見出し画像

Lui Araki Interview

LB : How did you get started in photography?







Araki:The reason I started was when I was in elementary school. I liked photography and took memorial photos of my friends when I went on trips, and I kept taking them.







LB: Was it still film at that time?







Araki: I took both digital and digital shots at that time. When I turned 30 or so, I decided to build a darkroom, both black and white and color.







LB: A darkroom requires some basic knowledge, doesn't it?







Araki: Nothing, self-taught. In the beginning, I learned to operate the camera with a manual digital camera. I took a few shots as a trial, and I was like, this is what I'm doing. I have a general idea of how it works, and it's a little different when I go back to film, but it's just about okay. It's digital that I learned the operation and how it works. You know, the shutter speed and the aperture.







LB: Is the use of a film camera and a digital camera quite similar?







Araki: The way of shooting is close. Maybe not really, but that's how I came back to film, and as I pursued film, I realized that this is the difference between digital and film, and now I'm better at working entirely with film.







LB: Are you more particular about the darkroom? There are people who are obsessed with shooting, and there are people who are obsessed with the darkroom, and that's why they shoot this...







Araki: I don't know which one. In the beginning, I loved shooting, and since I was shooting with film, I decided to do everything from printing to making prints, but once I started to understand the habits of film and shooting, I tried to shoot as much as I could to make negatives that were easy to shoot while imagining the print.







LB: By the way, when you're shooting, do you have a plan in mind for what you're going to shoot from the beginning?







Araki: Not really. There are times when I go out to take pictures of buildings, but that's almost never the case.







LB: There are different types of photographers who think from the beginning and put together a plan to get it done, right?







Araki: I can't do that much, and I don't think it's interesting to me. It would be nice if I could make something with a proper vision, but my attention is immediately drawn to something else during the filming stage. I think it's best to be honest with yourself.



LB: Why did you go to film instead of digital?







Araki:I can look at digital quickly, and I can change the angle while looking at it, and I don't think it's very interesting for me. I also like the analog film feel, and I like the fact that you can't see it right away, and it's more interesting to take pictures just from your imagination.







LB: Before, there was a lot of film on the set and that's the norm, so you learn the composition and the picture over and over again. I know what I'm going to do, so when I'm looking ahead to it, there aren't many shutters I can take.



I can do what I'm thinking. People who do digital don't think about it. If you think that you can just shoot the shutter and choose the right one later.







Araki: The weight of that is completely different.







LB: It's a completely different way of shooting than taking a shot that's going to be decided all at once, or shooting like it's going to be decided, or thinking that you just have to choose at the end, isn't it?



By the way, you are also a skater, aren't you? And you can find them in clothing stores, too. The balance between the two is different depending on the time of year, so I put the most emphasis on photography. For example, there's a period where you're best at skating, and then there's the second photo, and then the third photo, and then the first, second, and third changes in order. At the time. Isn't photography the way to go now?







Araki: That's right now. I used to be a skater by far. I'm getting older and skating is getting harder, so of course I'm going to keep skating and riding, but I'm going to focus more on photography and work harder in that direction.







LB: Do you take photos overseas?







Araki:You've also shot overseas. I used to go abroad on trips and skating tours, so I used to take pictures then, and it's still the same today.







LB: For example, in the United States?







Araki:I went to New York every year from about 1997 to 2002. Photography was still a hobby at the time.







LB: 1997~2002! Were you filming skaters in New York?







Araki: I didn't shoot the skating trick. I was taking pictures of the city, of life, of the people around me. Skater in Ordinary Life was filming.


LB: Did you live there then?







Araki:No, I didn't live there...I was sponsored by ZOO YORK, a skate brand, so I went to New York a lot and took pictures in between...from 19 years old to 24 years old...a lot of times I went to New York...when ZOO YORK was bought out, we all fell apart, it was a mess, none of the original members left and we left.







LB: So there's that kind of thing. What's going on with Supreme now?







Araki:I don't know what Supreme is nowadays, but some of the old ZOO YORK crew are working there.







LB: There was an Adidas skating event in front of the Shinjuku Koma Theater a while ago. Mark Gonzalez was there, and Supreme was a sponsor, and there was a Supreme box, and we were jumping over it. And it was in front of the Koma Theater, and Mark was there, and the music was like a skater, so I thought it would be interesting to do it in a place like that.







