Jeff Bezos氏のLetter to Shareholders, 2014

機械翻訳したものです。

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シェアホルダーの皆様へ。

夢のあるビジネスは、少なくとも4つの特徴を持っています。お客さまに愛され、非常に大きなサイズに成長し、資本に対するリターンが高く、何十年も耐えられる耐久性があることです。これらの特徴を見つけたら、右にスワイプするだけではなく、結婚してしまいましょう。

しかし、アマゾンはこの点において一夫一婦制ではなかったことを報告したいと思います。20年に及ぶリスクテイクとチームワーク、そしてその過程で得られた豊富な幸運のおかげで、私たちは今、そのような3つのライフパートナーと幸せな結婚生活を送っています。Marketplace、Prime、そしてAWSです。これらのサービスはどれも最初は大胆な賭けで、賢明な人々はうまくいくはずがないと心配しました(しばしば!)。しかし、現時点では、これらのサービスがいかに特別なものであり、私たちがどれほど幸運であるかが明らかになっています。また、ビジネスに罪悪感はないということも明らかになりました。常に彼らに栄養を与え、強化することが私たちの仕事であることはわかっています。

競合他社ではなくお客様を大切にすること、心からの発明への情熱、卓越したオペレーションへの取り組み、そして長期的な視野を持つことなど、いつもの道具を使ってこの仕事に取り組みます。優れた実行力と継続的な幸運があれば、Marketplace、Prime、AWSは、今後何年にもわたってお客様にサービスを提供し、財務的な利益を得ることができます。

マーケットプレイス
Marketplaceの設立当初は、簡単ではありませんでした。まず、Amazon Auctionsを立ち上げました。親や兄弟を入れても7人は来てくれたと思います。オークションは、基本的にオークションの固定価格版であるzShopsに変化しました。これもお客さんはいませんでした。しかしその後、zShopsはMarketplaceに姿を変えました。社内では、マーケットプレイスはSDP(Single Detail Page)と呼ばれていました。これは、私たちにとって最も価値のある小売スペースである商品詳細ページを利用して、サードパーティの販売者に私たちの小売カテゴリーマネージャーと競争させようというものでした。これはお客様にとってより便利なもので、1年以内に販売台数の5%を占めるようになりました。現在では、当社の販売台数の40%以上が、世界中の200万以上のサードパーティ製販売者によって販売されています。お客様は2014年に20億個以上のユニットを販売者に注文しました。

このハイブリッドモデルの成功は、アマゾンのフライホイールを加速させました。お客様はまず、急速に拡大しているAmazon販売商品の品揃えと、お得な価格、そして素晴らしいカスタマーエクスペリエンスに惹かれました。その後、サードパーティが商品を並べて提供できるようになったことで、お客様にとってより魅力的な存在となり、さらに多くの出品者を引き寄せることができました。また、スケールメリットを活かして、対象となる商品の価格を下げたり、配送料を無料にしたりしました。米国でこれらのプログラムを導入した後、私たちは他の地域にもできるだけ早く展開しました。その結果、全世界のウェブサイトとシームレスに統合されたマーケットプレイスが完成しました。

私たちは、販売者の作業負担を軽減し、ビジネスの成功を高めるために努力しています。Selling Coachプログラムでは、機械学習された「ナッジ」を次々と生成し(通常の週には7,000万件以上)、品切れを回避したり、売れ筋商品を追加したり、価格を下げて競争力を高めたりする機会を売り手に知らせています。これらのナッジにより、販売者の売上は数十億円増加します。

Marketplaceをさらにグローバル化するために、私たちは現在、各地域の販売者や、私たちが事業を展開していない国の販売者が、自国以外の国のお客様にアプローチできるよう支援しています。昨年は、100カ国以上の国の販売者を受け入れ、185カ国のお客様との接点を提供しました。

現在では、サードパーティによる売上の約5分の1が販売者の自国以外で発生しており、昨年のマーチャントのクロスボーダー売上は約2倍になりました。EUでは、販売者は1つのアカウントを開設し、複数の言語でビジネスを管理し、EUの5つのウェブサイトで商品を購入することができます。さらに最近では、販売者のためにクロスボーダーの出荷をまとめ、アジアからヨーロッパや北米への海上輸送を優待価格で一括購入できるよう支援しています。

マーケットプレイスは、成長著しいインドでの事業の中心であり、インドでの商品はすべてサードパーティの販売者によって提供されています。Amazon.inでは、21,000人以上の販売者から2,000万点以上の商品が提供されており、インドのどのEコマースサイトよりも豊富な品揃えとなっています。Amazon.inのEasy Shipサービスでは、販売者から商品をピックアップし、最終顧客までの配送を行います。また、Easy Shipをベースに、インドチームは最近、地元のキラナ(母子家庭)のお店から日用品を2〜4時間でお客様にお届けするサービス「Kirana Now」を試験的に開始しました。これにより、お客様の利便性が向上し、サービスに参加しているお店の売上も増加しています。

