見出し画像

ラジオ生活:クラシックカフェ リスト「ハンガリー幻想曲」

聞き逃しサービス 2024/02/05 放送
クラシックカフェ
バルトークの弦楽器と打楽器とチェレスタのための音楽


「ハンガリー幻想曲」
作曲: Liszt Ferenc
シプリアン・カツァリス(ピアノ)
フィラデルフィア管弦楽団(管弦楽)
ユージン・オーマンディ(指揮)
(15分10秒)

開始より02分48秒頃 (終了より1時間37分12秒前頃)


配信終了 2024/02/12 15:50

 (すでに配信終了してます)


番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Liszt+Hungarian_Fantasy



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Liszt_Ferenc+Magyar_fantázia






リスト「ハンガリー幻想曲」
Wikipedia JA (日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/ハンガリー幻想曲


 ハンガリー幻想曲(ハンガリーげんそうきょく、独:Fantasie über ungarische Volksmelodien)S123は、フランツ・リストが作曲したピアノと管弦楽のための作品。正式な名称は『ハンガリー民謡旋律にもとづく幻想曲』。演奏時間は約15分。

〜[上記Wikipediaより抜粋。]

リスト「ハンガリーのファンタジー」
Hungarian Fantasy (Liszt)
Wikipedia EN (英語版) URL>  https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hungarian_Fantasy_(Liszt)


 The Fantasia on Hungarian Folk Melodies (German: Fantasie über ungarische Volksmelodien, Hungarian: Fantázia magyar népi dallamokkal), commonly known in short form simply as the Hungarian Fantasy, is Franz Liszt's arrangement for piano and orchestra of his Hungarian Rhapsody No. 14, originally for solo piano. The Fantasia was written in 1852 and premiered in Pest on June 1, 1853, with Hans von Bülow as soloist and Ferenc Erkel conducting the orchestra.

【Overview】
 During Liszt's lifetime, his Hungarian Rhapsodies were among his most popular works. Because of this popularity, he may have been under pressure to produce versions of them for piano and orchestra. The present work is the only such work that Liszt is known to have produced. However he may, at the end of his life, have helped his student Sophie Menter with her Concerto in the Hungarian Style (1885), a work which was clearly influenced by the Hungarian Fantasy.
 A slow introduction by the orchestra is followed by a solo cadenza before proceeding to the main body of the work. The bold, marchlike main theme of the work, as in the version for solo piano, is the Hungarian folk song "Mohac's Field", with a long-short-short-long rhythm. While much of the piece's thematic material is derived from this song, there is also a section in A minor marked "in gypsy style" (alla zingarese).
 While the Fantasia is in the same style and tradition as the Hungarian Rhapsodies, it differs structurally from them. The Rhapsodies generally present a clear succession of two traditional scales — lassan, and friska. These dances are evident in the Fantasia, particularly in the long and brilliant friska section. However, Liszt is freer and wider-ranging in his combination and juxtaposition of material than he usually is in this type of work.

〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 ハンガリー民謡による幻想曲(ドイツ語: Fantasie über ungarische Volksmelodien、ハンガリー語: Fantázia magyar népi dallamokkal):Fantázia magyar népi dallamokkal)は、フランツ・リストがピアノと管弦楽のために編曲したハンガリー狂詩曲第14番である。この幻想曲は1852年に作曲され、1853年6月1日にペストでハンス・フォン・ビューローの独奏、フェレンツ・エルケルの指揮で初演された。
...
【概要】
 リストの生涯において、ハンガリー狂詩曲は最も人気のある作品のひとつであった。その人気ゆえに、彼はピアノと管弦楽のためのヴァージョンを作る必要に迫られていたのかもしれない。この作品は、リストが制作したとされる唯一の作品である。しかし、リストは晩年、弟子のソフィー・メンターの《ハンガリー風協奏曲》(1885年)を手伝ったかもしれない。
 オーケストラによる緩やかな序奏にソロのカデンツァが続き、作品本編に入る。大胆な行進曲風の主旋律は、ピアノ独奏版と同様、ハンガリー民謡「モハックの野原」で、長短拍子のリズムを持つ。曲の主題の多くはこの曲に由来するが、「ジプシー風(alla zingarese)」と記されたイ短調の部分もある。
 この幻想曲は、ハンガリー狂詩曲と同じ様式と伝統を受け継いでいるが、構造的には異なっている。狂詩曲は一般に、ラッサンとフリスカという2つの伝統的な音階の明確な連続を提示する。これらの舞曲は、幻想曲、特に長く華麗なフリスカの部分に顕著に現れている。しかし、リストは、この種の作品では通常よりも、素材の組み合わせや並置において、より自由で幅広い表現をしている。