Araki: It's amazing. The gongs have also come a lot, haven't they?







LB: It's money (laughs).







Araki: I heard that you have to fly first to get there. Rumor has it.







LB: Mark looks like a bear (laughs).







Araki:Gonz is a terrible skater.







LB: We were running on Harajuku Cat Street with our masks on. That stupidity is kind of like Mark. He's funny in the sense that he's an outrageous jackass, but he's funny in terms of character. Mark also drew the whole time with Mark. With skating and painting.







Araki: You're making a lot of money, aren't you (laughs)







LB: lui-kun is also persistent. (Laughs)



I don't think photography has taken root in Japanese people.



Finally, in the 90's we had people like Hiromix and Yurie Nagashima, but then again we had big names like Nobuyoshi Araki and Daido Moriyama, and now they're starting to stand out a little more, but I'd like to see photography get more recognition.







Araki: That's true, isn't it?







LB: When I saw the picture of Lui, I personally thought he was closer to Moriyama-san, both in terms of the picture and the way he cut it.



I think it's easier for them to stay in the mind and motifs.



Usually, people only see pictures, but in my case, if the picture is good, it's good.



For example, if the person taking the video is good at drawing, he or she can go into the photo. He's someone who loves great photos and takes them in a flurry, and it's okay if they're good, it's not that they're good photos, it's that they're good photos. (Laughs) I don't have any feelings at all. There are quite a few. For example, even if it's taken by a big name, if you don't have the feeling, it's not a good photo.







Araki:I haven't seen them by name at all either, so I think it's fine if the photos are good even if they are unknown, and there are times when I honestly wonder what's going on with famous people.







LB: Was there anyone you liked as a photographer?







Araki:In the beginning, there wasn't. I've always loved photography. You want to take a picture of your memories, your favorite girl, and leave it behind (laughs).







LB: (laughs) It's like a life's work. And the film stays, too, which is nice.







Araki:I used to like fashion advertisements, when I was around 20 years old, I used to look at a lot of foreign fashion magazines.







LB: What if it's a foreign magazine?







Araki: At that time, i-D and other things







LB: The FACE? Of British descent. It was pretty crazy back then.







Araki:There were many good photos in the advertisement at that time!



LB: I heard from a guy who used to work at id that they used to take the photos that the cameraman had taken at the time and turn them into a magazine, so the content and quality were completely different every time. At that time, it's a hodgepodge of people, but when someone from the same group comes out, it's like I'm attracted to them.



I don't know how much money I was getting then. It's suspicious that the film was made for a magazine. But it's a fashion photo, isn't it?







Araki: I liked it. But in the end, it's a completely different direction.







LB: First the city?







Araki: That's right. in the city







LB: Which is better, the city or the people, in this shot?







Araki: It's a town. Basically, it's easier to be alone, isn't it?



I was nervous about the one-on-one thing at the time, and it was fine if I saw it later, but I didn't want to be nervous at the time. I really like filming people in the city without worrying about anything, I don't know if they're artists or musicians, but I really like documenting people who are really focused on that. I like to shoot in such a way that I don't care.







LB: So it's more like a documentary than a film?







Araki:I'm good at finding good moments to shoot.







LB: I started with a digital camera, then I went to film...







Araki:At first, there was only film, then digital, and after some time, film again.







LB: What did you use in the beginning?







Araki:At first it was a disposable camera, but then it was followed by the Olympus μ, which was the first one







LB: There are a lot of people who use μ, the other day Robert Frank passed away, and with the picture of you doing μ, Robert Frank also uses μ! He said. He's pretty documentary, too. What's amazing about him is that he's Swiss, but he's an American citizen in Switzerland, and what's amazing is that he shot most of the first history of the United States.



I like Robert Frank for filming the right stuff, filming all the normal people of the time and making it a road movie, like Kerouac and Ginsberg and all that. But it's a little close.







Araki:In terms of style, I like it that way. If it's a good situation in an uncreated natural situation, it's very good. Street snaps can be a miracle of the unexpected.







LB: Do a lot of people take pictures in the country, and they come up on the streets of the country? Or is it interesting to see the people there?







