見出し画像

ラジオ生活:ディスカバー・ビートルズ II・ジョージ月間その4 The Beatles「Because」

聞き逃しサービス2024/02/25 放送
ディスカバー・ビートルズ II
ジョージ月間その4
ビートルズにはジョージのハーモニーがあった!


「Because」
The Beatles
(2分44秒)

開始より45分32秒頃 (終了より04分28秒前頃)


配信終了2024/03/03 13:50



番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=The_Beatles+Because



Bing検索> https://www.bing.com/videos/search?q=The_Beatles+Because













TheBeatles.com> https://www.thebeatles.com/because




The Beatles「Because」
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Because_(Beatles_song)


 "Because" is a song written by John Lennon (credited to Lennon–McCartney) and recorded by the English rock band the Beatles. It was released on their 1969 album Abbey Road, immediately preceding the extended medley on side two of the record. It features a prominent three-part vocal harmony by Lennon, Paul McCartney and George Harrison, recorded three times to make nine voices in all.

【Musical structure】
 With regard to citing Beethoven's "Moonlight Sonata", musicologist Walter Everett notes that "both arpeggiate triads and seventh chords in C♯ minor in the baritone range of a keyboard instrument at a slow tempo, move through the submediant to ♭II and approach vii dim7/IV via a common tone." But while acknowledging the unusual shared harmonies, Dominic Pedler notes that the relationship is not the result of reversing the order of the chords as Lennon suggested.

 "Because" concludes with a vocal fade-out on Ddim, which keeps listeners in suspense as they wait for the return to the home key of C♯ minor. Mellers states that: "causality is released and there is no before and no after: because that flat supertonic is a moment of revelation, it needs no resolution." The Ddim chord (and its accompanying melodic F♮) lingers until they resolve into the opening Am7 chord of "You Never Give Me Your Money".

【Recording】
George Martin notes that on "Because":

 Between us, we also created a backing track with John playing a riff on guitar, me duplicating every note on an electronic harpsichord, and Paul playing bass. Each note between the guitar and harpsichord had to be exactly together, and as I'm not the world's greatest player in terms of timing, I would make more mistakes than John did, so we had Ringo playing a regular beat on hi-hat to us through our headphones.

 The main recording session for "Because" was on 1 August 1969, with vocal overdubs on 4 August, and a double-tracked Moog synthesiser overdub by Harrison on 5 August. As a result, this was the last song on the album to be committed to tape, although there were still overdubs for other incomplete songs. This approach took extensive rehearsal, and more than five hours of extremely focused recording, to capture correctly. McCartney and Harrison both said it was their favourite track on Abbey Road. Engineer Geoff Emerick said, "They knew they were doing something special, and they were determined to get it right."

〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 "Because "は、ジョン・レノン(クレジット名義はレノン=マッカートニー)が作曲し、イギリスのロックバンド、ビートルズがレコーディングした曲。1969年のアルバム『Abbey Road』に収録され、サイド2のエクステンデッド・メドレーの直前にリリースされた。レノン、ポール・マッカートニー、ジョージ・ハリスンによる3声のハーモニーが特徴で、3回録音して全部で9声になった。

【音楽構造】 
 ベートーヴェンの「月光ソナタ」の引用に関して、音楽学者のウォルター・エヴェレットは、"鍵盤楽器のバリトン音域で、ハ♯短調のアルペジオ三和音と第七和音はともに遅いテンポで、副次的な音を経て♭Ⅱに移り、共通の音を介してⅦ dim7/Ⅳに近づく "と指摘している。しかし、ドミニク・ペドラーは、珍しい共有ハーモニーを認めつつも、この関係はレノンが示唆したように和音の順序を逆にした結果ではないと指摘している。

 「Because」は、Ddimでのヴォーカルのフェードアウトで締めくくられ、聴き手はサスペンス状態に置かれたまま、ホームキーのC♯マイナーに戻るのを待つことになる。メラーズは次のように述べている:「因果関係は解き放たれ、前も後もない。フラット・スーパートニックは啓示の瞬間であり、解決は必要ない。Ddim和音(とそれに付随するメロディックな F♮)は、「You Never Give Me Your Money」の冒頭のAm7和音に解決するまで続く。

【レコーディング】 
 ジョージ・マーティンは "Because "でこう記している:

 ここだけの話だが、ジョンがギターでリフを弾き、私が電子チェンバロですべての音を複製し、ポールがベースを弾くというバッキング・トラックも作った。ギターとハープシコードのそれぞれの音を正確に合わせる必要があり、私はタイミングという点では世界一のプレイヤーではないので、ジョン以上にミスを犯してしまうので、リンゴにヘッドフォンを通してハイハットで通常のビートを演奏してもらった。

 「Because」の主なレコーディング・セッションは1969年8月1日で、8月4日にヴォーカルのオーバーダブ、8月5日にハリソンによるダブル・トラックのムーグ・シンセサイザーのオーバーダブが行われた。その結果、他の未完成の曲のオーバーダブは残っていたものの、この曲がテープに収められたアルバムの最後の曲となった。このアプローチを正確に捉えるには、大規模なリハーサルと、5時間以上に及ぶ非常に集中したレコーディングが必要だった。マッカートニーもハリスンも、アビーロードで一番好きな曲だと言っている。エンジニアのジェフ・エメリックは、"彼らは何か特別なことをやっているとわかっていたし、それを正しくやろうと決意していた "と語っている。



この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?