また、販売者の皆様にとって最も重要なことは、フルフィルメント by Amazonを導入したことでしょう。しかし、それはプライムについて説明した後にします。

Amazonプライム
10年前、私たちはAmazonプライムを立ち上げました。当初は、無料で迅速な配送サービスを提供するためのものでした。これはリスクが大きいと何度も言われましたが、ある意味ではその通りでした。初年度に何百万ドルもの配送料収入を放棄したわけですが、その価値があるかどうかを示す単純な計算はありませんでした。 しかし、「スーパーセーバ送料無料」を導入した際に得られた成果と、お客様が「これは史上最高の買い物だ」とすぐに理解してくれるだろうという直感に基づき、導入を決定しました。さらに、規模を拡大すれば、高速配送のコストを大幅に下げることができるという分析結果もありました。

Primeの基盤となったのは、自社在庫を持つリテール事業です。カテゴリー別のオンラインストアを構築するために小売チームを結成したほか、在庫補充、在庫配置、商品価格設定の多くを自動化する大規模なシステムを構築しました。プライムの正確な納期を約束するためには、フルフィルメントセンターを新たな方法で運用する必要がありましたが、これらすべてをまとめ上げたことは、当社のグローバルオペレーションチームの大きな成果の一つです。フルフィルメントセンターの世界的なネットワークは、プライムを立ち上げた2005年の13拠点から、今年は109拠点に拡大しました。フルフィルメントセンターの設計は現在8代目で、独自のソフトウェアを採用して、入荷、収納、ピッキング、出荷を管理しています。2012年のKiva社の買収を機に始まったAmazon Roboticsは、現在15,000台以上のロボットを導入し、これまで以上に高密度かつ低コストで商品の入出庫をサポートしています。当社の在庫を保有する小売事業は、Primeのための最高の顧客獲得手段であり、トラフィックやサードパーティの販売者を惹きつけるカテゴリーを構築する上で重要な役割を果たしています。

迅速な配送は引き続きプライムの中核的なメリットですが、私たちはプライムにエネルギーを注ぎ込む新しい方法を見つけています。
その中でも特に重要なのが、デジタルとデバイスです。

2011年には、Prime Instant Videoを特典として追加し、米国では何万本もの映画やテレビ番組が見放題となり、英国やドイツでもプログラムの拡大を開始しています。私たちはこのコンテンツに多額の投資をしていますが、その効果をモニターすることが重要です。私たちは、それが価値あるものなのか?それがPrimeを牽引しているのか?とりわけ、プライムの無料体験の開始、有料会員への移行、更新率、このチャネルから入った会員の商品購入率などを見ています。今のところ、気に入っているので、今後も投資を続けていくつもりです。

PIVにかける費用のほとんどはライセンスコンテンツですが、オリジナルコンテンツの開発にも着手しています。チームは好調な滑り出しを見せています。当社の「Transparent」は、ストリーミングサービスでは初めてゴールデングローブ賞のシリーズ賞を受賞し、「Tumble Leaf」はアニー賞の幼児向けアニメシリーズ賞を受賞しました。批評家からの評価に加えて、数字も有望です。当社のオリジナル番組の利点は、初放送がPrimeにあることで、すでに他の場所では放送されていません。番組の質の高さに加えて、このファーストランが魅力的な数字を生み出す要因のひとつとなっているようです。また、オリジナル番組には固定費がかかるという特徴があります。その固定費を多くの会員に分散させることができるからです。最後に、当社のオリジナルコンテンツのビジネスモデルはユニークです。ゴールデングローブ賞を受賞すると、電動工具や赤ちゃんのおしりふきの売上が増えるという仕組みを考え出したのは、私たちが初めてではないでしょうか

Kindle、Fire TV、Echoなど、Amazonが設計・製造したデバイスは、Prime Instant VideoやPrime MusicなどのPrimeサービスにもエネルギーを供給し、Amazonのエコシステムのあらゆる要素に高いエンゲージメントをもたらしています。私たちのデバイスチームは、今後も強力でエキサイティングなロードマップを用意しています。

プライムは、最初に約束した "速くて無料の配送 "をさらに強化しています。最近スタートしたPrime Nowでは、プライム会員の皆様に、何万点もの商品を2時間以内に無料でお届けするサービスを提供しています。
7.99ドルの料金で1時間以内の配送が可能です。この6週間で、夫と私はAmazon Prime Nowで恥ずかしいほどたくさんの注文をしました。安くて、簡単で、めちゃくちゃ早いです」。私たちは、マンハッタン、ブルックリン、マイアミ、ボルチモア、ダラス、アトランタ、オースティンでサービスを開始し、さらに多くの都市でのサービスを予定しています。

