Jeff Bezos氏のLetter to Shareholders, 2007

機械翻訳したものです。

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シェアホルダーの皆様へ。

2007年11月19日は、特別な日でした。3年の歳月をかけて、私たちはAmazon Kindleをお客様にご紹介しました。

Kindleについては、すでに多くの方がご存知かと思いますが、幸いなことに、広く記事や話題になっています(そして感謝しています)。簡単に説明すると、Kindleは、11万冊以上の書籍、ブログ、雑誌、新聞にワイヤレスでアクセスできる、専用の読書機器です。無線接続はWiFiではなく、先進的な携帯電話と同じ無線ネットワークを使用しているので、家でベッドに入っていても、外出して動き回っていても使えます。このデバイスから直接本を購入すると、60秒以内に本全体がワイヤレスでダウンロードされ、すぐに読むことができます。ワイヤレスプラン」や「1年間の契約」、「月々のサービス料」などはありません。明るい日中でも読みやすい紙のような電子インクのディスプレイを採用。初めて見た人は、思わず二度見してしまうほどです。文庫本よりも薄くて軽く、200冊の本を収納できます。Amazon.comのKindleの詳細ページでは、お客様の感想が紹介されていますが、Kindleにはすでに2,000回以上のレビューが寄せられています。

3年の歳月をかけて開発したKindleが受け入れられることを心から期待していましたが、実際にこれほどの需要があるとは思っていませんでした。最初の512時間で完売してしまい、サプライチェーンと製造チームは生産能力を高めるために奔走しなければなりませんでした。

私たちはまず、物理的な書籍を改良するという、明らかに大胆な目標を設定しました。この目標は軽い気持ちで決めたものではありません。500年もの間、ほぼ同じ形で変化に対応してきたものは、簡単には改良できません。デザインプロセスの最初に、私たちは本の最も重要な機能を特定しました。それは「消える」ということです。本を読むときには、紙やインク、接着剤や縫い目などは気になりません。それらすべてが溶けて、残るのは著者の世界です。

Kindleでは、読者がデバイスで読んでいることを忘れて言葉に没頭できるように、物理的な本のように邪魔にならないようにしなければならないと考えました。また、本の機能をすべて真似するのではなく、本を超えることはできません。従来の書籍では実現できなかった新しい機能を追加しなければならないのです。

Amazon.comの黎明期を例に挙げてみましょう。当時は、オンライン書店には実店舗の書店と同じ機能があるべきだと考えていました。ある機能について、私は何十回も聞かれた。"電子サイン会はどうするんですか?"と何度も聞かれました。13年経った今でも、それは解決されていません。私たちは、実在する書店の真似をするのではなく、書店からインスピレーションを得て、旧来の書店ではできなかったことを新しいメディアで実現することに取り組んできました。電子書籍のサイン会を行うことはできませんし、コーヒーを飲んでくつろげる場所を提供することもできません。しかし、文字通り何百万ものタイトルを提供したり、カスタマーレビューで購入の意思決定を助けたり、「この商品を買ったお客様はこんな商品も買っています」といったディスカバリー機能を提供したりすることはできます。新しいメディアでなければできない便利なことは、枚挙にいとまがありません。

ここでは、Kindleに搭載した、物理的な書籍ではできないような便利な機能をいくつか紹介します。知らない単語が出てきても、すぐに調べられるようになりました。自分の本を検索できる。余白のメモやアンダーラインは、サーバー側の「クラウド」に保存され、失われることはありません。Kindleは、あなたが読んでいる本の中でのあなたの位置を自動的に把握します。目が疲れたら、文字の大きさを変えることもできます。最も重要なのは、本を探して60秒で手に入れることができる、シームレスでシンプルな機能です。初めてこの機能を使った人を見ると、明らかに大きな影響を受けていることがわかります。私たちの
Kindleのビジョンは、これまでに印刷されたすべての書籍を、あらゆる言語で、60秒以内に入手できるようにすることです。