リスト「ハンガリーのファンタジー」
Magyar fantázia - Liszt Ferenc -
Wikipedia HU (ハンガリー版) URL> https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Magyar_fantázia


 A Magyar fantázia (Phantasie über ungarische Volksmelodien – Fantázia magyar népi dallamokra) Liszt Ferenc 1852-ben komponált zongoraversenye. Bemutatója 1853 nyarán volt Pesten, Hans von Bülow szólójával. Nyomtatásban 1864-ben jelent meg. Műjegyzékszáma: S.123.

【A zene】
 Liszt versenyműve népszerű hangversenydarab, virtuóz, nagyszabású, hatásos kompozíció, gyakran játsszák elismert zongoraművészek, és dirigálják híres karmesterek is. Kiválóan, a cigányegyüttesek játékmódjából ellesett és választott apparátusára adaptált modorban dolgozza fel a témául felhasznált magyar népies melódiákat, verbunkosdallamokat, táncokat, amivel egyúttal bevezette a műzenébe a magyar zenében ismert lassú–friss tételpárt. A feldolgozott dallamok szerzői nem ismertek, egy részük szerepel az 1847 után megjelent különféle magyar gyűjteményekben, másokat Liszt jegyzetfüzetében találták meg, amiket maga jegyzett le hallás után.
 Az egytételes mű a vonósbasszusokon, kürtön, fagotton megszólaltatott Magosan repül a daru című népies műdal komor-ünnepélyes moll változatával, lassú metrummal indul, cigány vagy magyar mollban. Ezt követi a zongora bemutatkozása, egy bravúros, a daru-témából és kuruc-kvart motívumokból építkező kadenciával. A zongora indítja a gyors szakaszt, amelyben találni egy zongoránál merőben szokatlan, de nyilvánvalóan a cigányegyüttesek előadásmódjára utaló előírást: „vibrato assai”. E-dúrban szólal meg a daru-téma, majd amikor a zenekar is átveszi, a zongora virtuóz futamokat játszik. Finom kuruc-kvartos zongoraszóló következik, amit indulószerű rész követ, a trombitaszerűen („quasi tromba”) játszó zongorát vonóspizzicato kíséri. Újabb rövid kadencia után verbunkos dallam adja a következő rész témáját, a-mollban. Újabb daru-témás kadencia után egy olyan friss táncdallam szólal meg F-dúrban, amit Liszt jegyzett le Koltói csárdás címmel. Ezt követően – csúcspontként – ismét a daru-témát intonálja a zongora, majd igazi lisztien hatásos befejezéssel ér véget a versenymű.


〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 『ハンガリー幻想曲』(Phantasie über ungarische Volksmelodien - Fantasy on Hungarian Folk Tunes)は、フェレンツ・リストが1852年に作曲したピアノ協奏曲。ハンス・フォン・ビューローをソリストに迎え、1853年夏にペストで初演された。1864年に出版された。カタログ番号:S.123。

【音楽】
 リストの協奏曲は、有名なピアニストが演奏し、有名な指揮者が指揮することが多い、ヴィルトゥオーゾ的で大規模な印象的な曲であり、人気のあるコンサート・ピースである。ジプシー・アンサンブルの演奏スタイルを借用し、彼が選んだ装置に合わせて、ハンガリー民謡の旋律、ヴェルヴンクの旋律、舞曲を題材にした優れた手法で、ハンガリー音楽でおなじみの緩徐楽章のペアを芸術音楽に導入している。メロディーの作曲者は定かではなく、1847年以降に出版された様々なハンガリー曲集に収録されているものもあれば、リスト自身が聴いた後に書き留めたノートに収録されているものもある。
 この1楽章の作品は、民謡「Magosan repül a daru(鶴は高く飛ぶ)」の陰鬱で厳粛な短調版で始まり、弦楽バス、ホルン、ファゴットで演奏される。続いてピアノが登場し、鶴の主題とクルック=クヴァルトのモチーフに基づくカデンツァが華麗に奏される。ピアノは急速部を開始するが、その中でピアノには非常に珍しい仕様が見られるが、明らかにジプシー・アンサンブルの演奏方法を指している。鶴の主題はホ長調で演奏され、オーケストラに引き継がれると、ピアノはヴィルトゥオーゾ的な走りを見せる。繊細な四重奏のピアノ・ソロがあり、行進曲のようなセクションが続き、ピアノは弦楽器のピチカートを伴ってトランペットのような('quasi tromba')奏法で演奏する。さらに短いカデンツァの後、ヴェルヴンクの旋律がイ短調の次の楽章の主題となる。さらに鶴の主題によるカデンツァの後、ヘ長調の新鮮な舞曲の旋律が演奏される。そしてクライマックスとして、鶴の主題が再びピアノのイントネーションで奏され、協奏曲はまさにリストらしい終わり方で幕を閉じる。


