見出し画像

バッハのヨハネ受難曲を聴くときに知っておきたいこと~リヒターの名演奏を例に~

バッハのヨハネ受難曲は、キリストの受難の物語を新約聖書のヨハネによる福音書から引用したテキストに音楽をつけた作品です。バッハはこの作品を1724年に初演し、その後何度も改訂しました。現在は1749年版がもっぱら演奏されます。

この作品は、二部構成で全40曲からなります。第一部は、イエスの捕縛からペテロの否認までを描きます。第二部は、ピラトの尋問からイエスの埋葬までを描きます。この作品の特徴は、以下のように挙げられます。

• 使用する楽器や声部が多彩で、オーボエ・ダモーレやオーボエ・ダ・カッチャ、ヴィオラ・ダモーレやヴィオラ・ダ・ガンバなどの特殊な楽器も使われます。これらの楽器は、バロック時代に発達したもので、独特の響きや表現力を持っています。

• テキストの構成が独特で、聖書の本文とコラールだけでなく、自由詩によるアリアやアリオーソも加えられます。自由詩は、聖書の物語に対する個人的な解釈や思索を示しています。アリアは、ソロの歌手が感情や願いを歌う部分で、アリオーソは、レチタティーヴォ(語り)とアリアの中間的な部分で、短いメロディーが繰り返されます。

• 音楽的な表現や効果がドラマティックで、音楽の対話や対比によって、物語の展開や衝突を表現します。また、マタイによる福音書からの引用も2箇所に挿入されて、劇的な場面を強調します。例えば、ペテロがイエスを否んだ後に悔恨の涙を流す場面や、イエスが死んだ後に地震や暗闇が起こる場面などです。

• 作品全体がシンメトリーに構成されており、中心にはコラールが据えられています。コラールは、教会で歌われる信仰の歌で、聴衆の視点から物語に参加するように促します。また、終曲は合唱ではなくコラールで締めくくられています。これは、バッハがこの作品を教会の礼拝の一部として考えていたことを示しています。

バッハのヨハネ受難曲は、内省的でありながらも緊張感のある作品で、キリストの受難の物語を深く感動的に描いています。この作品を聴くことで、私たちはキリストの愛と苦しみに触れ、自分自身の信仰や人生について考えることができます。バッハのヨハネ受難曲は、音楽史上に残る不朽の名作です。

現代においても、バッハの受難曲を演奏する指揮者や演奏家は多くいますが、中でもカール・リヒターの演奏は高い評価を維持し続けています。リヒターは、バッハの音楽に対して深い理解と敬意を持ち、古楽器ではなく現代楽器を用いながらも、バッハの意図を忠実に再現しようと努めました。

リヒターの演奏するバッハの受難曲は、《マタイ》と《ヨハネ》の両方が素晴らしいですが、特に《ヨハネ》はリヒターの得意とする作品でした。リヒターは、《ヨハネ》に用いられているテキストが《マタイ》以上に聖書の言葉に忠実で、音楽よりもむしろ、物語としての流れが第一に考えられていると考えていました。そのため、リヒターは、《ヨハネ》の演奏において、物語のドラマティックな展開や衝突を強調し、聴衆に感情移入させることを目指しました。

リヒターの《ヨハネ》の演奏は、いかにも彼らしい厳しい態度でまとめあげた演奏です。《マタイ》の演奏の時よりも、さらに人間的な味わいを強く出していて、それがこの演奏の完成度を高めています。リヒター特有の峻厳な解釈と鋭敏な表現の切り口と共に、内容が促すドラマティックな要素も添加させることに成功しています。その要とも言うべき福音史家ペーター・シュライアー(テノール)の張りのある伸びやかな歌いまわしは絶品です。人間味に溢れた劇性を重んじたかのような雰囲気が漂っているのが特長です。リヒターによるバッハ演奏のディスクの中でも特に傑出したもののひとつです。リヒター固有の演奏哲学と美意識が結集されたこの演奏は、今後ともバイブル的な存在として語り継がれていくに疑いありません。

リヒターの《ヨハネ》の演奏を聴くと、バッハの音楽の深さや美しさ、そしてキリストの受難の物語の感動に心を打たれます。この作品は、バッハの信仰の表現としても傑作と言えます。バッハは、自分の作品に「Soli Deo Gloria(神にのみ栄光あれ)」という言葉を書き添えていました。バッハは、自分の音楽を神に捧げることで、神の栄光を讃えることができると考えていました。リヒターもまた、バッハの音楽に対する敬虔な姿勢を持っていました。リヒターは、自分の演奏を通して、バッハの音楽の本質に迫ろうとしました。リヒターの《ヨハネ》の演奏は、バッハの音楽の真髄を伝える名演奏と言えるでしょう。

