見出し画像

ラジオ生活:クラシックの庭 バルトーク「ピアノ協奏曲 第3番」

聞き逃しサービス 2024/05/20 放送
クラシックの庭


「ピアノ協奏曲 第3番」
[ Piano Concerto No. 3 in E major, Sz. 119, BB 127 ]
作曲: バルトーク ( Béla Bartók )
ゾルターン・コチシュ(ピアノ)
ブダペスト祝祭管弦楽団(管弦楽)
イヴァン・フィッシャー(指揮)
(22分53秒)

開始より09分35秒頃 (終了より1時間40分25秒前頃)


配信終了2024/05/27 15:50
  
 (すでに配信終了してます)
 

番組情報




Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Bartók+Piano_Concerto_No_3




Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Béla_Bartók+Piano_Concerto_No_3_Sz_119























ピアノ協奏曲第3番(バルトーク)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/ピアノ協奏曲第3番_(バルトーク)


 バルトーク・ベーラのピアノ協奏曲第3番(Sz. 119)は、1945年に、作曲者の亡命先であるアメリカ合衆国で作曲されたピアノ協奏曲で、自身でほぼ完成させることの出来た最後の作品である。

【作曲の背景】
 バルトークは1940年8月に、彼の楽譜を出版していたブージー&ホークス社のラルフ・ホークスから「1941年の夏にはピアノ協奏曲第3番を期待しています」とピアノ協奏曲の作曲を勧める手紙をもらっている。しかしアメリカ亡命後のバルトークは、大量に抱えていたルーマニアや南スラブの民俗音楽の研究に取り組んでおり、またアメリカの生活に必ずしも馴染めなかったこともあって、その案をしばらく棚上げにしていた。
 その後、白血病で療養生活を送ることとなり、そこで書いた委嘱作『管弦楽のための協奏曲』、『無伴奏ヴァイオリン・ソナタ』で作曲家として健在であることを見せたバルトークに、1945年1月から2月にかけて4作の委嘱が舞い込んだ。ヴィオラ奏者ウィリアム・プリムローズからヴィオラ協奏曲、ブージー&ホークスからは弦楽四重奏曲第7番、さらに2人の個人からそれぞれ2台ピアノのための協奏曲というものだった。しかしバルトークはアメリカ海兵隊に志願していた次男ペーテルに送った1945年2月21日付の手紙の中で、プロからではない2名の依頼は断るつもりであり、他の委嘱作も受けない可能性が高い[1]と書いた上で次のように続けている。
〜…〜
 私はお前の母さんのためにピアノ協奏曲を書くつもりだ。長い間計画が宙に浮いていたものだ。もしこれを彼女が3、4カ所で演奏できたら、私が断った委嘱作1作分くらいのお金にはなるだろう。
〜…〜
 この手紙から、おそらくこのころから作曲を始めたものと考えられている。作曲当時のバルトークは白血病の末期段階を迎えていたが、本人が自分の健康状態をどこまで自覚していたかどうかはわかっていない[3]。いずれにしても、この作品はすぐれたピアニストである妻のディッタ(ディッタ・パーストリ=バルトーク)の誕生日に合わせた彼女へのプレゼント、そして先の息子への手紙にも明記されているように、彼女がレパートリーとするために着手されたものと考えられている。
 スケッチを完成させた夏頃から急速に健康の悪化したバルトークは、家族や知人のハンガリー人作曲家ティボール・シェルイらに手伝ってもらい、病床で必死にオーケストレーション作業を続けたが、完成まであとわずかというところに来て、9月22日に病院に担ぎ込まれ作業は中断[4]、4日後に世を去った。このため、ペーテルの依頼でシェルイが終楽章の未完成部分(17小節相当)を補筆した。シェルイによれば、バルトークはスケッチや総譜に略記号でオーケストレーションの指示を残していたため、作業はそれに従って管弦楽を配置したくらいで済み、後にシェルイが補作することになったヴィオラ協奏曲に比べればはるかに容易な作業だったということである。なお、現在の出版譜はペーテルやゲオルク・ショルティ、初演者のシャーンドル・ジェルジらがバルトークのスケッチを再検証し、エンディング部分をさらに一部補筆している。

