見出し画像

Your body: an owner’s manual あなたのカラダ:取扱説明書

​昨年の世界人口デーの7月11日に国連人口基金(UNFPA)から
「世界人口書2021」の日本語版が発表されました。
その文中で日本語に訳されていなかったコラム(p12-14)の和訳掲載の許可を国連人口基金駐日事務所からいただいたのでシェアしていきたいと思います。


    

~Scroll down for Englishi version~


タブー視されてきた性教育

学生が化学や微積分の教科書を持ち帰っても、反対する親や地域の指導者はほとんどいませんが、包括的な性教育の授業、つまり年齢に応じた自分自身のカラダ、性と生殖に関する健康や人権に関する正確な情報は広くタブー視され、多くの学校では、このテーマを教えていないか、不完全な情報しか提供していません。そのため、生徒たちは自分たちのからだが変化することへの備えがなく、また危険から身を守る能力もないままになっています。

国連人口基金( UNFPA )の支援を受け、アンゴラの若者にライフスキルと包括的な性教育を提供している若者支援センターのコーディネーター、オルガ・ロレンソ(以下ロレンソ)は、このトピックを学校のカリキュラムに含めるために絶えず苦労しています。
“包括的な性と生殖に関する健康については、私たちのタブーや偏見により、ほとんど何も語られていません”と話します。

包括的な性教育に反対する人は、若者たちの性的な行為を助長すると主張しますが、これは正しくないことが研究で示されています。むしろ、この教育が国際的な基準に沿って行われている場合、若者の知識を向上させ、意図しない妊娠やHIVを含む性感染症を防ぐための重要かつ費用対効果の高い戦略となることを示すエビデンスもあり、一部の研究ではこの教育が青少年の性的な活動を始めるのを遅らせるのに役立つという結果も出ています(UNESCO, 2016

ロレンソは、自身も若い頃に正確な情報を得られなかったために、実際には準備が整う前に15歳で性的関係を持つことにプレッシャーを感じていたと話します。
“私の友達は、すでにボーイフレンドがいて、性的に活発な生活を送っていました。私は "処女”だとからかわれていました。ある意味、心理的に影響を受けましたね...。またある意味では、私のからだの自己決定権を侵害したと思います”
“私が中学1年生の時、月経に関する章は1つしかありませんでした。先生も、私たちにその分野を教えるのは気が進まなかったようです”と彼女は振り返りました。

バングラデシュのダッカにあるIpasで長年にわたり、性と生殖に関する健康について研究し、アドバイザーを務めるディピカ・ポール(以下ポール)は自身のコミュニティで性教育が十分に行われていない結果を目の当たりにしてきました。

包括的な性教育を受けなければ、若者は神話や誤った情報にさらされやすくなります。特に少年や男性は“事実と知識のギャップがあり、誤って認識しているこてもある”とポールは話します。
IUD(子宮内避妊具)は体中のあらゆる場所に移動し...IUDで痛みを感じる”と信じて、妻がIUDを使用して避妊することを禁じる男性に出会ったことがありますが、それは真実ではありません。

包括的な性教育を受けた生徒は、より健康的な性的選択をする力を得るだけでなく、必要なときに助けを求めることができるようになるのです。
“私が伝える情報は、その人の人生を大きく変えることができるのです”と
ロレンソは話します。
メンターシップ・プログラムで性教育を受けていたある少女は、胸に慢性的な傷があることを明かしました。彼女はそれを恥ずかしいことだと思っていましたが、緊急事態ではないと考えていました。また、ある若い女性は、自分を性的虐待した叔父と同居していることを明かしましたが、彼女は家から追い出されて路頭に迷うのを恐れて、誰にも相談できずに閉じこもっていました。
メンターは2人の少女にサービスを提供することができましたが、ロレンソは、“もし私たちが介入しなかったら、彼女たちはどうなっていたのでしょうか?”という思いにかられます。

被害者ではなく加害者の責任として

包括的な性教育は、ジェンダーに基づく暴力を防止する役割も果たすことができます。国際的な基準に基づいた授業であれば、人権、ジェンダー平等、尊重し合う関係についてのメッセージが含まれるからです(UNESCO他、2018年)。
そして被害者やサバイバーの責任ではなく、潜在的な加害者の責任として暴力を予防するためにも、こうした情報を求める専門家の声が高まっています(Schneider and Hirsch, 2020)。

