ラジオ生活:名曲スケッチ ベルリーニ「オーボエ協奏曲」
聞き逃しサービス 2024/07/31 放送
名曲スケッチ
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「オーボエ協奏曲」
[ オーボエ協奏曲 変ホ長調 ]
[ Oboe Concerto in E-flat major ]
作曲:ベルリーニ
( ヴィンチェンツォ・ベッリーニ )
[ Vincenzo Bellini ]
虎谷迦悦(オーボエ)
東京フィルハーモニー交響楽団(管弦楽)
黒岩英臣(指揮)
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開始より00分頃
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配信終了 2024/08/07 13:45
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Bellini+Oboe_Concerto
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Vincenzo_Bellini+Oboe_Concerto
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☆★☆ ベルリーニ「オーボエ協奏曲」 について【目次】☆★☆
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1. ベルリーニ「オーボエ協奏曲」 について
1.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. 作曲者:ベルリーニについて
2.1 Wikipedia IT(イタリア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
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1. ベルリーニ「オーボエ協奏曲」 について
1.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Oboe Concerto (Bellini)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oboe_Concerto_(Bellini)
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The Oboe Concerto in E-flat major is an oboe concerto by Vincenzo Bellini, most likely composed in 1823. Bellini's only surviving concerto, the piece is also an important part of his limited instrumental output. Performances typically last between seven and eight minutes.
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【Structure and analysis】
The work is scored for solo oboe and an orchestra consisting of two flutes, two oboes, two clarinets, two bassoons, two French horns, and strings. It is in one movement with three distinct sections:
I. Risoluto allegro
II. Larghetto cantabile
III. Allegro polonese
The piece is a concerto "all'italiana", a relatively new form in Bellini's time, which consists of an introduction, a slow section, and an Allegro. The first section, marked Risoluto allegro, is only nine bars long and in the key of G major. It does not develop any melodic material in the rest of the piece, and it consists of a chord progression that makes heavy use of chromatic intervals. Naxos Records referred to it as "the shortest of dramatic introductions". Charles-David Lehrer opined that the concerto "deleted the first movement structure", in contrast to previous concerti for the oboe. Lehrer also stated that most pieces without an extensive first movement were labeled as concertinos.
The second section, Larghetto Cantabile, marks the first entrance of the oboe and transitions to E-flat major, a major third down from the previous key of G major. In this section, the oboe soloist has several short cadenzas, expressive melodies, and fermata notes. The section can be divided into three subsections. Hyperion Records called the oboe part in the section "aria-like", stating that it was typical of the bel canto style that was to influence Frédéric Chopin.
The third and final section, a polonaise marked Allegro, is the largest section of the piece and changes the time signature to 3/4. The section shows a greater amount of interaction between the solo and orchestral parts, as there is frequent imitation and trading off of the main theme. One compiler and publisher of Bellini's music called the section a rondo in the structure "ABACABX"; he also wrote that "the orchestra connects the different episodes by short riffs […] and replies once the main theme." Lehrer noted this third section as part of the common trend towards polonaises in rondo format as final movements of Romantic oboe concerti, listing it with works by Carl Maria von Weber, Stanislas Verroust, and Georges Guilhaud.
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〜[Excerpt from above Wikipedia.]
