見出し画像

銀行口座を開設する 〜journey to create a new bank account

Don't give up to scroll down. English below.

レバラン後もしばらくはお客さん・弊社ともにやる気がイマイチなため仕事の合間を縫って預金口座を開設しました。
その顛末:

・銀行入口の自動発券機で番号を取り、呼ばれるのを待つ方式。なかなか自分の番号が呼ばれず待ちくたびれていたところ、なぜか警備員さんが「ちゃんと番号取ったか」「まだ呼ばれないのか」はては「受付と交渉してくる」と何かと世話を焼いてくれました。ありがたい。
けど警備はいいのか。

・やっと呼ばれてカウンターで口座開設したい旨を伝える。ところが「もう口座あるみたいだけど…?」
???いやこの銀行に来るの自体初めてなんですけど?
もしやと思って「もしかして、私の名前で検索した?」と聞いたら案の定。
日本人にサトウジュンという名前の人間は星の数ほどいる(概ね男性だが)ことをお伝えしておきました。危ない危ない。

・開設にあたり「会社からの推薦状を出せ」「納税者番号を教えろ」等色々言われたが全て「無い」と答えたらそのまま見逃してくれた。それはそれでいいのか?
※パスポートとビザははすがに必須です

・なぜか結婚歴を聞かれる

・なぜか宗教も聞かれる

・ATMカードをその場でもらえる。「青いカードとゴールドのカードどっちがいい?」と唐突に聞かれ、「違いは何?」と聞いたら、1回に引き落とせる額が違うんだと。色よりその説明が先ではないのか。

・ちなみに即日発行のカードはインドネシア語にしか対応しておらず、英語版(=ATMで英語表記の案内が出る)だと発行までに7日かかるそう。なぜ。しぶしぶインドネシア語版にしました。

・オンラインバンキングもすぐ使えるけどアプリの表記がすべてインドネシア語。

あー楽しかった。(?)

I created a new bank account in Indonesia (otherwise I can't get my salary) during slow moving market after Lebaran holiday. Here is my journey;

-Visitors to the bank need to get number for queue as the same as other countries. My turn doesn't come for a long time, then, security guards helped me to reconfirm my number, negotiate with receptionist. It was great help but I wondered how they could keep security...

- Finally my turn. Receptionist said she guessed my account had been already created. What? It was my first time to visit the bank. After some conversations, it had become clear that she searched my account by my name. As you may know, "Jun Sato" is very common name among Japanese (it is usually male name, though)... She misrecognized to somebody else's account.

-I denied to submit official letter by company or tax number since I didn't take them. However, the procedure was done without any issue. What was the purpose to submit those documents...(caution: submitting passport and visa (KITAS) is mandatory)

-Was asked marital status. I don't know why.

-Was asked religion. I don't know why either.

-Debit card was provided immediately. I could choose blue one or gold one, the receptionist said. Asked " what's the difference, besides color?". Answer was " withdrawable amount". I wanted to know that at first...

-The card is only correspondence to bahasa Indonesia. If I requested English version (means the card that can show English explanation on ATM), I needed to wait for 7 days to get it. I don't know why.

- No wonder that app is only correspondence to Bahasa Indonesia, too.

I'm enjoying my new life anyway.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?