大手出版社を含む出版社がKindleを受け入れてくれていることに感謝しています。出版社の立場からすると、Kindleには多くのメリットがあります。本が絶版になることもなければ、在庫切れになることもない。また、刷りすぎて無駄になることもありません。そして何より、Kindleは読者がより多くの本を購入するための利便性を高めてくれます。何かをよりシンプルに、より低摩擦にすることで、より多くの人が利用するようになります。

人間は道具と一緒に進化します。私たちは道具を変え、そして道具が私たちを変えるのです。何千年も前に発明された文字という道具は、私たちを劇的に変えたことは間違いありません。今から500年前、グーテンベルクの発明により、本の値段は大きく変わりました。物理的な本は、共同作業や学習の新しい方法をもたらしました。最近では、デスクトップパソコン、ノートパソコン、携帯電話、PDAなどのネットワークツールが私たちを変えました。情報の断片化が進み、注意力が低下していると言えるでしょう。私はBlackBerryを大切にしています。生産性を高めてくれると確信していますが、300ページもある文書をBlackBerryで読みたいとは思いません。また、デスクトップパソコンやノートパソコンで何百ページもあるものを読みたいとも思わない。この手紙でも述べたように、人は便利で摩擦のないものをより多く利用します。もし私たちのツールが情報のつまみ食いを容易にするのであれば、私たちは情報のつまみ食いをするようになり、長編の読書から離れていくでしょう。Kindleは、長編小説を読むために作られています。私たちは、Kindleとその後継機種が、近年の情報間引きツールの普及に対抗して、長い注意力を持つ世界へと、何年もかけて徐々に移行していくことを期待しています。ここでの私の言葉は宣教師的な傾向があることは承知していますが、それは心からのものであることを保証します。また、それは私だけのものではなく、ここにいる多くの人たちが共有しているものです。嬉しいことに、宣教師はより良い製品を作りますからね。また、私は本が改良される寸前だと確信していますが、Amazonにはその代理人としての罪はありません。それは起こるでしょうが、私たちがうまく実行できなければ、他の人たちがそれを行うでしょう。

このチームは、1株当たりのフリーキャッシュフローと資本利益率の向上に熱心に取り組んでいます。私たちは、お客様を第一に考えることで、それが可能になることを知っています。私たちの前には、後ろよりもさらに多くの革新があることを保証しますし、その道のりは簡単なものではありません。私たちは、Kindleがその名の通り「火を起こし」、読書の世界を向上させることを期待していますし、楽観的とさえ言えるでしょう。

いつものように、1997年の株主への手紙を添付します。Kindleは、このレターで述べられている当社の哲学と長期的な投資アプローチを体現していることがお分かりいただけると思います。読書を楽しみ、ありがとうございました。


ジェフリー・P・ベゾス
創業者兼最高経営責任者 Amazon.com, Inc.
2008年4月

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原文です。(添付の1997年の手紙は割愛)

To our shareowners:

November 19, 2007, was a special day. After three years of work, we introduced Amazon Kindle to our customers.

Many of you may already know something of Kindle—we’re fortunate (and grateful) that it has been broadly written and talked about. Briefly, Kindle is a purpose-built reading device with wireless access to more than 110,000 books, blogs, magazines, and newspapers. The wireless connectivity isn’t WiFi—instead it uses the same wireless network as advanced cell phones, which means it works when you’re at home in bed or out and moving around. You can buy a book directly from the device, and the whole book will be downloaded wirelessly, ready for reading, in less than 60 seconds. There is no “wireless plan,” no year-long contract you must commit to, and no monthly service fee. It has a paper-like electronic-ink display that’s easy to read even in bright daylight. Folks who see the display for the first time do a double-take. It’s thinner and lighter than a paperback, and can hold 200 books. Take a look at the Kindle detail page on Amazon.com to see what customers think—Kindle has already been reviewed more than 2,000 times.

As you might expect after three years of work, we had sincere hopes that Kindle would be well received, but we did not expect the level of demand that actually materialized. We sold out in the first 512 hours, and our supply chain and manufacturing teams have had to scramble to increase production capacity.

