見出し画像

わたしを作る / 仮面にまつわる第一部

未来の幕開けです。

The future is dawning.

目次

画像1

一、「不屈」

今日一日で0から作り上げました。
わたしのほんとうの理想。

鼻と口はありません。
人形になりたいのであって、美しい人間になりたい訳ではないからです。

「人形になりたい」とは何か、「醜い私を否定しない」とは何か、ずっと考えていました。

それは、とてもミニマルな顔。
私が新たに作り上げたのは、「目」だけのマスクデザインです。

頑張ります。
絶対カワイイ!

画像2

二、「わたしの顔」


・2018/02/13
変身は自己破壊なのか。

・2017/12/18
外注の理想へ代替し続けることは本当は私なんていないほうがいいんだということを明らかにするだけでは。出来上がる理想の私は、私なんですか?

・2021/8/29
私が愛しているのは"中の人"ではないのだ、そう言われるたび、なにかがおかしいような気がしていた。ずっと。

・2021/9/15
仮面も、自然に、わたしの一部であるはずだ。
しかし、実際には。

「仮面を外すな。ブス。」
そういうことを言われ続けてきた。

根本的に、仮面そのものが、
わたしを不幸にしてきたのでは?
違う、と言い切れない。

10時間、いっときも顔を見せることができずに、
トイレでしか息ができなかった日のことを思う。

愛されることなんてありませんよ。
あなたという命はむしろ罵られることになりますが、
それでも見たい夢のためにゴミのように働けますか。

働けます。
それでも、人形になりたい。

正しいんだか分からない。
ただ、少なくとも、
自分の顔は自分で作ることにする。

そうすれば、
わたしに憧れてくれた、
どんな女の子のことも、
わたしと同じ目に遭わせることはない。

なぜなら、
この顔は、誰でもない、
わたしの顔だから。

三、「架空メイド」

・わたしはわたしを愛せなかったことを後悔してきたんだな。ずっと。

・わたしが、美しい仮面のために頭痛や酸欠に耐えていようと、化粧でデコレーションしただけのわが醜い顔で自由に息をしていようと、変わらずに今日も一緒に写真を撮りたいと言ってくれる人がいる。
衝撃的なことだった。
美しい仮面だけが愛を引き受ける資格を持っているのであって、その向こう側の命など必ず忌まわしいはずだ。数少ない罵声を根拠にしてすべてを頑なに決めつけてきたのは、むしろわたしのほうだったんだろう。気付いてすらいなかった。
ごめん。これほどまでの愛を、いままで信じることができなくて。

・はだかのわたしを認めてほしいなどとは望んでいない。嫌です。
やはり、好きな服を着て、好きな化粧をしたわたしこそが、ありのままのわたしなのだ。
しかし、
どうやらわたしは、美しいとか愛おしいみたいなことの要件に、わたしが消えていなくなることが絶対に含まれているはずだと、がむしゃらに信じてきたらしい。
それは間違っている。今は、そう確信できる。

画像3

四、「翳らぬ瞳」

・私にふさわしい、
新しいマスクデザインを閃いた。

・課題は、視野を確保するための覗き穴のことだった。私がドールマスクを仕上げるとき、いつも特別にこだわってきたポイント。橋本ルルもDOLLGALも、どのようにあなたを見ているか、全然分からなかったでしょう。分からないようにしていたから。覗き穴の不在が、仮面の神性を担保することを、私だけは知っていた。

しかし。

・そもそも、元の顔を完全に覆い隠す必要など無いのではないか?

・私にとって、ドールマスクを被ることは、「変身願望」ではなく「回復願望」なのだ。かつて、そう語ったことがある。
変身というものが本質的に、自己を否定する自傷行為になり得ることを、理解していたから。

・ブランド名を考えるなら、「maskup」がいいな。
私はずっと、makeup(化粧)のように、マスクを作ること/被ることを楽しんできたから。

化粧のように、ファッションのように。
生まれ持った身体を、望むかたちにデコりたい。

楽しいから♪

模索は続く。

English

画像4

1.fortitude

This is my true ideal, created from scratch in one day.
There is no nose and mouth.
I want to be a doll, not a beautiful human being.

I've been thinking about "I want to be a doll" and "I won't deny my ugliness" for a long time.

The design is minimalistic.
What I have created is a new mask design with eyes, only.

I'll do my best.
kawaii!

画像5

2.Shapeshifting and Suicide

・2018/02/13
How can I be sure that shapeshifting into an ideal is not suicide?

・2017/12/18
The ideal face made of plastic. Is this really me?

・2021/8/29
Whenever people said to me, "It's the mask that I love, not you," I felt like something was wrong. Always.

・2021/9/15
I took it for granted that the mask should be me.
But in reality.

"Don't take off your mask. You're ugly."
That's what I've been told all my life.

Fundamentally, the mask itself has made me unhappy, hasn't it?
I can't say that's not true.

I think about the day I couldn't show my face for ten hours and could only breathe in the toilet.

"You will never be loved.
Your life will be rather abused.
Can you still work like a piece of trash for the dreams you want to have?"

Yes, I do.
I still want to be a doll.

I don't know if it's right.
But at least...
I'm going to make myself a mask.

If I do this, no girl who has ever admired me will ever have to go through what I went through.

Because this face is my face, not anyone else's.

3.kakuu meido

・I've been regretting that I couldn't love myself. Always.

・Even if I have to endure headaches and acid reflux for the sake of my beautiful mask, even if I breathe easy with just makeup on my ugly face. Someone wants to take a picture with me. I was surprised.
Only a beautiful mask is qualified to take on love, and my life on the other side of it must surely be abominable. I guess I was the one who had stubbornly decided everything on the basis of a few curses. I didn't even realize it.
I'm sorry. I couldn't believe in such a great love until now.

・There are some things I don't want to be misunderstood. Please don't love me naked.
After all, the me that wears the clothes and makeup that I like is the me that I am.

But apparently I believe that my absence must be absolutely included in the conditions of beauty and loveliness.
That's wrong. I think so now.

画像6

4.Never shade eyes

・I've invented a new mask design idea.

・Masks for faces. The challenge for me in designing it was the peephole for the field of vision. The peephole is a point that I have always paid special attention to when finishing a dollmask. You all couldn't tell how you were being watched by Lulu Hashimoto and DOLLGAL. Because I was trying not to know. I was the only one who knew very well that the absence of a peephole would ensure the divinity of the mask.

however.

・Isn't it necessary to completely hide our true faces in the first place? That's what I thought.

・For me, wearing a dollmask is not a "desire for transformation". I once spoke of it as such.
This is because I understood that transformation can essentially be a self-harming act of denying oneself.

・If I had to come up with a brand name for the face masks I make, "maskup" would be it.
This is because I have always enjoyed wearing and making masks as much as I do makeup.

Just like makeup, just like fashion.
I want to decorate the body I was born with the way I want it.

Because it's so happy♪

To be continued.

生きてる いのちって最高♪