Araki:It's both!







LB: Do you walk a lot when you're in town?







Araki: I walk a lot. If I have time alone, I'll walk around for 30 minutes, and if I have time, I'll walk around with my camera. Both in New York and in France.


LB:Will I be in danger if I wander around in Japan?







Araki:It's totally fine.







LB: It's hard to walk, though.







Araki:I'm always looking for them. In the city.







LB: But is there anything in the act of going out on the town and looking for something, in terms of the sense of smell, that has been influential in the development of your style in the past? For example, movies, music, places you used to hang out, friends, etc.







Araki:I don't really know if I'm influenced by this at all, but maybe I don't remember the atmosphere of the movies I saw in the past, or what kind of movies anyone would take for granted, but I do remember a few scenes that I like in my memory, and there are times when I'm filming that kind of thing.







LB: The one with Rui, from above or at an angle, has a bit of an image quality to it...







Araki:I really like to play with frames. In the viewfinder, I feel like I'm good at play angles and stuff. I didn't think too much about it and took a lot of angles.







LB: I'm thinking about the frame from the beginning, and it's fun to think within it.







Araki: I like to cut it out in a nice way. I like the balance. Stay in the frame with a sense of balance. I don't think about it too much, but I definitely have a good angle of view inside of me. That's how it feels, whether it feels good or not.







LB: Do you like to draw?







Araki: I'm really bad at it. I'm horribly bad at it.







LB: Is there a difference between what you want to do and when you want to do it?







Araki:It hasn't changed much. I really feel like not much has changed in the last 10 or so years. I want to expand the scope of my work, but if I take pictures without thinking, I sometimes think that no matter where I go, I take the same kind of pictures.







LB: They showed me a camera the other day and it was a Leica, wasn't it? What made you decide to shoot with a Leica?







Araki:Initially, I thought Leica was expensive and I didn't have anything to do with it, but I used Nikon. When I looked into it, I found out that I could buy an M3 for about 200,000 including the lens, so I saved up and bought it.







LB: So Leica is all about the lens?







Araki: It's a lens, isn't it? Completely. I thought it would be nice to see how the old Magnum guys looked on the Leica.







LB: The other day I was talking to a photographer friend of mine who is a skater and shoots with a Leica, and I was wondering why he would use a Leica when it's so expensive and he said that the Leica was originally used by the Germans, so it's very sturdy.







Araki:I'll never drop it. It doesn't fall. I smashed one time, there are a lot of scratches here and there, and both cameras, why do you have these two in your possession at such a good time? It's a great way to take pictures. The sound is so quiet that it's great for snapping, like with a Nikon or something like that. I used to feel grossed out, but since I became a Leica, I've felt better.







LB: No shutter sound?







Araki:They get a little out of whack when they have a crash. The Leica has a really soft shutter, so I can take a lot of photos in the dark, and my skills in the dark have improved a lot.



At night, people don't take many pictures. At night non-flash. I like it at night.







LB: Can you shoot with a Leica without the flash?







Araki: I shoot with 1/2 or so, and with 1/4 or so. Even when I feel like I've blurred the picture, I'm confident that I can take a good picture.


LB: It's not easy to be consistent, isn't it?







Araki: That's right. I might be holding my breath and closing my eyes. That's when. I know. It may or may not be blurred.







LB : I see, Leica's lenses are amazing!







Araki:At night, it's a photo I like, isn't it?







LB: When you take a picture of something dark, you use light, and in the end you can take a picture with a camera, right? The basic way I look at things is that if you keep the light and shadows as they are, and use light and shadow in an interesting way, it will encourage me to look at them. Mr. Nobuyoshi Araki is one of those people who creates shadows on purpose. I usually use a light to obscure them.







Araki:You can see Nobuyoshi Araki's studio, can't you?









LB:  I used to work with Mr. Light and two assistants, one making the film and the other three before, but now it's just the two of them, the light guy making the shadows on purpose, and the shadows are really important to me personally, I don't like to make the shadows disappear, and I think that's what photography is all about, both sides are on the same side, light and shadow are on the same side to make a picture.



But it's pretty hard to take pictures in the dark.



Isn't it possible that you shot it on film and then went into a darkroom and it wasn't there? Does that mean that you're seeing even a hint of it? For example, Sarun.







