ジャズアルバム紹介

『 Steve Tibbetts / Life Of 』

僕の知っている昔のSteve Tibbettsはもっと激しくギターを弾いていた記憶があるのだがどうだったのだろうか。本盤では別人のように作風がすっかり変わっていてどの曲も盛り上がりもなく"地味"に"瞑想"するかのようにギターを奏でているから大きな心境の変化があったのだろう。この30年の間に彼と彼の周囲に何が起こっていたのか、そのことについて触れながら本作について考えてみた。いつもの様に"YouTube"で彼の動画を検索すると"Name Everything"(ECM'86)の演奏がいきなり出てくるがここでの激しい演奏を聴くとこれが僕の覚えていたかつてのSteve tibbettsのスタイルに合致する。"Vision"('85)の動画を見ても激しくギターシンセを掻き鳴らすSteveが居てやっぱり僕の記憶は間違いないと安心したであるが、そうなるとやはり彼にその後何があったのかということが格別に気になる。其処で別の動画を探してみるとAni Choying Drolmaなるネパールの尼僧とのコラボステージの動画が出てきた。其れを見ているうちに合点がいった。きっと此のあたりの発想が今Steveが取り組んでいるサウンドの源泉なのであろうと理解したのである。そもそもSteve Tibbettsはウィスコンシンやミネソタの田舎で隠者のように暮らす人物であったが、そのうち東洋哲学に関心を抱きネパール、チベット、ブータン、バリなどに音楽採集の旅に出かけて知り合った地元の仏教尼僧などとコラボするようになったようである。それ以降彼の作品には東洋思想の影響を受けた『チベタンアンビエント』『チベタンエレクトロニカ』と言われる作風が現れてくるのである。従って此処30年の彼の作風の変化を示すのは東洋思想への傾倒と全くパラレルであり、本盤『Life Of』を貫いているゆったりと流れて行く時間やサウンド空間の広がりは彼が研究の結果獲得したチベットを中心とした東洋思想の下に描きだしている人生観であり世界観であり宇宙観を表現したものであろうと想像できる。さてそうした考察の上で本作品を見れば盛り上がりの乏しい地味な瞑想的な作風はSteve Tibbettsが還暦を過ぎた人生で辿り着いた境地なのだということができる。色んな友人達の人生を音で表現した一種の回想録なのである。誰の人生の音も華やかさはない、生まれ来た歓びよりも仏教的な厭世観や現世の苦悩の方が表に出ている。だからアルバム全体盛り上がることはないし寧ろ平坦に淡々と終わってゆく。此のアルバムは何かを期待して聴いていても何も感動を与えてくれることはない。カタルシスのようなものはなくただひたすら淡々と内省的かつ内向的な同じような空気が続いていくのである。結論するなら人気の出るアルバムからは程遠い。ただ懐の深いECMにはこういうアルバムが偶にあっても良いのだと思っている。メンバーはSteve Tibbetts(g,p)のほかMarc Anderson(perc.,handpan)、Michelle Kinney(cello, drones)となっているが名手Michelleのチェロの音は殆ど聴き取れないのが残念であった。
2018年リリース作品。☆☆☆☆

『 Steve Tibbetts / Life Of 』

I remember Steve Tibbetts playing guitar more intensely in the past, but I wonder what it was really like. His style has completely changed in this album, and he plays the guitar "plainly" as if meditating, without any excitement in any of the songs, so there must have been a big change in his state of mind. I thought about this album while touching on what has happened to him and those around him over the past 30 years. When I search for his videos on "YouTube" as usual, the performance of "Name Everything" (ECM'86) suddenly comes up, and when I listen to the intense performance here, it matches the style of Steve Tibbetts that I remembered. When I watched the video of "Vision" ('85), Steve was strumming the guitar synth intensely, so I was relieved that my memory was correct, but then I was particularly curious about what happened to him after that.
So I looked for another video and found a video of a collaboration stage with a Nepalese nun named Ani Choying Drolma.  As I watched it, it all made sense. I realized that these ideas must be the source of the sound Steve is currently working on. Steve Tibbetts was originally a hermit living in the countryside of Wisconsin and Minnesota, but he eventually became interested in Eastern philosophy and traveled to Nepal, Tibet, Bhutan, Bali, and other places to collect music, where he began collaborating with local Buddhist nuns. Since then, his works have been influenced by Eastern thought and are called "Tibetan ambien" and "Tibetan electronica".
Therefore, the change in his style over the past 30 years is completely parallel to his inclination toward Eastern thought, and I can imagine that the leisurely flow of time and the expansive sound space that runs through this album "Life Of" expresses his view of life, world view, and cosmos that he has drawn from Eastern thought, centered on Tibet, which he has acquired through his research.  
Now, if we look at this album with such consideration, we can say that the modest, meditative style with little excitement is the state Steve Tibbetts reached after turning 60. It is a kind of memoir that expresses the lives of various friends through sound. The sounds of the lives of none of them are glamorous, and Buddhist pessimism and the suffering of this world are more prominent than the joy of being born. Therefore, the album as a whole does not get exciting, and ends rather flatly and monotonously. Even if you listen to this album expecting something, it will not move you in any way. There is no catharsis, and the same introspective and introverted atmosphere continues flatly.
In conclusion, it is far from being a popular album. However, I think it is good for the generous ECM to have such an album from time to time.
The members are Steve Tibbetts (g,p), Marc Anderson (perc., handpan), and Michelle Kinney (cello, drones), but it was unfortunate that the sound of Michelle's virtuoso cello was almost inaudible.  Released in 2018. ☆☆☆☆

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?