さて、次は「Fulfillment by Amazon」についてお話したいと思います。FBAが非常に重要なのは、マーケットプレイスとプライムを密接に結びつける接着剤だからです。FBAのおかげで、マーケットプレイスとプライムはもはや2つのものではありません。実際、現時点では、両者を別々に考えることはできません。両者の経済性と顧客体験は、今では楽しく、そして深く絡み合っています。

FBAは、マーケットプレイスの販売者向けのサービスです。売り手がFBAを利用すると、在庫を当社のフルフィルメントセンターに保管します。物流、カスタマーサービス、商品の返品などはすべて当社が行います。お客様がFBAの商品とアマゾンの在庫商品を注文された場合、私たちは両方の商品を1つの箱に入れてお客様にお届けすることができ、大きな効率化につながります。さらに重要なのは、出品者がFBAに参加すると、その商品がプライム対象商品になることです。

当たり前のことを当たり前にやり続けることは、案外難しいものです。でも、やってみると便利ですよ。売り手は何を求めているのか」。正解は、「売上を上げたい」です。では、売り手がFBAに参加して、その商品がプライム対象になるとどうなるか?売り上げが増えるのです。

プライム会員の視点から見た場合にも注目です。売り手がFBAに参加するたびに、プライム会員はより多くのプライム対象商品を手に入れることができます。会員の価値が上がるのです。これは、私たちのフライホイールにとって強力です。FBAはその輪を完成させます。マーケットプレイスはプライムにエネルギーを送り、プライムはマーケットプレイスにエネルギーを送ります。

2014年に米国の販売者を対象に行った調査では、71%のFBAマーチャントが、FBA加入後に販売台数が20%以上増加したと報告しています。ホリデー期間中、全世界のFBA出荷台数は前年比で50%増加し、サードパーティの有料出荷台数の40%以上を占めました。有料のプライム会員数は、米国では昨年50%以上、世界では53%増加しました。FBA は、お客様にとっても販売者にとってもメリットのあるサービスです。

アマゾン ウェブ サービス
9年前に開始されたときには斬新なアイデアだったAmazon Web Servicesは、今では大きく、急速に成長しています。スタートアップ企業が早期に採用しました。オンデマンドで有料のクラウドストレージやコンピューティングリソースを利用することで、新規事業を立ち上げるスピードが飛躍的に向上しました。Pinterest、Dropbox、Airbnbなどの企業がAWSのサービスを利用し、現在も顧客として活躍しています。

その後、大企業もAWSを利用するようになりました。大企業がAWSを利用する理由は、新興企業と同じように、スピードとアジリティです。ITコストの削減は魅力的であり、絶対的なコスト削減効果が大きい場合もあります。しかし、コスト削減だけでは、パフォーマンスや機能性の欠陥を克服することはできません。企業はITに依存しており、それはミッションクリティカルなものです。そのため、「年間のITコストを大幅に削減でき、サービス内容も今とほぼ同じです」という提案では、あまり多くのお客様を獲得することはできません。この分野でお客様が本当に求めているのは「より良く、より早く」であり、「より良く、より早く」にコスト削減というサイドディッシュがついてくるのであれば、それは素晴らしいことです。しかし、コスト削減は肉汁であって、ステーキではありません。

ITは非常に高いレバレッジを持っています。競合他社のIT部門が自社よりも機敏であることを想像したくはないでしょう。どんな企業でも、できるだけ早く導入したいテクノロジープロジェクトのリストを持っています。しかし、現実には厳しい判断を迫られ、多くのプロジェクトが実行に移されることはありません。また、リソースが確保されたプロジェクトでも、納期が遅れたり、機能が不完全だったりすることがよくあります。もしIT部門が、より多くのビジネスを可能にするテクノロジープロジェクトを迅速に提供する方法を見つけ出すことができれば、組織に大きな真の価値を生み出すことができるでしょう。

以上が、AWSが急速に成長している主な理由です。IT部門は、AWSを採用することで、より多くのことを成し遂げることができると認識しています。データセンターの管理、ネットワーク、OSのパッチ適用、キャパシティプランニング、データベースのスケーリングなど、付加価値の低い作業に費やす時間が減ります。同様に重要なのは、スケーラブルでセキュア、かつ堅牢でハイパフォーマンスなシステムの構築を劇的に簡素化する強力なAPIやツールを利用できることです。また、これらのAPIやツールは、お客様の手を煩わせることなく、舞台裏で継続的かつシームレスにアップグレードされます。