【】楽章構成
 以下の3楽章からなる。演奏時間は約24分。

《》第1楽章
 Allegretto
 伝統的なソナタ形式による(ただし協奏ソナタ形式は採用していない)。ホ長調。開始でピアノが、両手のユニゾンによって旋律を弾き始める。この手法はラフマニノフのピアノ協奏曲第3番に似ている。

《》第2楽章
 Adagio religioso
 三部形式でハ調の教会旋法による。弦楽器のコラールとピアノが交わす対話はベートーヴェンの弦楽四重奏曲第15番の緩徐楽章に性格的に似ている。中間部はピアノや木管に切れ切れな動機が飛び交い、ややスケルツォ的な雰囲気を漂わせる。

《》第3楽章
 Allegro vivace
 ロンド形式。『管弦楽のための協奏曲』のフィナーレと同じような民族舞曲調の主題がロンド主題に用いられ、フーガ風のパッセージや歌謡風の主題をはさみつつ進行する。
なお、必死に作曲を続けたバルトークはこの楽章については発想記号とメトロノーム数字の指示を総譜に書き込めず、シェルイが指示したことが出版譜には注意書きとして残されている。

〜[上記wikipediaより抜粋]



ピアノ協奏曲第3番(バルトーク)
Piano Concerto No.3 (Bartók)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Piano_Concerto_No._3_(Bartók)


 The Piano Concerto No. 3 in E major, Sz. 119, BB 127 of Béla Bartók is a musical composition for piano and orchestra. The work was composed in 1945 during the final months of his life, as a surprise birthday present for his second wife Ditta Pásztory-Bartók.

 It consists of three movements and an average full performance time is between 23 and 27 minutes.

【Context】
 The Piano Concerto No. 3 was one of the pieces composed by Bartók after departing Hungary following the outbreak of World War II. Bartók's migration from Europe to America preceded that of his music. Lack of local interest, combined with Bartók's extended battle with leukemia and a general sense of discomfort in the American atmosphere prevented Bartók from composing a great deal in his early years in America. Fortunately, the composer was commissioned to create his Concerto for Orchestra which was extremely well received and decreased the composer's financial difficulties.[citation needed]

 This, combined with an abatement of his medical condition, allowed for a change in the composer's general disposition. The changes in the composer's emotional and financial state are considered by a few to be the primary causes for the third piano concerto's seemingly light, airy, almost neoclassical tone, especially in comparison to Bartók's earlier works.

 However, while the composition of a piece as a gift (his wife Ditta Pásztory-Bartók's upcoming 42nd birthday on October 31, 1945 - Bartók intended the solo part for her to perform, providing her with a source of income after his death) as opposed to a commission undoubtedly impacted the composing process, some think it [by whom?] more likely that the piece was instead the culmination of a trend of reduction and simplification which began almost ten years prior, with the Second Violin Concerto, and which concluded Bartók's exploration of tonality and complexity.

 Bartók died on September 26, 1945, with the concerto complete except for the orchestration of the final 17 bars of music. The task of completing their orchestration, drawing on Bartók's notes, was eventually done by the composer's friend, Tibor Serly. The Third Piano Concerto was later published in an edition by Serly and Erwin Stein, an editor for Boosey & Hawkes.

 It was premiered in Philadelphia on February 8, 1946, under Hungarian conductor Eugene Ormandy with György Sándor as piano soloist.

