見出し画像

ラジオ生活:クラシックカフェ ストラヴィンスキー『バレエ音楽「春の祭典」』

聞き逃しサービス 2024/02/06 放送
クラシックカフェ


『バレエ音楽「春の祭典」』
作曲: ストラヴィンスキー
シカゴ交響楽団(管弦楽)
ゲオルグ・ショルティ(指揮)
(31分56秒)

開始より1時間15分55秒頃 (終了より34分05秒前頃)


配信終了 2024/02/13 15:50
  
 (すでに配信終了してます)
 

番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Stravinsky+The_Rite_of_Spring



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Igor_Stravinsky+The_Rite_of_Spring



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Стравинский,_Игорь_Фёдорович+Весна_священная













ストラヴィンスキー「春の祭典」
Wikipedia JA (日本版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/春の祭典


 『春の祭典』(はるのさいてん、ロシア語: Весна священная、フランス語: Le Sacre du printemps、英語: The Rite of Spring )は、ロシアの作曲家イーゴリ・ストラヴィンスキーが、セルゲイ・ディアギレフが率いるバレエ・リュス(ロシア・バレエ団)のために作曲したバレエ音楽。オリジナルの振り付けはヴァーツラフ・ニジンスキーが、舞台デザインと衣装はニコライ・リョーリフが担当した。1913年5月29日にシャンゼリゼ劇場で初演され、音楽と振り付けの前衛的な性質がセンセーションを巻き起こした。初演の聴衆の反応は長年「暴動」と呼ばれることが多かったが、近年は誇張表現だったとして見直されている。この表現は10年以上後の1924年の後の公演のレビューまで現れず、負傷者が出たり、物が壊されたりしたことはなかった。また二日目以降のパリ公演や、二ヶ月後のロンドン公演でも特別なことは起こらなかった。しかし、後世の作曲家に和声法、ポリリズムなどの面で大きな影響を与え、20世紀の管弦楽を象徴する作品のひとつしての評価は変わらず持っている。


〜[上記Wikipediaより抜粋。]




ストラヴィンスキー「春の祭典」
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Rite_of_Spring


 The Rite of Spring (French: Le Sacre du printemps) is a ballet and orchestral concert work by the Russian composer Igor Stravinsky. It was written for the 1913 Paris season of Sergei Diaghilev's Ballets Russes company; the original choreography was by Vaslav Nijinsky with stage designs and costumes by Nicholas Roerich. When first performed at the Théâtre des Champs-Élysées on 29 May 1913, the avant-garde nature of the music and choreography caused a sensation. Many have called the first-night reaction a "riot" or "near-riot", though this wording did not come about until reviews of later performances in 1924, over a decade later. Although designed as a work for the stage, with specific passages accompanying characters and action, the music achieved equal if not greater recognition as a concert piece and is widely considered to be one of the most influential musical works of the 20th century.

 Stravinsky was a young, virtually unknown composer when Diaghilev recruited him to create works for the Ballets Russes. Le Sacre du printemps was the third such major project, after the acclaimed Firebird (1910) and Petrushka (1911). The concept behind The Rite of Spring, developed by Roerich from Stravinsky's outline idea, is suggested by its subtitle, "Pictures of Pagan Russia in Two Parts"; the scenario depicts various primitive rituals celebrating the advent of spring, after which a young girl is chosen as a sacrificial victim and dances herself to death. After a mixed critical reception for its original run and a short London tour, the ballet was not performed again until the 1920s, when a version choreographed by Léonide Massine replaced Nijinsky's original, which saw only eight performances. Massine's was the forerunner of many innovative productions directed by the world's leading choreographers, gaining the work worldwide acceptance. In the 1980s, Nijinsky's original choreography, long believed lost, was reconstructed by the Joffrey Ballet in Los Angeles.


〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 『春の祭典』(フランス語:Le Sacre du printemps)は、ロシアの作曲家イーゴリ・ストラヴィンスキーによるバレエおよびオーケストラ・コンサート作品。振付はヴァスラフ・ニジンスキー、舞台美術と衣装はニコラス・ローリヒが担当した。1913年5月29日にシャンゼリゼ劇場で初演されると、その音楽と振付の前衛性はセンセーションを巻き起こした。初日の反響を「暴動」あるいは「暴動に近い」と呼ぶ人も多いが、このような表現が使われるようになったのは、それから10年以上経った1924年の後期公演のレビューからである。登場人物やアクションに付随する特定のパッセージなど、舞台用の作品としてデザインされたにもかかわらず、音楽はコンサート作品としても同等かそれ以上の評価を得ており、20世紀で最も影響力のある音楽作品のひとつと広く考えられている。

