見出し画像

ラジオ生活:名曲スケッチ 「楽劇“ワルキューレ”から “ワルキューレの騎行”」

聞き逃しサービス 2024/05/22放送


「楽劇“ワルキューレ”から “ワルキューレの騎行”」
[ Walkürenritt ( The Ride of the Valkyries ) ]
作曲:ワーグナー ( Richard Wagner )
東京フィルハーモニー交響楽団(管弦楽)
松尾葉子(指揮)

開始より00分頃


配信終了 2024/05/29 13:45
  
 (すでに配信終了してます)
 

番組情報




Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Wagner+The_Ride_of_the_Valkyries


 
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Richard_Wagner+Walkürenritt













 

 
 
☆★☆
楽曲「ヴァルキューレの騎行」とは
下記「ワルキューレ(楽劇)」内、『第3幕への前奏曲 - ワルキューレ』のことを示す。
☆★☆


〜〜
〜〜〜
☆★☆ ワーグナーの「ワルキューレ(楽劇)」について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
1. ワーグナーの「ワルキューレ(楽劇)」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

〜〜
2. 作曲者:ワーグナーについて
 2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 リヒャルト・ワーグナーの舞台作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

〜〜
3. ニーベルンゲンの指環へのリンク
 3.1 「ニーベルンゲンの指環」Wikipedia EN(英語版)へのリンク
〜〜

<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>






〜〜
1. ワーグナーの「ワルキューレ(楽劇)」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜

ワルキューレ (楽劇) 
Wikipedia 日本版> https://ja.wikipedia.org/wiki/ワルキューレ_(楽劇)


 『ヴァルキューレ』(ドイツ語: Die Walküre)は、リヒャルト・ワーグナーが1856年に作曲し、1870年に初演した楽劇。台本も作曲者による。『ワルキューレ』の表記もある。ワーグナーの代表作である舞台祝祭劇『ニーベルングの指環』四部作の2作目に当たる。

【概要】
 『ニーベルングの指環』四部作は、ひとつのプロローグと3日を要する舞台上演と見なすことができ、その「第1日」に当たる本作『ヴァルキューレ』は、「序夜」(『ラインの黄金』)を除く「三部作」の実質的な幕開けに位置づけられる作品である。
四部作はそれぞれ独立した性格を持ち、単独上演が可能である。そのなかで『ヴァルキューレ』は、もっとも人気が高く、上演機会も多い。感動的な愛情表現の場面や、ライトモティーフの使い方が自然かつ巧緻であるなど作曲技法の円熟を理由に、『指環』四部作にとどまらず、ワーグナーの全作品中でももっとも優れたもののひとつとも見なされている。
 とくに、第1幕でのジークムントによる「春と愛の歌」(「冬の嵐は過ぎ去り」)、「ヴァルキューレの騎行」として知られる第3幕の序奏、終盤で「ヴォータンの告別」からつづいて「魔の炎の音楽」で幕切れとなる部分はしばしば独立して演奏される。全3幕からなり、上演時間は約3時間40分(第1幕60分、第2幕90分、第3幕70分)。

 物語は、『エッダ』、『ヴォルスンガ・サガ』など北欧神話の物語を軸にしつつドイツの叙事詩『ニーベルンゲンの歌』を始めとするドイツ英雄伝説や、ワーグナー独自の重層的・多義的な世界が構築されている。直接引用されてはいないがギリシア神話の影響も多分に見られる。なお、ヴァルキューレとは、作品中に登場する、神々の長ヴォータンとエルダの9人の娘たちであるが、題名は定冠詞付きの単数形であることから、ブリュンヒルデひとりを指している。

 『ヴァルキューレ』の台本は1852年6月、音楽は1856年にそれぞれ完成された。1870年6月26日、バイエルン宮廷歌劇場にて初演。『ニーベルングの指環』四部作全曲の初演は、1876年8月13日から17日まで開催された第1回バイロイト音楽祭においてである。

 バイロイト音楽祭では四部作が連続上演される。内訳は以下のとおり。
・序夜 『ラインの黄金』 (Das Rheingold)
・第1日 『ヴァルキューレ』 (Die Walküre) 本作
・第2日 『ジークフリート』 (Siegfried)
・第3日 『神々の黄昏』 (Götterdämmerung)

〜[上記Wikipediaの抜粋。]





〜〜
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜


ワルキューレ (楽劇) 
Die Walküre
Wikipedia EN(英語版)> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Die_Walküre


 Die Walküre (German pronunciation: [diː valˈkyːʁə]; The Valkyrie), WWV 86B, is the second of the four epic music dramas that constitute Richard Wagner's Der Ring des Nibelungen (English: The Ring of the Nibelung). It was performed, as a single opera, at the National Theatre Munich on 26 June 1870, and received its first performance as part of the Ring cycle at the Bayreuth Festspielhaus on 14 August 1876.

 As the Ring cycle was conceived by Wagner in reverse order of performance, Die Walküre was the third of the four texts to be written, although Wagner composed the music in performance sequence. The text was completed by July 1852, and the music by March 1856.

 Wagner largely followed the principles related to the form of musical drama, which he had set out in his 1851 essay Opera and Drama under which the music would interpret the text emotionally, reflecting the feelings and moods behind the work, using a system of recurring leitmotifs to represent people, ideas, and situations rather than the conventional operatic units of arias, ensembles, and choruses. Wagner showed flexibility in the application of these principles here, particularly in Act III, when the Valkyries engage in frequent ensemble singing.

