見出し画像

社会人学生から大学教員へ。

 だいぶん過ごしやすい気温になってきましたが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私はまだまだ半袖チャレンジ真っ最中です。

 さて、怒涛のゼミ合宿期間が終わりそのまま後期授業に突入しています。今月は毎週末にイベントが入っているので、ほぼ無休状態です。ただ合宿後の学生たちはとても仲良くなっているので、苦労した甲斐があったかなと思っております。

 そんな多忙の中、先日とある大学院のゼミで話をする機会をいただきました。テーマが「社会人学生から大学教員へ」という内容でしたので、このブログで綴っていることを要約して発表しました。修士の学生が多かったので、博士課程在籍中の話やその後の就職活動、そして大学教員のリアルを赤裸々に話をしましたので、院生からかなりの高評価をいただようです。(あくまでも主催者感想ですが…。)その後、質疑応答の時間を設けたのですが、社会人の院生が多いせいか仕事の両立をどうするかやお金をどうするか等、かなり具体的な質問をいただきました。

 今の日本において社会人が博士課程まで行って学ぶには、かなり厳しい環境だと思います。まず、職場の理解を得ることが難しいですね。実際、私も博士課程に行っている時は職場に一切打ち明けず、すべての仕事を終えてから深夜一人職場に残って論文を作っていました。海外だと博士号があると給与に反映されるそうですが、日本では博士号を取得しても給与はほとんど変わりません。(実際私も1円も上がりませんでした。)むしろ「そんな暇があるなら仕事しろ。」と無言のプレッシャーを感じ続けなければならないのではないでしょうか。企業が博士課程の価値を評価しない限り、日本の博士課程取得率は低下の一途を辿るしかないと思います。

 また、資金面でも社会人院生は厳しいです。奨学金をもらうにもそれなりに所得があると所得制限にひかっかてもらうことができないと院生からの発言がありました。どうして日本は若者にも社会人にも学ぼうとする人たちを応援する制度が整えようとしようとしないのか、憤りを感じる毎日です。先日もとある学生の親御さんが急に授業料を払わないと言い出して、学生が事務局に泣きながら駆け込んできました。もちろん制度を改善していくことも大事ですが、それ以前に学ぶことへの投資を惜しまないという意識を個人(特に親)が持つようにしなければ、夢も希望もない国になってしまうという強い危機感を持っています。

 多くの修士学生が博士課程に関心があることはよくわかりました。しかし、色々な事情があってなかなか一歩踏み出せない人が大半だったような気がします。私も実際もう一回博士課程に行けと言われていると「死んでもイヤ!」というくらい辛い思い出しかありません。特に辛いのは、別に誰かに行けと言われたわけでもなく、自分が好きで行って好きなことを研究するので、言い訳できる材料が圧倒的に乏しいことです。お金ももらうのではなく払っているからなおさらですよね。とどめは博士号をとっても大学教員になれる保証は全くないという事実です。つまり、デメリットしか見えないところわざわざ突っ込んでいくのは、かなり勇気がいることだと思います。

 「なぜ、先生はそんな苦しい博士課程を勧めるのですか?」と質問されたので、「私は博士課程に行ったことで多くの人と共感できる能力を身につけることができたから。」と答えました。私が関わっている学生の多くが様々な課題を抱えています。私はその課題を解決することはできないですが、共感することができるようになったからなのです。質は違いますが博士課程での経験が、今の仕事に多いに活かされています。

 これから大学教員を目指す人は何年かかっても博士号を取得してください。それは単なる資格ではなく、自分自身をより高い次元へと高めるための修練だと思って臨んで欲しいと思います。

 (ゼルダで山登りばっかりしている准教授でした。バイオの追加コンテンツが気になる~。エイダ~。)

 






































































































































From working student to university teacher.


The temperature is getting pretty comfortable, but how is everyone doing? I'm still in the middle of a short-sleeve challenge.

Well, the furious seminar camp is over and we are entering the second half of the class. We have events almost every weekend this month, so we are almost open every day. But the students are getting along so well after the training camp that I think it was worth the trouble.

While I was so busy, I had the opportunity to speak at a graduate seminar the other day. The theme was "From Working Students to University Teachers," so I summarized and announced what I wrote on this blog. There were a lot of master's students, so I talked openly about my doctoral studies, my job search after that, and the reality of the university faculty, so it seems that the graduate students rated me pretty high. (This is just the host's opinion ....) After that, we held a question and answer session, and they asked us some very specific questions, such as how to balance work and money, perhaps because there are many graduate students who are working adults.

I think the current environment in Japan is quite harsh for working adults to go all the way to the doctoral program to learn. First of all, it is difficult to gain understanding of the workplace. In fact, when I was doing my PhD, I didn't confide in the office at all, and after I finished all my work, I stayed in the office alone late at night to work on my thesis. In other countries, if you have a doctoral program, it will be reflected in your salary, but in Japan, even if you have a doctoral program, your salary is almost the same. (In fact, I didn't raise a single yen.) Rather, we must continue to feel the silent pressure to "If you have the time, work." Unless companies appreciate the value of doctoral programs, I believe the rate of doctoral programs in Japan will only continue to decline.

Also, in terms of funding, working graduate students are strict. There was a remark from a graduate student that if you have a decent amount of income to get a scholarship, you can't be affected by the income limit. Every day I feel resentment about why Japan is not trying to put in place a system to encourage young people and adults alike to learn. The other day, a student ran into the office crying because the parent of a student suddenly said he wouldn't pay the tuition. Of course, it is important to improve the system, but I have a strong sense of danger that if we do not make individuals (especially parents) aware that they will spare no investment in learning before then, we will become a country without dreams and hopes.

I understood very well that many master's students are interested in doctoral programs. However, I feel that most of them could not take a step forward due to various circumstances. As a matter of fact, when I am told to go to the doctoral program one more time, it is just as painful as "I don't want to die!." What's particularly painful is that you don't have anyone telling you to go, you go and research what you like, so there's an overwhelming lack of excuses. It's even more so because you're paying money instead of getting it. The bottom line is the fact that even with a doctorate, there is no guarantee that you can become a university teacher. In other words, I think it takes a lot of courage to go all the way into a place where you can only see the disadvantages.

They asked me, "Why does the teacher recommend such a painful doctoral program?" and I said, "Going to a doctoral program has given me the ability to relate to many people." Many of the students I work with have a variety of challenges. I can't solve the problem, but I can relate. I can assure you that it is put to good use with a lot of doctoral experience, though of different quality.

If you are going to be a university teacher, get a doctorate no matter how many years it takes. I want people to think that it is not just a qualification, but an exercise to raise themselves to a higher level.

(I was an associate professor who did nothing but climb mountains in Zelda. I'm curious about the additional content of bio. Ada.)

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?