見出し画像

ラジオ生活:音楽の泉 メンデルスゾーン『「夏の夜の夢」の音楽から 結婚行進曲、プロローグ、葬送行進曲、道化師たちの踊り、情景と終曲』

聞き逃しサービス 2024/06/15 放送

音楽の泉


『「夏の夜の夢」の音楽から 結婚行進曲、プロローグ、葬送行進曲、道化師たちの踊り、情景と終曲』
( A Midsummer Night's Dream, the incidental music, Op. 61 )
[ Ein Sommernachtstraum ]
作曲: メンデルスゾーン ( Felix Mendelssohn Bartholdy )
エヴァ・リント(ソプラノ)
クリスティーヌ・ケアンズ(メゾ・ソプラノ)
ウィーン・ジュネス合唱団(合唱)
ウィーン・フィルハーモニー管弦楽団(管弦楽)
アンドレ・プレヴィン(指揮)
[1986年録音版]
(14分6秒)

開始より34分26秒頃 (終了より15分34秒前頃)


配信終了 2024/06/22 05:50

 (すでに配信終了してます)
 
 
番組情報




Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Mendelssohn+Midsummer_Night's_Dream_Op_61




Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Felix_Mendelssohn_Bartholdy+Ein_Sommernachtstraum




『結婚行進曲』 (Hochzeitsmarsch)
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Felix_Mendelssohn_Bartholdy+Hochzeitsmarsch










〜〜
〜〜〜
☆★☆ メンデルスゾーン「夏の夜の夢」について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
1. メンデルスゾーン「夏の夜の夢」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

〜〜
2. 作曲者:メンデルスゾーンについて
 2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 メンデルスゾーンの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>






〜〜
1. メンデルスゾーン「夏の夜の夢」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜

メンデルスゾーン「夏の夜の夢」
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/夏の夜の夢_(メンデルスゾーン)


 『夏の夜の夢』(なつのよのゆめ、ドイツ語: Ein Sommernachtstraum)は、フェリックス・メンデルスゾーンが作曲した演奏会用序曲(作品21, MWV P 3)および劇付随音楽(作品61, MWV M 13)である。いずれもシェイクスピアの戯曲『夏の夜の夢』が元になっている。中でも『結婚行進曲』 (Hochzeitsmarsch) は有名である。

〜[上記wikipediaより抜粋。]



〜〜
1. メンデルスゾーン「夏の夜の夢」について
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

メンデルスゾーン「夏の夜の夢」
A Midsummer Night's Dream (Mendelssohn)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/A_Midsummer_Night%27s_Dream_(Mendelssohn)


 On two occasions, Felix Mendelssohn composed music for William Shakespeare's play A Midsummer Night's Dream (in German Ein Sommernachtstraum). First in 1826, near the start of his career, he wrote a concert overture (Op. 21). Later, in 1842, five years before his death, he wrote incidental music (Op. 61) for a production of the play, into which he incorporated the existing overture. The incidental music includes the famous "Wedding March".

【Overture】
 The overture in E major, Op. 21, was written by Mendelssohn at 17 years and 6 months old (it was finished on 6 August 1826).

 Contemporary music scholar George Grove called it "the greatest marvel of early maturity that the world has ever seen in music". It was written as a concert overture, not associated with any performance of the play. The overture was written after Mendelssohn had read a German translation of the play in 1826. The translation was by August Wilhelm Schlegel, with help from Ludwig Tieck. There was a family connection as well: Schlegel's brother Friedrich married Felix Mendelssohn's Aunt Dorothea.

 While a romantic piece in atmosphere, the overture incorporates many classical elements, being cast in sonata form and shaped by regular phrasings and harmonic transitions. The piece is also noted for its striking instrumental effects, such as the emulation of scampering 'fairy feet' at the beginning and the braying of Bottom as an ass (effects which were influenced by the aesthetic ideas and suggestions of Mendelssohn's friend at the time, Adolf Bernhard Marx). Heinrich Eduard Jacob, in his biography of the composer, surmised that Mendelssohn had scribbled the opening chords after hearing an evening breeze rustle the leaves in the garden of the family's home. Also, Mendelssohn liberally used a theme borrowed from the Act II Finale of Carl Maria von Weber’s opera Oberon. Given that Mendelssohn’s overture has the same key and largely the same orchestration as that section of the opera, it was likely meant to be a tribute to the recently deceased Weber.