 As with Das Rheingold, Wagner wished to defer any performance of the new work until it could be shown in the context of the completed cycle, but the 1870 Munich premiere was arranged at the insistence of his patron, King Ludwig II of Bavaria. Die Walküre has achieved some popularity as a stand-alone work and continues to be performed independently from its role in the tetralogy.

 The story of Die Walküre is based on the Norse mythology told in the Völsunga saga and the Poetic Edda. In this version, the Volsung twins Sieglinde and Siegmund, separated in childhood, meet and fall in love. This union angers the gods, who demand that Siegmund must die. Sieglinde and the couple's unborn child are saved by the defiant actions of Wotan's daughter, the title character, Valkyrie Brünnhilde, who as a result faces the gods' retribution.

【Background and context】
 Wagner began work on what became his Ring project in October 1848, when he prepared a prose outline for Siegfried's Death, based on the legendary hero of Germanic myth. During the following months, he developed the outline into a full "poem" or libretto.

 After his travels to Switzerland in May 1849, Wagner continued to expand his project, having decided that a single work would not suffice for his purposes. He would, therefore, create a series of music dramas, each telling a stage of the story, basing the narrative on a combination of myth and imagination; Siegfried's Death would provide the culmination. In 1851, he outlined his purposes in his essay "A Communication to My Friends": "I propose to produce my myth in three complete dramas, preceded by a lengthy Prelude (Vorspiel)". Each of these dramas would, he said, constitute an independent whole, but would not be performed separately. "At a specially appointed Festival, I propose, some future time, to produce those three Dramas with their Prelude, in the course of three days and a fore-evening".

 In accordance with this scheme, Wagner preceded Siegfried's Death (later Götterdämmerung (The Twilight of the Gods) with the story of Siegfried's youth, Young Siegfried, later renamed Siegfried. This was, in turn, preceded by Die Walküre (The Valkyrie), dealing with Siegfried's origins, the whole tetralogy being fronted by a prologue, Das Rheingold.[4] Because Wagner prepared his texts in reverse chronological sequence, Die Walküre was the third of the dramas to be conceived and written, but appears second in the tetralogy.

【Synopsis】
《》Prior history
 During the lengthy time that has passed since the gods entered Valhalla at the end of Das Rheingold, Fafner has used the Tarnhelm to assume the form of a dragon, and guards the gold and the ring in the depths of the forest. Wotan has visited Erda seeking wisdom, and by her has fathered a daughter, Brünnhilde; he has fathered eight other daughters, possibly also by Erda. These, with Brünnhilde, are the Valkyries, whose task is to recover heroes fallen in battle and bring them to Valhalla, where they will protect the fortress from Alberich's assault should the dwarf recover the ring. Wotan has also wandered the earth, and with a woman of the Völsung race has fathered the twins Siegmund and Sieglinde, who have grown up separately and unaware of each other. From the Völsungs Wotan hopes for a hero who, unencumbered by the gods' treaties, will obtain the ring from Fafner.

《》Act 1

-《》Prelude to Act I

-《》Scene 1
 As a large storm rages, Siegmund finds shelter from his enemies in a large dwelling built around a massive ash tree. Unarmed and wounded, he collapses with exhaustion. Sieglinde enters; she gives Siegmund some water and some honeyed mead, and tells him that she is the wife of Hunding, and that he may rest there until Hunding's return. As they talk, they look at each other with growing interest and emotion. Siegmund gets ready to leave, telling Sieglinde that misfortune follows him, and he does not want to bring it on her; she replies that misfortune dwells with her already.

-《》Orchestral Interlude

-《》Scene 2
 Hunding returns and questions Siegmund's presence. Calling himself Wehwalt ("woeful"), Siegmund explains that he grew up in the forest with his parents and twin sister. One day he found their home burned down, his mother killed and his sister gone. Recently he fought with the relatives of a girl being forced into marriage. His weapons were destroyed, the bride was killed, and he was forced to flee. Hunding reveals that he is kin to one of Siegmund's pursuers; Siegmund may stay, he says, but they must fight in the morning. Before leaving, Sieglinde gives a meaningful glance to a particular spot on the tree in which, the firelight reveals, a sword is buried to the hilt.

-《》Scene 3
 Sieglinde returns, having drugged Hunding's drink. She reveals that she was forced into the marriage and that during their wedding feast, an old man appeared and plunged a sword into the trunk of the ash tree which neither Hunding nor any of his companions have been able to remove. She is longing for the hero who will draw the sword and save her. When Siegmund expresses his love for her, she reciprocates, and when he speaks the name of his father, Wälse, she recognises him as Siegmund, and realises that the sword was left for him. Siegmund then draws the sword from the tree. She reveals herself as Sieglinde, his twin sister. Siegmund names the sword "Nothung" and declares that it will be her protection. The two sing of their passionate love for each other, as the act ends.

《》Act 2

-《》Prelude to Act 2

-《》Scene 1
 On a high mountain ridge, Wotan instructs Brünnhilde, his Valkyrie daughter, to protect Siegmund in his forthcoming battle with Hunding. Fricka arrives, and in her role as goddess of family values demands that Siegmund and Sieglinde be punished for their adultery and incest. She scorns Wotan's argument that he requires Siegmund as a "free hero", who can further his plans to recover the ring from Fafner, uninhibited by Wotan's contracts. She retorts that Siegmund is not free but is Wotan's pawn, whose every move the god seeks to direct. Defeated by Fricka's argument, Wotan reluctantly agrees that he will not protect Siegmund.