現在、AWSには100万人以上のアクティブな顧客がおり、あらゆる規模の企業や組織が、想像しうるあらゆるビジネス分野でAWSを利用しています。2014年第4四半期のAWSの利用率は、前年比で約90%増加しました。GE、Major League Baseball、Tata Motors、Qantasなどの企業がAWS上で新しいアプリケーションを構築しています。これらのアプリケーションは、クラウドソーシングやパーソナライズされたヘルスケアのためのアプリケーションから、トラックのフリートを管理するためのモバイルアプリケーションまで多岐にわたります。また、NTTドコモ、フィナンシャル・タイムズ、証券取引委員会などのお客様は、膨大な量のデータを分析し、行動を起こすためにAWSを利用しています。また、Conde´Nast、Kellogg's、News Corpなどの多くのお客様は、レガシーの重要なアプリケーションや、場合によってはデータセンター全体をAWSに移行しています。

2012年には160近い新機能や新サービスが提供されましたが、2013年には280、昨年は516と、イノベーションのペースを上げてきました。WorkDocsやWorkMail、AWS LambdaやEC2 Container Service、AWS Marketplaceなど、お話したいことはたくさんありますが、今回は簡潔にするために、最近導入したAmazon Auroraの話に限定させていただきます。Auroraは、多くのアプリケーションを支える非常に重要な(しかし同時に非常に問題のある)技術であるリレーショナルデータベースの新しい常識をお客様に提供することを期待しています。Auroraは、MySQLと互換性のあるデータベースエンジンで、ハイエンドの商用データベースのスピードと可用性を、オープンソースデータベースのシンプルさとコスト効率の良さで提供します。Auroraのパフォーマンスは、典型的なMySQLデータベースよりも最大5倍優れており、商用データベースパッケージの10分の1のコストで利用できます。リレーショナルデータベースは、長い間、企業や開発者にとって悩みの種でしたが、Auroraにはとても期待しています。

AWSは、将来にわたってお客様にサービスを提供し、経済的なリターンを得ることができる、夢のようなビジネスサービスのひとつだと思います。なぜ私が楽観的なのか。それは、サーバー、ネットワーク、データセンター、インフラソフトウェア、データベース、データウェアハウスなど、グローバルな支出を包括する機会の大きさです。アマゾンの小売に対する考え方と同様に、実際のところ、AWSは市場規模に制約されないと考えています。

第二に、現在のリーダーとしての地位(これは重要なことですが)は、現在進行形の強力な優位性です。私たちは、AWSを可能な限り使いやすくするために、一生懸命、とても努力しています。とはいえ、AWSは豊富な機能を備えた複雑なツール群であることに変わりはなく、学習曲線も自明ではありません。AWSを使って複雑なシステムを構築することに慣れてきたら、すでに理解しているツールやAPIのセットが機能することを前提に、新たなツールやAPIのセットを学ぶ必要はありません。これは決して安心できることではありませんが、本当に優れた方法でお客様にサービスを提供し続ければ、お客様は私たちと一緒にいたいという合理的な希望を持つようになるでしょう。

さらに、私たちがリーダーとしての地位を確立したことで、何千人ものAWSアンバサダーが世界中を駆け巡っています。ソフトウェア開発者が転職したり、別の会社に移ったりすることで、私たちの最高のセールスマンになるのです。"私が以前働いていた会社ではAWSを使っていましたが、ここでも検討すべきです。より多くのことを成し遂げられると思いますよ」と。AWSとそのサービスに精通していることは、ソフトウェア開発者がすでに履歴書に加えていることを示しています。

最後に、私はAWSの資本利益率が高いと考えています。これは、AWSが資本集約型であることから、私たちチームが検討している項目です。良いニュースは、このような分析を行った際に得られた結果です。
構造的に、AWSは、利用率が低く、ほとんどの場合20%以下である、DIYデータセンターに取って代わるモードよりも、はるかに資本集約的ではありません。ワークロードを顧客にプールすることで、AWSの利用率ははるかに高くなり、それに応じて資本効率も高くなります。さらに、ここでもリーダーとしての地位が役立ちます。スケールメリットにより、資本効率の面で相対的に優位に立つことができるのです。私たちは今後も、資本収益率を高めるために
引き続き、資本効率の良いビジネスを目指していきます。

AWSはまだ若く、成長と進化を続けています。お客様のニーズを第一に考えて実行し続ければ、リードし続けることができると考えています」。

キャリアの選択
最後に、シェアホルダーの皆様に、私たちが興奮し、誇りに思っていることをお伝えしたいと思います。3年前、私たちは革新的な福利厚生プログラム「キャリア・チョイス」を開始しました。このプログラムでは、飛行機の整備士や看護師など、需要の高い分野のコースを受講する社員の授業料の95%を、そのスキルがアマゾンでのキャリアに関連するかどうかにかかわらず、前払いします。そのアイデアは、「選択の余地を与える」というシンプルなものでした。

