Jeff Bezos氏のLetter to Shareholders, 2009

機械翻訳したものです。

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シェアホルダーの皆様へ。

2009年の業績は、品揃えの充実、配送の迅速化、お客様に低価格で提供するためのコスト構造の改善など、15年間にわたる顧客体験の改善の累積的な効果を反映しています。このような取り組みは、社内のあらゆる分野で、賢く、絶え間なく、お客様のために尽力する多くの人々によって行われてきました。私たちは、低価格、確実な配送、そして無名の商品や入手困難な商品でも在庫があることを誇りに思っています。また、私たちは、まだまだ改善できることを知っており、さらなる向上を目指しています。

2009年の特筆すべき点は以下のとおりです。

- 2009年の売上高は、前年比28%増の245億1,000万ドルでした。これは、10年前の1999年に16億4,000万ドルだった売上高の15倍にあたります。
- フリーキャッシュフローは、2009年に前年比114%増の29億2,000万ドルとなりました。
- より多くのお客様がAmazonプライムを利用しており、全世界の会員数は昨年に比べて大幅に増加しています。即日発送可能なさまざまな商品の数は、2009年に50%以上増加しました。
- 2009年には、日本の「自動車」、フランスの「ベビー」、中国の「靴・アパレル」など、世界各地で21の新しい商品カテゴリーを追加しました。
- 2009年は、シューズビジネスにとって忙しい年でした。11月には、アパレルとシューズのオンライン販売のリーダーであり、最高のサービスと品揃えをお客様に提供することに努めているZappos社を買収しました。Zapposは、当社のEndless、Javari、Amazon、Shopbopの品揃えに大きく貢献しています。
- アパレルチームは、Joe's Jeans、Lucky Brand、7 For All Mankind、Levi'sなどの100ブランドを揃えたDenim Shopを立ち上げ、お客様の利便性向上に努めました。
- シューズチームとアパレルチームは、121,000件以上の商品説明を作成し、220万枚以上の画像をウェブサイトにアップロードすることで、お客様に生き生きとしたショッピング体験を提供しました。
- また、世界中のウェブサイトに約700万件のカスタマーレビューを掲載しました。
- 2009年には、ウェブサイト上の第三者販売者による商品の売上は、販売台数の30%を占めました。アクティブな販売者アカウントは、2009年に24%増加し190万件となりました。Fulfillment By Amazon を利用している販売者は、全世界で 100 万点以上の商品を当社のフルフィルメントセンターに保管しており、これらの商品を「スーパーセービング配送」や「Amazon プライム」で利用できるようにしています。
- Amazon Web Servicesは、急速なイノベーションを続け、Amazon Relational Database Service、Virtual Private Cloud、Elastic MapReduce、High-Memory EC2 Instances、Reserved Instances、Spot Instances、Streaming for Amazon CloudFront、Versioning for Amazon S3など、多くの新しいサービスや機能を提供しました。また、AWSは、EUでのサービス追加、北カリフォルニアの新リージョン、2010年のアジア太平洋地域での展開など、グローバルな事業展開を継続しました。AWSは、継続的な技術革新と運用実績により、2009年には多くの大企業のお客様を含め、これまで以上に多くのお客様にご利用いただきました。
- 米国のKindleストアには、昨年の25万冊から増加して46万冊以上の書籍が登録されており、「ニューヨーク・タイムズ」紙のベストセラー110冊のうち103冊、8,900以上のブログ、米国および国際的なトップ新聞・雑誌171誌が含まれています。また、120カ国以上にキンドルを出荷し、現在は6つの言語でコンテンツを提供しています。

アマゾンに入社したばかりのシニアリーダーは、私たちが実際の財務結果について議論したり、予測される財務出力について議論する時間がほとんどないことに驚くことがよくあります。しかし、私たちは、ビジネスへのコントロール可能なインプットにエネルギーを集中させることが、長期的に財務的アウトプットを最大化する最も効果的な方法であると信じています。私たちの年間目標設定プロセスは、秋に始まり、年末年始のピーク時を終えた後、年明け早々に終了します。私たちの目標設定セッションは、時間がかかり、気合が入り、細部にまでこだわるものです。私たちは、お客さまに提供するべき体験に対して高いハードルを持ち、その体験を向上させることに危機感を持っています。

私たちは長年にわたり、この同じ年次プロセスを使用してきました。2010年には、452の詳細な目標が設定され、オーナー、成果物、目標完了日が設定されています。これらの目標は、チームが自分たちのために設定した唯一の目標ではありませんが、私たちがモニターする上で最も重要だと考えている目標です。これらの目標はどれも簡単なものではなく、発明なしには達成できないものも多くあります。私たちは、年に数回、シニア・リーダーシップ・チームの間でそれぞれの目標の状況を確認し、進捗に応じて目標の追加、削除、修正を行っています。

現在の目標を見てみると、興味深い統計があります。
- 452の目標のうち、360の目標がカスタマー・エクスペリエンスに直接影響を与えています。
- 452の目標のうち360の目標は、カスタマー・エクスペリエンスに直接影響を与えるものです。
- 452の目標のうち、純利益、粗利益またはマージン、営業利益という言葉は一度も使われていません。