 Beginning in the 1990s, the composer's son, Peter Bartók, in association with Argentinian musician Nelson Dellamaggiore, worked to re-print and revise past editions of the Third Piano Concerto, to eradicate the many printed errors identified but never corrected by his father. Although few in actual number, changes made to the Piano Concerto affected the pitch content, pedalling and tempos of several key passages.[5] In 1994 Andrey Kasparov was soloist with the Columbus Indiana Philharmonic (formerly Columbus Pro Musica) in the world premiere of the revised edition. According to conductor David Bowden, and Peter Bartók, who was in attendance: “These changes generally make the piano part more accessible or clarify questions of chordal structure....”

 The revised editions of both the two-piano reduction and the orchestral score of the Piano Concerto No. 3 are now available from Boosey & Hawkes.

【Music】
 Piano Concerto No. 3 consists of three movements:
 1. Allegretto
 2. Adagio religioso
 3. Allegro vivace

which combine for an approximate duration of 23 minutes. The piece was originally scored for 2 flutes (2nd doubling piccolo), 2 oboes (2nd doubling cor anglais), 2 clarinets in A and B♭ (2nd doubling bass clarinet), 2 bassoons, 4 horns in F, 2 trumpets in C, 3 trombones, tuba, timpani, percussion, strings, and piano.

《》Allegretto
 The first movement, based basically in E major, features an original Hungarian "folk theme," similar to a nineteenth-century Hungarian verbunkos dance. The theme is first introduced by the piano.

 The first chord of the first movement, which consists of four pitches, E, F♯, A, and B, is relatively tonal, especially when compared to the first chord of Piano Concerto No. 1. The chord develops further with the addition of C♯ in the second bar, resulting in the pentatonic, which is followed with G♯, leaving a major scale short of D♯. Bartók continues to add D to complete the Mixolydian scale, followed by G natural to suggest the Dorian mode. Finally, in bar six, Bartók displays the Lydian mode through G♯ and A♯.[citation needed] This complex melodic pattern is an example of what Bartók called "polymodal chromaticism," the rapid succession of many modes through chromatic alteration to produce a chromatic texture.

《》Adagio religioso
 The second movement, based in C major, seems to mirror the style of a Beethoven chorale. The string introduction followed by the chorale on piano is a clear allusion to the third movement of Beethoven's String Quartet in A minor.

 Bartók includes a harmony related to the Tristan chord, a set of intervals from Richard Wagner's Tristan und Isolde referred to as the "characteristically sad and yearning harmony of Romanticism." The final resolution of the Tristan chord comes as a C-based pentatonic mode, and as Bartók was known to consider pentatonicism a chief characteristic of ancient Hungarian folksong, this can be considered a musical symbol of his Hungarian homeland. The middle section is in Bartók's Night music style. It contains imitations of natural sounds of insect and bird calls.

《》Allegro vivace
 The third and final movement demonstrates a joie de vivre and apparent optimism often found in Bartók's final movements, though with considerably stronger folk inspiration with its apparent Hungarian folk melody and its rondo-like returning theme. It has been said that this movement "captures the infectious ebullient spirit of the folk song." There is also a central fugato section in almost Baroque style.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ピアノ協奏曲第3番ホ長調 Sz. 119, BB 127は、ピアノと管弦楽のための楽曲。 1945年、晩年の数ヶ月に、2番目の妻ディッタ・パシュトリー=バルトークへのサプライズ誕生日プレゼントとして作曲された。

 3つの楽章からなり、平均的な全曲演奏時間は23分から27分である。
…  
【背景】
 ピアノ協奏曲第3番は、第二次世界大戦勃発後にハンガリーを離れたバルトークが作曲した作品のひとつである。 バルトークがヨーロッパからアメリカに移住したのは、彼の音楽が移住するよりも前のことだった。 バルトークの白血病との長期にわたる闘病生活と、アメリカの雰囲気に対する一般的な違和感とが相まって、地元での関心の欠如は、バルトークがアメリカでの初期に多くの作曲をすることを妨げた。 幸いなことに、バルトークは管弦楽のための協奏曲を委嘱され、この協奏曲は非常に高い評価を受け、作曲家の経済的困難は軽減された[要出典]。