〜[上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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オーボエ協奏曲変ホ長調は、ヴィンチェンツォ・ベッリーニのオーボエ協奏曲で、1823年に作曲された可能性が高い。 ベッリーニが残した唯一の協奏曲で、彼の限られた器楽作品の中でも重要な位置を占める。 演奏時間は通常7~8分。
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【構造と分析】
オーボエ独奏と、フルート2本、オーボエ2本、クラリネット2本、ファゴット2本、フレンチホルン2本、弦楽器からなる管弦楽のための作品。 つの楽章からなる:
I. リゾルート・アレグロ
II. ラルゲット・カンタービレ
III. アレグロ・ポロネーゼ
この曲は、ベッリーニの時代には比較的新しい形式の協奏曲 "all'italiana "で、序奏、緩徐部、アレグロから成る。 リゾルート・アレグロと記された第1部はわずか9小節で、ト長調。 他の部分では旋律的な展開はなく、半音階を多用した和音進行で構成されている。 ナクソス・レコードはこの曲を「劇的序奏の中で最も短い」と紹介している。 チャールズ=デヴィッド・レーラーは、この協奏曲について、これまでのオーボエ協奏曲とは対照的に「第1楽章の構造を削除した」と評している。 レラーはまた、大規模な第1楽章のないほとんどの曲はコンチェルティーノと呼ばれていると述べている。
第2楽章のラルゲット・カンタービレでは、オーボエが初めて登場し、それまでのト長調から長3度下がる変ホ長調に移行する。 このセクションでは、オーボエ・ソリストはいくつかの短いカデンツァ、表情豊かな旋律、フェルマータの音を持つ。 このセクションは3つのサブセクションに分けられる。 ハイペリオンレコードは、この部分のオーボエパートを「アリア風」と呼び、フレデリック・ショパンに影響を与えたベルカント様式の典型であると述べている。
最後となる第3楽章は、アレグロと記されたポロネーズ。 このセクションでは、主テーマの模倣や交換が頻繁に行われ、ソロパートとオーケストラパートの相互作用がより大きくなっている。 ベッリーニの音楽を編纂・出版したある人物は、このセクションを "ABACABX "という構造のロンドと呼び、"オーケストラは短いリフによって異なるエピソードをつなぎ[...]、主主題に一度だけ返答する "とも書いている。 レーラーはこの第3部を、ロマン派のオーボエ協奏曲の終楽章としてロンド形式のポロネーズがよく見られる傾向の一部であると指摘し、カール・マリア・フォン・ウェーバー、スタニスラス・ヴェルースト、ジョルジュ・ギヨーの作品を挙げている。
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〜[上記wikipediaの翻訳より抜粋]
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2. 作曲者:ベルリーニについて
2.1 Wikipedia IT(イタリア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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ヴィンチェンツォ・ベッリーニ
Vincenzo Bellini
Wikipedia IT(イタリア版) URL> https://it.m.wikipedia.org/wiki/Vincenzo_Bellini
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Vincenzo Salvatore Carmelo Francesco Bellini (Catania, 3 novembre 1801 – Puteaux, 23 settembre 1835) è stato un compositore italiano, tra i più celebri operisti dell'Ottocento.
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〜[Excerpt from above Wikipedia.]
〜[上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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ヴィンチェンツォ・サルヴァトーレ・カルメロ・フランチェスコ・ベッリーニ(1801年11月3日カターニア - 1835年9月23日プトー)はイタリアの作曲家で、19世紀を代表するオペラ作曲家の一人。
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2. 作曲者:ベルリーニについて
2.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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ヴィンチェンツォ・ベッリーニ
Vincenzo Bellini
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vincenzo_Bellini
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Vincenzo Salvatore Carmelo Francesco Bellini (Italian: [vinˈtʃɛntso salvaˈtoːre karˈmɛːlo franˈtʃesko belˈliːni] ; 3 November 1801 – 23 September 1835) was an Italian opera composer, who was known for his long-flowing melodic lines for which he was named "the Swan of Catania". Many years later, in 1898, Giuseppe Verdi "praised the broad curves of Bellini's melody: 'there are extremely long melodies as no-one else had ever made before'."
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〜[Excerpt from above Wikipedia.]
〜[上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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ヴィンチェンツォ・サルヴァトーレ・カルメロ・フランチェスコ・ベリーニ(イタリア語: [1801年11月3日 - 1835年9月23日)はイタリアのオペラ作曲家で、長く流れるような旋律で知られ、「カターニアの白鳥」と称された。 何年も後の1898年、ジュゼッペ・ヴェルディは「ベッリーニの旋律の幅広い曲線を称賛した。
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