見出し画像

ラジオ生活:ディスカバー・ビートルズ II・ジョージ月間その4 The Beatles「Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band」

聞き逃しサービス2024/02/25 放送
ディスカバー・ビートルズ II
ジョージ月間その4
ビートルズにはジョージのハーモニーがあった!


「Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band」
The Beatles
(2分00秒)

開始より39分35秒頃 (終了より10分25秒前頃)


配信終了2024/03/03 13:50



番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=The_Beatles+Sgt_Peppers_Lonely_Hearts_Club_Band



Bing検索> https://www.bing.com/videos/search?q=The_Beatles+Sgt_Peppers_Lonely_Hearts_Club_Band













TheBeatles.com> https://www.thebeatles.com/sgt-peppers-lonely-hearts-club-band



The Beatles「Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band」
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sgt._Pepper%27s_Lonely_Hearts_Club_Band


 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band is the eighth studio album by the English rock band the Beatles. Released on 26 May 1967, Sgt. Pepper is regarded by musicologists as an early concept album that advanced the roles of sound composition, extended form, psychedelic imagery, record sleeves, and the producer in popular music. The album had an immediate cross-generational impact and was associated with numerous touchstones of the era's youth culture, such as fashion, drugs, mysticism, and a sense of optimism and empowerment. Critics lauded the album for its innovations in songwriting, production and graphic design, for bridging a cultural divide between popular music and high art, and for reflecting the interests of contemporary youth and the counterculture.

【Songs】
《Overview》
 Among musicologists, Allan Moore says that Sgt. Pepper is composed mainly of rock and pop music, while Michael Hannan and Naphtali Wagner both see it as an album of various genres; Hannan says it features "a broad variety of musical and theatrical genres". According to Hannan and Wagner, the music incorporates the stylistic influences of rock and roll, vaudeville, big band, piano jazz, blues, chamber, circus, music hall, avant-garde, and Western and Indian classical music. Wagner feels the album's music reconciles the "diametrically opposed aesthetic ideals" of classical and psychedelia, achieving a "psycheclassical synthesis" of the two forms. Musicologist John Covach describes Sgt. Pepper as "proto-progressive". 

《Side one》
"Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band"
 Sgt. Pepper opens with the title track, starting with 10 seconds of the combined sounds of a pit orchestra warming up and an audience waiting for a concert, creating the illusion of the album as a live performance. McCartney serves as the master of ceremonies, welcoming the audience to a twentieth-anniversary reunion concert by Sgt. Pepper's band, who, led by Lennon, then sing a message of appreciation for the crowd's warm response. Womack says the lyric bridges the fourth wall between the artist and their audience. He argues that, paradoxically, the lyrics "exemplify the mindless rhetoric of rock concert banter" while "mock[ing] the very notion of a pop album's capacity for engendering authentic interconnection between artist and audience". In his view, the mixed message ironically serves to distance the group from their fans while simultaneously "gesturing toward" them as alter egos.
 
 The song's five-bar bridge is filled by a French horn quartet. Womack credits the recording's use of a brass ensemble with distorted electric guitars as an early example of rock fusion. MacDonald agrees, describing the track as an overture rather than a song, and a "fusion of Edwardian variety orchestra" and contemporary hard rock. Hannan describes the track's unorthodox stereo mix as "typical of the album", with the lead vocal in the right speaker during the verses, but in the left during the chorus and middle eight. McCartney returns as the master of ceremonies near the end of the song, announcing the entrance of an alter ego named Billy Shears.

〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 サージェント・ペパーズ・ロンリー・ハーツ・クラブ・バンド』(Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band)は、イギリスのロックバンド、ビートルズの8枚目のスタジオアルバム。1967年5月26日にリリースされた『サージェント・ペッパー』は、ポピュラー音楽におけるサウンド・コンポジション、エクステンデッド・フォーム、サイケデリック・イメージ、レコード・スリーブ、プロデューサーの役割を前進させた初期のコンセプト・アルバムとして、音楽学者たちに評価されている。このアルバムは即座に世代を超えた衝撃を与え、ファッション、ドラッグ、神秘主義、楽観主義やエンパワーメントの感覚など、当時の若者文化の数多くの試金石と結びついた。批評家たちは、ソングライティング、プロダクション、グラフィック・デザインにおける革新性、ポピュラー音楽とハイ・アートの文化的溝を埋めたこと、現代の若者とカウンターカルチャーの関心を反映したことを評価した。

【収録曲】 
《概要》
 音楽学者の間では、アラン・ムーアは『サージェント・ペッパー』は主にロックとポップミュージックで構成されているとし、マイケル・ハナンとナフタリ・ワグナーはこのアルバムを様々なジャンルのアルバムと見ている。ハナンとワグナーによれば、この音楽にはロックンロール、ボードビル、ビッグバンド、ピアノジャズ、ブルース、室内楽、サーカス、ミュージックホール、アバンギャルド、西洋とインドのクラシック音楽の様式的影響が取り入れられているという。ワグナーは、このアルバムの音楽がクラシックとサイケデリアという「正反対の美的理想」を調和させ、2つの形態の「サイケクラシカル・シンセシス」を達成していると感じている。音楽学者のジョン・コヴァックは、『サージェント・ペッパー』を "プロト・プログレッシブ "と評している。

《サイド1》
“サージェント・ペパーズ・ロンリー・ハーツ・クラブ・バンド”
 『サージェント・ペパー』はタイトル曲で幕を開け、ピット・オーケストラのウォーミングアップとコンサートを待つ聴衆の音を合わせた10秒間の音で始まり、このアルバムがライブ・パフォーマンスであるかのような錯覚を起こさせる。マッカートニーが式典の司会を務め、観客を20周年記念の再結成コンサートに迎え、レノンに率いられたペッパーズ・バンドが観客の温かい反応に感謝のメッセージを歌う。ウォマックによれば、この歌詞はアーティストと聴衆の間にある第四の壁の橋渡しをするものだという。彼は、逆説的だが、この歌詞は「ロック・コンサートの心ないレトリックを例証している」一方で、「ポップ・アルバムがアーティストと聴衆の間に本物の相互関係を生み出すという概念そのものを嘲笑している」と主張する。彼の見解では、この混在したメッセージは皮肉にも、グループをファンから遠ざけると同時に、ファンを分身として「指し示す」役割を果たしている。

 この曲の5小節のブリッジは、フレンチ・ホルンのカルテットによって埋め尽くされている。ウォマックは、歪んだエレキ・ギターとブラス・アンサンブルを使ったこのレコーディングを、ロック・フュージョンの初期の例だと評価している。マクドナルドも同意見で、この曲は歌曲というより序曲であり、「エドワード朝のバラエティ・オーケストラと現代のハード・ロックの融合」だと評している。ハナンは、この曲の異例のステレオ・ミックスについて「このアルバムの典型的なもの」であり、リード・ヴォーカルはヴァースでは右のスピーカーに、コーラスとミドル・エイトでは左のスピーカーに収められていると説明している。マッカートニーは曲の終わり近くで、ビリー・シアーズという分身の登場を告げる儀式の主役として戻ってくる。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?