見出し画像

ラジオ生活:名曲スケッチ「ピアノ協奏曲 第1番 から 第2楽章」

聞き逃しサービス 2024/07/22放送

名曲スケッチ


「ピアノ協奏曲 第1番 から 第2楽章」
( Piano Concerto No. 1 in B♭ minor, Op. 23, 2nd Movement )
[ Концерт для фортепиано с оркестром № 1]
作曲:チャイコフスキー  
( Pyotr Ilyich Tchaikovsky )
[Чайковский, Пётр Ильич]
若林顕(ピアノ)
東京フィルハーモニー交響楽団 (管弦楽)
田中良和(指揮)

開始より05分頃


配信終了 2024/07/29 13:45



番組情報



Google検索 URL> https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Tchaikovsky+Piano_Concerto_No._1_Op_23+2nd_Movement



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Pyotr_Ilyich_Tchaikovsky+Piano_Concerto_No._1_Op_23



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Чайковский+Концерт_для_фортепианос_оркестром_№1











〜〜
〜〜〜
☆★☆ チャイコフスキー「ピアノ協奏曲 第1番」について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
1. チャイコフスキー「ピアノ協奏曲 第1番」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 1.3 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

〜〜
2.  作曲者:チャイコフスキーについて
 2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 チャイコフスキーの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

〜〜
〜〜〜
<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>







〜〜
1. チャイコフスキー「ピアノ協奏曲 第1番」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜

チャイコフスキー「ピアノ協奏曲 第1番 作品23」
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/ピアノ協奏曲第1番_(チャイコフスキー)


 ピアノ協奏曲第1番 変ロ短調 作品23 は、ピョートル・チャイコフスキーが、友人のモスクワ音楽院院長のニコライ・ルビンシテインに刺激を受け、初めて作曲したピアノ協奏曲である。

【曲の構成】
 全3楽章、演奏時間は約35分。
…  
《》第1楽章 アレグロ・ノン・トロッポ・エ・モルト・マエストーソ - アレグロ・コン・スピーリト
4分の3拍子 - 4分の4拍子、変ロ短調 - 変ロ長調、ソナタ形式。
  <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 雄大な序奏と変則的なソナタ形式の主部からなる。非常によく知られた序奏はシンフォニックで壮麗であるが、この序奏主題はこの協奏曲の残りの部分では二度と再現されず、協奏曲全体で特異的な位置を占めている。ソナタ形式の主部は3つの主題を持ち、第1主題はウクライナ民謡のリズムに基づいたものである。Poco meno mossoで第2主題がクラリネットで、さらに第3主題が変ニ長調で提示される。ピアノの華麗な装飾を伴って両主題が確保されると、第3主題から始まる展開部に入り、クライマックスが形成されてゆく。再現部は第2主題の再現ののちにカデンツァに入る。カデンツァは第3主題の再現を兼ねており、再び第2主題が現れてカデンツァが終わると、オーケストラで第3主題が奏され、そのまま短いコーダに入って雄大に曲が閉じられる。
…  
《》第2楽章 アンダンティーノ・センプリチェ - プレスティッシモ - クアジ・アンダンテ
 8分の6拍子、変ニ長調 - ヘ長調、三部形式。
  <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 弦楽器によるピッツィカートの伴奏に乗せてフルートが主題を奏でるロシア風アンダンテと、フランスの古いシャンソンが元になっているといわれる中間のソロのヴィルトゥオーソ。
…  
《》第3楽章 アレグロ・コン・フォーコ
 4分の3拍子、変ロ短調 - 変ロ長調、ロンド形式。
  <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 A-B-A-B-A-B-Coda(A)の構造を持った自由なロンド形式で書かれており、ソナタ形式の原理の応用も見られる。第1主題はやはりウクライナ民謡に基づいている。第1楽章の序奏主題のテンポが第3楽章のコーダ直前の副主題の再現と(ほぼ)一致するため、演奏家及び聴衆は未曾有の達成感が得られる。

〜[上記wikipediaより抜粋]



〜〜
1. チャイコフスキー「ピアノ協奏曲 第1番」について
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

Piano Concerto No. 1 (Tchaikovsky)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Piano_Concerto_No._1_(Tchaikovsky)


 The Piano Concerto No. 1 in B♭ minor, Op. 23, was composed by Pyotr Ilyich Tchaikovsky between November 1874 and February 1875. It was revised in 1879 and in 1888. It was first performed on October 25, 1875, in Boston by Hans von Bülow after Tchaikovsky's desired pianist, Nikolai Rubinstein, criticised the piece. Rubinstein later withdrew his criticism and became a fervent champion of the work. It is one of the most popular of Tchaikovsky's compositions and among the best known of all piano concerti.

