見出し画像

ラジオ生活:ディスカバー・ビートルズ II・ジョージ月間その1・George Harrison & Eric Clapton 「Piggies」

聞き逃しサービス2024/02/04 放送
ディスカバー・ビートルズ II
ジョージ月間その1


「Piggies」 (Live In Japan)
George Harrison & Eric Clapton
(2分47秒)

開始より44分55秒頃 (終了より05分05秒前頃)


配信終了2024/02/11 13:50



番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=George_Harrison+Piggies



Bing検索> https://www.bing.com/videos/search?q=George_Harrison+Piggies







 

 


TheBeatles.com> https://www.thebeatles.com/piggies




「Piggies」
Wikipedia EN(英語版)> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Piggies


 "Piggies" is a song by the English rock band the Beatles from their 1968 album The Beatles (also known as "the White Album"). Written by George Harrison as a social commentary, the song serves as an Orwellian satire on greed and consumerism. Among several elements it incorporates from classical music, the track features harpsichord and orchestral strings in the baroque pop style, which are contrasted by Harrison's acerbic lyrics and the sound of grunting pigs. Although credited to George Martin, the recording was largely produced by Chris Thomas, who also contributed the harpsichord part.
 In the context of the turbulent political climate of 1968, "Piggies" was adopted by the counterculture as an anti-establishment theme song. It was also among the tracks on The Beatles that cult leader Charles Manson used as the foundation for his Helter Skelter theory of an American race-related countercultural revolution. Inspired especially by the line "What they need's a damn good whacking", Manson's followers left clues relating to the lyrics at the scenes of the Tate–LaBianca murders in August 1969.
 "Piggies" has received widely varying responses from music critics, and its reputation suffered due to the association with Manson following the latter's trial in 1971. While some reviewers admire its musical qualities and recognise sardonic humour in the lyrics, others consider the song to be mean-spirited and lacking in subtlety. Harrison's demo of the song, recorded at his home in Surrey, was included on the Beatles' 1996 compilation Anthology 3. A live version by Harrison, reinstating a verse that was omitted from the studio recording, appears on his 1992 album Live in Japan. Folk singer and activist Theo Bikel and anarcho-punk musician Danbert Nobacon are among the artists who have covered "Piggies".


〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 "Piggies "は、イギリスのロックバンド、ビートルズが1968年に発表したアルバム『ザ・ビートルズ』(通称『ホワイト・アルバム』)に収録されている楽曲。ジョージ・ハリスンによって社会批判として書かれたこの曲は、強欲と消費主義に対するオーウェルのような風刺となっている。クラシック音楽の要素がいくつか取り入れられているが、この曲ではバロック・ポップ・スタイルのハープシコードとオーケストラの弦楽器がフィーチャーされ、ハリスンの辛辣な歌詞と豚のうなり声が対照をなしている。ジョージ・マーティン作とクレジットされているが、レコーディングの大部分をクリス・トーマスがプロデュースしており、ハープシコードのパートもクリス・トーマスが担当している。
 1968年の激動する政治情勢の中で、"Piggies "は反体制のテーマ・ソングとしてカウンター・カルチャーに採用された。また、カルト教団の指導者チャールズ・マンソンが、アメリカの人種に関連したカウンターカルチャー革命という彼のヘルター・スケルター理論の基礎として使用した『ザ・ビートルズ』の収録曲のひとつでもある。特に "What they need's a damn good whacking "という歌詞に触発されたマンソンの信奉者たちは、1969年8月に起きたテイト=ラビアンカ殺人事件の現場に、この歌詞に関連する手がかりを残した。
 「Piggies』は音楽批評家たちから様々な反応を得ており、1971年のマンソンの裁判の後、マンソンとの関連によってその評判は落ちた。その音楽的資質を賞賛し、歌詞に無粋なユーモアを認める批評家もいれば、この曲を意地悪で繊細さに欠けると考える批評家もいる。サリー州の自宅で録音されたハリソンのデモは、ビートルズの1996年のコンピレーション『Anthology 3』に収録されている。スタジオ録音では省略されていたヴァースを復活させたハリソンのライヴ・ヴァージョンは、1992年のアルバム『ライヴ・イン・ジャパン』に収録されている。フォーク・シンガーで活動家のテオ・ビケルやアナーコ・パンク・ミュージシャンのダンベルト・ノバコンは、「Piggies」をカヴァーしたアーティストの一人である。




この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?