見出し画像

ラジオ生活:ディスカバー・ビートルズ II・ジョージ月間その4 The Beatles「Drive My Car」

聞き逃しサービス2024/02/25 放送
ディスカバー・ビートルズ II
ジョージ月間その4
ビートルズにはジョージのハーモニーがあった!


「Drive My Car」
The Beatles
(2分24秒)

開始より26分34秒頃 (終了より23分26秒前頃)


配信終了2024/03/03 13:50



番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=The_Beatles+Drive_My_Car



Bing検索> https://www.bing.com/videos/search?q=The_Beatles+Drive_My_Car













TheBeatles.com> https://www.thebeatles.com/drive-my-car



The Beatles「Drive My Car」
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Drive_My_Car_(song)


 "Drive My Car" is a song by the English rock band the Beatles, written primarily by Paul McCartney, with lyrical contributions from John Lennon. It was first released on the band's 1965 album Rubber Soul as the opening track. The song later appeared in North America on the Yesterday and Today collection, again to open the record, as the track had been dropped from the American version of Rubber Soul.

【Lyrics】
 A woman tells the song's male narrator that she is going to be a famous movie star, and she offers him the opportunity to be her chauffeur, adding: "and maybe I'll love you". When he objects that his "prospects [are] good", she retorts, "Working for peanuts is all very fine/But I can show you a better time." When he agrees to her proposal, she admits, "I got no car and it's breakin' my heart/But I've found a driver and that's a start." According to McCartney, "'Drive my car' was an old blues euphemism for sex". This expression was more common in the pre-automatic shift era of automobiles. 

【Recording】
 "Drive My Car" was recorded on 13 October 1965 during the Beatles' first recording session to extend past midnight. McCartney worked closely with George Harrison on the basic rhythm track, the pair playing, in author Ian MacDonald's description, "similar riffing lines on bass and low guitar", respectively, as per Harrison's suggestion. Harrison had been listening to Otis Redding's "Respect" at the time and, as a result of this influence, "Drive My Car" contains more bottom end than previous Beatles recordings, mimicking the bass-heavy sound captured in Redding's Memphis studio; as Ian MacDonald points out, the bassline appears to be directly derived from the bassline of Redding's version of "Respect".  Author Robert Rodriguez describes the track as an "overt R&B workout" and a rare example of the Beatles demonstrating their admiration of Stax and Motown artists on the mostly folk rock-oriented Rubber Soul.

 McCartney sang the main vocal part, giving it an energetic push that journalist Richie Unterberger calls "a commanding ... hard rock vocal". The vocal rides above a simple two-chord funk riff in the verse, and a much more complex chorus containing piano-driven jazz-style key modulations. McCartney overdubbed both the piano part and the slide guitar solo. The song opens with a bluesy riff played on two electric guitars, before the bass enters. This opening section was also overdubbed onto the basic track. According to musicologist Walter Everett, it provides an ametrical and "off-balance" introduction, "with its blue notes presaging what is to come".

〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 "ドライブ・マイ・カー "は、イギリスのロックバンド、ビートルズの曲で、主にポール・マッカートニーが作曲し、ジョン・レノンが作詞に参加した。バンドの1965年のアルバム『Rubber Soul』のオープニング・トラックとして初めてリリースされた。その後、アメリカ盤『ラバー・ソウル』では収録されなかったため、北米盤『イエスタデイ・アンド・トゥデイ』に収録され、再びオープニングを飾った。

【歌詞】 
 女性がこの曲の語り手の男性に、自分は有名な映画スターになると告げ、運転手になってくれないかと持ちかける:「そして多分、私はあなたを愛するでしょう」。彼が「見込みはある」と反論すると、彼女はこう言い返す。彼が彼女のプロポーズに同意すると、彼女は認める。"車がなくて心が折れそうなの/でも運転手を見つけたから、それがスタートよ"。マッカートニーによれば、「"Drive my car "は古いブルースのセックスの婉曲表現だった」。この表現は、オートマチック・シフト以前の自動車時代には一般的だった。

【レコーディング】 
「ドライブ・マイ・カー」は1965年10月13日、ビートルズ初の真夜中過ぎのレコーディング・セッションで録音された。マッカートニーはジョージ・ハリスンと緊密にリズム・トラックを作り、2人はハリスンの提案に従って、著者のイアン・マクドナルドの説明によれば、「ベースとロー・ギターでそれぞれ似たようなリフ・ライン」を演奏した。ハリソンは当時、オーティス・レディングの「リスペクト」を聴いており、その影響で「ドライブ・マイ・カー」は、レディングのメンフィス・スタジオで録音された重低音サウンドを模倣し、それまでのビートルズのレコーディングよりもボトムエンドが強調されている。  著者のロバート・ロドリゲスは、この曲を「あからさまなR&Bワークアウト」であり、ビートルズが主にフォーク・ロック志向の『ラバー・ソウル』でスタックスやモータウンのアーティストへの賞賛を示した珍しい例だと評している。

 マッカートニーはメイン・ヴォーカル・パートを歌い、ジャーナリストのリッチー・ウンターバーガーが「堂々とした......ハードロック・ヴォーカル」と評するように、エネルギッシュな推進力を与えている。このヴォーカルは、ヴァースではシンプルな2コードのファンク・リフの上に乗り、サビではピアノを主体としたジャズ・スタイルのキー転調を含む、より複雑なコーラスを聴かせる。マッカートニーはピアノ・パートとスライド・ギター・ソロの両方をオーバーダブしている。曲の冒頭は、ベースが入る前に2本のエレキギターで演奏されるブルージーなリフで始まる。このオープニング・セクションもベーシック・トラックにオーバーダビングされた。音楽学者のウォルター・エヴェレットによれば、この曲はアメトリカルかつ "オフバランス "な導入部であり、"その青い音はこれから起こることを予感させる "という。 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?