-《》Scene 2
 After Fricka leaves, the troubled Wotan gives Brünnhilde the full story, and with great sorrow rescinds his earlier instruction; he orders her to give the victory to Hunding and then departs.
Orchestral Interlude

-《》Scene 3
 Siegmund and Sieglinde are running away from Hunding but are forced to stop. With a vision of Hunding's dogs scratching Siegmund's face Sieglinde faints, consumed with guilt and exhaustion.

-《》Orchestral Interlude

-《》Scene 4
 Brünnhilde suddenly appears to Siegmund and tells him of his impending death; he refuses to follow Brünnhilde to Valhalla when she tells him Sieglinde cannot accompany him. Siegmund still believes that his father's sword will assure him of victory over Hunding, but Brünnhilde tells him it has lost its power. Siegmund threatens to kill both Sieglinde and himself. Much moved, Brünnhilde decides to defy her father and grant victory to Siegmund.

-《》Scene 5
 Hunding's horn is heard; he arrives and attacks Siegmund. Under Brünnhilde's power, Siegmund begins to overpower Hunding, but Wotan appears and shatters Siegmund's sword with his spear. Hunding stabs Siegmund to death. Brünnhilde gathers up the fragments of the sword and flees on horseback with Sieglinde. Contemptuously, Wotan kills Hunding with a simple wave of hand, and sets out in pursuit of Brünnhilde, vowing to punish her harshly for her disobedience.

《》Act 3
 Brünnhilde pleads with her sisters to rescue Sieglinde: (Arthur Rackham, 1910)

-《》Prelude to Act 3 - Walkürenritt (The Ride of the Valkyries)

-《》Scene 1
 The Valkyries congregate on the mountain-top, each carrying a dead hero and chattering excitedly. Brünnhilde arrives with Sieglinde, and begs her sisters for help, but they dare not defy Wotan. Sieglinde tells Brünnhilde that without Siegmund she no longer wishes to live. Brünnhilde tells Sieglinde that she is pregnant by Siegmund, and urges her to remain alive for her child's sake, and to name the child Siegfried. Brünnhilde gives the fragments of the sword Nothung to Sieglinde, who thanks her for her loyalty and comfort, and resolves to save the child. As she departs, Wotan is heard approaching with great wrath.

-《》Scene 2
 When Wotan arrives, the Valkyries vainly try to hide Brünnhilde. He faces her and declares her punishment: she is to be stripped of her Valkyrie status and become a mortal woman, to be held in defenceless sleep on the mountain, prey to any man who finds her. The other Valkyries protest, but when Wotan threatens them with the same, they flee.

-《》Orchestral Interlude

-《》Scene 3
 In a long discourse with Wotan, Brünnhilde explains that she decided to protect Sieglinde knowing that this was Wotan's true desire. Wotan consents to her request that he surround her resting place with a circle of fire that will protect her from all but the bravest of heroes. He bids her a loving farewell and lays her sleeping form down on a rock. He then invokes Loge, the demigod of fire, and creates a circle of perpetual fire around her. Before slowly departing, Wotan pronounces that anyone who fears his spear shall never pass through the fire.
…  
【Music】
 Osborne writes that, like Das Rheingold, Die Walküre is primarily a work for solo voices, but with better integration of the vocal parts into the overall musical structure. As with its predecessor, Wagner composed Die Walküre under the principles he had defined in his book-length 1851 essay Opera and Drama, eschewing the traditional operatic norms of chorus, arias and vocal "numbers". There is, however, some division of opinion as the extent that these principles were fully observed. The critic Barry Millington opines that of all Wagner's works, Die Walküre is the fullest embodiment of the Opera and Drama precepts, achieving a complete synthesis of music and poetry. This, he says, is achieved without any notable sacrifice in musical expression". In his analytical essay The Perfect Wagnerite, Bernard Shaw praises the synthesis of music and drama: "There is not ... a note in it that has any other point than the single direct point of giving musical expression to the drama". Gutman's view, however, is that this only applies to the first two acts; the "apogee" of this style, he says, is found in the later opera Tristan and Isolde. Roger Scruton refers to deviations in Die Walküre such as the "Spring Song" (Winterstürme), in which Siegmund holds up the action to declare his love for Sieglinde in what is to all intents and purposes an aria, while Osborne notes the "impressive ensembles" in Act III, as the Valkyries sing together.

《》Act I
 The act opens in the key of D minor, which frames the music until Siegmund's death in Act II. The short prelude depicts a storm; a stamping rhythm in the basses rises to a climax in which "Donner's Call" from Das Rheingold is heard. As the scene proceeds, several new motifs are introduced; that representing Siegmund, derived from the "Spear" motif from Das Rheingold; that for Sieglinde, a gentle melody on strings, which Holman says "conveys at once Sieglinde's inner beauty and misfortune"; and the motif which Newman names "The Dawning of Love", which will recur in the final love duet of the act.  These three motifs, and their developed variants, are prominent throughout the act. Among other motifs, the aggressive brass staccato that identifies Hunding is a particularly striking phrase, "as dark and dour as the man himself".

