見出し画像

アルノルト・シェーンベルクの「期待」の背後にある物語

アーノルト・シェーンベルクの「期待」Op. 17は、深い心理的な物語を展開する一幕モノドラマです。 1909 年にマリー パッペンハイムの台本で作曲されたこのオペラは、当時の音楽と物語の構造の限界を押し広げる画期的な作品でした。

「期待」の物語は、この激しい心理ドラマの唯一の登場人物である女性が、恋人を探して夜の暗い森をさまようことを中心としています。オペラは 4 つの場面で構成されており、それぞれが女性の波乱万丈な感情の旅路の段階を描いています。彼女が森を進むにつれ、彼女の不安は増大していきます。彼女は最初、恋人の遺体だと​​信じていたものに遭遇しましたが、それが木の幹であることに気づきました。捜索を続けると、この安堵の瞬間はすぐに恐怖に戻り、一歩ごとに不安が増大します。

悲惨な展開の中で、女性は最終的に死体に遭遇し、それが恋人であると認識します。彼女は彼を生き返らせようと試み、まるで彼がまだ生きているかのように語りかけ、怒りと絶望の間で揺れ動く。彼女は彼の不貞を非難し、自分の状況の現実と格闘します。オペラは、一人で孤独になった女性が夜の闇に消えていくところで終わり、観客は彼女の体験の性質について深く考えさせられます。

シェーンベルクの「期待」の作曲は、当時としては革新的な無調のスタイルで注目に値します。この音楽は女性の心理状態を反映しており、繰り返しの音楽テーマはなく、頻繁な拍子とテンポの変更を特徴とする構造になっています。この音楽的なアプローチは、主人公が経験する見当識障害の感覚と感情の激しさを高めるのに役立ちます。

1924年のアレクサンダー ツェムリンスキー指揮によるこのオペラの初演は、モダニズム音楽の歴史への旅の始まりとなりました。シェーンベルク自身は、「期待」の目的を「最大の精神的興奮の1秒間に起こるすべてをスローモーションで表現し、それを30分に引き伸ばす」と説明した。このステートメントには、人間の感情のつかの間だが深い瞬間を詳細に探求するというオペラの本質が凝縮されています。

「期待」は、現代的な性質と共通の心理的テーマにより、ベラ・バルトークの「青ひげの城」と対になることがよくあります。どちらのオペラも人間の精神の複雑さを探求しており、オペラのパフォーマンスの世界において魅力的なパートナーとなっています。

このモノドラマの重要性は、ベルクの「ヴォツェック」ストラヴィンスキーの「春の祭典」などの作品と並ぶ「モダニズムの偉大な記念碑」の一つとみなす音楽学者によってさらに強調されている。 「期待」は、シェーンベルクの革新的な精神と音楽とオペラの進化への貢献の証です。

「期待」の心理的および音楽的複雑さに興味をそそられた人にとって、このオペラは20世紀初頭の前衛芸術への窓を提供し、音楽が人間の感情と経験の最も深い層をどのように伝えることができるかを示す強​​力な例であり続けます。この作品は、観客と演奏家に同様に挑戦とインスピレーションを与え続け、オペラのレパートリーの中心的な作品としての地位を維持しています。

The Story Behind Arnold Schoenberg's "Erwartung"

Arnold Schoenberg's "Erwartung" (Expectation), Op. 17, is a one-act monodrama that unfolds a tale of profound psychological depth. Composed in 1909, with a libretto by Marie Pappenheim, the opera was a groundbreaking work that pushed the boundaries of musical and narrative structure of its time.

The story of "Erwartung" centers on a woman, the sole character in this intense psychological drama, as she wanders through a dark forest at night in search of her lover. The opera is structured in four scenes, each depicting a stage in the woman's tumultuous emotional journey. As she navigates the forest, her state of apprehension grows; she encounters what she initially believes to be her lover's body, only to realize it is a tree trunk. This moment of relief quickly turns back to terror as she continues her search, her anxiety escalating with each step.

In a harrowing twist, the woman eventually stumbles upon a dead body, which she recognizes as her lover. She attempts to revive him, speaking to him as if he were still alive, oscillating between anger and despair. She accuses him of infidelity and grapples with the reality of her situation. The opera concludes with the woman, alone and bereft, disappearing into the night, leaving the audience to ponder the nature of her experience.

Schoenberg's composition for "Erwartung" is notable for its atonal style, which was revolutionary at the time. The music mirrors the woman's psychological state, with no recurring musical themes and a structure characterized by frequent meter and tempo changes. This musical approach serves to heighten the sense of disorientation and emotional intensity experienced by the protagonist.

The opera's premiere in 1924, conducted by Alexander Zemlinsky, marked the beginning of its journey into the annals of modernist music. Schoenberg himself described the aim of "Erwartung" as representing "in slow motion everything that occurs during a single second of maximum spiritual excitement, stretching it out to half an hour." This statement encapsulates the essence of the opera—a detailed exploration of a fleeting yet profound moment of human emotion.

"Erwartung" is often paired with Béla Bartók's "Bluebeard's Castle" due to their contemporary nature and shared psychological themes. Both operas explore the complexities of the human psyche, making them compelling companions in the world of operatic performance.

The monodrama's significance is further emphasized by musicologists who regard it as one of the "great monuments of modernism," alongside works like Berg's "Wozzeck" and Stravinsky's "The Rite of Spring." "Erwartung" stands as a testament to Schoenberg's innovative spirit and his contribution to the evolution of music and opera.

For those intrigued by the psychological and musical intricacies of "Erwartung," the opera offers a window into the early 20th-century avant-garde and remains a powerful example of how music can convey the deepest layers of human emotion and experience. It is a piece that continues to challenge and inspire audiences and performers alike, maintaining its place as a pivotal work in the operatic repertoire.

Arnold SCHOENBERG - self portrait Austrian composer (1874 - 1951)

この記事が参加している募集

#新生活をたのしく

47,942件

#一度は行きたいあの場所

52,605件

#創作大賞2024

書いてみる

締切:

よろしければサポートお願いします! いただいたサポートはクリエイターとしての活動費に使わせていただきます!