 The overture begins with four chords in the winds. Following the first theme in the parallel minor (E minor) representing the dancing fairies, a transition (the royal music of the court of Athens) leads to a second theme, that of the lovers. This is followed by the braying of Bottom with the "hee-hawing" being evoked by the strings. A final group of themes, reminiscent of craftsmen and hunting calls, brings the exposition to a close. The fairies dominate most of the development section, while the lover's theme is played in a minor key. The recapitulation begins with the same opening four chords in the winds, followed by the fairies theme and the other section in the second theme, including Bottom's braying. The fairies return, and ultimately have the final word in the coda, just as in Shakespeare's play. The overture ends once again with the same opening four chords by the winds.

 The overture was premiered in Stettin (then in Prussia; now Szczecin, Poland) on 20 February 1827, at a concert conducted by Carl Loewe. Mendelssohn had turned 18 just over two weeks earlier. He had to travel 80 miles through a raging snowstorm to get to the concert, which was his first public appearance. Loewe and Mendelssohn also appeared as soloists in Mendelssohn's Concerto in A-flat major for two pianos and orchestra, and Mendelssohn alone was the soloist for Carl Maria von Weber's Konzertstück in F minor. After the intermission, he joined the first violins for a performance of Beethoven's Ninth Symphony.

 The first British performance of the overture was conducted by Mendelssohn himself, on 24 June 1829, at the Argyll Rooms in London, at a concert in benefit of the victims of the floods in Silesia, and played by an orchestra that had been assembled by Mendelssohn's friend Sir George Smart. At the same concert, Mendelssohn was the soloist in the English premiere of Beethoven's "Emperor" Concerto. After the concert, Thomas Attwood was given the score for the Overture for safe-keeping, but he left it in a cab and it was never recovered. Mendelssohn rewrote it from memory.

【Incidental music】
 Mendelssohn wrote the incidental music, Op. 61, for A Midsummer Night's Dream in 1842, 16 years after he wrote the overture. It was written to a commission from King Frederick William IV of Prussia. Mendelssohn was by then the music director of the King's Academy of the Arts and of the Leipzig Gewandhaus Orchestra. A successful presentation of Sophocles' Antigone on 28 October 1841 at the New Palace in Potsdam, with music by Mendelssohn (Op. 55) led to the King asking him for more such music, to plays he especially enjoyed. A Midsummer Night's Dream was produced on 14 October 1843, also at Potsdam. The producer was Ludwig Tieck. This was followed by incidental music for Sophocles' Oedipus at Colonus (Potsdam, 1 November 1845; published posthumously as Op. 93) and Jean Racine's Athalie (Berlin, 1 December 1845; Op. 74).

 The A Midsummer Night's Dream overture, Op. 21, originally written as an independent piece 16 years earlier, was incorporated into the Op. 61 incidental music as its overture, and the first of its 14 numbers. There are also vocal sections and other purely instrumental movements, including the Scherzo, Nocturne and "Wedding March". The vocal numbers include the song "Ye spotted snakes" and the melodramas "Over hill, over dale", "The Spells", "What hempen homespuns", and "The Removal of the Spells". The melodramas served to enhance Shakespeare's text.

 Act 1 was played without music. The Scherzo, with its sprightly scoring, dominated by chattering winds and dancing strings, acts as an intermezzo between acts 1 and 2. The Scherzo leads directly into the first melodrama, a passage of text spoken over music. Oberon's arrival is accompanied by a fairy march, scored with triangle and cymbals.

 The vocal piece "Ye spotted snakes" ("Bunte Schlangen, zweigezüngt") opens act 2's second scene. The second intermezzo comes at the end of the second act. Act 3 includes a quaint march for the entrance of the Mechanicals. We soon hear music quoted from the overture to accompany the action. The Nocturne includes a solo horn doubled by bassoons, and accompanies the sleeping lovers between acts 3 and 4. There is only one melodrama in act 4. This closes with a reprise of the Nocturne to accompany the mortal lovers' sleep.

 The intermezzo between acts 4 and 5 is the famous "Wedding March", probably the most popular single piece of music composed by Mendelssohn, and one of the most ubiquitous pieces of music ever written.

 Act 5 contains more music than any other, to accompany the wedding feast. There is a brief fanfare for trumpets and timpani, a parody of a funeral march, and a Bergamask dance. The dance uses Bottom's braying from the overture as its main thematic material.

