見出し画像

ラジオ生活:ディスカバー・ビートルズ II・年度末自由研究その1 The Beatles「Don’t Bother Me」

聞き逃しサービス2024/03/03 放送
ディスカバー・ビートルズ II
年度末!ビートルズ自由研究その1
解散後の4人の作品で妄想アルバムを作ったら・ベタ編
気まぐれビートルズ


「Don’t Bother Me」
The Beatles
(1分24秒)

開始より02分56秒頃 (終了より47分04秒前頃)


配信終了2024/03/10 13:50



番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=The_Beatles+Dont_Bother_Me



Bing検索> https://www.bing.com/videos/search?q=The_Beatles+Dont_Bother_Me













TheBeatles.com> https://www.thebeatles.com/dont-bother-me




The Beatles「Don’t Bother Me」
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Don%27t_Bother_Me


 "Don't Bother Me" is a song by the English rock band the Beatles from their 1963 UK album With the Beatles. It was the first song written by George Harrison, the group's lead guitarist, to appear on one of their albums. A midtempo rock and roll song, it was originally released in the United States on the 1964 album Meet the Beatles!

【Musical structure】
 The sullen mood and desolate lyrics—"So go away, leave me alone, don't bother me"—were unusual for the Beatles at the time but would become characteristic for Harrison. The song follows the E Dorian mode: the Em of "since she's been gone" shifting to a v (Bm chord) on "gone" then an IV (A chord) on "no-one” in the verse. The chords of the chorus (Em-A-Em) also create the Dorian progression i-IV-i.[10] The song achieves a thick sound through its double-tracked vocal, reverbed guitars, and busy drumming. The elaborate percussion lends the song a Latin rhythm accentuated by its stop-time structure.

〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 "ドント・ボザー・ミー "は、イギリスのロックバンド、ザ・ビートルズが1963年にイギリスでリリースしたアルバム『ウィズ・ザ・ビートルズ』に収録された曲。グループのリード・ギタリスト、ジョージ・ハリスンが書いた曲で、彼らのアルバムに初めて収録された。ミッドテンポのロックンロールで、アメリカでは1964年のアルバム『Meet the Beatles』に収録されてリリースされた!

【音楽構造】 
 不機嫌なムードと荒涼とした歌詞-"So go away, leave me alone, don't bother me"-は、当時のビートルズには珍しかったが、後にハリソンの特徴となる。この曲はEドリアン・モードに従っている。"since she's been gone "のEmは、"gone "のV(Bmコード)に移り、ヴァースでは "no-one "のIV(Aコード)に移る。サビのコード(Em-A-Em)もドリアン進行のi-IV-iを作り出している[10]。この曲は、ダブルトラックされたボーカル、リバーブされたギター、忙しいドラムによって厚みのあるサウンドを実現している。凝ったパーカッションは、ストップ・タイム構造によって強調されたラテンのリズムを曲に与えている。



この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?