 From 2021 to 2022, it served as the sporting anthem of the Russian Olympic Committee as a substitute of the country's actual national anthem as a result of the doping scandal that prohibits the use of its national symbols.

【Instrumentation】
 The work is scored for two flutes, two oboes, two clarinets in B♭, two bassoons, four horns in F, two trumpets in F, three trombones (two tenor, one bass), timpani, solo piano, and strings.
…  
【Structure】
 The concerto follows the traditional form of three movements:
 I. Allegro non troppo e molto maestoso – Allegro con spirito (B♭ minor – B♭ major)
 II. Andantino semplice – Prestissimo – Tempo I (D♭ major)
 III. Allegro con fuoco – Molto meno mosso – Allegro vivo (B♭ minor – B♭ major)

 A standard performance lasts between 30 and 36 minutes, the majority of which is taken up by the first movement.
…  
《》I. Allegro non troppo e molto maestoso – Allegro con spirito
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 The first movement starts with a short horn theme in B♭ minor, accompanied by orchestral chords that quickly modulate to the lyrical and passionate theme in D♭ major. This subsidiary theme is heard three times, the last of which is preceded by a piano cadenza, and never appears again throughout the movement. The introduction ends in a subdued manner. The exposition proper then begins in the concerto's tonic minor key, with a Ukrainian folk theme based on a melody that Tchaikovsky heard performed by blind lirnyks at a market in Kamianka (near Kyiv). A short transitional passage is a call and response section on the tutti and the piano, alternating between high and low registers. The second subject group consists of two alternating themes, the first of which features some of the melodic contours from the introduction. This is answered by a smoother and more consoling second theme, played by the strings and set in the subtonic key (A♭ major) over a pedal point, before a more turbulent reappearance of the woodwind theme, this time reinforced by driving piano arpeggios, gradually builds to a stormy climax in C minor that ends in a perfect cadence on the piano. After a short pause, a closing section, based on a variation of the consoling theme, closes the exposition in A♭ major.
The development section transforms this theme into an ominously building sequence, punctuated with snatches of the first subject material. After a flurry of piano octaves, fragments of the "plaintive" theme are revisited for the first time in E♭ major, then for the second time in G minor. Then the piano and the strings take turns playing the theme for the third time in E major while the timpani furtively plays a tremolo on a low B until the first subject's fragments are continued.

 The recapitulation features an abridged version of the first subject, working around to C minor for the transition section. In the second subject group, the consoling second theme is omitted; instead the first theme repeats, with a reappearance of the stormy climactic build previously heard in the exposition, but this time in B♭ major. The excitement is cut short by a deceptive cadence. A brief closing section comprises G-flat major chords played by the whole orchestra and the piano. Then a piano cadenza appears, the second half of which contains subdued snatches of the second subject group's first theme in the work's original minor key. B♭ major is restored in the coda, when the orchestra reenters with the second subject group's second theme; the tension then gradually builds, leading to a triumphant conclusion, ending with a plagal cadence.
…  
-《》Question of the introduction
 The introduction's theme is notable for its apparent formal independence from the rest of the movement and the concerto as a whole, especially given its setting not in the work's nominal key of B♭ minor but rather in D♭ major, that key's relative major. Despite its very substantial nature, this theme is only heard twice, and it never reappears at any later point in the concerto.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 Russian music historian Francis Maes writes that because of its independence from the rest of the work,
〜…〜
 For a long time, the introduction posed an enigma to analysts and critics alike. ... The key to the link between the introduction and what follows is ... Tchaikovsky's gift of hiding motivic connections behind what appears to be a flash of melodic inspiration. The opening melody comprises the most important motivic core elements for the entire work, something that is not immediately obvious, owing to its lyric quality. However, a closer analysis shows that the themes of the three movements are subtly linked. Tchaikovsky presents his structural material in a spontaneous, lyrical manner, yet with a high degree of planning and calculation.
〜…〜