 The play has three brief epilogues. The first is introduced with a reprise of the theme of the "Wedding March" and the fairy music of the overture. After Puck's speech, the final musical number is heard – "Through this house give glimmering light" ("Bei des Feuers mattem Flimmern"), scored for solo soprano and women's chorus. Puck's famous valedictory speech "If we shadows have offended" is accompanied, as day breaks, by the four chords first heard at the very beginning of the overture, bringing the work full circle and to a fitting close.

 The music was dedicated to a gifted amateur musician friend of Mendelssohn's, Dr Heinrich Conrad Schleinitz.

【Movements】
 In published scores the overture and finale are usually not numbered.

《》Overture
  <<< omit Music score. Refer Wikipedia. >>>l

《》1. Scherzo (After the first act)
  <<< omit Music score. Refer Wikipedia. >>>

《》2. L'istesso tempo

《》3. Lied mit Chor (song with choir)

《》4. Andante

《》5. Intermezzo (After the end of the second act)
  <<< omit Music score. Refer Wikipedia. >>>

《》6. Allegro

《》7. Con moto tranquillo (Notturno)
  <<< omit Music score. Refer Wikipedia. >>>

《》8. Andante

《》9. Hochzeitsmarsch (Wedding March after the  end of the fourth act)
  <<< omit Music score. Refer Wikipedia. >>>

《》10. Marcia funebre

《》11. Ein Tanz von Rüpeln (A dance of clowns)
  <<< omit Music score. Refer Wikipedia. >>>

《》12. Allegro vivace come I

《》Finale (with choir)

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 フェリックス・メンデルスゾーンは、ウィリアム・シェイクスピアの戯曲『真夏の夜の夢』(ドイツ語ではEin Sommernachtstraum)のために2度作曲した。 1826年、メンデルスゾーンはキャリアをスタートさせたばかりの頃に演奏会用序曲(作品21)を作曲した。 その後、亡くなる5年前の1842年には、この戯曲の上演のために、既存の序曲を取り入れた付随音楽(作品61)を作曲した。 この劇付随音楽には、有名な「結婚行進曲」が含まれている。

【序曲】
 ホ長調の序曲作品21は、メンデルスゾーンが17歳6ヶ月で書いた作品である(完成は1826年8月6日)。

 現代の音楽学者ジョージ・グローヴは、この曲を「世界がこれまでに見た音楽の中で、最も偉大な早熟の驚異」と呼んだ。 これは演奏会用の序曲として書かれたもので、劇の上演とは関係ない。 序曲は、メンデルスゾーンが1826年にドイツ語訳の戯曲を読んだ後に書かれた。 訳詞はアウグスト・ヴィルヘルム・シュレーゲル、協力はルートヴィヒ・ティーク。 家族のつながりもあった: シュレーゲルの弟フリードリッヒは、フェリックス・メンデルスゾーンの叔母ドロテアと結婚した。

 ロマンティックな雰囲気の曲だが、古典的な要素が多く取り入れられており、ソナタ形式をとり、規則的なフレーズと和声の推移によって形づくられている。 この曲は、冒頭の「妖精の足」の模倣や、驢馬に扮したボトムの咆哮(メンデルスゾーンの当時の友人アドルフ・ベルンハルト・マルクスの美学的な考えや提案の影響を受けた)など、印象的な楽器効果でも知られている。 ハインリヒ・エドゥアルド・ヤコブは、作曲家の伝記の中で、メンデルスゾーンは、夕方のそよ風が自宅の庭の木の葉を揺らすのを聞いて、冒頭の和音を走り書きしたと推測している。 また、メンデルスゾーンは、カール・マリア・フォン・ウェーバーのオペラ『オベロン』の第2幕フィナーレから借用した主題を自由に使っている。 メンデルスゾーンの序曲は、オペラのその部分と同じ調性で、ほぼ同じオーケストレーションであることから、最近亡くなったウェーバーへのオマージュの意味もあったのだろう。

 序曲は管楽器の4つの和音で始まる。 踊る妖精を表す平行短調(ホ短調)の第1主題に続いて、移り変わり(アテネの宮廷音楽)が第2主題(恋人たちの主題)につながる。 それに続くのは、弦楽器が呼び起こす "ヒーホー "という鳴き声とボトムの鳴き声である。 職人や狩猟の掛け声を思わせる最後の主題群が、序奏を締めくくる。 展開部のほとんどを妖精が占め、恋人の主題は短調で演奏される。 再現部は同じ冒頭の風の4和音で始まり、妖精の主題と、ボトムの咆哮を含む第2主題の他の部分が続く。 妖精たちは再び登場し、シェイクスピアの戯曲と同じように、コーダで最終的な決定権を持つ。 序曲は、管楽器による同じ冒頭の4和音で再び終わる。

