見出し画像

ラジオ生活:音楽の泉 武満徹「波の盆」

【再配信は終了しました】再配信終了 2024/05/18 05:50
聞き逃しサービス 2023/08/05 放送
音楽の泉


「波の盆」
NHK交響楽団(管弦楽)
尾高忠明(指揮)
作曲: 武満徹
(16分10秒)

開始より04分17秒頃 (終了より45分43秒前頃)


配信終了2023/08/12 05:50
再配信終了 2024/05/18 05:50

 (すでに配信終了してます)


番組情報


Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Toru+Takemitsu+Nami+no+Bon+Festival


Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Toru+Takemitsu+Nami+no+Bon+Festival



波の盆
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/波の盆


 『波の盆』(なみのぼん)は、1983年11月15日の21:02 - 22:54に日本テレビ系列(NNS)で放送されたテレビドラマ。また、その主題曲として作られた武満徹の楽曲。



武満徹
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/武満徹


 
武満徹
Tōru_Takemitsu
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tōru_Takemitsu


 Tōru Takemitsu (武満 徹, pronounced [takeꜜmitsɯ̥ toːɾɯ]; 8 October 1930 – 20 February 1996) was a Japanese composer and writer on aesthetics and music theory. Largely self-taught, Takemitsu was admired for the subtle manipulation of instrumental and orchestral timbre. He is known for combining elements of oriental and occidental philosophy and for fusing sound with silence and tradition with innovation.

 He composed several hundred independent works of music, scored more than ninety films and published twenty books.[3] He was also a founding member of the Jikken Kōbō (Experimental Workshop) in Japan, a group of avant-garde artists who distanced themselves from academia and whose collaborative work is often regarded among the most influential of the 20th century.

 His 1957 Requiem for string orchestra attracted international attention, led to several commissions from across the world and established his reputation as the leading 20th-century Japanese composer.[6] He was the recipient of numerous awards and honours and the Toru Takemitsu Composition Award is named after him.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 武満 徹(たけみつ とおる、1930年10月8日 - 1996年2月20日)は、日本の作曲家であり、美学や音楽理論に関する著述家である。 独学で作曲を学んだ武満は、楽器やオーケストラの音色を微妙に操ることで賞賛された。 東洋哲学と西洋哲学の要素を融合させ、音と静寂、伝統と革新の融合で知られる。

 アカデミズムから距離を置いた前衛芸術家集団である「実験工房」の創設メンバーでもあり、その共同作業は20世紀で最も影響力のあるもののひとつとされている。

 1957年に発表した弦楽オーケストラのためのレクイエムは国際的な注目を集め、世界各国からの委嘱を受け、20世紀を代表する日本人作曲家としての名声を確立した。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?