私たちは、フルフィルメントセンターやカスタマーサービスセンターの従業員の中には、アマゾンがキャリアになる人もいることを知っています。他の従業員にとっては、アマゾンは他の仕事に就くための足がかりであり、新しいスキルを必要とする仕事であるかもしれません。適切なトレーニングによって違いが生まれるのであれば、私たちはその手助けをしたいと考えています。これまでに、8カ国でこのプログラムに参加した2,000人以上の従業員を支援することができました。あまりの関心の高さに、私たちは現在、フルフィルメントセンター内に大学や技術のクラスを教えるための教室を建設しており、従業員がこれらの目標を達成することをより容易にしています。

現在、8つのフルフィルメントセンターで15のクラスが開講されています。これらのクラスは、最先端のテクノロジーを備えた専用の教室で行われており、ガラス張りの壁は参加者を刺激し、仲間からの励ましの声が聞こえるように設計されています。キャリア・チョイスは、フルフィルメントセンターやカスタマーサービスセンターでお客様にサービスを提供する優秀な人材を獲得するための革新的な方法だと考えています。これらの仕事は、アマゾンが世界中に拡大していく中で、アマゾンでの素晴らしいキャリアへの入り口となり、また、キャリアチョイスの最初の卒業生が地域で看護師として新しいキャリアを始めたように、従業員が需要のある他の技術分野で情熱を持って仕事をする機会を提供します。

また、これまでに24,000人以上の方々にご登録いただきましたが、当社のフルフィルメントセンターを見学していただき、Amazon.comで購入をクリックした後に起こるマジックをご覧いただきたいと思います。米国でのツアーに加えて、英国のルージュリー、ドイツのグラーベンなど、世界各地でツアーを開催しており、今後も拡大していきます。ツアーへのお申し込みは、www.amazon.com/fctours。

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Marketplace、Prime、そしてAmazon Web Servicesは、3つの大きなアイデアです。私たちはこれらを手に入れたことを幸運に思うと同時に、これらを改善、育成し、お客様にとってより良いものにしていきたいと考えています。また、4つ目のアイデアを見つけるために努力することも期待できます。20年前に約束したように、私たちは大胆な賭けを続けていきます。発明によってお客様により良いサービスを提供する機会が目の前に広がっている今、私たちは努力を怠らないことをお約束します。

いつものように、1997年のオリジナルレターのコピーを添付します。私たちのアプローチは変わりません。なぜなら、まだDay 1だからです。


ジェフリー・P・ベゾス
創業者兼最高経営責任者
Amazon.com, Inc.

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原文です。(添付の1997年の手紙は割愛)

To our shareowners:

A dreamy business offering has at least four characteristics. Customers love it, it can grow to very large size, it has strong returns on capital, and it’s durable in time – with the potential to endure for decades. When you find one of these, don’t just swipe right, get married.

Well, I’m pleased to report that Amazon hasn’t been monogamous in this regard. After two decades of risk taking and teamwork, and with generous helpings of good fortune all along the way, we are now happily wed to what I believe are three such life partners: Marketplace, Prime, and AWS. Each of these offerings was a bold bet at first, and sensible people worried (often!) that they could not work. But at this point, it’s become pretty clear how special they are and how lucky we are to have them. It’s also clear that there are no sinecures in business. We know it’s our job to always nourish and fortify them.

We’ll approach the job with our usual tools: customer obsession rather than competitor focus, heartfelt passion for invention, commitment to operational excellence, and a willingness to think long-term. With good execution and a bit of continuing good luck, Marketplace, Prime, and AWS can be serving customers and earning financial returns for many years to come.

Marketplace
Marketplace’s early days were not easy. First, we launched Amazon Auctions. I think seven people came, if you count my parents and siblings. Auctions transformed into zShops, which was basically a fixed price version of Auctions. Again, no customers. But then we morphed zShops into Marketplace. Internally, Marketplace was known as SDP for Single Detail Page. The idea was to take our most valuable retail real estate – our product detail pages – and let third-party sellers compete against our own retail category managers. It was more convenient for customers, and within a year, it accounted for 5% of units. Today, more than 40% of our units are sold by more than two million third-party sellers worldwide. Customers ordered more than two billion units from sellers in 2014.

The success of this hybrid model accelerated the Amazon flywheel. Customers were initially drawn by our fast-growing selection of Amazon-sold products at great prices with a great customer experience. By then allowing third parties to offer products side-by-side, we became more attractive to customers, which drew even more sellers. This also added to our economies of scale, which we passed along by lowering prices and eliminating shipping fees for qualifying orders. Having introduced these programs in the U.S., we rolled them out as quickly as we could to our other geographies. The result was a marketplace that became seamlessly integrated with all of our global websites.

