見出し画像

メンデルスゾーンの故郷、ライプツィヒのオーケストラと共演したムター

メンデルスゾーンのヴァイオリン協奏曲は、1844年に完成した名作です。この曲は、メンデルスゾーンがライプツィヒ・ゲヴァントハウス管弦楽団のコンサートマスターであったフェルディナント・ダヴィッドに献呈されました。ダヴィッドは、作曲の過程でメンデルスゾーンに助言を与えたほか、1845年の初演でも独奏を務めました 。

メンデルスゾーンのヴァイオリン協奏曲は、3つの楽章からなりますが、中断なく連続して演奏されます。これは、曲の流れや緊張感を保つための工夫です。また、カデンツァも全て作曲されており、独奏者の自由な即興は許されません。これは、曲の統一感や完成度を高めるためです。

この協奏曲は、明るく華やかな第1主題から始まります。この主題は、弦楽器の分散和音に乗って独奏ヴァイオリンが奏でる美しい旋律で、非常に有名です。第2楽章は、穏やかで叙情的な緩徐楽章です。第3楽章は、活発で軽快なフィナーレです。全体的に古典的な印象を与える曲ですが、ロマン派的な感性や創造力も豊かに表現されています。

メンデルスゾーンのヴァイオリン協奏曲は、ベートーヴェンやブラームスと並んで3大ヴァイオリン協奏曲と呼ばれるほどの人気と評価を得ていて、様々な名盤が存在します 。

ムターは、1980年にカラヤン&ベルリン・フィルとメンデルスゾーンのヴァイオリン協奏曲を録音しているので、約30年ぶりということになります。

この録音は、ムターの演奏技術と表現力の高さを示すもので、メンデルスゾーンの協奏曲に新たな息吹を吹き込んでいます。

ムターは、この曲の美しさと華やかさを引き出すために、自由で豊かな音色とフレージングを用いています。

彼女のヴァイオリンは、まるで歌っているかのように聞こえます。

一方、マズア指揮のライプツィヒ・ゲヴァントハウス管弦楽団は、ムターの演奏に見事に応えています。

マズアは、メンデルスゾーンの故郷であるライプツィヒのオーケストラを率いて、この曲の伝統と魅力を再現しています。

オーケストラの音色は、クリアでバランスが良く、ムターのヴァイオリンと調和しています。

この録音は、ムターとマズアのコラボレーションの傑作と言えるでしょう。

ムターは、現代最高のヴァイオリニストの一人であることを証明しています。

彼女は、メンデルスゾーンの協奏曲に新しい光を当てた名演奏家です。

Mutter performed with the orchestra in Leipzig, Mendelssohn's hometown.

Mendelssohn's Violin Concerto is a masterpiece completed in 1844. This piece was dedicated by Mendelssohn to Ferdinand David, concertmaster of the Leipzig Gewandhaus Orchestra. David advised Mendelssohn during the composition process and was the soloist at the 1845 premiere.

Mendelssohn's Violin Concerto consists of three movements, but they are played consecutively without any interruptions. This is a way to maintain the flow and tension of the song. Additionally, all cadenzas are composed, and the soloist is not allowed to improvise freely. This is to increase the sense of unity and completeness of the song.

This concerto begins with a bright and gorgeous first theme. This theme is very famous for its beautiful melody played by a solo violin over dispersed chords of string instruments. The second movement is a gentle and lyrical slow movement. The third movement is a lively and light finale. Although the song has an overall classical impression, it also expresses a rich romantic sensibility and creativity.

Mendelssohn's violin concerto is so popular and acclaimed that it is called one of the three great violin concertos, along with Beethoven and Brahms, and there are various masterpieces.

Mutter recorded Mendelssohn's Violin Concerto with Karajan and the Berlin Philharmonic in 1980, so this will be his first performance in about 30 years.

This recording shows Mutter's high level of playing technique and expressive power, and breathes new life into Mendelssohn's concerto.

Mutter uses free and rich tones and phrasing to bring out the beauty and gorgeousness of this song.

Her violin sounds like she's singing.

On the other hand, the Leipzig Gewandhaus Orchestra conducted by Masur responded admirably to Mutter's performance.

Masur leads the orchestra from Mendelssohn's hometown of Leipzig in recreating the tradition and charm of this piece.

The orchestra's tone is clear and well-balanced, harmonizing with Mutter's violin.

This recording can be called a masterpiece of collaboration between Mutter and Masur.

Mutter has proven himself to be one of the greatest violinists of our time.

She is a virtuoso musician who shed new light on Mendelssohn's concertos.

(Felix Mendelssohn Bartholdy, 1809年2月3日 - 1847年11月4日)

よろしければサポートお願いします! いただいたサポートはクリエイターとしての活動費に使わせていただきます!