バッハのヨハネ受難曲は、音楽史上に残る不朽の名作です。この作品を聴くことで、私たちはキリストの愛と苦しみに触れ、自分自身の信仰や人生について考えることができます。リヒターの演奏は、この作品の魅力を最大限に引き出しています。リヒターの《ヨハネ》の演奏を聴いて、バッハの音楽の素晴らしさに酔いしれましょう。

バッハ: ヨハネ受難曲 カール・リヒター (出演)

What you need to know when listening to Bach's John Passion - Using Richter's famous performance as an example -


Bach's John Passion is a work that sets music to a text taken from the Gospel of John in the New Testament, which tells the story of the Passion of Christ. Bach premiered this work in 1724 and revised it many times thereafter. Currently, the 1749 version is performed exclusively.

This work consists of 40 songs in two parts. The first part depicts the story from Jesus' arrest to Peter's denial. The second part depicts the story from Pilate's interrogation to Jesus' burial. The features of this work are as follows.

• A variety of instruments and voices are used, including special instruments such as the oboe d'amore, oboe da caccia, viola d'amore and viola da gamba. These instruments were developed during the Baroque period and have unique sounds and expressive power.

• The structure of the text is unique; it includes not only the biblical text and chorale, but also free verse arias and arioso. Free verse presents personal interpretations and reflections on Bible stories. An aria is a section in which a solo singer expresses his or her feelings or wishes, and an arioso is an intermediate section between a recitative and an aria, in which a short melody is repeated.

• The musical expressions and effects are dramatic, and the development and conflict of the story is expressed through musical dialogue and contrast. Quotations from the Gospel of Matthew are also inserted in two places to emphasize dramatic scenes. For example, there is the scene where Peter weeps tears of remorse after denying Jesus, and the scene where there is an earthquake and darkness after Jesus dies.

• The entire work is symmetrically structured, with a chorale in the center. A chorale is a devotional song sung in church that invites participation in the story from the audience's perspective. Also, the final song ends with a chorale instead of a chorus. This shows that Bach considered this work to be part of church worship.

Bach's John Passion is an introspective yet tense work that deeply movingly depicts the story of the Passion of Christ. By listening to this work, we can experience the love and suffering of Christ and think about our own faith and life. Bach's John Passion is a timeless masterpiece in the history of music.

Even in modern times, there are many conductors and musicians who play Bach's Passions, but Karl Richter's performances continue to receive high acclaim. Richter had a deep understanding and respect for Bach's music, and tried to faithfully reproduce Bach's intentions while using modern rather than period instruments.

Richter's performances of Bach's Passions, both ``Matthew'' and ``John,'' are wonderful, but ``John'' was particularly Richter's specialty. Richter believed that the text used in "John" was more faithful to the words of the Bible than "Matthew," and that the flow of the story was considered first, rather than the music. Therefore, in his performance of John, Richter emphasized the dramatic developments and conflicts of the story, aiming to make the audience empathize with it.

Richter's performance of ``John'' is a performance that was put together with a strict attitude typical of him. He brings out even more of a human touch than when he played ``Matthew,'' and this heightens the level of perfection of this performance. Along with Richter's characteristic strict interpretation and sharp sense of expression, he has also succeeded in adding dramatic elements that are encouraged by the content. Evangelist Peter Schreier (tenor), who can be said to be the key to this, has a powerful and relaxed singing style that is exquisite. It is characterized by an atmosphere that seems to emphasize drama with a sense of humanity. This is one of the most outstanding discs of Richter's Bach performances. There is no doubt that this performance, which brings together Richter's unique performance philosophy and aesthetic sense, will continue to be passed down as a bible.

When I listen to Richter's performance of John, I am struck by the depth and beauty of Bach's music and the moving story of Christ's passion. This work can be called a masterpiece as an expression of Bach's faith. Bach added the words "Soli Deo Gloria" (Glory to God alone) to his works. Bach believed that by dedicating his music to God, he could glorify God. Richter also had a reverent attitude toward Bach's music. Richter tried to get to the essence of Bach's music through his own performances. Richter's performance of John can be said to be a masterpiece that conveys the essence of Bach's music.

Bach's John Passion is a timeless masterpiece in the history of music. By listening to this work, we can experience the love and suffering of Christ and think about our own faith and life. Richter's performance brings out the charm of this work to its fullest. Listen to Richter's performance of ``John'' and be immersed in the splendor of Bach's music.

(Karl Richter 1926- 1981)

よろしければサポートお願いします! いただいたサポートはクリエイターとしての活動費に使わせていただきます!