Araki: It's absolutely impossible to make a Sharun, but it's possible to make a T3.







LB: You can take pictures with film, even with digital cameras.







Araki:It's a lot easier at night with digital, but I think it's impossible to do film without the skill of stopping.







LB: I understood the feeling of the light. It's kind of dim, isn't it?







Araki:I understand, about the same. At 1/4, you can even see the trees on the side.







LB: That's perfect, I can see how a lamppost alone would do, how long have you had a camera, by the way?







Araki:I can understand that. Somehow. It's partly because I've been using cameras for some time.







LB: Since I turned pro.







Araki:I was invited to do photo exhibitions on the web little by little from around the age of 26, right? A little bit of money started to accrue.







LB: Does your awareness change when you're making money and when you're not?







Araki:Basically, it hasn't changed. What I shoot hasn't changed, but I'm getting to know more and more about how it works. Especially since I started taking pictures in the darkroom, it's changed from the way I used to take pictures. I try to make good negatives as much as possible.







LB: There was a time when I was also assisting a cameraman during my assistant period, and I did a light box job at a publishing company, and I would just cut the negatives that I had chosen and put them in a square mat, and I would just cut them.







Araki:In the early M3s, the size of photos that are transferred to the negative is large. The space between the films is very thin. It's hard to cut it, sometimes I even cut a picture. LOL.







LB: We're selling original prints now, but even overseas we didn't sell them until about the 1970s. Because the original print itself was a manuscript, he didn't have the idea of selling it.







Araki: That's right, isn't it?


LB: I usually work for film manufacturers.







Araki:I've been using really cheap film for a long time. Fuji's. I used Kodak when I used Nikon, but after I changed to Leica, I changed to Fuji for some reason, and the cheapest one, that film was also gone.







LB: Do you take a lot of pictures?







Araki:I do take a lot of pictures when I take them. Especially if it's overseas.







LB: You haven't shot much in Japan, have you?







Araki:I haven't taken many photos in Japan lately. In the neighborhood. I'll take a picture when I'm in a different place.







LB: Do you want to go to the provinces?







Araki:I do go to the provinces from time to time.







LB: I was wondering when you mentioned that Harold's picture was used in some way.







Araki:When I went to New York, there was an exhibition of Harold Hunter's photographs, and I donated them. Well timed there. One photo is of me dancing at a home party with my aunt and the other is of me at my friend's skater's house. He's got a really nice face.







LB: Harold, your character is very strong, isn't he? It's easy to stay in your head character-wise. You didn't take it out for anything else at the time? It's gone? I'd like to see that.







Araki:I'd like to release it at some point.







LB: It might be good to follow a theme of some kind!



There are people who want to do a lot of exhibitions and people who want to keep them. I'm going to put it together around a theme.



At one time, I was really into Mr. Nobuyoshi Araki, and there was a monthly Polaroid exhibition in Shimokita that followed the theme, and it was really interesting.



You don't like Polaroids, do you?







Araki:I like Polaroid, and I bought the SX-70 and am using it, but the film is too expensive, so I haven't taken that kind of pictures.







LB: I had an SX-70 too, but I was making a lot of money buying secondhand clothing at the time, and I used it for Polaroids a lot, and it was like a mere rash of money, and it was gone in film money. There were about 500 tickets missing, as usual (laughs).







Araki:I'd like to do a project with Polaroid or something.







LB: Aren't you interested in the Polaroid's reflection?







Araki: I like the way Pola looks in the picture. The analog feel is great.







LB: The other day, I was talking to an Australian guy and he said, "You know, there's a Pola that you often open when you're shooting? There are polls to see how it looks first, right? He likes it. Nowadays, most of them are digital computers, and there is a PC around here, and I see all of them here with the publisher. I don't like that for some reason. Splash, splash, splash here and there. Personally.







Araki: I know!







LB: Araki-san, are you not interested in books? Make it.







Araki:I'd like to make one, wouldn't you? Someday.







LB: If you're a photographer, you have books and you're taking pictures, or you're doing it because you want to take a single picture, even if it's not a book.







Araki:I haven't taken pictures because I want to do a book, but I do want to make it into a book.







LB: Do you like the feeling of flipping through a book like this?