 第二次世界大戦勃発後、ハンガリーを離れたバルトークは、病状の悪化とあいまって、作曲家の気質を大きく変化させた。 特にバルトークの初期の作品と比べると、このピアノ協奏曲第3番が軽快で、風通しがよく、ほとんど新古典主義的な曲調に見えるのは、作曲者の心情や経済状態の変化が主な原因だと考える人も少なくない。

 しかし、1945年10月31日に42歳の誕生日を迎えるバルトークの妻ディッタ・パシュトリーへのプレゼント(バルトークはソロ・パートを彼女に演奏させ、彼の死後の収入源とすることを意図していた)として作曲されたことが、委嘱とは対照的に作曲過程に影響を与えたことは間違いない。この作品は、その約10年前のヴァイオリン協奏曲第2番から始まった、調性と複雑性の探求を締めくくる縮小と単純化の傾向の集大成であった可能性が高い。

 バルトークは1945年9月26日、最後の17小節のオーケストレーションを除いて協奏曲を完成させたまま亡くなった。 バルトークのノートをもとにオーケストレーションを完成させる作業は、最終的に作曲者の友人ティボール・セルリーが担当した。 ピアノ協奏曲第3番は後に、ブージー&ホークスの編集者であったセルリーとエルヴィン・スタインによる版で出版された。

 1946年2月8日、ハンガリー人指揮者ユージン・オーマンディのもと、ピアノ・ソリストにギョルジ・シャーンドルを得てフィラデルフィアで初演された。

 1990年代から、作曲家の息子ピーター・バルトークは、アルゼンチンの音楽家ネルソン・デラマッジョーレと共同で、過去のピアノ協奏曲第3番の再版と改訂に取り組み、父によって指摘されながら修正されることのなかった多くの印刷上の誤りを根絶した。 1994年、アンドレイ・カスパロフは、コロンバス・インディアナ・フィルハーモニー(旧コロンバス・プロ・ムジカ)のソリストとして、改訂版の世界初演に臨んだ。 指揮者のデヴィッド・ボウデンと、同席していたピーター・バルトークによると 「これらの変更は一般的に、ピアノ・パートをより親しみやすくしたり、和音構造の問題を明確にしたりするものである。

 ピアノ協奏曲第3番の2台ピアノ用リダクションとオーケストラ・スコアの改訂版がブージー&ホークスから発売されている。
…  
【音楽】
 ピアノ協奏曲第3番は3楽章からなる:
 1. アレグレット
 2. アダージョ・レリジオーソ
 3. アレグロ・ヴィヴァーチェ

を合わせて約23分。 この曲はもともと、2フルート(ピッコロ2重奏)、2オーボエ(コル・アングレ2重奏)、2クラリネット(AとB♭)(バス・クラリネット2重奏)、2ファゴット、4ホルン(F)、2トランペット(C)、3トロンボーン、チューバ、ティンパニ、打楽器、弦楽器、ピアノのためのスコアだった。
…  
《》アレグレット
 基本的にホ長調に基づく第1楽章は、19世紀のハンガリーのヴェルブンコス舞曲に似た、ハンガリー独自の「民俗主題」をフィーチャーしている。 主題はまずピアノによって導入される。

 第1楽章の最初の和音は、E、F♯、A、Bの4つの音程からなり、特にピアノ協奏曲第1番の最初の和音と比較すると、比較的調性的である。 この和音は、2小節目にC♯が加わることでさらに発展し、ペンタトニックとなり、その後にG♯が続き、D♯の長音階が不足する。 バルトークは続けてDを加えてミクソリディアン・スケールを完成させ、続いてGナチュラルを加えてドリアン・モードを暗示する。 この複雑な旋律パターンは、バルトークが「ポリモーダル・クロマティシズム」と呼ぶものの一例であり、半音階的なテクスチュアを作り出すために、半音階的な変化を通じて多くのモードを素早く連続させることである。
…  
《》アダージョ・レリジオーソ
 ハ長調を基調とする第2楽章は、ベートーヴェンのコラールのスタイルを反映しているようだ。 弦楽器の序奏に続くピアノのコラールは、ベートーヴェンの弦楽四重奏曲イ短調の第3楽章への明確な引用である。