 Wagner uses other Rheingold motifs to deliver key information. Thus, the parentage of Siegmund and Sieglinde is revealed to the audience as Wotan, when the Valhalla music plays softly on trombones. The same theme references Wotan again, when Sieglinde recounts the visit of the old man at her wedding. A repeated falling octave in G♭, extracted from the "Sword" motif, illustrates Siegmund's desperate desire for the sword, and recurs at the end of the act, together with the full "Sword" motif in triumphant brass, as he draws the sword from the tree.

《》Act II
 The second act opens exuberantly, with a short prelude that prefigures the celebrated Valkyrie motif that in the following act will form the basis of the "Ride of the Valkyries" in Act III. This motif was first sketched in 1851, for intended use in Siegfried's Tot, before the full plan of the Ring cycle was developed. The first scene of the act introduces Brünnhilde's energetic "Hojotoho!", as she answers Wotan's summons, expressing what Holman describes as her "manly enthusiasm" for her role as warrior maiden. The Wotan-Fricka dialogue that follows is illustrated by motifs that express Fricka's sour disillusion with her marriage, and Wotan's bitterness and frustration as he is unable to answer his wife's forceful arguments.

 In the colloquies between Wotan and Brünnhilde, several soundings of the "Woman's Worth" motif are heard. The "Annunciation of Death" motif is the crucial point, where the two narratives (Wotan/Brünnhilde and Siegmund/Sieglinde) come together. Wagner chose the tonality of F♯ minor for this scene, eventually modulating to B minor in preparation for the Valkyries' entry in Act III.

《》Act III
 The act opens with the famous sequence known as the "Ride of the Valkyries", formed by combining the Valkyries' own belligerent theme with Brünnhilde's war cry from act II. The Ride has achieved lasting popularity as an orchestral concert piece outside the framework of the Ring cycle; according to Newman, in the orchestral version and sometimes within the opera itself, the basis staccato phrasing is corrupted by eliding the second and third notes and emphasising the fourth rather than the first as originally written.

 At the midpoint of the act, prior to Wotan's vengeful entrance and the long denouement with Brünnhilde, we hear the "Reconciliation" motif ("Redemption by Love" per Newman) in which Sieglinde praises Brünnhilde for her rescue: "O highest of wonders! Noblest of maids!". The motif will next be heard at the very end of the Ring cycle, bringing the entire tetralogy to a close on a note of reconciliation and optimism.

 The final section of the act is marked by what Millington describes as "a succession of carefully controlled climaxes", of which the most affecting is that of Wotan's farewell to his errant daughter. The music is eventually dominated by the five falling notes of Brünnhilde's "Sleep" motif which, when Wotan has used his spear to summon Loge, is transformed into the "Magic Fire" music as Brünnhilde is encircled in the ring of fire, and Wotan sadly departs.

《》Orchestral forces
Die Walküre is scored for the following instrumental forces:
Woodwind: piccolo; 3 flutes with 3rd doubling 2nd piccolo; 3 oboes; cor anglais doubling 4th oboe; 3 clarinets; bass clarinet; 3 bassoons
Brass: 8 horns (5-8 doubling Wagner Tubas in Bb and F); 3 trumpets; bass trumpet; 2 tenor trombones; bass trombone; contrabass trombone (doubling bass trombone); contrabass tuba
Percussion: 2 sets of timpani; cymbals; triangle; gong; tenor drum; glockenspiel
Strings: 16 first violins; 16 second violins; 12 violas; 12 cellos; 8 double basses; 6 harps
Off-stage: cow horn, thunder machine

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ワルキューレ』(Die Walküre、ドイツ語発音: [diː valʁə]; The Valkyrie)は、リヒャルト・ワーグナーの『ニーベルングの指環』(Der Ring des Nibelungen、英語: The Ring of the Nibelung)を構成する4つの叙事音楽劇の第2作。 1870年6月26日にミュンヘン国立劇場でオペラとして上演され、1876年8月14日にバイロイト音楽堂で『指環』シリーズとして初演された。

 ワーグナーは『指輪物語』を上演する順番を逆に考えていたため、『ワルキューレ』は4つのテキストのうち3番目に書かれた。 テキストは1852年7月、音楽は1856年3月に完成した。

 ワーグナーは、1851年に発表したエッセイ『オペラとドラマ』の中で、音楽劇の形式に関する原則をほぼ踏襲している。この原則では、音楽はテキストを感情的に解釈し、作品の背後にある感情や気分を反映する。 ワーグナーは、特にヴァルキューレが頻繁に合唱する第3幕で、この原則を柔軟に適用した。

 ラインゴルト』と同様、ワーグナーはこの新作の上演を、完成した作品群の中で披露できるまで延期することを望んだが、パトロンであるバイエルン王ルートヴィヒ2世の強い要望により、1870年のミュンヘン初演が実現した。 ワルキューレ』は、独立した作品として一定の人気を得ており、4部作での役割とは別に上演され続けている。

 ワルキューレ』のストーリーは、『ヴォルスンガ・サガ』や『エッダ詩編』で語られる北欧神話に基づいている。 この版では、幼い頃に離れ離れになった双子のジークリンデとジークムントが出会い、恋に落ちる。 この結婚は神々を怒らせ、神々はジークムントの死を要求する。 ジークリンデと二人の胎児は、ヴォータンの娘でタイトル・キャラクターのワルキューレ、ブリュンヒルデの反抗的な行動によって救われるが、その結果、ブリュンヒルデは神々の報復に直面する。