 Maes adds that all the themes are tied together by a strong motivic link. These themes include the Ukrainian folk song "Oi, kriache, kriache, ta y chornenkyi voron ..." as the first theme of the first movement proper; the French chansonette "Il faut s'amuser, danser et rire" ("One must have fun, dance and laugh") in the middle section of the second movement; and a Ukrainian vesnianka "Vyidy, vyidy, Ivanku" or greeting to spring which appears as the first theme of the finale. The second theme of the finale is motivically derived from the Russian folk song "Poydu, poydu vo Tsar-Gorod" ("I'm Coming to the Capital") and also shares this motivic bond. The relationship between them has often been ascribed to chance because they were all well-known songs at the time Tchaikovsky composed the concerto. But it seems likely that he used these songs precisely because of their motivic connection. "Selecting folkloristic material," Maes writes, "went hand in hand with planning the large-scale structure of the work."

 All this is in line with the earlier analysis of the concerto by Tchaikovsky authority David Brown, who further suggests that Alexander Borodin's First Symphony may have given Tchaikovsky both the idea to write such an introduction and to link the work motivically as he does. Brown also identifies a four-note musical phrase ciphered from Tchaikovsky's own name and a three-note phrase likewise taken from the name of soprano Désirée Artôt, to whom the composer had been engaged some years before.
…  
《》II. Andantino semplice – Prestissimo – Tempo I
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 The second movement, in D♭ major, is in 6/8 time. The tempo marking, "andantino semplice", lends itself to a range of interpretations; the World War II-era recording by Vladimir Horowitz and Arturo Toscanini completed the movement in under six minutes, while toward the other extreme, Lang Lang recorded the movement with the Chicago Symphony Orchestra conducted by Daniel Barenboim in eight minutes.
・Measures 1–58: Andantino semplice
・Measures 59–145: Prestissimo
・Measures 146–170: Tempo I

 After a brief pizzicato introduction, the flute carries the first statement of the theme. The flute's opening four notes are A♭–E♭–F–A♭, while each other statement of this motif in the remainder of the movement substitutes the F for a (higher) B♭. The British pianist Stephen Hough suggests this may be an error in the published score, and that the flute should play a B♭. After the flute's opening statement of the melody, the piano continues and modulates to F major. After a bridge section, two cellos return with the theme in D♭ major and the oboe continues it. The A section ends with the piano holding a high F major chord, pianissimo. The movement's B section is in D minor (the relative minor of F major) and marked "allegro vivace assai" or "prestissimo", depending on the edition. It commences with a virtuosic piano introduction before the piano assumes an accompanying role and the strings commence a new melody in D major. The B section ends with another virtuosic solo piano passage, leading into the return of the A section. In the return, the piano makes the first, now ornamented, statement of the theme. The oboe continues the theme, this time resolving it to the tonic (D♭ major) and setting up a brief coda which finishes ppp on another plagal cadence.
…  
《》III. Allegro con fuoco – Molto meno mosso – Allegro vivo
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 The final movement, in rondo form, starts with a very brief introduction. The A theme, in B♭ minor, is march-like and upbeat. This melody is played by the piano until the orchestra plays a variation of it ff. The B theme, in D♭ major, is more lyrical and the melody is first played by the violins, and by the piano second. A set of descending scales leads to the abridged version of the A theme.

 The C theme is heard afterward, modulating through various keys, containing dotted rhythm, and a piano solo leads to:

 The later measures of the A section are heard, and then the B appears, this time in E♭ major. Another set of descending scales leads to the A once more. This time, it ends with a half cadence on a secondary dominant, in which the coda starts. An urgent buildup leads to a sudden crash with F major octaves as a transition point to the last B♭ major melody played along with the orchestra, and it fuses into a dramatic and extended climactic episode, gradually building to a dominant prolongation. Then the melodies from the B theme are heard in B♭ major. After that, the final part of the coda, marked allegro vivo, draws the work to a conclusion on a perfect authentic cadence.