 この序曲は、1827年2月20日にシュテッティン(当時はプロイセン、現在はポーランドのシュチェチン)でカール・レーヴェ指揮の演奏会で初演された。 メンデルスゾーンはその2週間余り前に18歳になっていた。 メンデルスゾーンにとって初めての公の場となったこのコンサートには、猛吹雪の中を80マイルも移動しなければならなかった。 ローエとメンデルスゾーンは、メンデルスゾーンの2台ピアノと管弦楽のための協奏曲変イ長調でもソリストとして登場し、カール・マリア・フォン・ウェーバーのコンツェルトシュテュックヘ短調ではメンデルスゾーンひとりがソリストを務めた。 休憩の後、ベートーヴェンの交響曲第9番を演奏するためにファースト・ヴァイオリンに加わった。

 この序曲が英国で初めて演奏されたのは、1829年6月24日、ロンドンのアーガイル・ルームで行われたシレジアの洪水被害者のためのコンサートで、メンデルスゾーン自身が指揮し、メンデルスゾーンの友人であるサー・ジョージ・スマートが集めたオーケストラによって演奏された。 同じコンサートで、メンデルスゾーンはベートーヴェンの「皇帝」協奏曲のイギリス初演のソリストを務めた。 演奏会の後、トーマス・アットウッドは序曲の楽譜を預かってもらったが、彼はそれをタクシーに置き忘れてしまい、二度と戻ってこなかった。 メンデルスゾーンはこの曲を記憶に基づいて書き直した。

【付随音楽】
 メンデルスゾーンが『真夏の夜の夢』の付随音楽作品61を書いたのは、序曲を書いてから16年後の1842年のことだった。 プロイセン国王フリードリヒ・ウィリアム4世からの依頼で書かれた。 メンデルスゾーンはその頃、王立芸術アカデミーとライプツィヒ・ゲヴァントハウス管弦楽団の音楽監督を務めていた。 1841年10月28日、ポツダムの新宮殿で上演されたソフォクレスの『アンティゴネー』がメンデルスゾーンの音楽(作品55)で上演され、大成功を収めたことから、国王はメンデルスゾーンに、このような音楽をもっと上演してほしい、メンデルスゾーンが特に気に入った劇を上演してほしいと依頼した。 真夏の夜の夢』は1843年10月14日、同じくポツダムで上演された。 プロデューサーはルートヴィヒ・ティエックだった。 続いて、ソフォクレスの『コロノスのオイディプス』(1845年11月1日、ポツダム、作品93として死後出版)とジャン・ラシーヌの『アタリー』(1845年12月1日、ベルリン、作品74)の付随音楽が作曲された。

 「真夏の夜の夢」序曲作品21は、もともと16年前に独立した曲として書かれたが、作品61の付随音楽に序曲として組み込まれ、14のナンバーの最初の曲となった。 スケルツォ、ノクターン、「結婚行進曲」など、声楽パートや純粋な器楽楽章もある。 ヴォーカル・ナンバーには、歌曲「蛇よ」、メロドラマ「丘を越え、谷を越え」、「呪文」、「なんという麻のホームスパン」、「呪文の除去」などがある。 メロドラマはシェイクスピアのテキストを引き立てる役割を果たした。

 第1幕は楽譜なしで演奏された。 スケルツォは、おしゃべりする管楽器と踊る弦楽器が支配する軽快なスコアリングで、第1幕と第2幕の間の間奏曲として機能する。 スケルツォは最初のメロドラマに直接つながる。 オベロンの到着には、トライアングルとシンバルを用いた妖精の行進が伴う。

 声楽曲 "Ye spotted snakes" ("Bunte Schlangen, zweigezüngt")は第2幕の第2場冒頭。 第2幕の終わりには2つ目の間奏曲がある。 第3幕では、機械人たちが登場する趣のある行進曲がある。 やがて、序曲から引用された音楽がアクションに合わせて聞こえてくる。 ノクターンには、ファゴットによって倍加されたホルンの独奏があり、第3幕と第4幕の間で眠っている恋人たちを伴奏する。 第4幕のメロドラマは1曲のみ。 ノクターンの再演で幕を閉じる。