 ディアギレフがバレエ・リュスのためにストラヴィンスキーを起用したとき、ストラヴィンスキーはまだ若く、ほとんど無名の作曲家だった。『春の祭典』は、高い評価を得た『火の鳥』(1910年)、『ペトルーシュカ』(1911年)に続く3作目の大プロジェクトだった。『春の祭典』のコンセプトは、ストラヴィンスキーの大まかな構想からロエリッチが発展させたもので、副題の「異教徒ロシアの絵2部構成」が示唆している。シナリオは、春の到来を祝う様々な原始的儀式を描いた後、生け贄として選ばれた少女が踊り狂うというもの。初演の批評家の評価は散々で、ロンドン公演も短期間行われた後、このバレエが再演されるのは1920年代になってからである。マシーヌの振付は、世界の一流振付家による斬新な演出の先駆けとなり、ニジンスキーは世界的に受け入れられた。1980年代には、長い間失われたと思われていたニジンスキーのオリジナル振付が、ロサンゼルスのジョフリー・バレエ団によって復元された。







ストラヴィンスキー「聖なる春 (春の祭典)」
Весна священная
Wikipedia RU(ロシア版) URL> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Весна_священная


 «Весна́ свяще́нная» (фр. Le Sacre du printemps) — балет русского композитора Игоря Стравинского, премьера которого состоялась 29 мая 1913 года в театре Елисейских Полей в Париже, в рамках Русских сезонов. Автор декораций, костюмов, либретто — Николай Рерих, хореограф — Вацлав Нижинский, импресарио — Сергей Дягилев.

【Содержание】
《Название》
 Название «Весна священная» (лат. Ver Sacrum — Весна Священная) имеет античное происхождение. У древних италиков, а затем и у римлян существовал религиозный обычай — в случае чрезвычайных бедствий, обрушивавшихся на государство, давали обет богам (Марсу или Юпитеру) принести им в жертву всё, что родится ближайшей весной (с начала марта по конец апреля): приплод скота, а в глубокой древности, по свидетельству античных авторов, также и первенцев знатных семей. В более поздние времена вместо человеческих жертвоприношений молодёжь, достигшую 20 или 21 года, символически изгоняли: прикрыв лицо, выводили за границу города Рим. Этот обычай символизировал обновление жизни, избавление от бед и несчастий и надежду на благоприятное будущее. Праздник весны начинался 15 марта (так называемые Мартовские иды), в этот день заговорщиками был убит Гай Юлий Цезарь (отсюда поговорка: «Бойтесь мартовских ид», фраза «Ид марта берегись» (англ. Beware the ides of March) из пьесы Шекспира «Юлий Цезарь» (акт I, сцена 2) стала крылатой).

〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 『聖なる春 (春の祭典)』(フランス語:Le Sacre du printemps)は、ロシアの作曲家イーゴリ・ストラヴィンスキーによるバレエで、1913年5月29日にパリのシャンゼリゼ劇場でロシアの四季の一環として初演された。舞台装置、衣装、台本の作者はニコライ・ローリヒ、振付師はヴァツラフ・ニジンスキー、興行主はセルゲイ・ディアギレフ。

【内容】
《名前》
「聖なる泉」(ラテン語 Ver Sacrum - Sacred Spring)という名前の由来は古い。古代イタリア人、後のローマ人は、国家を襲う甚大な災害の際には、来る春(3月上旬から4月下旬まで)に生まれるすべてのもの(家畜や、古くは貴族の長子など)を生贄として捧げることを神々(マルスやユピテル)に誓うという宗教的習慣を持っていた。後世では、人身御供の代わりに、20歳か21歳に達した若者を象徴的に追放した。この風習は、生命の再生、悩みや不幸からの解放、好ましい未来への希望を象徴していた。春祭りは3月15日(いわゆる3月のイデ)に始まり、この日にガイウス・ユリウス・カエサルが陰謀者によって殺害された(そのため、シェークスピアの戯曲『ジュリアス・シーザー』(第1幕第2場)に出てくる「3月のイデに気をつけろ」という言葉が翼を持つようになった)。










イーゴリ・ストラヴィンスキー
Wikipedia JA(日本版) URL>  https://ja.m.wikipedia.org/wiki/イーゴリ・ストラヴィンスキー


 イーゴリ・フョードロヴィチ・ストラヴィンスキー(ロシア語: И́горь Фёдорович Страви́нский, ラテン文字転写: Igor Fyodorovitch Stravinsky、1882年6月17日 - 1971年4月6日)は、ロシアの作曲家。
 同じくロシアの芸術プロデューサーであるディアギレフから委嘱を受け作曲した初期の3作品(『火の鳥』、『ペトルーシュカ』、『春の祭典』)で知られるほか、指揮者、ピアニストとしても活動した。20世紀を代表する作曲家の1人として知られ、20世紀の芸術に広く影響を及ぼした音楽家の1人である。


〜[上記Wikipediaより抜粋。]


イーゴリ・ストラヴィンスキー
Wikipedia EN(英語版) URL>  https://en.m.wikipedia.org/wiki/Igor_Stravinsky


 Igor Fyodorovich Stravinsky (17 June [O.S. 5 June] 1882 – 6 April 1971) was a Russian composer and conductor with French citizenship (from 1934) and United States citizenship (from 1945). He is widely considered one of the most important and influential composers of the 20th century and a pivotal figure in modernist music.
 Stravinsky's father was an established bass opera singer, and Stravinsky grew up taking piano and music theory lessons. While studying law at the University of Saint Petersburg, he met Nikolai Rimsky-Korsakov and studied under him until Rimsky-Korsakov's death in 1908. Stravinsky met the impresario Sergei Diaghilev soon after, who commissioned Stravinsky to write three ballets: The Firebird (1910), Petrushka (1911), and The Rite of Spring (1913), the last of which brought him international fame after the near-riot at the premiere, and changed the way composers understood rhythmic structure. 