〜[ Excerpt from above Wikipedia.]  
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ピアノ協奏曲第1番変ロ短調作品23は、ピョートル・イリイチ・チャイコフスキーが1874年11月から1875年2月にかけて作曲した。 1875年10月25日、チャイコフスキーの憧れのピアニストであったニコライ・ルービンシュタインがこの曲を批判した後、ハンス・フォン・ビューローによってボストンで初演された。 ルービンシュタインは後に批判を撤回し、この作品の熱烈な支持者となった。 チャイコフスキーの作品の中でも最も人気が高く、ピアノ協奏曲の中でも最もよく知られた曲のひとつである。

 2021年から2022年にかけては、ドーピング疑惑により国歌の使用が禁止されたため、ロシア・オリンピック委員会のスポーツ国歌として使用された。
…  
【楽器編成】  
 フルート2、オーボエ2、クラリネット2(B♭)、ファゴット2、ホルン4(F)、トランペット2(F)、トロンボーン3(テナー2、バス1)、ティンパニ、ピアノ独奏、弦楽のためのスコア。
…  
【構成】  
 この協奏曲は、3楽章からなる伝統的な形式に従っている:
 I. Allegro non troppo e molto maestoso - Allegro con spirito(変ロ短調~変ロ長調)。
 II. アンダンティーノ・センプリーチェ~プレッシッシモ~テンポⅠ(変ニ長調)
 III. アレグロ・コン・フオーコ~モルト・メノ・モッソ~アレグロ・ヴィーヴォ(変ロ短調~変ロ長調)

 標準的な演奏時間は30分から36分で、その大半を第1楽章が占める。
...  
《》I. アレグロ・ノン・トロッポ・エ・モルト・マエストーソ~アレグロ・コン・スピリト
  <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 第1楽章は変ロ短調の短いホルンの主題で始まり、オーケストラの和音を伴ってすぐに変ニ長調の叙情的で情熱的な主題に転調する。 この副次主題は3回聴かれ、最後の主題はピアノのカデンツァに先立ち、楽章を通して再び現れることはない。 序奏は控えめに終わる。 その後、協奏曲のトニック・マイナー調で、チャイコフスキーがカミアンカ(キエフ近郊)の市場で盲目のリルニクが演奏するのを耳にした旋律に基づくウクライナ民謡の主題で、本来の序奏が始まる。 短い経過部は、トゥッティとピアノのコール・アンド・レスポンスで、高音域と低音域が交互に繰り返される。 第2主題群は2つの主題が交互に現れる。 木管楽器の主題が再び現れると、今度はピアノのアルペジオによって強化され、徐々にハ短調の嵐のようなクライマックスへと盛り上がり、ピアノの完璧なカデンツで終わる。 短い休止の後、慰めの主題の変奏に基づく終結部が変イ長調で露呈部を閉じる。

 展開部では、この主題が、最初の主題の断片で区切られながら、不吉に構築されるシークエンスへと変化する。 ピアノのオクターヴが飛び交った後、「平穏な」主題の断片が、変ホ長調で初めて、そしてト短調で2度目となる。 その後、ピアノと弦楽器が交互にホ長調で3度目の主題を演奏し、ティンパニが低音のロでトレモロを弾く。

 再現部では第1主題の短縮版が演奏され、移行部ではハ短調に戻る。 第2主題群では、慰めの第2主題は省略され、代わりに第1主題が繰り返される。 この興奮は、欺瞞的なカデンツによって断ち切られる。 短い終結部は、全オーケストラとピアノによる変ト長調の和音で構成される。 そしてピアノのカデンツァが現れ、その後半は、第2主題群の第1主題の控えめな断片が、作品本来の短調で演奏される。 コーダでは変ロ長調が復活し、オーケストラが第2主題群の第2主題で再登場する。その後、緊張は徐々に高まり、プラガルカデンツで終わる勝利的な終結へと導かれる。
…  
-《》序奏に対する疑問
 序奏の主題は、他の楽章や協奏曲全体から形式的に明らかに独立していることが特徴で、特に、作品の主要な調である変ロ短調ではなく、その調の相対的な長調である変ニ長調に設定されていることが重要である。 この主題は、その非常に重要な性格にもかかわらず、2回しか聴かれず、協奏曲の後のどの時点でも再登場することはない。
  <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 ロシア音楽史家のフランシス・メイスは、この主題が作品の他の部分から独立しているため、次のように書いている、
〜...〜 
 長い間、インテルはアナリストや批評家に謎を投げかけてきた。 ... 序奏とその後に続く曲との関連性の鍵は... チャイコフスキーの才能は、旋律のひらめきのように見えるものの背後に動機的なつながりを隠すことである。 冒頭の旋律は、作品全体にとって最も重要な動機の核となる要素で構成されている。 しかし、詳しく分析すると、3つの楽章の主題は微妙に関連していることがわかる。 チャイコフスキーは、自発的で叙情的なやり方で、しかし高度な計画と計算のもとに構造的な素材を提示している。
〜...〜