We work hard to reduce the workload for sellers and increase the success of their businesses. Through our Selling Coach program, we generate a steady stream of automated machine-learned “nudges” (more than 70 million in a typical week) – alerting sellers about opportunities to avoid going out-of-stock, add selection that’s selling, and sharpen their prices to be more competitive. These nudges translate to billions in increased sales to sellers.

To further globalize Marketplace, we’re now helping sellers in each of our geographies – and in countries where we don’t have a presence – reach out to our customers in countries outside their home geographies. We hosted merchants from more than 100 different countries last year, and helped them connect with customers in 185 nations.

Almost one-fifth of our overall third-party sales now occur outside the sellers’ home countries, and our merchants’ cross-border sales nearly doubled last year. In the EU, sellers can open a single account, manage their business in multiple languages, and make products available across our five EU websites. More recently, we’ve started consolidating cross-border shipments for sellers and helping them obtain ocean shipping from Asia to Europe and North America at preferential, bulk rates.

Marketplace is the heart of our fast-growing operations in India, since all of our selection in India is offered by third-party sellers. Amazon.in now offers more selection than any other e-commerce site in India – with more than 20 million products offered from over 21,000 sellers. With our Easy Ship service, we pick up products from a seller and handle delivery all the way to the end customer. Building upon Easy Ship, the India team recently piloted Kirana Now, a service that delivers everyday essentials from local kirana (mom and pop) stores to customers in two to four hours, adding convenience for our customers and increasing sales for the stores participating in the service.

Perhaps most important for sellers, we’ve created Fulfillment by Amazon. But I’ll save that for after we discuss Prime.

Amazon Prime
Ten years ago, we launched Amazon Prime, originally designed as an all-you-can-eat free and fast shipping program. We were told repeatedly that it was a risky move, and in some ways it was. In its first year, we gave up many millions of dollars in shipping revenue, and there was no simple math to show that it would be worth it.Our decision to go ahead was built on the positive results we’d seen earlier when we introduced Free Super Saver Shipping, and an intuition that customers would quickly grasp that they were being offered the best deal in the history of shopping. In addition, analysis told us that, if we achieved scale, we would be able to significantly lower the cost of fast shipping.

Our owned-inventory retail business was the foundation of Prime. In addition to creating retail teams to build each of our category-specific online “stores,” we have created large-scale systems to automate much of inventory replenishment, inventory placement, and product pricing. The precise delivery-date promise of Prime required operating our fulfillment centers in a new way, and pulling all of this together is one of the great accomplishments of our global operations team. Our worldwide network of fulfillment centers has expanded from 13 in 2005, when we launched Prime, to 109 this year. We are now on our eighth generation of fulfillment center design, employing proprietary software to manage receipt, stowing, picking, and shipment. Amazon Robotics, which began with our acquisition of Kiva in 2012, has now deployed more than 15,000 robots to support the stowing and retrieval of products at a higher density and lower cost than ever before. Our owned- inventory retail business remains our best customer-acquisition vehicle for Prime and a critical part of building out categories that attract traffic and third-party sellers.

Though fast delivery remains a core Prime benefit, we are finding new ways to pump energy into Prime.
Two of the most important are digital and devices.

In 2011 we added Prime Instant Video as a benefit, now with tens of thousands of movies and TV episodes available for unlimited streaming in the U.S., and we’ve started expanding the program into the U.K. and Germany as well. We’re investing a significant amount on this content, and it’s important that we monitor its impact. We ask ourselves, is it worth it? Is it driving Prime? Among other things, we watch Prime free trial starts, conversion to paid membership, renewal rates, and product purchase rates by members entering through this channel. We like what we see so far and plan to keep investing here.

While most of our PIV spend is on licensed content, we’re also starting to develop original content. The team is off to a strong start. Our show Transparent became the first from a streaming service to win a Golden Globe for best series and Tumble Leaf won the Annie for best animated series for preschoolers. In addition to the critical acclaim, the numbers are promising. An advantage of our original programming is that its first run is on Prime – it hasn’t already appeared anywhere else. Together with the quality of the shows, that first run status appears to be one of the factors leading to the attractive numbers. We also like the fixed cost nature of original programming. We get to spread that fixed cost across our large membership base. Finally, our business model for original content is unique. I’m pretty sure we’re the first company to have figured out how to make winning a Golden Globe pay off in increased sales of power tools and baby wipes!

Amazon designed and manufactured devices – from Kindle to Fire TV to Echo – also pump energy into Prime services such as Prime Instant Video and Prime Music, and generally drive higher engagement with every element of the Amazon ecosystem. And there’s more to come – our device team has a strong and exciting roadmap ahead.

