プリムと過越し祭(ユダヤサイト)

https://jewishchronicle.timesofisrael.com/purim-and-passover/

By ラビ・ジェレミー・マーキズ 2021年3月3日 5:19 pm

Shabbat Parah | Ki Tisa

プリム祭が終わり、過ぎ越しの祭りに向けて動き始めた。過ぎ越しの祭りの主題が始まる『シュルハン・アルク(ユダヤ教における様々な法規範の中で最も広く参照されている。)』429:1では、過ぎ越しの祭りの掟について質問し、学ぶように指示されている。つまり、ハマンの猛攻撃を生き延び、エステルの勝利を祝った瞬間に、私たちが人として何者であるかという中心的な物語に目を向けるのである。

過越の祭りとプリムは、私たちの物語、自由と献身の物語の対極にある。月の数え方を見れば、過越祭は新しい年の始まりであり、プリムは私たちの旅の終わりである。同時に、終わりの後に始まりを祝うようにも感じられる。

過越祭では、神の命令に従って荒野への旅が始まる。出エジプトを経験する心痛と苦難は深刻です。人々は、より意図的で、よりガイドに沿った、自分自身の人生を生きる可能性を求めて、これまで知っていた唯一の生活である家を離れる。彼らは脱出する!彼らは過去を捨て去り、新しい人生を歩み始めます。

しかし、イスラエルの民の人生はそう簡単ではない。砂漠に入った瞬間から、部族間の争い、金の子牛、そしてついにトーラーの授与と、内なる闘いが始まる。過越の祭りの次の祝日であるシャブオトに反映されるこの瞬間は、祝祭であると同時に、少し怖いものでもある。苦労の末にようやくトーラーを授かったわけだが、そう単純な話ではない。

タルムードの安息日88aでは、シナイ山のあの瞬間について次のように教えられます: 「ラビ・アヴディミ・バル・ハマ・バル・ハサは言いました『(先に引用した)聖句は、聖なる祝福者が山を桶のようにひっくり返してこう言ったと教えています。この物語では、神は私たちの民にトーラーを受け入れるよう強迫しました。私たちは、何かを受け入れるように強要された者が、それに対して責任を負わないことを知っている。それなのに、私たちはここにいる。

ここでプリムの出番である。ラヴァは言った:「にもかかわらず、アハシュヴェロシュと共に生きた世代は、それ(律法)を受け入れました。エステル記9:27にあるように 「ユダヤ人はすでに受け入れられていたものを確立したのである。」ラヴァは、砂漠での強要にもかかわらず、ユダヤ人はペルシャでの生存を機にトーラーを新たに受け入れたと説明している。これは、私たちが先週出発したばかりの瞬間であり、何世代か後にシナイでトーラーを完全に受け入れた瞬間である。そして、この受け入れを終えた後、私たちは初心に立ち返る。

今年は違う。昨年のプリムと過越祭は、私たちの世界をパンデミック前とパンデミック後に分けたユダヤ教の祝祭日の入り口だった。私たちは再びあの瞬間に戻ってきた。

しかし、私たちは以前とは違う。

シュルハン・アルクの教えに従って過越祭の律法を学び直すとき、私は回復力、つまり既知のものを離れて未知の世界に入り、経験を通してより強くなる私たちの民族の力について考えている。道にはでこぼこがあり、おそらくいくつかの脅威もあり、それは簡単ではありませんでした。

しかし、毎日が新たなチャンスです。毎日が、深い試練に直面した私たちのプリムの勝利の瞬間となり得るのだ。毎日が、私達のコンフォートゾーンからの旅への一歩となり、人間として成長する可能性があります。毎日が、私たち一人一人が日々直面する多くの山を登るチャンスです

過越の祭の律法を学び直しながら、私たち一人ひとりが持っている強さについて考え、もう少し頑張れると思います。今週の部分であるキ・ティサは、国勢調査と集計について書かれているが、私達は困難に直面したときに得られるあらゆる祝福を数えることができます。友人や家族と離れ、再び食卓につくとき、私たちは困難にもかかわらず、正しいことをしてきたことがわかります。