 マエスは、すべての主題は強い動機的な結びつきで結ばれていると付け加える。 これらの主題には、第1楽章の第1主題であるウクライナの民謡 "Oi, kriache, kriache, ta y chornenkyi voron ..."、第2楽章の中間部にあるフランスのシャンソネット "Il faut s'amuser, danser et rire"(人は楽しみ、踊り、笑わなければならない)、そしてフィナーレの第1主題として登場するウクライナのヴェスニアンカ "Vyidy, vyidy, Ivanku"(春への挨拶)が含まれる。 フィナーレの第2主題は、ロシア民謡「ポイドゥ、ポイドゥ・ヴォ・ツァール・ゴロド」に動機的に由来しており、この動機的な結びつきも共通している。 この2曲の関係は、チャイコフスキーが協奏曲を作曲した当時、いずれもよく知られた曲であったため、しばしば偶然の産物とされてきた。 しかし、チャイコフスキーがこれらの曲を使ったのは、まさに動機的なつながりがあったからだと思われる。 "民俗学的な素材を選ぶことは、作品の大規模な構造を計画することと密接に関係していた "とマエスは書いている。

 このことは、チャイコフスキーの権威であるデイヴィッド・ブラウンによる協奏曲の先行分析と一致している。彼はさらに、アレクサンドル・ボロディンの交響曲第1番が、チャイコフスキーにこのような序奏を書くアイデアと、彼のように作品を動機的に結びつけるアイデアの両方を与えた可能性を示唆している。 ブラウンはまた、チャイコフスキー自身の名前を暗号化した4音の楽句と、作曲家が数年前に婚約していたソプラノ歌手デジレ・アルトの名前を同じく暗号化した3音の楽句を同定している。
…  
《》《II. Andantino semplice - Prestissimo - Tempo I.
  <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 変ニ長調の第2楽章は8分の6拍子。 テンポ記号は「アンダンティーノ・センプリチェ」で、第二次世界大戦時のウラディーミル・ホロヴィッツとアルトゥーロ・トスカニーニの録音では6分弱、極端な例ではラン・ランがダニエル・バレンボイム指揮シカゴ交響楽団と録音した8分など、様々な解釈が可能である。
 第1~58小節:アンダンティーノ・センプリーチェ
 第59~145小節:プレスティッシモ
 第146~170小節 テンポ I

 短いピチカートの序奏の後、フルートが主題の第1音を奏でる。 フルートの冒頭の4音はA♭-E♭-F-A♭だが、この楽章の残りの部分では、このモチーフの他の各音はFを(より高い)B♭に置き換えている。 イギリスのピアニスト、スティーヴン・ハフは、これは出版された楽譜の誤りであり、フルートはB♭を吹くべきだと指摘している。 フルートが冒頭で旋律を述べた後、ピアノは続けてヘ長調に転調する。 ブリッジ・セクションの後、2つのチェロが変ニ長調の主題で戻り、オーボエがそれを続ける。 Aセクションは、ピアノが高いヘ長調の和音をピアニッシモで押さえて終わる。 楽章のBセクションはニ短調(ヘ長調の相対短調)で、版によって「アレグロ・ヴィヴァーチェ・アッサイ」または「プレスティッシモ」と記されている。 ピアノが伴奏の役割を担い、弦楽器がニ長調の新しい旋律を始める前に、ピアノのヴィルトゥオーゾ的な序奏で始まる。 Bセクションは再びヴィルトゥオーゾ的なピアノ独奏のパッセージで終わり、Aセクションに戻る。 回帰部では、ピアノが主題の最初の、今度は装飾的な表現を行う。 オーボエが主題を続け、今度はトニック(変ニ長調)に解決し、短いコーダを準備する。
…  
《》III. アレグロ・コン・フオーコ~モルト・メノ・モッソ~アレグロ・ヴィーヴォ
  <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 ロンド形式の最終楽章は、ごく短い序奏で始まる。 変ロ短調のA主題は行進曲のようで明るい。 この旋律は、オーケストラがffの変奏曲を演奏するまでピアノによって演奏される。 変ニ長調のB主題はより叙情的で、メロディはまずヴァイオリンが、次にピアノが演奏する。 下降する音階が続き、A主題の短縮版につながる。

 その後、C主題がさまざまな調を転調しながら聴かれ、付点リズムを含み、ピアノ・ソロが続く:

 Aセクションの後の小節が聞こえ、今度は変ホ長調のBが現れる。 別の下降音階のセットが再びAへと導く。 今度は副ドミナントによる半カデンツで終わり、コーダが始まる。 切迫した盛り上がりは、ヘ長調のオクターヴを移行点として、オーケストラとともに演奏される最後の変ロ長調の旋律に突然の衝突をもたらし、それは劇的で延長されたクライマックスのエピソードへと融合し、徐々にドミナントの延長へと発展する。 そしてB主題の旋律が変ロ長調で聴かれる。 その後、アレグロ・ヴィーヴォと記されたコーダの最後の部分が、完璧な正統的カデンツで作品を終結へと導く。




〜〜
1. チャイコフスキー「ピアノ協奏曲 第1番」について
 1.3 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

チャイコフスキー「ピアノ協奏曲 第1番 作品23」
Wikipedia RU(ロシア版) URL>  https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Концерт_для_фортепиано_с_оркестром_№_1_(Чайковский)


 Конце́рт № 1 для фортепиа́но с орке́стром си-бемоль минор, соч. 23 был написан П. И. Чайковским в 1874―1875 годах и впервые исполнен 25 октября 1875 года в Бостоне Гансом фон Бюловом с оркестром под управлением Бенджамина Ланга. Концерт №1 стал одним из самых известных и часто исполняемых классических произведений в мире.

〜[ Excerpt from above Wikipedia.]  
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ピアノと管弦楽のための協奏曲第1番 変ロ短調 Op. 23は、チャイコフスキーが1874年から1875年にかけて作曲し、1875年10月25日にボストンでハンス・フォン・ビューローとベンジャミン・ラング指揮のオーケストラによって初演された。 協奏曲第1番は、世界で最も有名かつ頻繁に演奏されるクラシック作品のひとつとなっている。




〜〜
2. 作曲者:チャイコフスキーについて
 2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

チャイコフスキー
Чайковский, Пётр Ильич
Wikipedia RU(ロシア版)> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Пётр_Ильич_Чайковский


 Пётр Ильи́ч Чайко́вский (25 апреля [7 мая] 1840, пос. Воткинск, Вятская губерния — 25 октября [6 ноября] 1893, Санкт-Петербург) — русский композитор, педагог, дирижёр и музыкальный критик.

 Наследие Чайковского представлено разными жанрами: это — десять опер, три балета, семь симфоний (шесть пронумерованных и симфония «Манфред»), 104 романса, ряд программных симфонических произведений, концерты и камерно-инструментальные ансамбли, хоровые сочинения, кантаты, фортепианные миниатюры и фортепианные циклы. Его творчество представляет собой чрезвычайно ценный вклад в мировую музыкальную культуру и, наряду с творчеством его современников — композиторов «Могучей кучки», знаменует собой новый этап в развитии русской музыки.

 Чайковский является одним из величайших композиторов мира, ярким представителем музыкального романтизма и одним из выдающихся лириков и драматургов-психологов в музыке, углубившимся в психологический анализ сложных и противоречивых явлений жизни.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 ピョートル・イリイチ・チャイコフスキー(1840年4月25日[5月7日]、ヴャトカ県ヴォトキンスク村 - 1893年10月25日[11月6日]、サンクトペテルブルク)は、ロシアの作曲家、教師、指揮者、音楽評論家。

 10曲のオペラ、3曲のバレエ、7曲の交響曲(番号付き6曲とマンフレッド交響曲)、104曲のロマンス、多数のプログラム交響曲、協奏曲、室内楽曲、合唱曲、カンタータ、ピアノ小曲集、ピアノ連弾曲など、チャイコフスキーの遺産はさまざまなジャンルで表現されている。 チャイコフスキーの作品は、世界の音楽文化に対する極めて貴重な貢献であり、同時代の作曲家たち「マイティ・ハンドフル」の作品とともに、ロシア音楽の発展における新たな段階を示すものである。

 チャイコフスキーは世界で最も偉大な作曲家の一人であり、音楽的ロマンティシズムの鮮烈な代表者であり、複雑で矛盾に満ちた人生の現象を心理学的に分析した音楽界の傑出した作詞家、劇作家、心理学者の一人である。




〜〜
 2.2 チャイコフスキーの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

ピョートル・イリイチ・チャイコフスキーの作品リスト
List of compositions by Pyotr Ilyich Tchaikovsky
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Pyotr_Ilyich_Tchaikovsky




〜〜
〜〜〜
〜〜

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?