Araki:I like the feeling of flipping through a book!







LB: Paper quality?







Araki: I'm not very familiar with such papers, but I'd like to release them someday.







LB: Don't you buy a lot of photo books or anything like that?







Araki:I don't buy much, but if I find a good one once in a while, I buy it!











LB: I see.



I often think that overseas, if you don't have some kind of originality, you can't survive, so it's kind of like in Japan, where you just have to make do with this job. I think it was HIDDEN who first saw Araki-san's photos, the fans.







Araki:HIDDEN is sometimes asked to do portraits, and I've been asked to do my own baked photos for projects.







LB: I think it's HIDDEN. The reason why there are so many HIDDENS is that people from the fashion world don't see people from the street over there at all.



When I go to HIDDEN parties, everyone seems to be having a good time, and everyone seems to like it and enjoy it. But in the fashion world, there's a lot of money around, so I don't enjoy it. It's like adult socializing, it's more subtle, so I personally think it's better to have fun here.



You know, when you go skating, for example, you can make a board like this, or a T-shirt like this.







Araki:Nowadays, anyone can make it easily and easily. (Laughs)







LB: But that's American culture, isn't it? But nowadays there are so many skaters from all over the world, so it's hard to say. Is there anyone out there who wants to be a skater?







Araki:I have a lot of favorite skaters.







LB: Used to be? Like Bones?







Araki: Rather than Bones and the like, the first ones I saw were the New Deal and Plumby







LB: That was a good point. I wasn't that interested in Bones myself, but I really liked the skeletons, and my friend bought a flying dinosaur from Caballero, and sometimes I'd look at it, and there were characters with teams and people, and it was interesting. Skater videos, I used to have most of them. It's Plumby and the New Deal.







Araki: In the beginning. Soon after, I was hooked on East Caost's skating.







LB: So it's New York, not the West Coast?







Araki: That's right. I like western skaters, but at the time New York was much cooler and more fashionable.



In terms of skill, it's completely out west, though. New York had a lot more original style skaters. It's original, not imitating anyone. If it was in the west, it would be a park, but in NY, there are almost no parks, only the city. Glide creatively through the city. It's completely city skating, and LA is a bit more like the ocean.







LB: It certainly has a stylish feel to it. There's the stylishness of New York and the free-spiritedness of LA, but personally, I'm more of an LA person.



I used to go to a skate shop when I was a skateboarder in high school, mainly a surfer shop, but I didn't have any money at all, so I just bought a truck and a wheel, and I got a board that I olied out for practice, and I skated with it.



There were a lot of people and adults who were playing at the time, so not much has changed since then, but it hasn't. People like that go all the way to the West, and they're completely hit by the West (laughs).







Araki:At that time, everyone in Kobe was lost to the east. At the time, everyone loved New York.



In high school, I went to New York. I skated. New York was so cool back then, wasn't it?







LB: People in New York are different depending on the time period, and I think there is a lot of fun in New York. That's what's interesting. The difference between those who have money and those who don't is huge, isn't it? But in those times, there were times when we got together and played, and times when we were completely separated, and I thought that was interesting. So it's Kobe and New York. What's that? What's the trigger?







Araki:At that time, everyone was skating in New York.







LB: Was skating the only thing that was popular at the time?







Araki: My other friends were also dancing, and some of them were DJs, BMXers, etc.







LB: Not a dancer, not a DJ, not a skater? But it's the 90s, isn't it? Do you like music too?







Araki:I like it. I don't know much about it, but I've always liked it. I've liked jazz and oldies since I was in elementary school. I just really like the atmosphere.


LB: Elementary? Is that your father?







Araki:I may have a father, but I really liked him. I've always felt like I liked you when I asked you about it, but then I started skateboarding.







LB: I'm a complete fad, like Hikaru Genji, and when I go to my friends' houses, my dad is like Pink Floyd, and when I hear the name of the Pistols, I think it's called the Sex Pistols (laughs), and all I see is the Hatena mark (laughs).







Araki:I liked the oldies, and I think there is a certain atmosphere in the photos too. I like the old American feel.







LB: Jazz starts with the blues and continues to evolve, doesn't it? Maybe there's a bass.