 トリスタン和音は、リヒャルト・ワーグナーの『トリスタンとイゾルデ』に登場する、「ロマン派の特徴的な悲しく切ない和声」と呼ばれる音程である。 中間部はバルトークの夜の音楽スタイル。 昆虫や鳥の鳴き声などの自然音の模倣を含む。
…  
《》アレグロ・ヴィヴァーチェ
 第3楽章と終楽章は、バルトークの終楽章にしばしば見られる、生きる喜びと明白な楽観主義を示しているが、明らかにハンガリー民謡的な旋律とロンド風の回帰主題によって、民俗的なインスピレーションがかなり強くなっている。 この楽章は「民謡の伝染するような陽気な精神を捉えている」と言われている。














バルトーク・ベーラ
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Béla_Bartók


 Béla Viktor János Bartók (/ˈbeɪlə ˈbɑːrtɒk/; Hungarian: [ˈbɒrtoːk ˈbeːlɒ]; 25 March 1881 – 26 September 1945) was a Hungarian composer, pianist and ethnomusicologist. He is considered one of the most important composers of the 20th century; he and Franz Liszt are regarded as Hungary's greatest composers. Through his collection and analytical study of folk music, he was one of the founders of comparative musicology, which later became known as ethnomusicology.

【Music】
 Bartók's music reflects two trends that dramatically changed the sound of music in the 20th century: the breakdown of the diatonic system of harmony that had served composers for the previous two hundred years; and the revival of nationalism as a source for musical inspiration, a trend that began with Mikhail Glinka and Antonín Dvořák in the last half of the 19th century. In his search for new forms of tonality, Bartók turned to Hungarian folk music, as well as to other folk music of the Carpathian Basin and even of Algeria and Turkey; in so doing he became influential in that stream of modernism which used indigenous music and techniques.

 One characteristic style of music is his Night music, which he used mostly in slow movements of multi-movement ensemble or orchestral compositions in his mature period. It is characterised by "eerie dissonances providing a backdrop to sounds of nature and lonely melodies". An example is the third movement (Adagio) of his Music for Strings, Percussion and Celesta. His music can be grouped roughly in accordance with the different periods in his life.

Later in life he would have this to say on the incorporation of folk and art music:

 The question is, what are the ways in which peasant music is taken over and becomes transmuted into modern music? We may, for instance, take over a peasant melody unchanged or only slightly varied, write an accompaniment to it and possibly some opening and concluding phrases. This kind of work would show a certain analogy with Bach's treatment of chorales. ... Another method ... is the following: the composer does not make use of a real peasant melody but invents his own imitation of such melodies. There is no true difference between this method and the one described above. ... There is yet a third way ... Neither peasant melodies nor imitations of peasant melodies can be found in his music, but it is pervaded by the atmosphere of peasant music. In this case we may say, he has completely absorbed the idiom of peasant music which has become his musical mother tongue.

 Bartók became first acquainted with Debussy's music in 1907 and regarded his music highly. In an interview in 1939 Bartók said:

 Debussy's great service to music was to reawaken among all musicians an awareness of harmony and its possibilities. In that, he was just as important as Beethoven, who revealed to us the possibilities of progressive form, or as Bach, who showed us the transcendent significance of counterpoint. Now, what I am always asking myself is this: is it possible to make a synthesis of these three great masters, a living synthesis that will be valid for our time?