 第4幕と第5幕の間の間奏曲は有名な「結婚行進曲」で、おそらくメンデルスゾーンが作曲した曲の中で最も人気のある曲であり、これまでに書かれた曲の中で最もどこにでもある曲のひとつである。

 第5幕では、婚礼の祝宴に伴う音楽が他のどの曲よりも多い。 トランペットとティンパニのための短いファンファーレ、葬送行進曲のパロディ、ベルガマスクの踊りがある。 序曲のボトムの咆哮を主題としている。

 劇には3つの短いエピローグがある。 最初は「結婚行進曲」の主題の再現と序曲の妖精の音楽で導入される。 パックのスピーチの後、最後の音楽が流れる。"Bei des Feuers mattem Flimmern"(この家を通して、きらめく光を)ソプラノ独唱と女声合唱のための曲。 パックの有名な辞世の句「もし我らが影がお怒りになったなら」は、夜が明けると、序曲の冒頭で初めて聴かれた4つの和音に伴奏され、この作品を一周してふさわしい終わりを迎える。

 この曲は、メンデルスゾーンの友人で才能あるアマチュア音楽家、ハインリヒ・コンラート・シュライニッツ博士に献呈された。

【楽章】
 出版された楽譜では、序曲とフィナーレには番号が振られていない。

《》序曲
  <<<省略 楽譜。 ウィキペディア参照。 >>>l

《》1. スケルツォ(第1幕終了後)
  <<< 楽譜は省略。 ウィキペディア参照。 >>>

《》2. テンポ

《》3. リート・ミット・コール(合唱付き歌曲)

《》4. アンダンテ

《》5. 間奏曲(第2幕終了後)
  <<< 楽譜は省略。 ウィキペディア参照。 >>>

《》6. アレグロ

《》7. コン・モト・トランキーロ《ノットゥルノ
  <<<譜面省略。 ウィキペディア参照。 >>>

《》8. アンダンテ

《》9. Hochzeitsmarsch (第4幕終了後の結婚行進曲)
  <<<譜面省略。 ウィキペディア参照。 >>>

《》10. マルシア・フネブレ

《》11. Ein Tanz von Rüpeln(道化師の踊り)
  <<<省略 楽譜。 ウィキペディア参照。 >>>

《》12. アレグロ・ヴィヴァーチェ

《》フィナーレ(合唱付き)

〜 



〜〜
2. 作曲者:メンデルスゾーンについて
 2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

メンデルスゾーン
Felix Mendelssohn Bartholdy
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Felix_Mendelssohn
Wikipedia DE(ドイツ版) URL> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Felix_Mendelssohn_Bartholdy


 Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy (oft auch nur Felix Mendelssohn genannt; * 3. Februar 1809 in Hamburg; † 4. November 1847 in Leipzig) war ein deutscher Komponist, Pianist und Organist. Er zählt zu den bedeutendsten Musikern der Romantik und setzte als Dirigent Maßstäbe, die das Dirigieren bis heute prägen.
 Daneben setzte sich Mendelssohn Bartholdy für die Aufführung von Werken Händels und Johann Sebastian Bachs ein. Damit trug er wesentlich zu ihrer Wiederentdeckung und zur Herausbildung eines Verständnisses für die „klassische“ Epoche der deutschen Musik bei. Er gilt als Mitbegründer der historischen Musikpflege und gründete das erste Konservatorium in Deutschland.
 Er war der Bruder der Komponistin Fanny Hensel.

〜[ Excerpt from above wikipedia. ]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ヤコブ・ルートヴィヒ・フェリックス・メンデルスゾーン・バルソルディ(Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy; * 1809年2月3日ハンブルク生まれ、1847年11月4日ライプツィヒ生まれ)は、ドイツの作曲家、ピアニスト、オルガニスト。ロマン派の最も重要な音楽家の一人であり、指揮者としても今日に至るまで指揮を特徴づける基準を打ち立てた。
 メンデルスゾーン・バルトルディは、ヘンデルやヨハン・セバスティアン・バッハの作品の演奏にも力を注いだ。そうすることで、ヘンデルとヨハン・セバスティアン・バッハの作品の再発見と、ドイツ音楽の「古典派」時代の理解の発展に大きく貢献した。歴史的音楽教育の創始者とされ、ドイツで最初の音楽院を設立した。
 作曲家ファニー・ヘンゼルの弟。




〜〜
 2.2 メンデルスゾーンの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

List of compositions by Felix Mendelssohn
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Felix_Mendelssohn



この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?