これらの目標は、全体として、私たちの基本的なアプローチを示しています。お客様から始めて、逆算する。お客様の声に耳を傾けるだけではなく、お客様のために工夫をする。今年の目標をすべて達成できるとは断言できません。過去には達成できなかったこともあります。しかし、お客様へのこだわりを持ち続けることは保証できます。そのアプローチは、長期的に見れば、オーナーにとってもお客様にとっても同様に良いことだと確信しています。

いつものように、1997年に発行したオリジナルの手紙のコピーを添付します。私たちのアプローチは変わらず、それは今でもDay 1です。


ジェフリー・P・ベゾス
創業者兼最高経営責任者 Amazon.com, Inc.
2010年4月

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To our shareowners:

The financial results for 2009 reflect the cumulative effect of 15 years of customer experience improvements: increasing selection, speeding delivery, reducing cost structure so we can afford to offer customers ever-lower prices, and many others. This work has been done by a large number of smart, relentless, customer-devoted people across all areas of the company. We are proud of our low prices, our reliable delivery, and our in-stock position on even obscure and hard-to-find items. We also know that we can still be much better, and we’re dedicated to improving further.

Some notable highlights from 2009:

• Net sales increased 28% year-over-year to $24.51 billion in 2009. This is 15 times higher than net sales 10 years ago when they were $1.64 billion in 1999.
• Free cash flow increased 114% year-over-year to $2.92 billion in 2009.
• More customers are taking advantage of Amazon Prime, with worldwide memberships up significantly over last year. The number of different items available for immediate shipment grew more than 50% in 2009.
• We added 21 new product categories around the world in 2009, including Automotive in Japan, Baby in France, and Shoes and Apparel in China.
• It was a busy year for our shoes business. In November we acquired Zappos, a leader in online apparel and footwear sales that strives to provide shoppers with the best possible service and selection. Zappos is a terrific addition to our Endless, Javari, Amazon, and Shopbop selection.
• The apparel team continued to enhance customer experience with the launch of our Denim Shop offering 100 brands, including Joe’s Jeans, Lucky Brand, 7 For All Mankind, and Levi’s.
• The shoes and apparel teams created over 121,000 product descriptions and uploaded over 2.2 million images to the website providing customers with a vivid shopping experience.
• Approximately 7 million customer reviews were added to websites worldwide.
• Sales of products by third party sellers on our websites represented 30% of unit sales in 2009. Active seller accounts increased 24% to 1.9 million for the year. Globally, sellers using Fulfillment By Amazon stowed more than one million unique items in our fulfillment center network, thereby making these items available for Free Super Saver Shipping and Amazon Prime.
• Amazon Web Services continued its rapid pace of innovation, launching many new services and features, including the Amazon Relational Database Service, Virtual Private Cloud, Elastic MapReduce, High-Memory EC2 Instances, Reserved and Spot Instances, Streaming for Amazon CloudFront, and Versioning for Amazon S3. AWS also continued to expand its global footprint to include additional services in the EU, a new Northern California Region and plans for a presence in the Asia-Pacific Region in 2010. The continued innovation and track record for operational performance helped AWS add more customers in 2009 than ever before, including many large enterprise customers.
• The U.S. Kindle Store now has more than 460,000 books, an increase from 250,000 last year, and includes 103 of the 110 New York Times Bestsellers, more than 8,900 blogs, and 171 top U.S. and International newspapers and magazines. We have shipped Kindles to more than 120 countries, and we now provide content in six different languages.

Senior leaders that are new to Amazon are often surprised by how little time we spend discussing actual financial results or debating projected financial outputs. To be clear, we take these financial outputs seriously, but we believe that focusing our energy on the controllable inputs to our business is the most effective way to maximize financial outputs over time. Our annual goal setting process begins in the fall, and concludes early in the new year after we’ve completed our peak holiday quarter. Our goal setting sessions are lengthy, spirited, and detail- oriented. We have a high bar for the experience our customers deserve and a sense of urgency to improve that experience.

We’ve been using this same annual process for many years. For 2010, we have 452 detailed goals with owners, deliverables, and targeted completion dates. These are not the only goals our teams set for themselves, but they are the ones we feel are most important to monitor. None of these goals are easy and many will not be achieved without invention. We review the status of each of these goals several times per year among our senior leadership team and add, remove, and modify goals as we proceed.

A review of our current goals reveals some interesting statistics:
• 360 of the 452 goals will have a direct impact on customer experience.
• The word revenue is used eight times and free cash flow is used only four times.
• In the 452 goals, the terms net income, gross profit or margin, and operating profit are not used once.

Taken as a whole, the set of goals is indicative of our fundamental approach. Start with customers, and work backwards. Listen to customers, but don’t just listen to customers – also invent on their behalf. We can’t assure you that we’ll meet all of this year’s goals. We haven’t in past years. However, we can assure you that we’ll continue to obsess over customers. We have strong conviction that that approach – in the long term – is every bit as good for owners as it is for customers.

As always, I attach a copy of our original 1997 letter. Our approach remains the same, and it’s still Day 1.


Jeffrey P. Bezos
Founder and Chief Executive Officer Amazon.com, Inc.
April 2010

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