分を最も成長させてくれると感じた。
ケンタロウ

RED DOT SCHOOL 2023 may course program is over. When I heard that the theme was "demolition of vacant houses," I joined the course because it sounded interesting and contrasting to me, who usually designs and builds. While the course was themed on design and research of architecture and processes, the School's goal was to go further, to revitalize the entire island and to create a world-class educational system. As an architecture student myself, the word "education" was always in the back of my mind. When I was assigned to the B team, which focused on education on the island, I felt like I had finally come back to that question. After actually designing and presenting the project, I felt that this was what I wanted to do and what I was good at and liked to do. It was fun to design not only space but also the the system of the whole project, how the project could actually work in Sagishima

After listening to the presentations of all the teams, I thought that all the teams had a strong ability to give shape to their projects. The act of designing and giving shape to a design is painful but enjoyable. Team D connected colors to memories, Team C designed a complete demolition guide, and Team A designed and built a place for more than 20 people by collecting more than 150 orange crates.

At the end of the journey, on the boat, the principal of Sagiura elementary school asked me to communicate with children again in some form, whether by letter, email, zoom, or whatever. I was glad to hear that, even though I didn't force myself to play for the kids, but just did what I wanted to do, and I hope we can have a mutually enjoyable relationship, including a return visit to the island for the workshop in September.

For the first time in a long time, I was in a strange place for 10 days with people I didn't know. I felt that such an environment is what makes me grow the most.
Kentaro

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?