【】背景と経緯
 ワーグナーは1848年10月、ゲルマン神話に登場する伝説的な英雄ジークフリートを題材にした『ジークフリートの死』の散文的アウトラインを作成した。 その後数ヶ月の間に、ブリュンヒルデはアウトラインを完全な "詩 "すなわちリブレットに発展させた。

 1849年5月にスイスを旅行した後、ワーグナーは、単一の作品では不十分だと判断し、プロジェクトを拡大し続けた。 そこで彼は、神話とイマジネーションを組み合わせた物語をもとに、それぞれの物語の段階を語る一連の音楽劇を創作することになる。 1851年、彼はエッセイ『わが友への通信』の中で、その目的を概説した: 「私は、長い前奏曲(Vorspiel)に先立って、3つの完全なドラマで私の神話を制作することを提案する」。 これらの戯曲はそれぞれ独立した全体を構成するが、別々に上演されることはないと彼は言った。 「特別に指定された音楽祭で、3つの戯曲とその前奏曲を、3日間と前夜祭の間に上演したい」。

 この計画に従って、ワーグナーは『ジークフリートの死』(後の『神々の黄昏』)の前に、ジークフリートの青年時代の物語『若きジークフリート』(後に『ジークフリート』と改題)を置いた。 ワーグナーは時系列を逆にしてテキストを準備したため、『ワルキューレ』は構想・執筆された戯曲の中では3作目にあたるが、4部作の中では2作目にあたる。

【】あらすじ

《》前史
 Das Rheingold』のラストで神々がヴァルハラに入ってから長い時間が経ち、ファーフナーはタルンヘルムを使ってドラゴンの姿になり、森の奥深くで黄金と指輪を守っている。 ヴォータンは知恵を求めてエルダを訪ね、彼女との間に娘ブリュンヒルデをもうけた。 彼らはブリュンヒルデと共にヴァルキューレと呼ばれ、戦いで倒れた英雄たちをヴァルハラに運び、小人が指輪を取り戻した際にはアルベリヒの襲撃から要塞を守る。 ヴォータンもまた地上をさまよい、ヴェルズング族の女性との間に双子のジークムントとジークリンデをもうけた。 ヴォータンは、神々の条約に縛られることなく、ファーフナーから指輪を手に入れる英雄を、ヴェルズングたちから期待する。

《》第1幕

-《》第1幕への序曲

-《》第1場
 大嵐が吹き荒れる中、ジークムントは巨大なトネリコの木の周りに建てられた大きな住居に敵から身を隠す。 丸腰で負傷した彼は疲労で倒れる。 ジークリンデはジークムントに水と蜂蜜入りの蜂蜜酒を与え、自分がフンディングの妻であること、フンディングが戻ってくるまでそこで休んでよいことを告げる。 二人は話しながら、互いに興味と感情を深めて見つめ合う。 ジークムントは去ろうとするジークリンデに、災難は自分につきまとうものであり、彼女に災難をもたらしたくないと告げるが、彼女は災難はすでに彼女に宿っていると答える。

-《》オーケストラの間奏曲

-《》シーン2
 フンディングが戻り、ジークムントの存在に疑問を投げかける。 ジークムントは自らをヴェーヴァルト(「哀れな」)と名乗り、両親と双子の妹とともに森で育ったと説明する。 ある日、彼は家が焼け落ち、母が殺され、妹がいなくなっているのを発見した。 最近、彼は結婚を強要された少女の親族と戦った。 彼の武器は破壊され、花嫁は殺され、彼は逃亡を余儀なくされた。 フンディングは、自分がジークムントの追っ手の一人と親類であることを明かし、ジークムントはここにいてもいいが、朝には戦わなければならないと言う。 去り際にジークリンデは、木のある場所に意味ありげな視線を送る。

-《》第3場
 ジークリンデがフンディングの酒に薬を盛って戻ってくる。 彼女は結婚を強要されたこと、結婚の宴の最中に老人が現れてトネリコの幹に剣を突き刺したが、フンディングも彼の仲間もそれを取り除くことができなかったことを明かす。 彼女は、その剣を抜いて自分を救ってくれる英雄を待ち望んでいるのだ。 ジークムントが彼女への愛を表現すると、彼女はそれに応え、彼が父ヴェルゼの名を口にすると、彼女は彼をジークムントと認め、剣が彼のために残されたものだと気づく。 ジークムントは木から剣を抜く。 彼女はフンディングの双子の妹ジークリンデであることを明かす。 ジークムントはその剣を "ノートゥング "と名付け、彼女を守ると宣言する。 二人は互いへの熱い愛を歌い、幕が終わる。

《》第2幕

-《》第2幕への前奏曲

-《》第1場
 高い山の尾根で、ヴォータンはワルキューレの娘ブリュンヒルデに、ジークムントをフンディングとの戦いで守るよう指示する。 ジークムントとジークリンデの姦通と近親相姦を罰するよう要求する。 彼女はジークムントを "自由な英雄 "として必要とするヴォータンの主張を軽蔑し、ジークムントはヴォータンの契約に縛られることなく、ファーフナーから指輪を取り戻す計画を進めることができると主張する。 ブリュンヒルデは、ジークムントは自由ではなくヴォータンの手先であり、その一挙手一投足を神が指図するのだと反論する。 フリッカの説得に負け、ヴォータンはしぶしぶジークムントを守らないことに同意する。