【Biography】

It was Stravinsky's third ballet for Diaghilev, The Rite of Spring, that caused a sensation among critics, fellow composers, and concertgoers. Based on an idea thought up by Stravinsky while composing Firebird, the production features a series of primitive pagan rituals celebrating the advent of spring. Stravinsky's score contained many novel features for its time, including experiments in tonality, metre, rhythm, stress and dissonance. The radical nature of the music and choreography caused a near-riot at its premiere at the Théâtre des Champs-Élysées on 29 May 1913.

 Shortly after the premiere, Stravinsky contracted typhoid from eating bad oysters and he was confined to a Paris nursing home. He left in July 1913 and returned to Ustilug. For the rest of the summer he focused on his first opera, The Nightingale, based on a story by Hans Christian Andersen, which Stravinsky had started in 1908. On 15 January 1914, Stravinsky and Nosenko had their fourth child, Marie Milène (or Maria Milena). After her delivery, Nosenko was discovered to have tuberculosis and was committed to a sanatorium in Leysin in the Alps. Stravinsky took up residence nearby, where he completed The Nightingale. The work premiered in Paris in May 1914, after the Moscow Free Theatre had commissioned the piece for 10,000 roubles but soon became bankrupt. Diaghilev agreed that the Ballets Russes to stage it. The opera had only lukewarm success with the public and the critics, apparently because its delicacy did not meet their expectations following the tumultuous Rite of Spring. However, composers including Maurice Ravel, Béla Bartók, and Reynaldo Hahn found much to admire in the score's craftsmanship, even claiming to detect the influence of Arnold Schoenberg.



〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 イーゴリ・フョードロヴィチ・ストラヴィンスキー(1882年6月17日 - 1971年4月6日)は、ロシアの作曲家、指揮者。20世紀における最も重要で影響力のある作曲家の一人であり、モダニズム音楽の中心的人物である。
 ストラヴィンスキーの父はオペラ歌手として活躍し、ストラヴィンスキーはピアノと音楽理論のレッスンを受けて育った。サンクトペテルブルク大学で法律を学ぶかたわら、ニコライ・リムスキー=コルサコフに出会い、1908年にリムスキー=コルサコフが亡くなるまで師事した。ストラヴィンスキーはまもなく興行主セルゲイ・ディアギレフに出会い、ディアギレフはストラヴィンスキーに3つのバレエの作曲を依頼した:『火の鳥』(1910年)、『ペトルーシュカ』(1911年)、『春の祭典』(1913年)である。

【バイオグラフィー】

ストラヴィンスキーがディアギレフのために作曲した3作目のバレエ『春の祭典』は、批評家、作曲家仲間、コンサートファンの間でセンセーションを巻き起こした。『火の鳥』の作曲中にストラヴィンスキーが思いついたアイディアに基づくこの作品は、春の到来を祝う一連の原始的な異教的儀式を特徴としている。ストラヴィンスキーの楽譜には、調性、拍子、リズム、ストレス、不協和音の実験など、当時としては斬新な特徴が数多く含まれていた。音楽と振付の過激さは、1913年5月29日にシャンゼリゼ劇場で初演された際、暴動寸前の騒ぎを引き起こした。
 初演の直後、ストラヴィンスキーはまずい牡蠣を食べて腸チフスにかかり、パリの老人ホームに幽閉された。1913年7月に退院し、ウスティルグに戻った。夏の残りの期間は、1908年に着手したアンデルセンの物語に基づく最初のオペラ《ナイチンゲール》の作曲に専念した。1914年1月15日、ストラヴィンスキーとノセンコの間に第4子となるマリー・ミレーヌ(またはマリア・ミレーナ)が誕生した。出産後、ノセンコに結核が見つかり、アルプス山脈のレイシンにある療養所に収容された。ストラヴィンスキーはその近くに居を構え、そこで《ナイチンゲール》を完成させた。この作品は1914年5月にパリで初演された。モスクワ自由劇場は1万ルーブルでこの作品を委嘱したが、間もなく破産。ディアギレフは、バレエ・リュスがこの作品を上演することに同意した。このオペラは、一般大衆や批評家たちの間では生ぬるい成功しか収められなかった。しかし、モーリス・ラヴェル、ベーラ・バルトーク、レイナルド・ハーンをはじめとする作曲家たちは、この楽譜の技巧に賞賛の念を抱いた。



イーゴリ・ストラヴィンスキー
Wikipedia RU(ロシア版) URL> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Стравинский,_Игорь_Фёдорович

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?