Araki:I don't realize it myself, but I still love jazz.







LB: I'm sure you have a base.







Araki:You start skateboarding, then you get into melocore, then you go from melocore to hip-hop, like breakbeats







LB: But the bass is jazz.







Araki: Yes, I like it!







LB: But hip-hop is also jazz-based, isn't it?







Araki:I like the old rock music quite a bit. I also like Tom Waits, and I usually like mellow songs. You know, the quiet kind.







LB: So you must have settled down already. There's a bit of a city feel to the whole thing. It's not like they're somehow connected to each other, but from the flow of the story, there's an overall city feel to it. Photos included. I was really in rural areas, so there was nothing there. It's like there's no city or anything but the ocean. I didn't have a choice (laughs). Around high school, I went to Sendai and started playing clubs there, but I got bored with the Sendai clubs, and then they told me I had to go to Tokyo.







Araki: How old were you?







LB: 18, I see. I've changed a lot since I saw Beastie live in my second year of high school. Beastie was awful at the time. Everyone's diving, and you don't see any dives now. I didn't really care about that at the time.







What do you want to do in the future, sell photos?







Araki:Of course, it would be best if I could do just that, but it's difficult, so I want to do a good job while continuing to take pictures of myself. I hope to make a book one day.





LB: Is taking pictures your favorite thing to do?







Araki:I like it. The darkroom is heavy when it is heavy. When I have a month or two to spare, I'm like, "Wow, tomorrow's darkroom..." The cleanup and preparation is very long, taking about an hour at a time, so it's really hard for me to stop while keeping my strength.



It would be great if we could get a good print out of it, but sometimes it takes two hours per print, and the last time I went in for two days, it took me about ten hours and about twelve prints. I don't think I can do it unless I really like it.







LB: Which do you prefer, color or black and white?







Araki:I would like to be good at black and white, but it's not possible for me at the moment. After all, I like the colors now. Color prints are more satisfactory.







LB: Do you like the color?







Araki: It's good as a thing. It's a real photo. The color is close to the image I have.







LB: Which is better, the real color or the filtered color of the photo?







Araki:For me, I'm using colors that remind me of how I felt at that time. It was like that. It's a bit like that, but it's a bit closer to what I like. Still, there are some prints that I give up due to lack of skill.





LB: And in the lab.







Araki: I let it out until I made a darkroom, which is not 100% what I wanted it to be.







LB: Personally, I think digital is easier, but it has the advantages of film, and there are parts that are done with film, and then there is also the burning.







Araki: I simply love film. I think it's because it's the image that if you even bake it, it's complete. It's like half taken, half baked. I wonder if people who take negatives and show them in the lab are really satisfied with them.







LB: That's darkroom magic, after all







Araki:I guess it depends on the lab, but when you look at the exhibits of photos taken with film and supposedly released in the lab, the prints are honestly not good at all when you look at them in detail. I think it's a waste.







LB: There are quite a few different types of people. With someone who insists on even a darkroom and is happy with the shot.



Changing the subject, for example, I was walking down the street, and I was just passing by, and I thought it was interesting, and I took a picture of it. Point taken.



And collage. How many years ago is this?







Araki:That was about two years ago. I've been saving up a lot of test prints. It's the part I'm throwing away, but I like it. Then a Hong Kong skate brand offered me a guest board, and when I showed them a test print, they thought it was great, so I decided to make it right then and there.







LB: This collage series is quite interesting!







Araki:I'm just lining them up. Maybe I haven't gone so far as to call it a collage. I thought it would be nice to call this a test print, though. It's like I didn't aim to make it. I think it's good to use the parts that can't be made by aiming for it. The truth is, it's all garbage.







LB: You don't think you're making a collage, but when you do, you're actually making a proper collage.







Araki:It's like I'm only looking at the color balance. It is a feeling.







LB: Do you film girls too?







Araki:I often take pictures of girls too. If the timing is right.







LB: When you get down to portraits and nudes, the way you take them is completely different. Even in men, the change of gaze is completely different. There are people who are only looking at it from a distance, and there are people who get really close to it, and the way they take the picture is completely different, and there are people who think about the distance and the texture, and there are a lot of things that are interesting.







LB:Araki:Oh my God, it's so late! Thank you so much!

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?