見出し画像

バウハウス

ヴァイマル、デッサウ及びベルナウのバウハウスとその関連遺産群

 The ultimate aim of all visual arts is the complete building! To embellish buildings was once the noblest function of the fine arts; they were the indispensable components of great architecture. Today the arts exist in isolation, from which they can be rescued only through the conscious, cooperative effort of all craftsmen. Architects, painters, and sculptors must recognize anew and learn to grasp the composite character of a building both as an entity and in its separate parts. Only then will their work be imbued with the architectonic spirit which it has lost as "salon art".
 The Bauhaus strives to bring together all creative effort into one whole, to reunify all the disciplines of practical art-sculpture, painting, handicrafts, and crafts-as inseparable components of a new architecture.
 The ultimate, if distant, aim of the Bauhaus is the unified work of art -
the great structure - in which there is no distinction between monumental and decorative art.

Bauhaus Manifesto. by Walter Gropius, 1919


(1909)

AEGのタービン工場

 両側に高さ 15 メートルのガラス窓を備えた長さ 100 メートルの鉄骨板ガラスによる建物。抑制されたモダンデザインを工業建築に導入する最初の試となった。工場としての機能を満足しながらも、造形美を重視した斬新なデザインとなっている。しかし、建築の隅々を見渡してみれば、その重厚な壁といい、19世紀以前の名残りをよく留めていることがわかるだろう。

ペーター・ベーレンス

アルフェルト Alfeld のファグス工場

 2011年にUNESCO世界遺産登録。初期モダニズム建築の重要な例証。グロピウスの初期の代表作で、アドルフ・マイヤー Adolf Meyer との共同設計である。1911年から1913年にかけて建設され、1925 年に増築と内装が完了。

Adolf Meyer (1881-1929)

新装版 バウハウス叢書 3
バウハウスの実験住宅

Weimar 1919

 バウハウス大学ヴァイマル

https://www.uni-weimar.de/en/university/start/

 ヴァルター・グロピウス

新装版 バウハウス叢書 1
国際建築

新装版 バウハウス叢書 7
バウハウス工房の新製品

1919 Bauhaus-Manifesto

ファイニンガー


ヨハネス・イッテン


パウル・クレー

新装版 バウハウス叢書2
教育スケッチブック


ヒネルク・シェバー


ヨゼフ・アルバース

アンニ・アルバース

https://www.albersfoundation.org/



Max Krajewski マックス・クライェフスキ


Neoplasticism 新造形主義

⭐ デ・ステイル


モンドリアン

エーステレン


ロシア構成主義

モホリ=ナジ

新装版 バウハウス叢書 8
絵画・写真・映画

ルチア・モホリ

マリアンネ・ブラント


青騎士(ブラウエ・ライター)

カンディンスキー

新装版 バウハウス叢書 9
点と線から面へ

レンバッハハウス美術館
Munich


オスカー・シュレンマー


[ハウス・アム・ホルン]

ゲオルグ・ムッヘ


マルセル・ブロイヤー


1925 
Dessau

 1919年に発足したヴァイマル(ワイマール)のバウハウスは、まもなくして、デッサウに移転した。グロピウスの建築理論のままに、鉄筋コンクリートと「カーテンウォールガラスの新しい校舎が誕生した。「カーテンウォール」とは、通常の窓とは違って、言わば「ガラスの壁」になっている。今日では、日常的な都市型高層建築のデザインだが、当時は画期的だった。


ハンネス・マイヤー

Berlin

ミース・ファン・デル・ローエ

Bauhaus Stairway バウハウスの階段


~1933.」ナチスによる弾圧により廃校

日本バウハウス協会



White City of Tel Aviv

 テルアビブの「白い都市」העיר הלבנה / ha-ʿir ha-levana

 Bauhaus Center Tel Aviv

https://www.bauhaus.org.il/

アリー・シャロン

グンタ・シュテルツン


モダニズム建築

サヴォア邸

 1928~1959


アーサー・コーン


 インターナショナル・スタイル(国際様式)

 1958

シーグラム・ビルディング

 ル・コルビュジエ

The Architectural Work of Le Corbusier

Le Corbusier's Five Points of Architecture

 20世紀アメリカ

リチャード・ノイトラ

 彼は、ウィーン生まれのユダヤ系ドイツ人であり、ヨーロッパのモダニズム建築のスタイルをアメリカに移植した最も典型的な建築家である。

カウフマン邸
Palm Springs, California
1946

Beverly Hills, California
1955

Pasadena, California
1957


アルヴァ・アールト


フィリップ・ジョンソン

オスカー・ニーマイヤー


 ブルータリズム Brutalist architecture 1950s~


1937 
IIT Institute of Design

"New Bauhaus"

イリノイ工科大学

ハーバード大学



Herbert Bayer (1900-1985)




この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?