Prime isn’t done improving on its original fast and free shipping promise either. The recently launched Prime Now offers Prime members free two-hour delivery on tens of thousands of items or one-hour delivery for a
$7.99 fee. Lots of early reviews read like this one, “In the past six weeks my husband and I have made an embarrassing number of orders through Amazon Prime Now. It’s cheap, easy, and insanely fast.” We’ve launched in Manhattan, Brooklyn, Miami, Baltimore, Dallas, Atlanta, and Austin, and more cities are coming soon.

Now, I’d like to talk about Fulfillment by Amazon. FBA is so important because it is glue that inextricably links Marketplace and Prime. Thanks to FBA, Marketplace and Prime are no longer two things. In fact, at this point, I can’t really think about them separately. Their economics and customer experiences are now happily and deeply intertwined.

FBA is a service for Marketplace sellers. When a seller decides to use FBA, they stow their inventory in our fulfillment centers. We take on all logistics, customer service, and product returns. If a customer orders an FBA item and an Amazon owned-inventory item, we can ship both items to the customer in one box – a huge efficiency gain. But even more important, when a seller joins FBA, their items can become Prime eligible.

Maintaining a firm grasp of the obvious is more difficult than one would think it should be. But it’s useful to try. If you ask, what do sellers want? The correct (and obvious) answer is: they want more sales. So, what happens when sellers join FBA and their items become Prime eligible? They get more sales.

Notice also what happens from a Prime member’s point of view. Every time a seller joins FBA, Prime members get more Prime eligible selection. The value of membership goes up. This is powerful for our flywheel. FBA completes the circle: Marketplace pumps energy into Prime, and Prime pumps energy into Marketplace.

In a 2014 survey of U.S. sellers, 71% of FBA merchants reported more than a 20% increase in unit sales after joining FBA. In the holiday period, worldwide FBA units shipped grew 50% over the prior year and represented more than 40% of paid third-party units. Paid Prime memberships grew more than 50% in the U.S. last year and 53% worldwide. FBA is a win for customers and a win for sellers.

Amazon Web Services
A radical idea when it was launched nine years ago, Amazon Web Services is now big and growing fast. Startups were the early adopters. On-demand, pay-as-you-go cloud storage and compute resources dramatically increased the speed of starting a new business. Companies like Pinterest, Dropbox, and Airbnb all used AWS services and remain customers today.

Since then, large enterprises have been coming on board as well, and they’re choosing to use AWS for the same primary reason the startups did: speed and agility. Having lower IT cost is attractive, and sometimes the absolute cost savings can be enormous. But cost savings alone could never overcome deficiencies in performance or functionality. Enterprises are dependent on IT – it’s mission critical. So, the proposition, “I can save you a significant amount on your annual IT bill and my service is almost as good as what you have now,” won’t get too many customers. What customers really want in this arena is “better and faster,” and if “better and faster” can come with a side dish of cost savings, terrific. But the cost savings is the gravy, not the steak.

IT is so high leverage. You don’t want to imagine a competitor whose IT department is more nimble than yours. Every company has a list of technology projects that the business would like to see implemented as soon as possible. The painful reality is that tough triage decisions are always made, and many projects never get done. Even those that get resourced are often delivered late or with incomplete functionality. If an IT department can figure out how to deliver a larger number of business-enabling technology projects faster, they’ll be creating significant and real value for their organization.

These are the main reasons AWS is growing so quickly. IT departments are recognizing that when they adopt AWS, they get more done. They spend less time on low value-add activities like managing datacenters, networking, operating system patches, capacity planning, database scaling, and so on and so on. Just as important, they get access to powerful APIs and tools that dramatically simplify building scalable, secure, robust, high-performance systems. And those APIs and tools are continuously and seamlessly upgraded behind the scenes, without customer effort.

Today, AWS has more than a million active customers as companies and organizations of all sizes use AWS in every imaginable business segment. AWS usage grew by approximately 90% in the fourth quarter of 2014 versus the prior year. Companies like GE, Major League Baseball, Tata Motors, and Qantas are building new applications on AWS – these range from apps for crowdsourcing and personalized healthcare to mobile apps for managing fleets of trucks. Other customers, like NTT DOCOMO, the Financial Times, and the Securities and Exchange Commission are using AWS to analyze and take action on vast amounts of data. And many customers like Conde´ Nast, Kellogg’s, and News Corp are migrating legacy critical applications and, in some cases, entire datacenters to AWS.

