見出し画像

フリッチャイが死の直前に残したチャイコフスキー「悲愴」 その演奏に込められたメッセージとは

白血病という不治の病に冒され、49歳という若さでこの世を去った悲劇の指揮者フェレンツ・フリッチャイは、米国において鉄壁のオーケストラトレーナーとして君臨した同じハンガリー人指揮者のライナー、セル、オーマンディ、ショルティなどとは一線を画すようなヒューマニティ溢れる情感豊かな演奏を行っていました。

同じハンガリー人指揮者であったケルテスの海水浴中の不慮の死と同様に、そのあまりにも早すぎる死は、クラシック音楽界にとっても一大損失でした。

もしフリッチャイがもう少し長生きをしていれば、世界の指揮者地図は大きく塗り替えられたのではないかと思われるほどです。

チャイコフスキーの交響曲第6番「悲愴」(DG)は、白血病を発症したフリッチャイが、死の4年前に闘病生活の中で演奏しました。

それだけに、本演奏にかけたフリッチャイの気迫と執念は並々ならぬものでした。

本演奏の中に気に入らない箇所(第1楽章の一部)があって、発売自体が録音から30年以上も遅れることになりましたが、これだけ完成度が高い演奏であるにもかかわらず、更に高みに達した演奏を目指したというところに、フリッチャイという指揮者の偉大さが感じられます。

本演奏においても、第1楽章の冒頭の序奏からしてただならぬ雰囲気が漂います。

まるで、間近に迫る死を予感しているかのような不気味さが漂っているところであり、その後は、若干のテンポの変化を交えつつ、1音1音を心を込めて歌い抜き、深みのある演奏を展開しています。

その尋常ならざる心の込め方は、時には慟哭にさえ聴こえるほどであり、あたかも忍び寄る死に対して必死で救いを求めるフリッチャイ自身を思わせるようです。

全体で50分程度を要するというゆったりとしたテンポによる演奏ではありますが、冗長さを感じさせず、演奏全体の構成もいささかも緩むことがありません。

そして、これだけ思い入れたっぷりの渾身の熱演を展開しているにもかかわらず、同曲の演奏において時として見られる陳腐なロマンティシズムに陥ることがなく、どこをとっても格調の高さを保っています。

いずれにしても、本演奏は、フリッチャイによる遺言とも言うべき至高の名演であり、同曲の他の指揮者による名演であるムラヴィンスキー&レニングラード・フィルによる演奏(1960年)、カラヤン&ベルリン・フィルによる演奏(1971年)とともに三強の一角を占める名演と高く評価します。

音質については、モノラル録音が大半のフリッチャイの演奏の中では希少にして鮮明なステレオ録音であり、音質的には極めて恵まれていました。

今回ご紹介したいのは録音から長年の間のお蔵入りを経て発売されたベルリン放送交響楽団とのスタジオ録音(1959年)の1年後のライヴ録音です。

1959年盤はフリッチャイによる心を込め抜いた渾身の名演であり、間近に迫る死を予感しているかのようなただならぬ不気味さや慟哭を感じさせる演奏に仕上がっていましたが、本演奏はさらに凄まじい演奏です。

1959年盤はスタジオ録音ということもあって、渾身の熱演ではありますが、どこかに自我を抑制した安定感がありましたが、本演奏においてはもはやフリッチャイは自我の抑制などはいささかも行っていません。

自らの感情の赴くままに演奏しているとも言えるところであり、死を目前に控えたフリッチャイの絶望的な心情の吐露とさえ言えるのではないでしょうか。

第1楽章冒頭の序奏は、1959年盤以上に恐れおののいていますし、その後のテンポの変化も1959年盤以上に凄まじいものがあり、ドラマティックで壮絶の極みとも言うべき演奏です。

展開部の強靭さは我々聴き手の肺腑を打つのに十分な圧巻の迫力を誇っていますし、第2主題の切々とした歌わせ方には、フリッチャイの生への妄執と憧憬さえ感じさせるほどです。

第2楽章も他のどの演奏よりも心を込め抜いて歌い上げていますが、中間部などの尋常ならざる暗さは死と隣り合わせのフリッチャイの心境が反映されていると言っても過言ではありません。

第3楽章の壮絶さは我々聴き手の度肝を抜くのに十分であり、終楽章の思い入れたっぷりの慟哭の調べには、もはや涙なしでは聴けないほどの感動を覚えます。

いずれにしても、本演奏はもはや名演といった単純な表現では言い表せない豪演であり、魂の音楽と言ってもいいのではないかと考えられます。

これほどの入魂の音楽に対しては、もはや批評自体が成り立たないのではないかとさえ考えられるところであり、1959年盤との比較などある意味ではナンセンスと言えるのかもしれません。

コメント

  1. 小島晶二 2022年09月17日 21:33
    1959年のスタジオ録音盤は30年以上もお蔵入りしていた名盤。録音も上々で,全身全霊を傾けたような感動的な凄演でした。仰る通り,モノラル録音ですが,本ライヴ盤はその秀演を凌ぐ感動的かつ凄絶な演奏ですね。異論は有りません。

  2. 和田大貴 2022年09月17日 22:00
    リパッティのラストコンサートと同様、正面から向き合います。あたかも、間近に迫る死を予見しているかのような不気味さを湛えていて、若干のテンポの変化を交えつつ、1音1音を心を込めて歌い抜き、彫りの深い演奏を展開しています。その尋常ならざる心の込め方は、時には慟哭にさえ聴こえるほどであり、あたかも忍び寄る死に対して必死で贖おうとするフリッチャイ自身を彷彿とさせるように思われてなりません。

(Bing)

The soulful music left behind by Fricsay. Tchaikovsky’s Symphony No. 6 “Pathétique”, a lament towards death


What is the message contained in Tchaikovsky's ``Pathétique,'' which Fricsay left just before his death?