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ベーラ・ヴィクトル・ヤーノシュ・バルトーク(/ˈbeɪlə; Hungarian: [ˈɒ]; 1881年3月25日 - 1945年9月26日)は、ハンガリーの作曲家、ピアニスト、民族音楽学者。20世紀を代表する作曲家であり、リストとともにハンガリー最大の作曲家と称される。民俗音楽の収集と分析的研究を通じて、後に民族音楽学として知られるようになる比較音楽学の創始者の一人でもある。

【音楽】
 バルトークの音楽は、20世紀の音楽の響きを劇的に変えた2つの潮流を反映している。それまでの200年間、作曲家たちに貢献してきたダイアトニック和声体系の崩壊と、19世紀後半にミハイル・グリンカやアントニン・ドヴォルザークから始まった、音楽のインスピレーションの源泉としてのナショナリズムの復活である。バルトークは、新しい調性の形式を模索する中で、ハンガリーの民俗音楽、カルパチア盆地の民俗音楽、さらにはアルジェリアやトルコの民俗音楽に目を向けた。
 特徴的な音楽スタイルのひとつに「夜の音楽」があり、壮年期の多楽章合奏曲や管弦楽曲の緩徐楽章に多く用いられた。その特徴は、「不気味な不協和音が、自然の音や孤独なメロディーの背景となる」ことである。例えば、「弦楽器、打楽器とチェレスタのための音楽」の第3楽章(アダージョ)である。彼の音楽は、彼の人生のさまざまな時期に沿って大まかに分類することができる。

後年、彼は民族音楽と芸術音楽の融合について次のように語っている:

 問題は、農民の音楽がどのような形で引き継がれ、現代音楽に変換されていくかということだ。例えば、農民のメロディーをそのまま、あるいは少し変化させただけで、それに伴奏をつけ、場合によっては冒頭と結尾のフレーズを書く。このような作業は、バッハのコラールの扱いとある種の類似性を示すだろう。...もう一つの方法は......次のようなものである:作曲家は本物の農民の旋律を利用するのではなく、そのような旋律の模倣を独自に考案するのである。この方法と上記の方法との間に真の違いはない。...第三の方法がある。農民旋法も農民旋法の模倣も彼の音楽には見られないが、農民音楽の雰囲気に貫かれている。この場合、彼は農民音楽のイディオムを完全に吸収し、それが彼の音楽的母語となったと言えるかもしれない。

 バルトークは1907年に初めてドビュッシーの音楽を知り、彼の音楽を高く評価した。1939年のインタビューでバルトークはこう語っている:

 ドビュッシーの音楽に対する偉大な功績は、すべての音楽家の間に、和声とその可能性に対する認識を呼び覚ましたことだ。その点で、彼は、進行形の可能性を明らかにしたベートーヴェンや、対位法の超越的な意義を示したバッハと同じくらい重要だった。さて、私が常に自問しているのは、この3人の偉大な巨匠の総合、つまり現代に通用する生きた総合を作ることは可能だろうか、ということである。




バルトーク・ベーラ
Wikipedia HU(ハンガリー版) URL>  https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Bartók_Béla_(zeneszerző)



 Bartók Béla (Nagyszentmiklós, 1881. március 25. – New York, New York, 1945. szeptember 26.) posztumusz Kossuth-díjas magyar zeneszerző, zongoraművész, népzenekutató, a közép-európai népzene nagy gyűjtője, a Zeneakadémia tanára; a 20. század egyik legjelentősebb zeneszerzője. Művészete és tudományos teljesítménye nemcsak a magyar és az európai zenetörténet, hanem az egyetemes kultúra szempontjából is korszakalkotó jelentőségű.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ベーラ・バルトーク(Nagyszentmiklós, 1881年3月25日 - New York, 1945年9月26日)は、ハンガリーの作曲家、ピアニスト、民族音楽研究家、中欧民族音楽の偉大なコレクター、音楽アカデミーの教師であり、20世紀を代表する作曲家の一人である。彼の芸術的、科学的業績は、ハンガリーやヨーロッパの音楽史のみならず、普遍文化にとっても画期的な重要性を持つ。





ベーラ・バルトークの作品リスト
Wikipedia EN(英語版) URL>  https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Béla_Bartók

 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?