-《》第2場
 フリッカが去った後、困り果てたヴォータンはブリュンヒルデに全貌を話し、大きな悲しみとともに先の指示を取り消す。
管弦楽の間奏曲

-《》第3場
 ジークムントとジークリンデはフンディングから逃げ惑うが、やむなく立ち止まる。 ジークリンデは、ジークムントの顔を引っ掻くフンディングの犬の幻影を見ながら、罪悪感と疲労で気を失う。

-《》オーケストラ間奏曲

-《》第4場
 ブリュンヒルデが突然ジークムントの前に現れ、自分の死が間近に迫っていることを告げる。ジークムントは、ブリュンヒルデにジークリンデは同行できないと言われ、ブリュンヒルデに従ってヴァルハラに行くことを拒否する。 ジークムントはまだ父の剣がフンディングへの勝利を約束してくれると信じているが、ブリュンヒルデはその剣は力を失ったと告げる。 ジークムントはジークリンデと自分を殺すと脅す。 感動したブリュンヒルデは父に逆らい、ジークムントに勝利を与える決心をする。

-《》第5場
フンディングの角笛が聞こえ、フンディングはジークムントに襲いかかる。 ブリュンヒルデの力でジークムントはフンディングを圧倒し始めるが、ヴォータンが現れ、槍でジークムントの剣を砕く。 フンディングはジークムントを刺し殺す。 ブリュンヒルデは剣の破片を拾い集め、ジークリンデと馬に乗って逃げる。 ヴォータンは軽蔑しながらも、手を振るだけでフンディングを殺し、ブリュンヒルデを追って出発する。

《》第3幕
 ブリュンヒルデが妹たちにジークリンデ救出を懇願する:(アーサー・ラッカム、1910年)

-《》第3幕への前奏曲 - ワルキューレ(ヴァルキューレの騎行)

-《》第1場
 ヴァルキューレたちが山頂に集まり、それぞれ死んだ英雄を抱いて興奮気味におしゃべりする。 ブリュンヒルデはジークリンデを連れて姉たちに助けを乞うが、姉たちはヴォータンには逆らえない。 ジークリンデはブリュンヒルデに、ジークムントがいなければもう生きていたくないと言う。 ブリュンヒルデはジークリンデにジークムントの子を身ごもったことを告げ、子供のために生きていること、そしてその子をジークフリートと名づけることを勧める。 ブリュンヒルデは剣ノートゥングの破片をジークリンデに渡す。ジークリンデは彼女の忠誠と慰めに感謝し、子供を救う決意をする。 彼女が立ち去ると、ヴォータンが大いなる怒りをもって近づいてくるのが聞こえる。

-《》第2場
 ヴォータンが到着すると、ヴァルキューレたちは必死にブリュンヒルデを隠そうとする。 彼女はワルキューレの身分を剥奪され、人間の女となり、山の上で無防備に眠らされ、見つけた男の餌食となる。 他のヴァルキューレたちは抗議するが、ヴォータンが同じように脅すと逃げ出す。

-《》オーケストラ間奏曲

-《》第3場
 ブリュンヒルデはヴォータンとの長い対話の中で、それがヴォータンの真の望みだと知りながらジークリンデを守ることを決めたと説明する。 ヴォータンはジークリンデの安息の地を火の輪で囲み、勇敢な勇士以外からは彼女を守るようにという彼女の願いを承諾します。 ヴォータンはジークリンデに別れを告げ、その寝姿を岩の上に横たえる。 そして火の半神ローゲを呼び、彼女の周囲に永久の火の輪を作る。 ヴォータンはゆっくりと立ち去る前に、彼の槍を恐れる者は決して火の中を通ることはないと宣言する。 

【音楽】
 オズボーンは、『ラインゴルト』と同様、『ワルキューレ』は主として独唱のための作品であるが、声楽パートが音楽全体の構成にうまく組み込まれていると書いている。 ワーグナーは『ワルキューレ』の前作と同様、1851年に発表した長大なエッセイ『オペラとドラマ』で定義した原則のもとに『ワルキューレ』を作曲し、合唱、アリア、声楽の "ナンバー "といった伝統的なオペラの規範を排した。 しかし、これらの原則がどこまで完全に守られていたかについては、意見が分かれている。 批評家バリー・ミリントンは、ワーグナーの全作品の中で『ワルキューレ』はオペラと戯曲の戒律を最も完全に体現しており、音楽と詩の完全な統合を成し遂げている、と論評している。 これは、音楽的表現に特筆すべき犠牲を払うことなく達成されている」と彼は言う。 バーナード・ショーは、分析的なエッセイ『完璧なワグネリアン』の中で、音楽とドラマの統合を賞賛している。 しかし、ガットマンの見解では、これは最初の2幕にのみ適用されるもので、このスタイルの「頂点」は後のオペラ『トリスタンとイゾルデ』にあるという。 ロジャー・スクルートンは、『ワルキューレ』における逸脱点、例えばジークムントがジークリンデへの愛を宣言するためにアクションを起こす「春の歌」(Winterstürme)はどう見てもアリアであることに言及し、オズボーンは第3幕でヴァルキューレたちが一緒に歌う「印象的なアンサンブル」に注目している。

