見出し画像

セル&クリーヴランド管弦楽団/ライヴ・イン・東京 1970

セル&クリーヴランド管弦楽団による数々の演奏は、鉄壁のアンサンブルをベースに、あたかもすべての楽器が室内楽的に融合したかのように聴こえるきわめて精緻なものであった。

このような演奏を称して、「セルの楽器」と言われたのも十分に納得できるところだ。

しかしながら、そのような鉄壁のアンサンブルを誇る演奏がある種のメカニックな冷たさを感じさせたのも否めない事実であり、1960年代半ば頃までの演奏にはそのようなものが散見されたところであった。

しかしそれも1960年代後半になると、セルも最晩年になり円熟の境地に達したせいもあると思うが、かかる鉄壁のアンサンブルを維持しつつも、クリーヴランド管弦楽団の各奏者にある種の自由を与え、より伸びやかな演奏を行うようになったように思われる。

特に、EMIに録音したシューベルトの交響曲第9番「ザ・グレイト」(1970年)やドヴォルザークの交響曲第8番(1970年)はその最たる例であり、旧盤に比較して、随分と柔軟さを増した情感豊かな演奏に仕上がっている。

本盤に収められた演奏は、セルの死の2か月前の来日時のコンサートのライヴ録音であるが、いずれも前述のようなセルの最晩年の円熟の至芸を味わうことができる素晴らしい名演と高く評価したい。

モーツァルトの交響曲第40番については、セル&クリーヴランド交響楽団によるスタジオ録音(1967年)が存在しているが、演奏の差は歴然。

当該スタジオ録音盤では、オーケストラの機能美を全面に打ち出した非常に引き締まった演奏であったのに対して、本演奏では、もちろんクリーヴランド管弦楽団の桁外れの合奏能力を聴くことは可能であるが、一聴すると何でもないような演奏の各フレーズの端々から漂ってくる豊かな情感には抗し難い魅力があり、セルの円熟を感じることが可能な素晴らしい名演に仕上がっている。

また、シベリウスの交響曲第2番については、コンセルトへボウ管弦楽団とのスタジオ録音(1964年)が存在し、オーケストラの違いもあるせいか、セルとしては情感豊かな名演であったことから、本演奏との差異はモーツァルトの場合ほどは大きくない。

しかしながら、手兵クリーヴランド管弦楽団の圧倒的な合奏力は、本演奏に独特の緊張感を生み出すとともに、実演ならではの熱気やセル自身の円熟味も加わり、至高の超名演に仕上がっていると高く評価したい。

併録のウェーバーの歌劇「オベロン」序曲やアンコールのベルリオーズのラコッツイ行進曲も、セル&クリーヴランド管弦楽団の黄金コンビによる卓越した至芸を味わうことが可能な超名演だ。

録音は、従来盤ではややメカニックな音質であり、満足できる音質とは言い難い面があったが、その後、DSDマスタリングを施した盤が発売され、見違えるような鮮明な音質に生まれ変わった。

これによって、最円熟期のセル&クリーヴランド管弦楽団の演奏の凄みが漸く鮮明に再現されることになったことを大いに喜びたい。

Szell & Cleveland Orchestra/Live in Tokyo 1970

The numerous performances by Szell and the Cleveland Orchestra were based on an iron-clad ensemble, and were extremely precise, making it sound as if all the instruments were fused together in a chamber music style.

It's no wonder that this kind of performance has earned it the nickname ``Szell's instrument.''

However, it is an undeniable fact that performances boasting such an iron-clad ensemble gave off a certain mechanical coldness, and such things could be seen here and there in performances up until the mid-1960s.

However, in the late 1960s, perhaps because Sell was in his later years and had reached a state of maturity, while maintaining this iron-clad ensemble, a certain degree of freedom was given to each player in the Cleveland Orchestra. It seems that he has become more relaxed in his performances.

In particular, Schubert's Symphony No. 9 "The Great" (1970) and Dvořák's Symphony No. 8 (1970), which were recorded on EMI, are the best examples of this, and they are much more flexible than the older versions. The result is a performance rich in emotion.

The performances included in this disc are live recordings of Szell's concert during his visit to Japan two months before his death, and all of them are wonderful performances that allow you to enjoy the mature mastery of Szell's final years, as mentioned above. I would like to highly rate it.

There is a studio recording (1967) of Mozart's Symphony No. 40 by Szell and the Cleveland Symphony Orchestra, but the difference in performance is clear. On the studio recording, it was a very tight performance that fully emphasized the functional beauty of the orchestra, while in this performance, of course, you can hear the extraordinary ensemble ability of the Cleveland Orchestra, The rich emotion that emanates from each phrase of the performance, which seems like nothing at first listen, has an irresistible charm, making it a wonderful performance that allows you to feel Szell's maturity.

In addition, there is a studio recording (1964) of Sibelius's Symphony No. 2 with the Concertgebouw Orchestra, and perhaps because of the difference in orchestra, it was a masterpiece with a lot of emotion for Szell, so this book is The difference with the performance is not as great as in the case of Mozart.

However, the overwhelming ensemble power of the Hand Soldiers Cleveland Orchestra creates a unique sense of tension in this performance, and the enthusiasm that can only be expected from a live performance and Szell's own maturity are added, making it a supremely masterpiece, and I would like to highly rate it. .

The overture to Weber's opera ``Oberon'' and the encore of Berlioz's Racozzi March are also superb performances that allow you to enjoy the outstanding mastery of the golden duo of Szell and the Cleveland Orchestra.

The sound quality of the previous edition was somewhat mechanical, and it was difficult to say that the sound quality was satisfactory, but later, a edition with DSD mastering was released, and the sound quality was reborn with a clear sound quality that is hard to recognize.

I am very happy that this allows us to finally vividly reproduce the greatness of Szell & the Cleveland Orchestra's performances at their most mature stage.

ヤン・シベリウス


よろしければサポートお願いします! いただいたサポートはクリエイターとしての活動費に使わせていただきます!