ジャズアルバム紹介

『 Pat Metheny / Pat Metheny Group 』

パットメセニーがこれほど好きなのは僕が1951年生まれでロックエイジだからかも知れない。因みにパットは1954年生まれだからまさに僕らと同世代のギタリストでジャズを弾いていても彼のプレイにはロックなフィーリングが常に溢れていてそのロックセンスが僕らを惹きつけて止まないのだろう。ゲイリーバートンの熱心な推薦でパットがECMデビューを果たしたリーダー作品は"Bright Size Life"('75)であるからパットは若干21歳の新鋭であった訳で第三作目にあたる本作でさえ24歳の若さでリリースされているのだから、正にロックエイジのジャズギタリストのデビューをECMレーベルが後押したということになるだろうし、マンフレッドアイヒャーがパットメセニーに注目してくれたお陰で当時27歳の僕がパットの音楽を聴き始めることができたという流れになる訳である。その意味で僕はMr.アイヒャーとECMには感謝せねばなるまい。さて前置きはそれ位にして本盤について述べなくてはなるまい。本盤こそ私が最初にハマってしまったパットのアルバムであるが、全体のサウンドとしては当時の主流としてのクロスオーバー乃至フュージョン系の傾向であることは間違いあるまい。また、日本盤タイトルは"思い出のサンロレンツォ"と付いていたのだがオリジナルは"Pat Metheny Group"としか表記がなかったから日本盤の方が呼び易くはある。ラリーメイズ(p,synth.,autoharp)、マークイーガン(b)、ダンゴットリーブ(ds)とのクァルテットで正しくこの"Pat Metheny Group"のデビュー作品である。ライル('53)25歳、マーク('51)27歳、ダン('53)25歳という正しく全員ロックジェネレーションのプレイヤー達であるから生み出されるサウンドとフィーリングに一体感があるのも当然であろう。とりわけ本盤で重要なことは前作"Watercolors"から参加しているライルメイズとパットメセニーの音楽的コミュニケーションが遥かに深化していることである。そのことによりメンバー4人の生み出すグループサウンドも遥かに一体感を増し濃密になったと言えるのではなかろうか。オープニングの"San Lorenzo"は正に期待通りの演奏、ロック感とフュージョングルーヴがカッコいい。②"Phase Dance"は シンプルで分かりやすいテーマを持った名曲、ダンが叩き出すビートに乗ってギターとシンセが心地よいサウンドを生み出している。③はジャコに捧げられた曲、マークの速弾きのベースランニングがジャコを彷彿とさせてくれる。ダンのロックっぽいドラミングも最高だ。因みにファーストアルバム"Bright Size Life"で共演したジャコも’51年生まれのロックエイジである。ギターソロで奏される内省的な曲④"Aprilwnd"を挟んで同じく内省的なフィーリングを持った⑤"April Joy"は途中からタイトなリズムに変わりパットのギターを中心に力強いフュージョン的な演奏に発展する。これも僕好みの演奏だ。最後の曲⑥"Lone Jack" はストレートアヘッドなよりジャジーな曲想、フォービートのバッキングを得てパットのギターが俄然燃え始める。ライリーのピアノもエバンス系の美しいトーンを奏でる。ロック世代のジャズプレイヤー達が一体となって奏でる最高のジャズソングである。以上本作を総体的に見て"パットメセニーグループ"のデビュー作としてこの上ない結果となっていて僕にとっても青春の想い出に残る究極の傑作だと思っている。1978年録音作品。☆☆☆☆☆

Maybe the reason I like Pat Metheny so much is because I was born in 1951 and I'm from the rock-age. Incidentally, Pat was born in 1954, so he is exactly the same generation as me, and even though he plays jazz, his playing is always full of rock feeling, and his rock sense never ceases to attract us. Pat's debut on ECM was with the enthusiastic recommendation of Gary Burton, and he was just 21 years old and up-and-coming, so even this third album was released when he was only 24 years old, so you could say that the ECM label helped the debut of a jazz guitarist from the rock age, and it was thanks to Manfred Eicher that I, a 27-year-old at the time, was able to start listening to Pat's music. In that sense, I must be grateful to Mr. Eicher and ECM. Now, without further ado, I must talk about this album.  This was the first Pat album I fell in love with, and there's no doubt that the overall sound was in the crossover or fusion genre that was mainstream at the time. The Japanese version was titled "Memories of San Lorenzo," but the original only had "Pat Metheny Group" written on it, so the Japanese version is easier to call. This is the debut work of the "Pat Metheny Group," a quartet with Lyle Mays (p, synth., autoharp), Mark Egan (b), and Dan Gottlieb (ds). Lyle ('53) was 25 years old, Mark ('51) was 27, and Dan ('53) was 25, all of whom were players from the rock generation, so it's only natural that there would be a sense of unity in the sound and feeling they produced. What's particularly important about this album is that the musical communication between Lyle Mays and Pat Metheny, who have been with the band since the previous album, "Watercolors," has deepened significantly. As a result, the group sound produced by the four members has become much more united and dense.  The opening song "San Lorenzo" was exactly what I expected, with a cool rock feel and fusion groove. ② "Phase Dance" is a masterpiece with a simple and easy-to-understand theme, and the guitar and synth create a comfortable sound on the beat that Dan pounds out. ③ is a song dedicated to Jaco, and Mark's fast bass running reminds me of Jaco. Dan's rock style drumming is also great. Incidentally, Jaco, who performed with Pat on his first album "Bright Size Life," was also born in 1951 and is part of the rock generation. After the introspective song ④ "Aprilwnd" played with a guitar solo, ⑤ "April Joy," which also has an introspective feeling, changes to a tight rhythm halfway through and develops into a powerful fusion-like performance centered around Pat's guitar. This is also a performance I like. The last song ⑥ "Lone Jack" is a straight-ahead, more jazzy song, and Pat's guitar suddenly starts to burn with the four-beat backing.  Riley's piano also produces a beautiful Evans-like tone. It's a superb jazz song performed by rock-age jazz players in unison. Looking at this album as a whole, it's the best possible debut work for the "Pat Metheny Group," and for me it's the ultimate masterpiece that will remain as a memory of my youth. Recorded in 1978. ☆☆☆☆☆

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?