We’ve increased our pace of innovation as we’ve gone along – from nearly 160 new features and services in 2012, to 280 in 2013, and 516 last year. There are many that would be interesting to talk about – from WorkDocs and WorkMail to AWS Lambda and the EC2 Container Service to the AWS Marketplace – but for purposes of brevity, I’m going to limit myself to one: our recently introduced Amazon Aurora. We hope Aurora will offer customers a new normal for a very important (but also very problematic) technology that is a critical underpinning of many applications: the relational database. Aurora is a MySQL-compatible database engine that offers the speed and availability of high-end commercial databases with the simplicity and cost effectiveness of open source databases. Aurora’s performance is up to 5x better than typical MySQL databases, at one-tenth the cost of commercial database packages. Relational databases is an arena that’s been a pain point for organizations and developers for a long time, and we’re very excited about Aurora.

I believe AWS is one of those dreamy business offerings that can be serving customers and earning financial returns for many years into the future. Why am I optimistic? For one thing, the size of the opportunity is big, ultimately encompassing global spend on servers, networking, datacenters, infrastructure software, databases, data warehouses, and more. Similar to the way I think about Amazon retail, for all practical purposes, I believe AWS is market-size unconstrained.

Second, its current leadership position (which is significant) is a strong ongoing advantage. We work hard – very hard – to make AWS as easy to use as possible. Even so, it’s still a necessarily complex set of tools with rich functionality and a non-trivial learning curve. Once you’ve become proficient at building complex systems with AWS, you do not want to have to learn a new set of tools and APIs assuming the set you already understand works for you. This is in no way something we can rest on, but if we continue to serve our customers in a truly outstanding way, they will have a rational preference to stick with us.

In addition, also because of our leadership position, we now have thousands of what are effectively AWS ambassadors roaming the world. Software developers changing jobs, moving from one company to another, become our best sales people: “We used AWS where I used to work, and we should consider it here. I think we’d get more done.” It’s a good sign that proficiency with AWS and its services is already something software developers are adding to their resumes.

Finally, I’m optimistic that AWS will have strong returns on capital. This is one we as a team examine because AWS is capital intensive. The good news is we like what we see when we do these analyses.
Structurally, AWS is far less capital intensive than the mode it’s replacing – do-it-yourself datacenters – which have low utilization rates, almost always below 20%. Pooling of workloads across customers gives AWS much higher utilization rates, and correspondingly higher capital efficiency. Further, once again our leadership position helps: scale economies can provide us a relative advantage on capital efficiency. We’ll continue to watch and
shape the business for good returns on capital.

AWS is young, and it is still growing and evolving. We think we can continue to lead if we continue to execute with our customers’ needs foremost in mind.

Career Choice
Before closing, I want to take a moment to update shareowners on something we’re excited about and proud of. Three years ago we launched an innovative employee benefit – the Career Choice program, where we pre-pay 95% of tuition for employees to take courses for in-demand fields, such as airplane mechanic or nursing, regardless of whether the skills are relevant to a career at Amazon. The idea was simple: enable choice.

We know that, for some of our fulfillment and customer service center employees, Amazon will be a career. For others, Amazon might be a stepping stone on the way to a job somewhere else – a job that may require new skills. If the right training can make the difference, we want to help, and so far we have been able to help over 2,000 employees who have participated in the program in eight different countries. There’s been so much interest that we are now building onsite classrooms so college and technical classes can be taught inside our fulfillment centers, making it even easier for associates to achieve these goals.

There are now eight FCs offering 15 classes taught onsite in our purpose-built classrooms with high-end technology features, and designed with glass walls to inspire others to participate and generate encouragement from peers. We believe Career Choice is an innovative way to draw great talent to serve customers in our fulfillment and customer service centers. These jobs can become gateways to great careers with Amazon as we expand around the world or enable employees the opportunity to follow their passion in other in-demand technical fields, like our very first Career Choice graduate did when she started a new career as a nurse in her community.

I would also like to invite you to come join the more than 24,000 people who have signed up so far to see the magic that happens after you click buy on Amazon.com by touring one of our fulfillment centers. In addition to U.S. tours, we are now offering tours at sites around the world, including Rugeley in the U.K. and Graben in Germany and continuing to expand. You can sign up for a tour at www.amazon.com/fctours.

                    * * *

Marketplace, Prime, and Amazon Web Services are three big ideas. We’re luckyto have them, and we’re determined to improve and nurture them – make them even better for customers. You can also count on us to work hard to find a fourth. We’ve already got a number of candidates in work, and as we promised some twenty years ago, we’ll continue to make bold bets. With the opportunities unfolding in front of us to serve customers better through invention, we assure you we won’t stop trying.

As always, I attach a copy of our original 1997 letter. Our approach remains the same, because it’s still Day 1.


Jeffrey P. Bezos
Founder and Chief Executive Officer
Amazon.com, Inc.

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