The tragic conductor Ferenc Fricsay, who died at the young age of 49 due to an incurable disease called leukemia, was a member of fellow Hungarian conductors such as Reiner, Szell, Ormandy, and Solti, who reigned as an iron-clad orchestra trainer in the United States. performed a performance full of humanity and emotion that set them apart.

Just like the unexpected death of fellow Hungarian conductor Kertesz while swimming in the sea, his untimely death was a great loss to the classical music world.

If Fricsay had lived a little longer, it seems that the map of world conductors would have been completely redrawn.

Tchaikovsky's Symphony No. 6 ``Pathétique'' was performed by Fricsay, who developed leukemia, four years before his death, during his battle with the disease.

For this reason, the spirit and tenacity that Fricsay put into this performance was extraordinary.

There were some parts of this performance that I didn't like (part of the first movement), and the release itself was delayed for more than 30 years after the recording, but despite the fact that the performance was of such high quality, The greatness of conductor Fricsay can be felt in the fact that he aimed for a performance that reached an even higher level.

Even in this performance, there is an extraordinary atmosphere from the opening introduction of the first movement.

There is an eerie feeling in the air, as if foreshadowing an approaching death, and after that, with slight changes in tempo, each note is sung with all one's heart, creating a deep and deep song. We are developing a performance.

The extraordinary amount of heart he puts into his work, at times, can even be heard as crying, as if he himself was desperately seeking help in the face of creeping death.

Although the performance takes about 50 minutes in total and has a slow tempo, it does not feel redundant and the overall structure of the performance is not loose in the slightest.

And even though he delivers such a heartfelt and passionate performance, he never falls into the trite romanticism that is sometimes seen in his performances of the same song, and maintains a high level of quality in all aspects.

In any case, this performance is a supreme masterpiece that can be called a testament by Fricsay, and the performance by Mravinsky and the Leningrad Philharmonic (1960), which was performed by other conductors, and the performance by Karajan and the Berlin Philharmonic, are excellent performances by other conductors. I highly rate this performance as one of the top three, along with the performance (1971).

Regarding the sound quality, it was a rare and clear stereo recording among Fricsay's performances, which are mostly monaural recordings, and the sound quality was extremely good.

What I would like to introduce this time is a live recording one year after the studio recording (1959) with the Berlin Radio Symphony Orchestra, which was released after being shelved for many years.

The 1959 edition was a heartfelt and heartfelt performance by Fricsay, and the performance was finished with an unusual eerie feeling and a sense of mourning, as if predicting an approaching death, but this performance is even more frightening. is.

The 1959 version was recorded in a studio, so it was a passionate performance, but there was a sense of stability in which he suppressed his ego, but in this performance, Fricsay no longer suppresses his ego in the slightest. yeah.

It can be said that he plays according to his own emotions, and it can even be said to be an expression of Fricsay's despair as he approaches his death.

The introduction at the beginning of the first movement is more frightening than the 1959 version, and the changes in tempo after that are even more frightening than the 1959 version, making it a performance that can be called the height of drama and fierceness.

The strength of the development part is overwhelming enough to hit the lungs of us listeners, and the earnest way the second theme is sung makes us feel Fricsay's obsession and even yearning for life. That's about it.

The second movement is sung with more heart than any other performance, and it is no exaggeration to say that the unusual darkness in the middle part reflects Fricsay's state of mind, as he was on the brink of death.

The ferocity of the third movement is enough to shock us listeners, and the final movement's emotional and mournful melody is so moving that we can no longer listen to it without crying.

In any case, this performance is a spectacular performance that cannot be described simply as a masterpiece, and can be considered music of the soul.

It can even be considered that criticism itself is no longer valid for such a soulful piece of music, and in a sense, comparisons with the 1959 album may be considered nonsense.

comment

  1. Shoji Kojima September 17, 2022 21:33
    The 1959 studio recording was a masterpiece that had been shelved for over 30 years. The recording was excellent, and it was a moving performance that gave the impression of putting all of his heart and soul into it. As you said, it is a monaural recording, but this live version is a moving and terrifying performance that surpasses that excellent performance. I have no objections.

  2. Daiki Wada September 17, 2022 22:00
    As with Lipatti's last concert, we will face it head-on. There was an eerie feeling about him, as if he was foreseeing his impending death, and with slight changes in tempo, he sang each note with all his heart, developing a deeply carved performance. The extraordinary amount of heart he puts into his work, at times, almost sounds like a cry, and I can't help but think that he is reminiscent of Fricsay himself, desperately trying to atone for his approaching death.

(Bing)


この記事が参加している募集

転職体験記

よろしければサポートお願いします! いただいたサポートはクリエイターとしての活動費に使わせていただきます!