〜[上記wikipediaの翻訳より抜粋。翻訳には主にアプリ「DeepL」を使用。]








リスト・フェレンツ
Liszt Ferenc
Wikipedia EN (英語版) URL>  https://en.m.wikipedia.org/wiki/Liszt_Ferenc



Liszt Ferenc
Wikipedia HU (ハンガリー版) URL>  https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Liszt_Ferenc


  Liszt Ferenc (világszerte használt német nevén Franz Liszt; Doborján, 1811. október 22. – Bayreuth, 1886. július 31.) magyar zeneszerző, zongoraművész, karmester és zenetanár, a 19. századi romantika egyik legjelentősebb zeneszerzője.
 Apja, Liszt Ádám, Esterházy herceg hivatalnoka, korán felismerte fiának kivételes zenei tehetségét, és minden lehetőséget megragadott kibontakoztatására. Liszt kilencéves korában már nyilvánosság előtt zongorázott Sopronban és Pozsonyban, majd hamarosan műpártoló főurak támogatásával Bécsben folytathatta tanulmányait Czerny és Salieri tanítványaként. 1822. december 1-jén mutatkozott be Bécsben. A 11 éves Liszt első koncertje nagy feltűnést keltett. Itt találkozott Beethovennel, Czerny közvetítésével, aki korábban Beethoven tanítványa volt. Itt is jelent meg nyomtatásban első műve, variációi ugyanarra a Diabelli-témára (keringőre), amelyekre Beethoven híres zongoraművét írta. Az ifjú Liszt bécsi szereplését követően négy nagy sikerű pesti, illetve budai koncertje után 1823 őszén apjával Franciaországba utazott, és az európai művészeti élet egyik központjába, Párizsba költözött.
 Felvételét a párizsi Conservatoire-ba Cherubini, az intézmény vezetője gátolta meg, így visszatért Bécsbe, ahol magánúton zeneelméletet és ellenpontozást tanult, közben hangversenykörútra indult. Londoni bemutatkozását számos újabb meghívás követte Franciaországba, Svájcba, majd ismét Angliába. Műsorán többnyire a népszerű operákra írt ábrándok, parafrázisok szerepeltek. 1827-ben egy időre a francia fővárosban telepedett le, ahol tehetségének köszönhetően a társasági élet ünnepelt hőse lett. Itt ismerkedett meg Chopinnel, akitől eltanulta a zongorajáték árnyalatait, valamint Berliozzal, akitől a zenekari nyelvet és a programzene új vívmányait sajátította el. Az 1830-as évek végén újabb hangversenykörutakra indult, bejárta egész Európát, Portugáliától Oroszországig. 1835-ben a genfi konzervatórium tanára lett. Az 1838-as pesti árvízkatasztrófa károsultjait Bécsben rendezett hangversenyeinek jövedelmével támogatta. Ugyanilyen bőkezűen járult hozzá néhány évvel később a bonni Beethoven-emlékmű létrehozásához. Az oroszországi hangversenykörutak során megismerkedett az orosz komponisták művészetével és szerelmével, Carolyne zu Sayn-Wittgenstein hercegnővel, aki a későbbiekben közreműködött irodalmi munkásságában. A negyvenes évek elején Weimarban az udvari színház karmestere lett, itt népszerűsítette és vezényelte kortársai műveit, valamint tanította a kontinens minden sarkából érkező pályakezdő muzsikusokat és komponistákat. Liszt élete utolsó évtizedeit Weimar, Róma és Budapest között osztotta meg. A budapesti Zeneakadémia első éveiben készséggel segítette a magyar zenekultúra újonnan kialakuló központját, és vállalta, hogy az év néhány hónapjában itt tanítson.
 Liszt rendkívül termékeny zeneszerző volt. Műveinek nagy részét zongorára komponálta, ezek zömének eljátszásához rendkívüli technikai tudás szükséges. Alkotásainak viszonylagos ismeretlensége azzal magyarázható, hogy rengeteg darabot komponált: mintegy 400 eredeti művének zöme virtuóz zongoramű, szimfónia, szimfonikus költemény, mise. Összesen kb. 1400 művet komponált (beleszámolva eredeti műveit, átiratait stb.), amivel minden idők egyik legtermékenyebb zeneszerzője. A programzene lelkes támogatója volt. Zenei átiratokkal is foglalkozott, és az olyan legbonyolultabb zenekari művekkel is megbirkózott, mint például Beethoven szimfóniái. Művei a világ minden részén elmaradhatatlan elemei a koncertprogramoknak. Zenei munkássága mellett rengeteg esszét írt különböző témákról: zeneszerzők társadalmi helyzete, műelemzések stb.


〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 フェレンツ・リスト(ドイツ語: Franz Liszt; Doborján, 1811年10月22日 - バイロイト、1886年7月31日) ハンガリーの作曲家、ピアニスト、指揮者、音楽教師。
 エステルハージ公の事務官であった父アダム・リストは、早くから息子の類まれな音楽的才能に気づき、あらゆる機会をとらえてその才能を開花させた。9歳の時、リストはすでにショプロンとブラチスラヴァの公の場でピアノを弾いており、やがて庇護的な領主の支援を受けて、ツェルニーとサリエリの弟子としてウィーンで勉強を続けることができた。1822年12月1日、ウィーンでデビュー。11歳の時、リストの最初のコンサートはセンセーションを巻き起こした。ベートーヴェンの弟子であったツェルニーを通じて、リストがベートーヴェンと出会ったのもこのコンサートであった。また、ベートーヴェンが有名なピアノ曲を書いたのと同じディアベリの主題(ワルツ)による変奏曲という、彼の最初の作品が印刷物として出版されたのもこのコンサートであった。ウィーンとブダでの4回のコンサートが大成功を収めた後、1823年の秋、若きリストは父とともにフランスに渡り、ヨーロッパの芸術生活の中心地のひとつであったパリに移り住んだ。
 パリ音楽院への入学は、院長のケルビーニに阻止され、彼はウィーンに戻り、個人的に音楽理論と対位法を学びながら、演奏旅行へと出発した。ロンドンでのデビューの後、フランス、スイス、そして再びイギリスへの招聘が続いた。彼のレパートリーは、主に回想曲やポピュラー・オペラのパラフレーズであった。1827年にはフランスの首都に居を構え、その才能で社交界の名士となった。ここでショパンに出会い、ピアノ演奏のニュアンスを学び、ベルリオーズに出会い、オーケストラ音楽の言語とプログラム音楽の新しい成果を学んだ。1830年代後半には、さらに演奏旅行に乗り出し、ポルトガルからロシアまでヨーロッパ中を旅した。1835年にはジュネーヴ音楽院の教授に任命された。1838年にペストで起こった洪水災害の被災者を、ウィーンでのコンサートの収益金で支援した。数年後、ボンのベートーヴェン記念館にも同様に多額の寄付を行った。ロシアでの演奏旅行では、ロシアの作曲家たちの芸術を知り、恋人のカロリン・ズー・セイン=ヴィトゲンシュタイン王女とも親交を深めた。1940年代初頭には、ワイマールの宮廷劇場の指揮者となり、同時代の作曲家たちの作品を普及・指揮し、大陸各地から集まった新進の音楽家や作曲家たちを指導した。リストは晩年の数十年間をワイマール、ローマ、ブダペストで過ごした。ブダペストの音楽アカデミーの設立初期には、ハンガリーの音楽文化の中心地として新たに台頭してきたこのアカデミーを進んで援助し、1年のうち数ヶ月間、そこで教えることに同意した。
 リストは非常に多作な作曲家であった。彼はほとんどの作品をピアノのために作曲したが、そのほとんどは演奏するのに並外れた技術を必要とする。リストが作曲した400曲あまりのオリジナル作品のほとんどは、ヴィルトゥオーゾ・ピアノ作品、交響曲、交響詩、ミサ曲などである。プログラム音楽の熱心な支持者でもあった。また、楽譜のトランスクリプションを書いたり、ベートーヴェンの交響曲のような最も複雑な管弦楽作品にも取り組んだ。彼の作品は世界中のコンサート・プログラムに欠かせない。音楽活動に加え、作曲家の社会的状況、作品の分析など、さまざまなテーマで多くのエッセイを書いている。





この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?