“彼らはまず、社会における自分たちの権利と義務が何であるかを知る必要があります“これがロレンソの教える包括的性教育の基礎であると語ります。
そして“他人に判断を委ねるのではなく、自分自身で判断できるように自分の体の仕組みを知る必要があります“と語ります。

(文責:RHRリテラシー研究所スタッフ 林めぐみ)



Your body:an owner’s manual

Few parents or community leaders object when a student brings home 
a chemistry or calculus textbook. Yet lessons in comprehensive sexuality 
education—accurate, age-appropriate information about one's own body, sexual and reproductive health, and human rights—are widely considered
taboo. Many schools do not teach the subject, or provide only incomplete information. 
This leaves students both ill-prepared for the changes their bodies are undegoing and ill-equipped to protect themselves from harm. 

“We are in a constant struggle to include this topic in the school curriculum,” said Olga Lourenço a coordinator for Project CAJ, a UNFPA- supported programme providing life skills and comprehensive sexuality education to youth in Angola. “Almost nothing is said about comprehensive sexual and reproductive health because of our taboos and prejudices.”

Opponents of comprehensive sexuality education often contend that it promotes sexual activity, yet studies show that this is incorrect. Rather, evidence indicates that this education, when provided to international standards, improves young people’s knowledge and constitutes a crucial and cost-effective  strategy for preventing unintended pregnancy and sexually transmitted 
infections, including HIV. Some studies show it may actually help delay adolescents’ sexual debut (UNESCO, 2016).

Lourenço explained that, because she lacked accurate information at a youngage, she actually felt pressured to engage in sexual relationships before 
she was ready, at age 15. “My friends already had their boyfriends. 
They already had sexually active lives. They made fun of me for being the ‘virgin of the group’,” she said. “In a way, this psychologically affected me...
I think that, in a way, it violated my bodily autonomy.” 

Dipika Paul, a longtime sexual and reproductive health researcher and 
an adviser at Ipas in Dhaka, Bangladesh, has seen the consequences of 
poor access to sexuality education in her own community. “When I was a student, I was in class seven, and there was just one chapter—on menstruation,” she recalled. “The teacher also did not feel comfortable teaching that section to us.”

Without comprehensive sexuality education, young people are vulnerable to myths and misinformation. Boys and men, in particular, “have knowledge 
gaps, they have misconceptions,” Paul said, explaining that she has
seen men forbid their wives from using contraception because of 
the belief that “an IUD travels anywhere around in the body... 
they think they can feel pain from an IUD. This is not true.”
Students who receive comprehensive sexuality education are not only 
empowered to make healthier sexual choices, but they are also better 
equipped to seek help when needed. “The information I share can 
significantly change a person’s life,” said Lourenço. 

She recalled one girl who, while receiving sexuality education through 
a mentorship programme, revealed she had a chronic wound on her breast— something she regarded as an embarrassment but not an emergency.
Another young woman disclosed that she was living with an uncle who had 
sexually abused her. “The girl locked herself up and couldn’t speak with 
anyone for fear of being expelled from the home and ending up on 
the street,” Lourenço described. Mentors were able to secure services for 
both girls, but Lourenço is haunted by what might have been: “If we did not 
intervene, what would become of these girls?” 

Comprehensive sexuality education can also play a role in preventing gender-based violence. When taught to international standards, the lessons include messages about human rights, gender equality and respectful relationships
 (UNESCO and others, 2018). 
And experts are increasingly calling for this information to frame violence 
prevention as the responsibility of potential perpetrators, rather than
the responsibility of victims and survivors (Schneider and Hirsch, 2020). 

“They need to know what their rights and duties are in a society first,” 
Lourenço said, explaining that this is the foundation of comprehensive 
sexuality education as she teaches it. “Then they need to know how their 
bodies work so that they can make decisions for themselves and not let 
others make decisions for them.”

“私のからだは私のもの:からだの自己決定権を求めて
(My body is my own - claiming the right to autonomy and self-determination)”
P12

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?