そして、同じ日々を生き、追体験するにつれ、新たなサイクルが始まっていることに気づく。未知の世界に足を踏み入れ、困難に直面し、勝利を見出すというこのパターンが私たちの物語です。それは私たちが毎年語る物語である。それは、私たちが毎日語ることのできる物語です。私たちもイスラエルの民であり、シュシャンのユダヤ人である。私たちはピッツバーグのユダヤ人なのだ。

Now that Purim is over, we’ve begun to barrel toward Passover. In the Shulkhan Arukh 429:1, which begins the subject of Passover, we are instructed to start asking questions and learn about the laws of Passover. That is, the moment we’ve survived Haman’s onslaught and celebrated Esther’s victory, we turn to the central story of who we are as people.

Passover and Purim are opposing ends of our story, a story of freedom and commitment. If we look at the counting of the months, Passover is the beginning of the new year and Purim is the completion of our journey. At the same time, it also feels like we celebrate the end followed by the beginning.

In Passover, we begin the journey out into the wilderness, following God’s command. The heartache and hardship of experiencing the Exodus are serious. The people leave their homes, the only lives they’ve ever known, for the possibility of living a life more intentional, more guided, and their own. They escape! They leave their past behind and enter a new life.

But life is not so easy for the Israelites. The moment they enter the desert, the internal struggle begins: intertribal strife, the golden calf, and finally the giving of the Torah. This moment, reflected by Shavuot — the next holiday after Passover — is celebratory, and a bit scary. After all of the trouble, we’ve finally received the Torah, but it’s not that simple.

In the Talmud, on Shabbat 88a, we’re taught about that Mt. Sinai moment: “Rabbi Avdimi Bar Hama bar Hasa said: ‘The [previously quoted] verse taught that the Holy Blessing One turned over the mountain like a tub and said to the [people]: if you accept Torah, good, and if not, this will be your grave.’” In this telling of the story, God threatened our people into accepting Torah. We know that someone coerced into accepting something is not liable for it. And yet, here we are.

This is where Purim comes in. “Rava said: ‘Despite this, the generation [that lived with] Ahashverosh accepted it [the Torah]. As it is written [in the book of Esther 9:27]: “The Jews established and accepted,” they established what was already accepted.’” Rava explains that despite the coercion that might have happened in the desert, the Jews accepted Torah anew upon their survival in Persia. This is the moment we just left last week, the full acceptance of the Torah at Sinai, generations later. And as we pass from this acceptance, we shift our attention back to the beginning.

This year is different. Purim and Passover last year were the threshold of Jewish holidays that separated our universe into pre- and pandemic. We’ve arrived back again to that moment.

But we’re not the same as we were.

When I begin to relearn the laws of Passover, as we’ve been instructed by the Shulkhan Arukh, I find myself thinking about the power of resilience — the power of our people to leave the known and enter the unknown and become stronger through the experience. It wasn’t easy, with bumps on the road, and perhaps a few threats.

But each day is a new opportunity. Each day can be our Purim moment of victory in the face of profound challenges. Each day can be our stepping into the journey out of our comfort zone and growing as human beings. Each day is a chance to climb the multitude of mountains we each face daily.

As I begin to relearn the laws of Passover, I think about the strength each of us has and I know we can hold out a little longer. In this week’s portion, Ki Tisa, which is all about the census and counting, we can count all of the blessings we have in the face of our challenges. As we sit at our tables again, separated from friends and family, we can know that we’ve been doing the right things despite the difficulties.

And so, as we live and relive the same days, we find ourselves beginning a new cycle. This pattern of entering the unknown, facing challenges, and finding victory is our story. It is the story we tell every year. It is the story we can tell each day. We too are the Israelites, we too are the Jews of Shushan. We are the Jews of Pittsburgh. PJC

Rabbi Jeremy Markiz is director of Derekh and Youth Tefillah at Congregation Beth Shalom. This column is a service of the Greater Pittsburgh Rabbinic Association.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?