見出し画像

ドイツでかつて“ピアノの女神”と称えられたエリー・ナイ

エリー・ナイは、ドイツのピアノ界において、伝説的な存在である。彼女は、ベートーヴェンやブラームスの演奏で名高く、その精神的な深みと表現力には、多くの人々が感動した。彼女は、ドイツ・ピアニズムの伝統を受け継ぎながら、自らの個性と感性を発揮した。彼女の演奏は、技巧的な華やかさや洗練さではなく、音楽の本質やメッセージを伝えることに重点を置いた。彼女は、音楽に対する敬虔な信仰心と献身的な姿勢を持っていた。

エリー・ナイは、1882年にドイツのフランクフルトに生まれた。幼い頃からピアノに才能を示し、10歳で初めて公開演奏を行った。その後、フランクフルト音楽院でジェームス・クワストに師事し、1901年に卒業した。彼女は、1902年から1914年までフランクフルト音楽院の教授として教鞭をとりながら、ドイツやオーストリアで演奏活動を展開した。彼女は、特にベートーヴェンのソナタや協奏曲を得意とし、その解釈は高く評価された。彼女は、ベートーヴェンの全32曲のソナタを演奏することを目標としていたが、第一次世界大戦の勃発により中断された。

戦後、エリー・ナイは再び演奏活動を再開した。彼女は、1920年代から1930年代にかけて、ドイツやオーストリアだけでなく、イギリスやフランスなどのヨーロッパ各国で演奏旅行を行った。彼女は、1927年にロンドンで初めてベートーヴェンの全ソナタ演奏会を成功させた。彼女は、1930年代にも何度か同じ企画を繰り返し、その度に聴衆や批評家から絶賛された。彼女は、1934年にはパリでも同様の演奏会を行い、フランスの音楽界にも影響を与えた。彼女は、1938年にもロンドンで再び全ソナタ演奏会を行ったが、これが最後の公開演奏となった。

エリー・ナイは、第二次世界大戦中にもピアノを弾き続けたが、その様子は録音されることはなかった。彼女は、戦争が終わった後も引退することなく、自宅でピアノを弾いていた。彼女は、1968年に86歳で亡くなった。彼女の遺品の中から、数多くの録音が発見された。それらは、主に1940年代から1950年代にかけて自宅で録音されたものであった。それらの録音は、エリー・ナイの晩年のピアニズムを伝える貴重な資料であるとともに、彼女の音楽に対する情熱と真摯さを示すものであった。

エリー・ナイの演奏は、現代の聴き手にとっても魅力的である。彼女は、ベートーヴェンやブラームスの音楽を、その時代の背景や精神を理解しながら、自分の感性で表現した。彼女は、音楽の構造や論理性を重視しながら、音楽の感情や表現力を豊かにした。彼女は、音楽に対する敬意と愛情を持ちながら、音楽に生きた。彼女の演奏は、ドイツ・ピアニズムの伝統を継承しながら、その伝統を超えたものである。エリー・ナイは、ドイツのピアノの女神であり、ピアノ界の至宝である。

Elly Ney was once hailed as the “piano goddess” in Germany.

Elly Ney is a legend in the German piano world. She was famous for her performances of Beethoven and Brahms, and many people were moved by her spiritual depth and expressiveness. She showed her individuality and sensibility while inheriting her German pianistic tradition. Her performances focused on conveying the essence and message of the music, rather than on technical flourishes or sophistication. She had a deep faith and dedication to music.

Elly Ney was born in Frankfurt, Germany in 1882. She showed her talent on the piano from an early age, and she gave her first public performance at the age of ten. She then studied with James Kwast at the Frankfurt Conservatory, graduating in 1901. She taught as a professor at the Frankfurt Conservatory from 1902 to 1914, and developed her performing career in Germany and Austria. She was particularly good at Beethoven's sonatas and concertos, and her interpretations of them were highly praised. Her goal was to perform all 32 of Beethoven's sonatas, but this was interrupted by the outbreak of World War I.

After the war, Elly Ney resumed her performing career. She toured throughout Europe in the 1920s and 1930s, not only in Germany and Austria, but also in England and France. She performed the first complete Beethoven sonata concert in London in 1927. She repeated the project several times in the 1930s, and each time she received rave reviews from audiences and critics. She gave a similar concert in Paris in 1934, and had an impact on the French music world. She gave a concert of all her sonatas again in London in 1938, but this was her last public performance.

Elly Ney continued to play the piano during World War II, but was never recorded. Even after the war ended, she continued to play the piano at her home without retiring. She died in 1968 at the age of 86. Many recordings were discovered among her belongings. They were mainly recorded at her home in the 1940s and 1950s. These recordings are valuable materials that convey Elly Ney's pianism in her later years, and they also demonstrate her passion and sincerity for her music.

Elly Ney's playing is appealing even to modern listeners. She expressed the music of Beethoven and Brahms with her own sensibilities while understanding the background and spirit of her time. She emphasized the structure and logic of her music, while enriching the emotion and expressiveness of her music. She lived her music, with her respect and love for it. Her performance inherits the tradition of German pianism while also transcending that tradition. Elly Ney is a German piano goddess and a treasure in the piano world.

Elly Ney  (1882 - 1968)

よろしければサポートお願いします! いただいたサポートはクリエイターとしての活動費に使わせていただきます!