《》第1幕
 幕開けはニ短調で、第2幕でジークムントが死ぬまで、この調が音楽を縁取る。 短い前奏曲では嵐が描かれ、バスの踏み鳴らすリズムがクライマックスへと上昇し、『ラインゴルト』の「ドナーの呼び声」が聴こえる。 ジークムントを表すモチーフは『ラインゴルト』の "槍 "のモチーフに由来し、ジークリンデを表すモチーフは弦楽器の穏やかな旋律で、ホルマンは「ジークリンデの内面の美しさと不幸を同時に伝えている」と述べている。  この3つのモチーフと、その発展形は、この幕を通して目立つ。 他のモチーフの中でも、フンディングを識別する攻撃的な金管のスタッカートは、「彼自身のように暗く、気難しい」特に印象的なフレーズである。

 ワーグナーは重要な情報を伝えるために、ラインゴルトの他のモチーフも使っている。 こうしてジークムントとジークリンデの親がヴォータンであることが聴衆に明かされ、ヴァルハラの音楽がトロンボーンで静かに奏でられる。 同じ主題が再びヴォータンに言及するのは、ジークリンデが結婚式での老人の訪問を語るときである。 剣」のモチーフから抽出された変ト音で繰り返されるオクターヴの下降は、ジークムントの剣に対する絶望的な欲望を表しており、幕の最後に、彼が木から剣を引き抜くときに、勝利に満ちた金管楽器による「剣」のモチーフ全体とともに繰り返される。

《》第2幕
 第2幕は、次の第3幕の「ワルキューレの騎行」の基礎となる、有名なワルキューレのモチーフを予感させる短い前奏曲で華々しく幕を開ける。 このモチーフは、1851年にジークフリートの「トット」で使われる予定でスケッチされた。 幕の最初の場面では、ブリュンヒルデがヴォータンの呼びかけに応え、ホルマンが「男らしい熱意」と表現するように、乙女戦士としての役割を表現する「ホーホトホー!」というエネルギッシュな言葉が登場する。 それに続くヴォータンとフリッカの対話は、フリッカの結婚生活への不機嫌な幻滅と、妻の強引な言い分に答えられないヴォータンの苦渋と苛立ちを表すモチーフで描かれている。

 ヴォータンとブリュンヒルデの会話では、「女の価値」モチーフのいくつかの響きが聴かれる。 死の告知」のモチーフは、2つの物語(ヴォータン/ブリュンヒルデとジークムント/ジークリンデ)が一体となる重要なポイントである。 ワーグナーはこの場面にヘ短調を選び、やがて第3幕のヴァルキューレの入場に備えてロ短調に転調した。

《》第3幕
 ワルキューレ自身の好戦的なテーマと、第2幕のブリュンヒルデの雄叫びが組み合わされ、「ワルキューレの騎行」として知られる有名なシークエンスで幕を開ける。 ニューマンによれば、管弦楽版では、またオペラ自体でも、基本的なスタッカートのフレージングが、2番目と3番目の音が省略され、4番目の音が強調されている。

 幕の中盤、ヴォータンの復讐に燃える登場とブリュンヒルデとの長い決着に先立ち、ジークリンデがブリュンヒルデの救出を讃える「和解」のモチーフ(ニューマンによれば「愛による救済」)が聴かれる: 「驚異の最高峰よ! 最も高貴な乙女たちよ!」。 このモチーフは、リング・サイクルの最後にも登場し、和解と楽観的な雰囲気で4部作全体を締めくくる。

 幕の終盤は、ミリントンが「注意深くコントロールされたクライマックスの連続」と形容するように、ヴォータンが過ちを犯した娘に別れを告げる場面が最も印象的である。 ヴォータンが槍でローゲを召喚すると、ブリュンヒルデが火の輪に包まれ、ヴォータンが悲しげに去っていく「魔法の火」の音楽に変わる。

《》オーケストラの編成
 ワルキューレ』は以下の楽器編成で演奏される:
木管:ピッコロ;フルート3(3番は2番ピッコロを兼ねる);オーボエ3;コルアングレ(4番オーボエを兼ねる);クラリネット3;バスクラリネット;ファゴット3
金管:ホルン8本(ワグナー・チューバ(BbとF)を兼ねる5~8本)、トランペット3本、バス・トランペット、テナー・トロンボーン2本、バス・トロンボーン、コントラバス・トロンボーン(バス・トロンボーンを兼ねる)、コントラバス・チューバ
打楽器:ティンパニ2セット;シンバル;トライアングル;ゴング;テナードラム;グロッケンシュピール
弦楽器 第1ヴァイオリン16;第2ヴァイオリン16;ヴィオラ12;チェロ12;コントラバス8;ハープ6
舞台袖:カウ・ホルン、サンダー・マシン













〜〜
2. 作曲者:ワーグナーについて
 2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 リヒャルト・ワーグナーの舞台作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜


リヒャルト・ワーグナー
Richard Wagner
Wikipedia DE(ドイツ版) URL>
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Richard_Wagne


 Wilhelm Richard Wagner (* 22. Mai 1813 in Leipzig; † 13. Februar 1883 in Venedig) war ein deutscher Komponist, Schriftsteller, Theaterregisseur und Dirigent. Mit seinen durchkomponierten Musikdramen gilt er als einer der bedeutendsten und einflussreichsten Komponisten der Romantik.

