【訳読、アルアラビヤニュース】補償請求額の減額

自身Twitterより転載

[Translation, Al Arabiya News] Reduction of compensation claim amount

エジプトは、スエズ運河で世界最大級のコンテナ船エバーギブンが座礁して、運河を封鎖した件について、補償請求額を減額した。

エジプト当局は4月、20万トンの船のエバーギブンを押収し、解放するための補償として、所有者の正栄汽船に9億1600万ドルを要求する請求を地方裁判所に提出した。しかし、スエズ運河庁の責任者のオサマ・ラビー氏は、テレビインタビューで、請求額を5億5000万ドルに減らしたと明かした。
エバーギブンは3月23日の砂嵐で、スエズ運河に斜めに立ち往生し、エジプトの人員と国際的な専門家により6日間の懸命な救助が行われた。
スエズ運河庁の計算によると、1日1200万ドルから1500万ドルの損失が発生したという。また、救助中に隊員一人が死亡したとされるが、運河庁は詳細を明らかにしてない。船の所有者が積み荷のコストを7億7千万ドルと見積もった後、それを尊重して補償を5億5000万ドルに減額したと言っていた。
今月始め、エジプト大統領はスエズ運河の大幅な拡張を承認したとされる。

正栄汽船は世界的な造船業会社、愛媛の今治造船の傘下の、船を貸し付けて用船料を取る船主業を行う会社だそうだ。船の修繕や救助に関わる費用は、船の操作上の責任があっても、船主負担になるそうだ。一方、積み荷の損害に対するカーゴクレームは、国際条約「ヘーグ・ヴィズビー・ルール」に基づき船主は免責されるらしい。減額の経緯はこのカーゴクレームによるものだろうと推測できる。ただ、積み荷の損失については、船員のミスについては免責されるものの、舵やエンジンの故障などの船の運用上の問題があれば、例外が発生するらしい。今回の請求は、船の救助費用、修繕費用、スエズ運河の設備ダメージ、スエズ運河封鎖による損失くらいかな?それくらいの責任補償がメインで求められる請求であり、積み荷の責任の所在も明らかにする必要がある。保険で一部費用が賄われるといえども、高額な損失の責任のありかが注目されるものと思う。

減額された後も日本円にして600億円の高額補償であり、参考程度に正栄汽船の売上高は130億円とされる。保険の範囲で補償が可能とは言われているが、大きなお金の流れの行方も気になるところではある。

(英訳)

Egypt has reduced its claims for the blockade of the Suez Canal, where the world's largest container ship Ever Given ran aground.  

In April, Egyptian authorities formally filed a claim with the district court demanding $ 916 million from the shipowner Shoei Kisen as compensation for the seizure and release of the 200,000-ton ship Ever Given.  However, Osama Rabie, head of the Suez Canal Authority, said in a television interview that he had reduced Egypt's charges to shipowners to $ 550 million.  Ever Given was stranded diagonally on the Suez Canal during a sandstorm on March 23, with six days of hard rescue by Egyptian personnel and international experts.
 The Suez Canal Authority has calculated that it lost between $ 12 million and $ 15 million a day.  In addition, one member was allegedly killed during the rescue, but the Canal Authority has not disclosed details.  After the shipowner estimated the cost of the shipment to be $ 770 million, he said he respected it and reduced the compensation to $ 550 million.
 Earlier this month, the Egyptian president allegedly approved a significant expansion of the Suez Canal.

Shoei Kisen is a shipowner under the umbrella of Imabari Shipbuilding Co., Ltd., a global shipbuilding company, that rents ships and charges charter fees.  The cost of repairing and rescuing the ship will be borne by the owner, even if the seafarer is responsible for the operation of the ship.  On the other hand, cargo claims for damages to cargo are said to be exempt from shipowners based on the international treaty "Hague Visby Rule".  It can be inferred that the reason for the reduction was due to this cargo claim.  However, regarding the loss of cargo, although the seafarers are exempt from mistakes, it seems that exceptions will occur if there are operational problems with the ship such as rudder and engine failures.  Is this charge about ship rescue costs, repair costs, equipment damage to the Suez Canal, and losses due to the closure of the Suez Canal?  It is a claim that is mainly required to compensate for such liability, and it is necessary to clarify the responsibility for the cargo.  Even if insurance covers some of the costs, it will be interesting to see who is responsible for the high losses.  Even after the reduction, the amount of compensation is as high as 60 billion yen in Japanese yen, and Shoei Kisen's sales are said to be 13 billion yen for reference.  It is said that compensation is possible within the scope of insurance, but the whereabouts of a large flow of money are also a concern.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?