We started by setting ourselves the admittedly audacious goal of improving upon the physical book. We did not choose that goal lightly. Anything that has persisted in roughly the same form and resisted change for 500 years is unlikely to be improved easily. At the beginning of our design process, we identified what we believe is the book’s most important feature. It disappears. When you read a book, you don’t notice the paper and the ink and the glue and the stitching. All of that dissolves, and what remains is the author’s world.

We knew Kindle would have to get out of the way, just like a physical book, so readers could become engrossed in the words and forget they’re reading on a device. We also knew we shouldn’t try to copy every last feature of a book—we could never out-book the book. We’d have to add new capabilities—ones that could never be possible with a traditional book.

The early days of Amazon.com provide an analog. It was tempting back then to believe that an online bookstore should have all the features of a physical bookstore. I was asked about a particular feature dozens of times: “How are you going to do electronic book signings?” Thirteen years later, we still haven’t figured that one out! Instead of trying to duplicate physical bookstores, we’ve been inspired by them and worked to find things we could do in the new medium that could never be done in the old one. We don’t have electronic book signings, and similarly we can’t provide a comfortable spot to sip coffee and relax. However, we can offer literally millions of titles, help with purchase decisions through customer reviews, and provide discovery features like “customers who bought this item also bought.” The list of useful things that can be done only in the new medium is a long one.

I’ll highlight a few of the useful features we built into Kindle that go beyond what you could ever do with a physical book. If you come across a word you don’t recognize, you can look it up easily. You can search your books. Your margin notes and underlinings are stored on the server-side in the “cloud,” where they can’t be lost. Kindle keeps your place in each of the books you’re reading, automatically. If your eyes are tired, you can change the font size. Most important is the seamless, simple ability to find a book and have it in 60 seconds. When I’ve watched people do this for the first time, it’s clear the capability has a profound effect on them. Our
vision for Kindle is every book ever printed in any language, all available in less than 60 seconds.

Publishers—including all the major publishers—have embraced Kindle, and we’re thankful for that. From a publisher’s point of view, there are a lot of advantages to Kindle. Books never go out of print, and they never go out of stock. Nor is there ever waste from over-printing. Most important, Kindle makes it more convenient for readers to buy more books. Anytime you make something simpler and lower friction, you get more of it.

We humans co-evolve with our tools. We change our tools, and then our tools change us. Writing, invented thousands of years ago, is a grand whopper of a tool, and I have no doubt that it changed us dramatically. Five hundred years ago, Gutenberg’s invention led to a significant step-change in the cost of books. Physical books ushered in a new way of collaborating and learning. Lately, networked tools such as desktop computers, laptops, cell phones and PDAs have changed us too. They’ve shifted us more toward information snacking, and I would argue toward shorter attention spans. I value my BlackBerry—I’m convinced it makes me more productive—but I don’t want to read a three-hundred-page document on it. Nor do I want to read something hundreds of pages long on my desktop computer or my laptop. As I’ve already mentioned in this letter, people do more of what’s convenient and friction-free. If our tools make information snacking easier, we’ll shift more toward information snacking and away from long-form reading. Kindle is purpose-built for long-form reading. We hope Kindle and its successors may gradually and incrementally move us over years into a world with longer spans of attention, providing a counterbalance to the recent proliferation of info-snacking tools. I realize my tone here tends toward the missionary, and I can assure you it’s heartfelt. It’s also not unique to me but is shared by a large group of folks here. I’m glad about that because missionaries build better products. I’ll also point out that, while I’m convinced books are on the verge of being improved upon, Amazon has no sinecure as that agent. It will happen, but if we don’t execute well, it will be done by others.

Your team of missionaries here is fervent about driving free cash flow per share and returns on capital. We know we can do that by putting customers first. I guarantee you there is more innovation ahead of us than behind us, and we do not expect the road to be an easy one. We’re hopeful, and I’d even say optimistic, that Kindle, true to its name, will “start a fire” and improve the world of reading.

As always, I attach our 1997 letter to shareholders. You’ll see that Kindle exemplifies our philosophy and long- term investment approach as discussed in that letter. Happy reading and many thanks!


Jeffrey P. Bezos
Founder and Chief Executive Officer Amazon.com, Inc.
April 2008

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