 Richard Wagner setzte für Figuren, Vorgänge und Gefühle charakteristische Leitmotive ein und entwickelte dies im Ring des Nibelungen zu einer systematischen Methode. Das von ihm propagierte Gesamtkunstwerk verbindet unterschiedliche Künste wie Musik, Dichtung und Schauspiel zu einer Einheit. Wagners Neuerungen der Harmonik beeinflussten die Entwicklung der Musik bis in die Moderne.

 Wagner beschäftigte sich intensiv mit Stoffen der germanischen Mythologie und Sagenwelt wie dem Schwanenritter, der Nibelungensage und dem Heiligen Gral als Teil der Artus-Sage. In Lohengrin, der Ring-Tetralogie und dem Spätwerk Parsifal kreisen seine Gedanken um das Motiv der Erlösung, das bereits im Fliegenden Holländer eine zentrale Rolle spielt. Mit Tristan und Isolde schuf er eine der berühmtesten Liebesopern der Musikgeschichte. Das Werk wird von schwebenden Dissonanzen, gesteigerter Chromatik, häufigen Modulationen und unbestimmten Harmonien geprägt und überschreitet die Grenze zur Polytonalität.

 Sein unstetes Leben führte ihn in zahlreiche Städte Europas, in denen ein Großteil seines Werkes entstand. Richard Wagner gründete die ausschließlich der Aufführung eigener Werke gewidmeten Festspiele in dem von ihm geplanten Bayreuther Festspielhaus.

 An den Erlösungsgedanken knüpft die Kritik Friedrich Nietzsches an, der sich nach anfänglicher Begeisterung von Wagner abwandte und in zahlreichen teils polemischen Schriften nicht nur die Musik, sondern auch das übrige Werk einer kritischen Analyse unterzog.

 In der Zeit des Nationalsozialismus wurde Wagners Werk zum Staatskult erhoben. Mit seiner Schrift Das Judenthum in der Musik und weiteren Äußerungen gehört Wagner geistesgeschichtlich zu den obsessiven Verfechtern des Antisemitismus und zu den umstrittensten Künstlern der Kulturgeschichte. Ob sich der Antisemitismus in seinen musikdramatischen Werken niedergeschlagen hat, wird bis in die Gegenwart diskutiert.

 Wagners Wirkung geht weit über den musikalischen Bereich hinaus. Literaten und Maler, Philosophen und Regisseure haben sich ebenso mit ihm befasst wie Germanisten, Historiker, Politik- und Religionswissenschaftler.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ヴィルヘルム・リヒャルト・ワーグナー(* 1813年5月22日ライプツィヒ、† 1883年2月13日ヴェネツィア)は、ドイツの作曲家、作家、劇場監督、指揮者。 彼の作曲した劇音楽は、ロマン派時代における最も重要で影響力のある作曲家の一人とされている。

 リヒャルト・ワーグナーは、登場人物、出来事、感情に特徴的なライトモチーフを用い、『ニーベルングの指環』ではこれを体系的な手法へと発展させた。 彼が提唱したゲザムトークンストワークは、音楽、詩、演劇といった異なる芸術をひとつのまとまりにしたものである。 和声におけるワーグナーの革新は、現代に至るまでの音楽の発展に影響を与えた。

 ワーグナーは、白鳥の騎士、ニーベルング物語、アーサー王伝説の一部としての聖杯など、ゲルマン神話や伝説に深く関わった。 ローエングリン』、『指環』4部作、晩年の『パルジファル』では、すでに『さまよえるオランダ人』で中心的な役割を果たしていた贖罪のモチーフを中心に、彼の考えが展開される。 トリスタンとイゾルデ』では、音楽史上最も有名な恋愛オペラのひとつを生み出した。 その作品の特徴は、浮遊する不協和音、高められた半音階、頻繁な転調、不確定な和声であり、多声性への境界を越えている。

 不穏な生活を送っていた彼は、ヨーロッパの数多くの都市を訪れ、そこで多くの作品を作曲した。 リヒャルト・ワーグナーは、自らが計画したバイロイト祝祭劇場で、自作品の上演だけに特化したフェスティバルを創設した。

 フリードリヒ・ニーチェの批評は贖罪の思想と結びついており、当初は熱狂的であったニーチェも、やがてワーグナーから離れ、音楽だけでなくその他の作品についても、時に極論的な著作を数多く残して批評の対象とした。

 国家社会主義時代には、ワーグナーの作品は国家的カルトの地位に昇格した。 エッセイ『音楽におけるユダヤ教』(Das Judenthum in der Musik)などで、ワーグナーは知的歴史上最も執拗に反ユダヤ主義を主張した一人であり、文化史上最も物議を醸した芸術家の一人でもある。 反ユダヤ主義が彼の音楽劇作品に反映されていたかどうかは、今日でも議論されている。

 ワーグナーの影響力は、音楽の領域をはるかに超えた。 作家、画家、哲学者、映画監督も、ドイツ学者、歴史学者、政治学者、宗教学者と同様に、ワーグナーを分析してきた。







〜〜
 2.2 リヒャルト・ワーグナーの舞台作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

リヒャルト・ワーグナーの舞台作品リスト
List of works for the stage by Richard Wagner
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_works_for_the_stage_by_Richard_Wagner


 







〜〜
3. ニーベルンゲンの指環へのリンク
 3.1 「ニーベルンゲンの指環」Wikipedia EN(英語版)へのリンク
〜〜

ニーベルンゲンの指環 : Der Ring des Nibelungen
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Der_Ring_des_Nibelungen


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?